26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

GLOSA: Ekologická stopa

První týden nového roku máme za sebou. Když tak uvažuju, co mi motalo v uplynulém roce hlavu a čeho se nezbavím ani letos, pak to asi bylo životní prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 9.1.2019 11:47

To máte složité.

Ne každý má čas a možnost a je ochoten i pěšky obíhat krámky, jež jsou zpravidla specializované - pečivo, cukrovinky, ovoce a zelenina, drogerie, potraviny, papírnictví, elektro, trafika, maso a uzeniny, textilie etc. - navíc u nich zpravidla nezaparkujete a mají otevřeno maximálně do páté šesté odpolední. A o víkendu zavřeno nebo otevřeno je v sobotu dopoledne. Kdežto u hypersuper zaparkujete, mají tam relativně všechno a do osmé až desáté večerní a mají otevřeno každý den kromě pár dnů, kdy jim to dobroserní zákonodárci zakázali.

Takže pokud nesháníte specialitku, ale potřebujete nakoupit víceméně standard a nemáte případně ty krámky s potřebným sortimentem podél pěší cesty z práce a máte hypersuper v rozumném dosahu, je i menší hypersuper nějakého řetězce výhodnější a zpravidla i levnější. A nakonec začasté v areálu většího hypersuper naleznete i ty specializované krámky.

M. Prokop 8.1.2019 22:21

Re:

A kdo a proč nakupuje v hypersuper?

Protože dokud nebude většina nakupovat v těch krámcích, taj hypersuper ví, co dělá (osobně vyhledávám ty krámky).

Š. Hašek 8.1.2019 19:28

Re:

Už jenom ten termín "uhlíková stopa". Na to mohla přijít snad jen JauJau Bursíkovna.

Nazval bych to, v současné době "blbostní stopa". Zjednodušeno.

Kdepak se nachází ta bojovnice za novou Zemi a kontrolorka hlasování Zelených (oveček) při poslední parlamentně - senátní volbě presidenta republiky???

Ovce je buď ovce, nebo poslanec, který nezná Ústavu ČR a třese se před jednou hysterkou.

J. Jurax 8.1.2019 17:24

Nevysvětlím.

Nicméně s blbostí rozhodnutí EU je vždy nutno počítat jako s faktem.

J. Jurax 8.1.2019 17:19

Jistě.

Ono to "nejvýhodnější" se pochopitelně počítá i s dotacemi, případně politikou. Takže nastávají i absurdity.

Třeba v našem městě je pekárna, ale všech pět hypersuper vozí chleba ze vzdálenosti 30 až 50 kilometrů. Místní chléb se kromě pár krámků vozí jinam ...

M. Prokop 8.1.2019 17:05

Re: Vidim to jednoduse:

To ovšem není výsledek trhu, ale ideologie.

Ś. Svobodová 8.1.2019 16:17

Re: pane Lapile

Jenže ony ty uhlíkové stopy jsou dvě. Jedna přirozená: každé zvíře, člověk i rostlina i bakterie nějaké množství tzv.

"skleníkových" plynů vytváří. A jedna uměle vytvořená na zlbnutí lidí, předkládající jako fakt hypotézu, že se jedná o plyny které negativně dopadají na životní prostředí.

Vůbec nezpochybňuji fakt, že člověk vyrábí plyny a látky skutečně dopadající na životní prostředí, způsobující kyselé deště a zamořující vzduch i vodu. Ale zpochybňuji názor že CO2 v dnešních koncentracích je zodpovědné za globální oteplování. Oni už i ti v OPEC přestali říkal oteplování a začal mluvit o klimatických změnách.

M. Mikulec 8.1.2019 16:04

Pane Neffe,

Pri Vasich cestach nepovazoval jste za drzost leteckych spolecnosti, ze letusky na palube zadaji kazdeho cestujiciho o dobrovolny prispevek kvuli uhlikove stope? Vsechno vzdycky zaplati konecny spotrebitel a globalni byznys se jen smeje.

M. Mikulec 8.1.2019 16:00

Re:

Pak mi vysvetlete, proc se EU zasadila o zniceni rybolovu v Dansku, a Danum dovazeji ryby z Italie. V Britanii je tezke koupit britske ryby, zato obchody jsou plne ryb z Recka. Co ta zbytecna uhlikova stopa?

Ostatne my v CR chroupeme dovezeny cukr, to uz je stara vesta.

M. Mikulec 8.1.2019 15:57

Re: Vidim to jednoduse:

To asi neni, kdyz mame platit za uhlikovou stopu.

