26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

PENÍZE: (Ne)bezpečnost cestování s bezkontaktní platební kartou

Zavádění bezkontaktní technologie v oblasti placení kartami je od samého počátku spojeno s řadou mýtů a nepodložených obav.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Landa 12.9.2018 13:07

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Dobrý den. Omlouvám se za špatně zvolený výraz, nicméně moje banka tvrdí, že za absenci klasických karet může Mastercard, že je na ní tlačeno. Chtěl jsem vědět, zda mi nelžou. Nevadí...

Pokud jde o užívání karty samotné, vzhledem k tomu, že banky (až na jednu) odmítají klientům umožnit nastavení výše bezkontaktní platby (např. na 1 Kč), shledávám tuto snadněji zneužitelnou a tudíž méně bezpečnou. Rada, nechť bezkontaktní platbu neužívám (když případný zloděj mé karty tuto funkci zneužít může), mi přijde, promiňte, hodná předškoláka.

To, že v dnešní době člověk nemá na výběr a je mu vnucována bezkontaktní karta, je nešťastné a nutí to klienty bank k nestandardním opatřením, jako je poškozování antény apod.

Že současné bezkontaktní karty nejsou dobrým produktem, víte dle mého i Vy. Nakonec, nebyl to Mastercard, kdo (tuším že v JAR) testoval nové karty fungující s otiskem prstu? Proč, když tento relativně nový produkt je tak bezvadný a bezpečný?

T. Zimmermann 12.9.2018 11:30

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Dovolte drobné zpřesnění. Mastercard karty nevydává, ale provozuje platební síť. Karty vydávají banky a jiné instituce s patřičnou licencí. Pokud nechcete využívat jednoduchost a pohodlí bezpečných bezkontaktních plateb, tak jednoduše plaťte s PIN, tedy s vložením do čtečky. Podle mne už je každá nově vydávaná karta bezkontaktní, ale tím, že ne všechny terminály obchodníků a podnikatelů/živnostníků jsou bezkontaktní, tak vždy lze použít i placení kontaktním způsobem.

R. Langer 11.9.2018 15:49

Re: Pavel Janout zapomněl dodat

Ne, vždycky se psala expirace a bylo to správně, mrkněte se na krabičky od léků a potravin, protože se to přejímalo z angličtiny. To jenom teď se začalo blbnout e exspirací, protože nějaký "génius" oprášil svou prvorepublikovou učebnici latiny a dělá machry.

S. Landa 11.9.2018 15:24

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Když už tady tak diskutujeme, rád bych se zeptal - Vydává společnost Mastercard již pouze méně bezpečné bezkontaktní karty, nebo stále i klasické, vyžadující PIN při každé platbě?

A pokud i klasické, věděl byste, v které české bance je mohu získat?

Děkuji

S. Landa 11.9.2018 14:53

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Je to z dnešního článku na aktualne.cz. Zde je odkaz:

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/co-delat-zneuziti-kradezi-okopirovani-platebni-karty/r~49a50eeeb4d911e899900cc47ab5f122/

Pokud byste měli zájem o odkazy na další články, které popisují problémy lidí s bezkontaktními platebními kartami, jsem Vám k dispozici.

T. Zimmermann 11.9.2018 14:34

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Dobrý den, pravopis je v diskusích na internetu skutečně hrozný, přijměte omluvu. Spíše než kopii textu bychom uvítali zdroj a původ, abychom mohli posoudit jeho věrohodnost a vážnost. Děkujeme. S pozdravem T.Zimmermann

P. Bures 11.9.2018 12:52

Re: Pavel Janout zapomněl dodat

Platné jistě, poměrně nově. Ale správně je exspirace. Expirace by vyžadovala také inpiraci.

R. Langer 11.9.2018 12:41

Re: Pavel Janout zapomněl dodat

http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=exspirace&Hledej=Hledej

R. Langer 11.9.2018 12:38

Re: Pavel Janout zapomněl dodat

Nedělejte chytrého, oba výrazy jsou platné, jeden je převzatý z angličtiny a druhý z latiny a oba znamenají totéž.

S. Landa 11.9.2018 12:36

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Generální ředitel by mohl umět pravopis...

No, zrovna jsem narazil na článek na podobné téma, z něj kopíruji:

Po nahlášení krádeže jdou sice již stržené peníze na vrub banky, před tím, než okradený ztrátu nahlásí, ovšem platí zlodějovu útratu ze svého. A to až do výše 50 eur (zhruba 1280 korun), což je hranice takzvané spoluúčasti. Před nedávnou změnou zákona byla spoluúčast 150 eur (přes 3800 korun).

Případy, kdy se klienti snaží placení spoluúčasti vyhnout a stěžují si na kroky své banky, se opakovaně zabýval Finanční arbitr. Například v roce 2017 kdosi ukradl poškozenému kartu a udělal s ní několik nákupů, vždy za méně než 500 korun, kdy terminál nevyžaduje zadání PIN. Než si okradený všiml, že mu karta chybí a nahlásil bance její ztrátu, činila celková škoda 2057 korun.

