26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Budoucnost patří elektromobilitě?

Prý je třeba lidi motivovat k nákupu elektromobilů. Protože lidé z pochopitelných důvodů auta na baterky moc nekupují, nastoupí finanční zvýhodnění. Co k tomu říct? Že se pan poslanec nestačil zorientovat v motoristických daních.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 20.6.2018 21:30

NUTNO JEŠTĚ PODOTKNOUTI,......

.....že cena elektřiny je velmi příznivá, ale nemluví se "diskrétně" o CENĚ AKUMULÁTORU A JEHO ŽIVOTNOSTI!

Je to podobné hypotetické situaci, kdy by (u auta se spalovacím motorem) stál litr benzinu třeba 1 korunu, ale měl silně pozlacenou - tudíž velmi drahou nádrž na benzin a ta nádrž se musela každých 5(?) let vyměnit za novou, opět velmi drahou, silně pozlacenou nádrž. Pak by provoz i přes nízkou cenu paliva byl dost drahý.

Tož tak.

P. Rada 20.6.2018 22:33

Re: NUTNO JEŠTĚ PODOTKNOUTI,......

Máte v té ceně akumulátorů pravdu ale nikoliv celou. Neuvedl jste, v kterých situacích a jak se dá bídná životnost LI - aku vylepšit a že nevyužívání plné kapacity a nabíjení mešími proudy mohu vést ke změně životnosti až mnohonásobné. Hustá sít dobíjecích stanic a vhodně zvolená elektronika a dimenzování napasované na opakované jízdy na kratší vzdálenost s mezerai na dobíjení při relativně vysokém nájezdu kilometrů městským tempam, mohou být už dnes cestou jak ve mestech efektivně využívat elektomobil.

https://byznys.ihned.cz/c1-63621370-pujcovne-elektromobilu-se-v-parizi-dari-nyni-ve-velkem-miri-do-londyna

P. Vavřín 22.6.2018 21:38

Re: NUTNO JEŠTĚ PODOTKNOUTI,......

Ano - mohlo by být. Ale s důrazem na to "ve městech". To omezuje el. na druhé auto v rodině. Podle ČSÚ má více jak 2 auta jen 5,6% domácností.

S žádným reálně dostupným elektroautem nedojedu v zimě do Francie na hory. S benzínovým prakticky každým.

... nicméně o tom článek není :)

P. Rada 23.6.2018 16:41

Re: NUTNO JEŠTĚ PODOTKNOUTI,......

S podobnou četností jak druhé auto v rodině se dnes cestuje i na ty hory.

Už za dnešní situace se v bezvětří v zejména v inverzních situacích stávají s podobnpu četností naše česká města přidušenou oblastí s riziky akutních dýchacích problémů. Vleklejší problém je rostoucí zdravotní problémy až úmrtnost v důsledku častějšího dýchání ulttrajemných částic.

Pro podobně malé procento o které se opíráte je za takovéto situace je sice momentálně nejlepší ujet někam do hor - pokud to vůbec technicky lze - ale pro celou společnost je idea úniku s Prahy či Ostravska do zasněžených hor Francie naprosto nedostižnou fantazií už jen s důvodů propustnosti silnic.

Mě proto vychází nutnost změnit styl života včetně dopravních a rekreačních návyků. Řešením by mohlo být zdravé mšsto odkud není třeba pro znečištění utíkat a která má integrované i své rekreační zony.

P. Vavřín 24.6.2018 8:46

Re: NUTNO JEŠTĚ PODOTKNOUTI,......

Na hory (nebo dovolenou/delší trasy obecně) tedy rozhodně cestuje víc než pár procent obyvatel. Většina aut s výjimkou vyloženě nákupních tašek je tak alespoň občas použita. Je to zcela běžné užití auta a zatímco klasické to zvládne prakticky každé, tak elektromobil žádný. A to je jeden z důvodů, proč si lidé nekupují elektroauta. Klasické auto je univerzálně použitelný dopravní prostředek, elektroauto ne.

Stav ovzduší v ČR (včetně měst) se v posledních letech výrazně zlepšil. V Praze/Brně jsou jakákoliv překročení imisních norem již jen výjimečná. Rozhodně nelze mluvit o "přidušených oblastech". To již dnes prostě neplatí - viz měření ČHMÚ. A pokud k překročení dochází, tak to nelze ani zdaleka přičítat automobilům, příčiny často leží mimo území ČR - viz např. studie Bucek, J.: Vyhodnocení smogových situací v Jihomoravském kraji v lednu a únoru 2017, Brno 2017. Automobilová doprava se na imisní situaci měst podílí již jen jednotkami procent - máte zastaralé informace.