M. Prokop 8.1.2019 15:55

Re: klimaskeptik Neff?

Není jen oteplování, může se i ochlazovat, to už Země taky zažila.

M. Prokop 8.1.2019 15:53

Re: Astonovo eko-dilema

Ano, to nelze popřít. O správnosti kroku obvykle rozhodoval spotřebitel, co je pro něj levnější a pohodlnější. Až v poslední době je snaha ze spotřebitele udělat blba a vnutit mu dražší a nepohodlnější produkt, ať už zákazem dřívějšího, dotací nového nebo nějakou jinou lumpárnou.

M. Prokop 8.1.2019 15:50

Re: Astonovo eko-dilema

S těmi spotřebiči to není tak jednoznačné. Pokud jejich doba použití odpovídá přibližně morální životnosti (u počítače třeba možnostem HW, u auta dosažené spotřebě a bezpečnosti, u chladničky náklady na armaturu i bednu ...), pak se takové spotřebiče vyplatí. Navíc, nejdražší je dnes práce, zatížená všemožnými daněmi, takže pokud Vám řemeslník bude něco opravovat dvě hodiny a přijede autem, skoro se vyplatí neopravovat a koupit nový výrobek.

Vidím-li někoho předstírat zájem o ekologii, mám podezření, že chystá útok na mou kapsu.

Ś. Svobodová 8.1.2019 15:46

Re: klimaskeptik Neff?

Klimaskeptik nevěří na oteplování LIDSKOU VINOU.

M. Prokop 8.1.2019 15:45

Re: Vidim to jednoduse:

Pokud je to nejlacinější pro "Velky byznys", je to lacinější i pro nás. Kupovat lokální výrobky ano, mají-li požadovanou kvalitu. Ovšem rozhodnout si to musí každý konzument sám.

EUnie doprasila trh kvotami a dotacemi, ne umožněním nějaké výroby kdekoliv.

Ś. Svobodová 8.1.2019 15:41

Re: Astonovo eko-dilema

Zřejmě jste článek nepochopil. Neff má stejný názor jako vy. Nechce se nikam vracet, dokazuje že snížit ekostopu před průmyslovou éru nelze a východisko vidí v nových technologií.

Š. Hašek 8.1.2019 15:25

Re:

No, zemědělství jest pěkně pokřiveno - právě bruseleorganizováním. Tím lze docílit i toho, že v srpnu je veškerá zelenina z Itálie/Belgie levnější, než zelenina/ovoce od Roudnice a Hodonína.

Byly doby kdy ceny se nepočítaly s bruselským "doplatkem". Pak Vám vyjde zelí ze vzdálenosti 1800 km levnější než zelí z vedlejší vsi. Ten doplatek se vybere daněmi a pak přiděluje, nebo je možno doplatek vytisknout jako výherní los. V každém kamionu "nejlevnějšího" zelí je jeden ouřada. A 300 litrů nafty. Telička a jiní jsou hlavy!

J. Jurax 8.1.2019 15:22

ATMOSFERA SKLENÍK JE.

No a? Bez toho by patrně nebylo na Zemi života ... :-)

Klimaalarmisté chtějí za obrovských nákladů ten skleník lehce poškodit, což zainteresovaným přináší obrovský kšeft placený námi nezainteresovanými.

Je velká a dosud nezodpovězená otázka, zda je to v měřitelném rozsahu možné, zda takhle vůbec lze dosáhnout požadovaného efektu snížení globální teploty (ať už se pod tím termínem skrývá cokoliv) a zda, povedlo-li by se to, by to bylo k něčemu dobré - tedy vyjma toho výše zmíněného kšeftu. Zatím se zdá být zjevné, že snažení klimaalarmistů, respektive realizace jejich požadavků, přináší víc škody než užitku.

J. Jurax 8.1.2019 15:03

Ehm - "Evropska unie rozvrtala prirozeny vyvoj- vyrabelo se tam, kde byly nejvhodnejsi podminky. Dnes se smi vyrabet tam, kde je to pro Velky byznys nejlacinejsi, uhlikova stopa sem- uhlikova stopa tam. ".

