26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ASTRONOMIE: Kosmický metr

Protože vzdálenosti planet, hvězd i dalších vesmírných objektů jsou příliš velké, používají astronomové k jejich měření jiné jednotky než metry a jejich násobky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Klepal 27.2.2018 14:20

měření vzdálenosti

Vzhledem k tomu, že v současné době umíme nejpřesněji měřit čas a rychlost světla ve vakuu je přesně definovaná konstanta 299 792 458 m/s, která se tedy již nebude dále upřesňovat, je i velikost jednoho metru určena časem 1/299 792 458 s. Proto i každou vzdálenost je nutno primárně měřit časem, tedy z názvu světelný rok pro vzdálenost by bylo vhodné vypustit slovo světelný. Parsek je pak jednotka vzdálenosti odvozená, vhodná pro určování vzdálenosti blízkých hvězd, u nichž paralaxu jsme schopni ještě změřit. Důvod takového měření oklikou, namísto přímého měření času, je zřejmý, nedovedeme ke každé hvězdě vyslat vhodný zdroj světla, navíc časově synchronizovaný s pozemskými hodinami. Kromě toho i zvolená definice astronomické jednotky 149 597 870 700 m, ani definice jednoho metru přes rychlost světla nevede k naprosto dokonalému určení vzdáleností, zvláště oněch astronomických, protože nepočítají se zakřivením časoprostoru.

R. Neveselý 27.2.2018 15:17

Re: měření vzdálenosti

Napsal jste pěknou slátaninu. Víte to? :-)

R. Neveselý 27.2.2018 11:24

Tento článek je celkem k hovnu.

Kdo to zná, ten se nic nového nedozví. Kdo to nezná, tak je nevzdělaný a marné je mu něco vysvětlovat.

F. Houžňák 27.2.2018 11:28

No, to samé se nakonec dá říct

i o vašem komentáři, že ano.

R. Neveselý 27.2.2018 14:10

Re: No, to samé se nakonec dá říct

Vždyť to píšu, konkrétně pro vás je to marné.

F. Houžňák 27.2.2018 16:01

A prečo

si to myslíte?

J. Novotny 27.2.2018 13:22

Re: Tento článek je celkem k hovnu.

Vidíte, mě třeba tato informace minula a na vzdělání mám od státu potvrzení o státní zkoušce. Ale holt se vzdálenosti mezi částicemi v parsecích neměří, takže tuto jednotku ve skriptech, co jsem studoval, nepoužívali.

M. Valenta 27.2.2018 14:04

Re: Tento článek je celkem k hovnu.

I kdyby se jeden jediný jedinec dozvěděl o existenci parseků, tak je článek OK.

J. Jurax 27.2.2018 20:31

Re: Tento článek je celkem k hovnu.

Mýlíte se.

Kdo to nezná, je snad i nevzdělaný, nicméně nevzdělanost najmě v této poměrně speciální oblasti neimplikuje, že je marno mu něco vysvětlovat a že je tedy nevzdělatelný.

Mimoto celkem výrazně machrujete, což od Vás není hezké ... :-)

M. Šejna 27.2.2018 11:16

jednotky SI

zde je odkaz na mezinárodní soustavu SI:

http://www.converter.cz/prevody/jednotky-si.htm

Jako základní délková jednotka je v SI definován pouze metr. Ostatní délkové jednotky jsou buďto odvozené, nebo vedlejší. Astoronomické délkové jednotky jsou definovány jako vedlejší a jsou tři: AU, pc, ly. Žádná z těchto délkových jednotek nemá přednost před ostaními. AU se používá pro vyjádření vzdáleností ve Sluneční soustavě, parsek a světelný rok pro vzdálenosti ve zbytku vesmíru. Nikde není parsek definován jako něco důležitějšího než světelný rok.

F. Houžňák 27.2.2018 11:25

No tak napište nějaký odborný článek, třeba do

Annual Review of Astronomy and Astrophysics, určitě máte něco vybádáno, co vám vezmou, a používejte tam jako jednotku vzdálenosti světelný rok. Uvidíte, co vám revieweři napíšou.

J. Novotny 27.2.2018 11:29

Re: jednotky SI

Pane Šejna, o co Vám jde? Ukázat se chytřejší ve věcech vesmíru, než profík? Historicky byly pro astronomy AU a parsek zcela určitě důležitější - a ten článek ukazuje proč, popularizace pak dala do popředí světelné roky. Děláte z prdu kuličku.

M. Šejna 27.2.2018 11:53

pane Novotný

až se mě bude v Česku někdo ptát, jak rychle jede moje auto, sdělím mu to v kilometrech za hodinu. Je to zcela legální oficiálně uznaná jednotka rychlosti.

až se mě bude v USA někdo ptát, jak rychle jede moje auto, sdělím mu to v mph (miles per hour)

Obe jednotky jsou zcela legální a ofociálně používané. Jen té první by moc nerozumněli v USA a té druhé zas v Evropě.

No a podobné je to i se světelným rokem a parsekem.

F. Houžňák 27.2.2018 12:33

Myslel jste

"nerozuměli", nebo je to nějaký nový, šejnovský, levopis?

M. Šejna 27.2.2018 12:52

Houžňáku

co se mícháte do cizího rozhovoru?