M. Pivoda 20.6.2018 19:04

Budoucnost určitě patří technologiím. Jakým?

Zatím naše budoucnost skutečně vypadá na elektromobily (přes hybridní fázi vývoje), ale ve vzdálenější budoucnosti to může být i pohon automobilu pomocí mini jaderné fúze.

Ekonomické stimuly na urychlení inovací jsou žádoucí, ale jen ve formě dočasné podpory (tzv. sunset law), nikoliv na věčné časy a nikdy jinak.

P. Horak 20.6.2018 15:41

Cim vic dani, tim lip?

Ponekud nerozumim argumentu, ze bychom meli zustat u nehospodarne technologie proto, aby stat vybral vice na danich. Nota bene od stranika "Svobodnych"

*Spravne autor odhaduje spotrebu energie el. auta na priblizne 15 kWh/100 km.

* U benzinoveho auta na 7 l/100 km.K tomu je treba dodat, ze energie obsazene v benzinu, je ca 10 kWh/l, tedy 70 kWh/100 km.

15 kWh, proti 70 kWh? Autor vlastne navrhuje, abychom plytvali energii, protoze ve forme benzinu je toto plytvani je pro statni danove prijmy vyhodnejsi.

L. Novák 21.6.2018 16:44

Re: Cim vic dani, tim lip?

Plácáte nesmysly jako vždy. Kolik kW světelného příkonu potřebujete k získání elektrického výkonu 1 kW ve fotovoltaice? Srovnávejte srovnatelné. O tom, kolik co nakonec stojí v nutných přímých nákladech raději nemluvit.

P. Rada 21.6.2018 17:08

Re: Cim vic dani, tim lip?

Ve Fotovoltaice lze dosáhnout 20% účinnost. Proč ji nevyužít když celkové imise mohou klesnout 4x.?

P. Vavřín 22.6.2018 21:49

Re: Cim vic dani, tim lip?

V první řadě neobhajuji "zůstávání u nehospodárné technologie proto, aby stát vybral víc na daních" :)

... spotřební daň z paliv je mezi všemi daněmi relativně snesitelná právě proto, že zachovává alespoň rámcově vztah mezi platbou a spotřebou. Tedy zachovávala by, kdyby ty vybrané peníze pak skutečně šly do odpovídající infrastruktury (což nejdou).

Z hlediska Strany svobodných občanů se stát nemá do technologického vývoje nijak montovat a to ani přímými ani nepřímými intervencemi. Pokud existuje lepší technologie než současná, tak se prosadí sama, protože ji lidé přirozeně budou preferovat. Podpora elektromobility je z tohoto pohledu špatně. A elektromobilita už dnes masivně podporovaná je - a to měl ukázat můj článek.

PS: benzínový motor je poměrně málo účinný. To je skutečně pravda. Současně nutno uvést, že ta el. vzniká velkou měrou jinde také pomocí tepelných motorů. Jaká je účinnost benzínu (cca 30%) vs. el. (výroba el. - přenos - nabíjení - ztráty samovybíjením - el. motor) nevím. Každopádně pokud by zde byla jiná výhodnější a "hospodárnější" varianta pro pohon aut, už by se prosadila bez podpor.

S. Ševeček 20.6.2018 14:15

Budoucnost patří aluminiu a

hybridním pohonům.

V. Novák 20.6.2018 14:01

Zaujaly mě ty ztráty elektrické enrgie 9%.

Já žil dosud v domění, že nejefektivnějším akumulátorem elektřiny v průmyslovém měřítku je přečerpávací elektrárna s účinností cca 75% - to ty nejlepší.

A najednou vidím akumulátor účinností 91%...

P. Rada 20.6.2018 22:52

Re: Zaujaly mě ty ztráty elektrické enrgie 9%.

I více - až 98%!

http://eskutr.cz/cs/baterie-clanky-lto-lithium-titanate-oxid/699-baterie-lto-24v-40ah.html

P. Vavřín 22.6.2018 21:53

Re: Zaujaly mě ty ztráty elektrické enrgie 9%.