Takže i dnes se vyrábí tam, kde jsou nejvýhodnější podmínky, tedy kde je to nejlacinější ... :-)

Z. Lapil 8.1.2019 14:27

Re: pane Lapile

To je přesně ono: nevím, jestli se hlasovalo, ale rozhodně debaty jsou plné pojmů "naprostá většina", "96% účastníků konference", konsenzus... A opravdu nechci a nebudu věnovat hodiny a dny a týdny rozplétání toho, je-li pro globální teplotu (co to vůbec je? Nějaký (prostorový) průměr (časových) průměrů průměrných (dle metody) odhadů? To už mi přijde smysluplnější měřit IQ u lidí, tam mám aspoň jednoznačné odpovědi na jednoznačné otázky) důležité to či ono. Snažím se nežít rozmařile a k tomu podrobnosti tak úplně nepotřebuju.

Přeženu: stejně tak nemusím vědět, kolik přikázání obsahuje desatero, aby mi bylo jasné, že požádám-li manželky bližního svého příliš veřejně, dostanu nejspíš přes hubu.

Pro dnešek se loučím. Nevím, jak přesně je debata o boji proti změně klimatu důležitá, ale co se mě týká, rozhodně není do zítřejšího rána prioritní.

M. Šejna 8.1.2019 13:31

pane Lapile

netušil jsem, že i Vy jste podlehl klimaskeptické lži o tom, že vědci hlasovali o existenci antropogenního oteplování (AGW).

Proto pro jistotu znovu opakuji: o teorii AGW se mezi vědci NIKDY nehlasovalo.

M. Valenta 8.1.2019 13:30

Re: Astonovo eko-dilema

Zdravá výživa pane Lenci je základ.

M. Valenta 8.1.2019 13:26

Re: Astonovo eko-dilema

Víc obecně už jste odpovědět ani nemohl. Tak to také zkusím. Každý na něco tlačí a ten tlak to je pokrok, jestli dobrým nebo správným směrem se uvidí většinou později.

M. Mikulec 8.1.2019 13:19

Re: Astonovo eko-dilema

Nemluve o spotrebicich na nekolik pouziti a pak do srotu s nimi. Ksefty se prece musi hybat. Velky Byznys se ani nesnazi predstirat zajem o ekologii: vzdyt mu to spotrebitele dokonale zaplati mnohonasobne.

Z. Lapil 8.1.2019 13:17

Re: pane Lapile

Třeba jen pochybuje, že je ta stopa nějak významná. Upřímně - pokud jsem o něčem ujišťován na základě hlasování několikatisícového shromáždění "vědců" (odkdy jsou aktivisti vědci?) s důsledkem, že jsou po mně chtěny peníze (a ne málo), tak taky pochybuju. A pokud existují pravděpodobně vypadající názory, že jsou tomu shromáždění předkládány přiohnuté argumenty, tak přestávám nejen pochybovat, ale rovnou i věřit.

Bohužel CO2 se chytli politici, a výsledkem není debata, ale fandění na způsob Sparta - Slavia. Počítám, že jste se s tím taky setkal mockrát: připustíte, že oponent může mít v něčem pravdu, a dočkáte se reakce z Járy Cimrmana: Má les, pane inspektore, přiznal se!

M. Mikulec 8.1.2019 13:00

Re: Stačí přejít na atom a "problém" CO2 je VYŘEŠEN

Doprejme rostlinam CO2!

M. Mikulec 8.1.2019 12:58

Vidim to jednoduse:

Pryc s globalizaci a zbytecnymi energeticky narocnymi prevozy (samosebou dotovanymi, hruza) zbozi z bodu A do bodu B. Nejekologictejsi vyroby a pestovani jsou lokalni. Evropska unie rozvrtala prirozeny vyvoj- vyrabelo se tam, kde byly nejvhodnejsi podminky. Dnes se smi vyrabet tam, kde je to pro Velky byznys nejlacinejsi, uhlikova stopa sem- uhlikova stopa tam. Takze nalozit naklady na bedra tech nejmensich uzivatelu je pekna lumparna. Oblekam zlutou vestu

Ś. Svobodová 8.1.2019 12:38

Re: Astonovo eko-dilema

Asi tak. A nejen obalů. Jen si vemte, kolik musí být denně vyhazováno tun papíru z povinného tisku pokladních dokladů pro EET.

Š. Hašek 8.1.2019 12:33

Re: Syntetický benzin se v Záluží vyráběl až do r. 1972

Zřejmě máte pravdu.

Varianta závislosti na RVHP pouze předcházela nynější závislosti na štrasbruseleVHP.

V. Petr 8.1.2019 12:16

Ano, rostoucí počet plastů v mořích je důvodem jejich

zákazu v ČR. Zvláště s ohledem na to, že se výhledově nemají odpady u nás vůbec skládkovat, nýbrž třídit nebo spalovat. Při spalování je přítomnost sáčků výhoda...