(copyright Houžňák o kus níž)

J. Novotny 27.2.2018 17:12

Re: Houžňáku

Nechte si strážce čistoty jazyka ještě užít, za pár let bude AI tak vychytaná, že ty chyby průběžně opraví a on bude zbytečný.

J. Novotny 27.2.2018 13:18

Re: pane Novotný

Jsem si celkem jist, že průměrný astronom v pohodě zvládne obě jednotky a přizpůsobí se mi, pokud mu bude stát za to se bavit o vesmíru s laikem.

A až budeme cestovat v rychlostech, kdy bude pro plánování cesty rozdíl mezi parsekem a světelným rokem, tak doufám, že si dají konstruktéři pozor na jednotky, aby nedopadli jako u sondy na Mars. Ale do té doby je to celkem nepodstatné.

F. Houžňák 27.2.2018 14:02

Já myslím, že to někteří zase spletou,

to víte, při těch rychlostech ...

J. Jurax 27.2.2018 20:44

Re: pane Novotný

No, taky byste mohl sdělovat rychlost svého vozu v uzlech. Rozuměli by Vám akorát námořníci

Nicméně má dojem, že v odborné astronomické literatuře se opravdu používá pojem parsek.

F. Houžňák 27.2.2018 9:48

Ještě tam chybí ono magické číslo 3.26, tedy

parsek ve světelných rocích.

M. Šejna 27.2.2018 8:54

s autorem nesouhlasím

světelný rok je běžně používaná délková jednotka i v astronomii. Parsek se běžně moc nepoužívá. Je totiž jen o něco delší, než světelný rok. Jeden parsek je 3,262 světelného roku.

Rozdíl mezi parsekem a světelným rokem je podobný, jako rozdíl mezi kilometrem a mílí. Tedy někde se používá jedna jednotka a jinde druhá.

J. Novotny 27.2.2018 9:09

Re: s autorem nesouhlasím

Jistě, co o tom může autor vědět :-))))).

Nebuďte hnidopich.

M. Šejna 27.2.2018 9:28

pane Novotný

projel jsem poslední články tohoto autora a on v žádném nepoužil jednotku "parsec". Zato 20.října 2012 napsal článek "Slunci nejbližší hvězda má planetu!", ve kterém použil délkou jednotku "světelný rok".

Takže autor moc dobře ví, že světelné roky jsou běžně používaná jednotka, když i on sám jí dává přednost před parsekem.

V. Výmola 27.2.2018 10:13

Re: pane Novotný

" A pokud ano, pak čistě pro názornost, když chtějí kosmické poměry vysvětlit milovníkům populárního čtení o vesmíru."

Co jste na této větě z článku nepochopil?

F. Houžňák 27.2.2018 10:24

No, hlavně, že s ním souhlasí

astronomové. Šejna asi nepochopil, proč se ten parsek v praxi používá. S čím nesouhlasí Šejna je vcelku lhostejné. Co už je Šejna proti velebnému vesmíru.

F. Kusák 27.2.2018 10:55

Re: No, hlavně, že s ním souhlasí

Já s panem Šejnou taky nesouhlasím, ale nedovolil bych si ho urážet a oslovovat ho bez titulu. A Vám bych doporučil, když Vám pan Šejna tak moc vadí, tak na jeho názory nereagujte. Vyhnete se tím vlastního zesměšnění.

M. Šejna 27.2.2018 11:01

pane Kusáku

Houžňák je nevychovanej spratek, takže já u něho na oplátku oslovení také nepoužívám.

Každopádně parsek je sice oficiální astronomická jednotka, ale používají ji opravdu jen v úzkém kruhu astronomové. Většina oficiálních astronomikcých katalogů nebo publíkací používá mnohem běžnější údaj "light year".

F. Houžňák 27.2.2018 11:13

Ale on mě pan Šejna už zná

a nebere to tak. No tak si to nedovolujte, a ostatně, co se mícháte do cizího rozhovoru? Není vám to poněkud trapné? "Vyhnout se" se pojí se 3. pádem (komu, čemu), zopakujte si to.

F. Kusák 27.2.2018 12:35

Re: Ale on mě pan Šejna už zná

S tou gramatikou máte samozřejmě pravdu, přehlédl jsem to. Ale znovu, vadí mně, když se odborná a veřejně publikovaná diskuze vede hrubě a lidi se navzájem uráží. Pokud se s panem Šejnou sejdete soukromě a dáte si pár facek, je to vaše věc, ale tady bych si přál, aby byla dodržována komunikační úroveň. Tak si to přeberte jak chcete.

F. Houžňák 27.2.2018 12:43

Ale já nikoho neurážím, jak jste na to přišel,

co je podle vás urážlivého třeba na větě "Co je Šejna proti velebnému vesmíru"? Povězte mi to, co tam vidíte. Tohle není žádná odborná diskuse, to je obyčejný pitomý chat. To máte teda divné představy o odborné diskusi, to vám povím. Já bych si toho taky spoustu přál, ale tak už to ve světě chodí, že zůstává zpravidla jenom u toho přání. Na udržování komunikační úrovně jste tady vy, tak ji udržujte, aby se neodchýlila. Nazdar.