Jde pouze o efektivitu nabíjení Li-On akumulátoru. Tedy poměr mezi tím, kolik Wh "nateče" do nabíječky a kolik bezprostředně poté může akumulátor vydat.

Podstatné asi bude to "v průmyslovém měřítku". Baterky jako skladiště el. se donedávna ve větším měřítku pokud vím nepoužívaly.

M. Mikulec 20.6.2018 11:53

Dalsi dilek do mozaiky

Mnohokrat jsem psala, ze vlady nemaji rady venkovske obyvatelstvo, ale naopak mestske. Cim vetsi koncentrace lidi, tim lepe se ovlada, tim vice je nesamostatna a zavisla na systemu. Elektromobily jsou jen dalsi krok k nesamostatnosti lidi. Kecy o ekologii neoblafnou toho, kdo vidi denne ty globalni kamiony.

J. Svoboda 20.6.2018 11:59

Re: Dalsi dilek do mozaiky

psala - vy jste paní Mikulec?

O. Uživatel 20.6.2018 14:35

Uživatel požádal o vymazání
P. Rada 20.6.2018 12:24

Re: Dalsi dilek do mozaiky

To, že si lidé rádi ledacos nalhávají je součást každodenního života. Např. autor si zřejmě nalhává, že automobilita i na dnešní úrovni je udržitelná a ti co mají na vozítko typu ofroad navíc dávají najevo, že jen jejich pozice je ta správná.

Nevím kde jsou denně vidět "globální kamiony" ale kdo se podívá kdykoli na dnes běžně dostupný prohlížeč a navolí si tam mezi více vrstvami koncentrace CO, Prachu a SO2 tak může vidět jak se nám tu v českém dolíku relativně pěkně žije a sní o udržitelnosti blahobytu i do budoucna včetně zachování osobní mobility kdy si jedinci přisvojují nárok na několika-tunovou výbavu na cesty kdykoli a kamkoli. GW má ale s planetou docela jiné plány na které klimatizace plechových oblud nemá recept.

https://www.windy.com/overlays?so2sm,45.027,54.229,3

P. Kubáč 20.6.2018 11:02

Elektromobily mají principiální technologické problémy

Třeba - ulovodíková paliva jsou ta nejkoncentrovanější chemická energie kterou příroda zná Kilo sádla ( Vepřového v potravě i lidského spalovaného vnitřně ) - 38 MegaJoule; Kilo Benzínu 3O MegaJoule, kilo TNT ( ano ta výbušnina ) 4.5 MegaJoule, kilo baterií v automobilu Tesla 0,6 MegaJoule.

Takže čím očekáváme od auta ( stroje ) větší výkon a dojezd tím jsou baterie větší handicap - Elektrokolo = OK; Elektro-Boeing-747 = nereálná záležitost.

Do budoucna by mělo smysl vyrábět syntetická kapalná paliva, třeba methanol z vodíku a CO2. Pokud však spočtete energetickou hodnotu těžené ropy zjistíte že jedná reálná energie pro výrobu těchto paliv je jaderná případně termojaderná.

Ergo ekologická budoucnost znamená "atomovka v každém okrese" - Jsme na to připraveni ?

F. Kusák 20.6.2018 11:21

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

No, to je samozřejmě pravda. To vyplývá z fyzikální podstaty. Problém je jinde. Nedovedu si představit, že všichni dospělí lidé na této planetě budou mít osobní automobil. Je to samozřejmě mezní případ, ale už dnes je motorizace v některých částech světa tak obrovská, že její dopad do všech myslitelných sfér navozuje katastrofické scénáře. A jak bude vypadat svět, až bude mít planeta deset a více mld. obyvatel. A to nebude dlouho trvat. Ne, univerzální individuální dopravě zvoní umíráček. Jsem o tom přesvědčen. A s JE souhlasím, jen si myslím, že lepším řešením by byly malé jaderné lokální zdroje. Intenzivně se na tom pracuje, takže uvidíme. A vhodným doplňkem budou i OZE. Nic proti nim, ale nikoliv hlavním.

J. Lepka 20.6.2018 11:34

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

Jistě, malé jaderné zdroje v každé vsi - ideální scénář pro teroristy všech vyznání.

J. Svoboda 20.6.2018 11:43

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

Co mít silné zdroje v oblastech silné spotřeby (průmyslová výroba)?