Finanční arbitr tehdy rozhodl, že FioBanka nemusí muži peníze vracet, protože v rámci spoluúčasti (tehdy ještě ve výši do 150 eur) musí částku uhradit sám.

T. Zimmermann 11.9.2018 11:49

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Reakce Miroslava Lukeše, generálního ředitele Mastercard: "Vážený pane Janoute,děkujeme za Váš podnět. Vámi popisovaný jev je zamyšlenou charakteristikou produktu. V zabezpečeném prostředí tímto způsobem nezaplatíte. Např. při platbě na internetu jste požádáni o zadání Mastercard SecureCode, který typicky posílá banka přes SMS. A pokud byste v některých případech zaplatil, Vaše případná rizika jsou kryta bankou. Nezaznamenali jsme žádný případ, kdy by někdo zneužil uloženou transakční historii.

Obaly odstiňující čtení NFC znám a na jejich použití nevidím nic špatného. Osobně ale používám malý kožený obal, v němž mám více karet Mastercard, což prakticky znemožňuje konkrétní kartu přečíst, protože je blízko sebe více antén.

Věřím, že Vás toto vysvětlení přesvědčí o bezpečnosti technologie, o které nejvíce vypovídá jednak empiricky prokázané velmi nízké riziko zneužití a také přístup bank, které případná rizika klientům sami kryjí. S díky a s pozdravem Miroslav Lukeš."

J. Novák 11.9.2018 11:47

Re: Pavel Janout zapomněl dodat

Pozor, slovo exspirace se píše s S, na rozdíl od angličtiny, kde je "expiry" bez S. Když to někdo neví, je lépe, aby psal "platnost", na tom se nedá nic zkazit.

S. Landa 11.9.2018 11:34

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Ano, i to se dělá. Já ovšem toto řešit nemusím, na každé nové kartě, kterou dostanu, poškodím anténu sloužící k bezkontaktním platbám.

A. Alda 11.9.2018 11:28

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Vzřízněte si z alobalu obdélní, který se vejde do největší kapsy Vaší peněženky. V zavřeném stavu peněženku obklopuje a sice nebrání všemu, ale isoluje leccos.

S. Landa 11.9.2018 10:17

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Reklamní trik to není. Nevím nakolik se ony kupují, ale net je plný diskuzí o způsobech, jak znemožnit čtení karty (mít dvě za sebou apod.).

S. Landa 11.9.2018 10:13

Re: Dost děravá "čínská zeď"

https://www.svetandroida.cz/bezkontaktni-platebni-karty-telefon/

J. Novotný 11.9.2018 10:08

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Pane Janouchu, jak by se asi transakční historie ukládala na platební kartu? Jak tam chcete ukládat výběry z bankumatů?

M. Prokop 11.9.2018 10:04

Re: Dost děravá "čínská zeď"

Ty "odstínené" peněženky, to bude spíš reklamní trik výrobce.

F. Houžňák 11.9.2018 9:05

Já na varování bank kašlu,

a svůj PIN jsem si na svoji kartu nenapsal. Jo, správná formulace výroků, to je oříšek.

F. Houžňák 11.9.2018 9:01

To má být jako neplacená reklama na Mastercard,

nebo jak tomu máme rozumět? To může být všecko pravda, ale to hlavní tam není, že vám totiž soused ve frontě před kasou může, pomocí vhodného udělátka, stáhnout peníze z bezdotekové karty. V Německu už byla řada případů. A Mastercard je podstatně dražší než Visa, všechny svoje Mastercardy jsem ukončil. Ať jdou do háje.

J. Hruška 11.9.2018 8:55

Pavel Janout zapomněl dodat

že zmíněná aplikace samozřejmě vyčte i celé číslo platební karty včetně data expirace. Tedy dost informací na to, aby se dala vyrobit falešná embosovaná karta, která umožňuje platbu na "žehličce".

A když mluvíme o bezpečnosti - všechny banky varují, aby si majitel karty napsal PIN na kartu, ale všehny karty mají na sobě vytištěno CVV - což je ekvivalent PINu pro internetové platby.

Pavel Janout 11.9.2018 8:13

Dost děravá "čínská zeď"

Vážený pane Lukeši. Dovolte, abych zpochybnil vaše tvrzení:"Bez přístupu k samotným šifrovacím nebo tokenizačním klíčům, které jsou bezpečně uložené podle mezinárodního standardu Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS), je nemožné získat jakékoliv citlivé informace o kartě."

Před nedávnem jsem si do svého mobilu s Androidem, vybaveném NFC snímačem, stáhl z oficiálního portálu Google Play volně šířenou aplikaci, umožňující vyčíst z platební karty "citlivé informace". Ano, PIN jsem nevyčetl, zato jsem vyčetl podrobnou transakční historii platební karty včetně výběrů z bankomatů a časových údajů.

Takhle si opravdu Vámi uváděnou "čínskou zeď" nepředstavuji.

A už Vám, pane Lukeši, už někdo prozradil, že jsou k mání speciální "odstíněné" peněženky,zabraňující právě neautorizovanému vyčtení dat z platebních karet?