J. Lepka 20.6.2018 11:44

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

Jistě. Zase se pak dostáváme k dopravní problematice, v tomto případě pracovníků.

J. Svoboda 20.6.2018 11:50

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

To se nezměmí ani s jaderkou v každé vesnici, nějak jste se argumentačně ztratil ...

V. Novák 20.6.2018 13:56

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

Jaderný zdroj je třeba mít tam, kde hrozí nejmenší nebezpečí pro jeho provoz a z případné havárie. Takže nejlíp na žulovém plutonu, kilometr mocném, který se za posledních několik desítek milionů let nehnul. I kdyby došlo k havárii se ztrátou chladiva a tavením aktivcní zóny, tavenina se jen protaví do zmíněné žuly a postupně tam vychladne.

Moc se nehodí většina měst (průmyslová výroba), protože města obvykle vznikala z jiných pohnutek a tedy i za jiných podmínek a s jinými prioritami. Praha nebo Plzeň na naplaveninách a se spodními vodami - nic moc.

Naštěstí má elektřina tu výhodu, že ji lze přepravovat na velké vzdálenosti.

P. Rada 21.6.2018 12:33

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

S tím doporučením žulového masivu se nejspíše zásadně mýlíte nebo si to pletete s vhodnou lokalitou pro tzv "Trvalé úložiště odpadu".

Docela jinak jak navrhujete Vy se rozhodlo např čínské vedení. Pozastavilo totiž pa Fokušimě všechny vnitrokontinentální stavby JE a ponechalo běžet jen ty přímořské.

Největší problém totiž dnes netvoří tavící se jádro - na to už je v 3+ greneraci recept.v podobě speciální konstrukce kdy se tavenina rozlije na tenkou žáruvzdornou placku a takto chladne...

Problém může spíše nastat naopak s kontaminací širokého relativně pevného povrchu/ půdy... Právě u té Fokušimy se ukázalo jakou výhodou je volný oceán hned vedle. Rybáři s toho sice neměli radost ale schopnost rychle naředit to nejproblematičtější byla rozhodující pro podstatné snížení dopadů havárie. Navíc v té době zásadně pomohlo proudění vzduchu směrem nad oceán a tak mělo Japonsko štěstí v neštěstí..

F. Kusák 20.6.2018 11:44

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

To je tedy argument. Na to snad ani nemá smysl reagovat.

J. Lepka 20.6.2018 11:51

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

To vyprávějte Merkelové, když po situaci ve Fukušimě zařízla jadernou energetiku v Německu, kde přece cunami hrozí několikrát do roka. Nebo hygienikům-plašanům na Šumavě, kteří kážou spalovat ulovená divoká prasata, kvůli radionuklidům v jejich mase, získaných konzumací jelenky. Nebo vyděšeným a zmanipulovaným jedincům demonstrujícím proti hlubinným úložištím jaderného odpadu.

Ovšem vy jistě znáte nějakou bezodpadovou a zcela bezpečnou technologii, co umí vyrábět mlno v libovolném množství a zcela zdarma, že.

F. Kusák 20.6.2018 12:21

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

Zase hloupá poznámka závěrem. Proč mně vkládáte do úst něco, co jsem vůbec neřekl. Přece každý školák ví, že přeměna jednoho typu energie v jinou sebou vždy nese ztráty ve formě, pro nás nežádoucí energie. Takže žádná "čistá" přeměna neexistuje a Vaše poznámka o výrobě energie je také chybná, protože energie se nevyrábí, to by totiž odporovalo termodynamickým zákonům. Přesvědčit lidi o nějakém vhodném technickém řešení, je pak úplně jiný problém a primárně by to neměli dělat vědci a inženýři, spíše politici.

P. Rada 20.6.2018 12:10

Re: Elektromobily mají principiální technologické problémy

Pane Kubači předně jste kdo ví proč přeskočil úvahu která s cest transformace sádla na energii je nejefektivnější. Carnotův cyklus totiž s principu mezi nejefektivnější přeměny patří sotva.

Připravenost na JE "v každé vesnici" nemůže být už s principu naprostého nedostatku paliva + neznalosti JE civilní technologie která by byla s hlediska bezpečné těžby energií lepší (EROEI) jak fosilní zdroje (https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI).

Údajnou snadno dostupnou energií s JE se dnes ohání hlavně ten, který nákladovost výstavby JE 3+ generace včetně nedořešeného palivového cyklu nemusí hradit ze svého.