5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

USA: Dumání o velkovrahounovi

Problematika se nám košatící mnohými směry už aspoň půl století. Vzpomeňme si na olympiádu v Mexiku a tehdejší události v naší rodné zemi, kam se dostavily armády lidodemo spojenců, aby s tanky potlačily neexistující kontrarevoluci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 10.10.2017 22:42

Re: Článek je zajímavější, než by se mohlo zdát…

Neva. Díky a dobrou! Vrátím se sem ještě zítra...

J. Anděl 10.10.2017 22:33

Re: Článek je zajímavější, než by se mohlo zdát…

Taky mě dneska napadlo, když jsem o tom přemýšlel, že příchod monoteismu vůbec znamenal (alespoň potenciálně mohl znamenat) jakési oproštění Boha od lidských představ. Ale pořád máme tendenci si ho připodobňovat, zlidšťovat, tu žárlivost a pomstychtivost mu připisovat (my, muslimové, i jiná monoteistická náboženství, prostě lidi obecně, snad lidem chybí bůžci a duchové s vlastnosti ohraničenějšími)...

Ano, odsouzen se nehodí, použil jsem ho, že to bylo v té citaci či zmínce, co jste uvedl... může být někdo vůbec "odsouzen" k svým jedinečným vlastnostem, možnostem, schopnostem?

Samosebou i já to vnímám nějak subjektivně a nutně omezeně, mám svou představu. V té je ta láska čímsi nepopsatelným, čeho v běhu času zažíváme jen vzdálené odlesky, co hledáme jako podstatu elektronovými mikroskopy, v zákonitostech genetiky či vlastnostech světla či času... je v teple a světle našeho Slunce, i v temnotě a jiskřivém chladu nekonečného - nebo alespoň obrovského vesmíru, tak jako v podané ruce nebo letmém úsměvu...

Ni zoufalství :-)

Omlouvám se, v devět jsem nebyl. A teď je čas jít spát.

J. Farda 10.10.2017 19:49

Re: Při vší úctě,

O eklhaftnosti policie píši. Nezvracejte, schovejte pro jindy, příležitostí bude jistě ještě dost!

P. Bolec 10.10.2017 19:33

Re: Při vší úctě,

A kolik těch případných voličů odradila ta mírumilovná španělská policie. Ta účast 43 % se stala hlavním argumentem našich presstitutů. To by jeden zvracel !

V. Klepetko 10.10.2017 18:23

Re: Článek je zajímavější, než by se mohlo zdát…

Řekl bych, že ta antropomorfní představa žárlivého starozákonního Boha, dožadujícího se cnostní, byla jíž překonána před dvěma tisíci let. Když říkáme, že Bůh je láska - neznamená to že je v našich představách "lidštější". To spíše my se mu začínáme více podobat :-))

Na té vizi J-P.S. mně vždy vadilo to slovo "odsouzen". Evokuje představu jakehosi procesu ze kterého člověk vyvázne se svobodou jako "podmínkou", podmíněným trestem. A to je zdroj toho smutku, o kterém J-P.S. píše, a možná i té střelby...Zdrojem toho všeho bude asi právě ta časově ohraničená odpovědnost za následky.

Když do Vašeho textu dosadím místo člověk je "odsouzen ke svobodě" něco jako "člověk si může vybrat svobodu, protože jen s ní může stvořit vlastní nesmrtelnost k obrazu Božímu", tak smutek náhle neni. Ni zoufalství! :-)

J. Farda 10.10.2017 17:39

Při vší úctě,

pane Ulči, i při všech sympatiích ke Kataláncům a vědomí eklhaftností španělské policie je nutno konstatovat, že když se 9 z 10ti hlasujících vyslovilo pro nezávislost, bylo to 9 desetin ze 43% hlasujících, čiže 38,7% Katalánců. A to ani nepouštím ze zřetele nedávno zde na Psu proběhlou informaci, že za vlády gaudila Franca bylo do Katalánska přesídleno cca 1 milion etnických Španělů ředících etnicitu Katalánců.

J. Lepka 10.10.2017 16:15

Re: 40 - 60. léta

Myslíte, že byste pochopil jakékoliv vysvětlení, když a priori zaměňujete automatické a poloautomatické zbraně a ještě k tomu ignorujete Druhý dodatek, platný už od 15. prosince 1791 !!!

J. Anděl 10.10.2017 15:48

Jak se tu tak níže píše o vlivu kultury

Mně to hned připomnělo knížku Nadaný žák od S.Kinga....

J. Anděl 10.10.2017 15:36

Re: Nejvíce

Nikoliv, i ti černoši jsou postiženi určitou formou šílenství. Přečtěte si to ještě jednou.

J. Anděl 10.10.2017 15:35

Re: Možná by už konečně někdo měl

Nebude to tak jednoduché. Těch detektivek či hororů, adekvátně tomu i stejných počítačových her, jsem za život již shlédl/hrál hodně. Proč to na mě nepůsobí? Ani by mě nenapadlo spáchat něco takového.

Dovedu si ale představit hypotetickou situaci, kdy bych to udělat mohl, například ve stavu skutečně hluboké deprese a beznaděje. A jo - je možné, že bych v něčem z toho, co jsem viděl, četl nebo hrál, nalezl inspiraci.

Závěr? Kultura násilí není příčinou násilí. Depresi lidských jedinců asi jen tak neodstraníme. Kulturu můžeme kultivovat. Pokud je v tom ale něco problematického (já bych to ale necenzuroval, to je na lidstvu a jeho vývoji), pak spíš právě beznaděj a deprese hrdinů. Jinak jsou to většinou pohádky o vítězství dobra nad zlem. I v severských detektivkách tomu tak je. Nedávno jsem viděl Vzkaz v láhvi a to je dokonce pohádka o překonání deprese a nalezení víry v život. A jistě, cesta vede přes úplné dno.

Když má ta pohádka účinkovat, nemůže v ní drak vypadat jak od Zdeňka Trošky. Skuteční draci jsou mnohem děsivější.

J. Anděl 10.10.2017 15:06

Re: Článek je zajímavější, než by se mohlo zdát…

Rozdíl mezi formulací J-P.S. a IK je dost podstatný a s formulací IK (jak jí tu uvádíte, nečetl jsem, bohužel) plně souhlasím. Ovšem "jestliže" nebo "když" jsou podstatná slova.

Pro můj rozum je neuchopitelná a nepochopitelná mravní výbava materialistického ateisty, přesvědčeného o konečnosti existence s okamžikem smrti (tím netvrdím, že je špatná či falešná, jen jí nerozumím). Pro můj cit je existence pocitu zodpovědnosti za chování k druhým svým způsobem důkazem (nikoliv ovšem racionálním), že duše je omezená méně, než prostorem a trváním těla.

I v případě nesmrtelné duše je člověk "odsouzen" být svobodným, být si zdrojem všech hodnot a nezbývá mu než vybrat si či tvůrčím způsobem stvořit. Chybí mu jen osvobození se od následků svých činů okamžikem smrti.

Postava Boha, požadujícího ctnosti, není pro toto pojetí nezbytná. A čím je postava Boha lidštější (žárlivý, milující, rozlobený, požadující, trestající a odměňující atd.), tím se (mi) jeho dílo jeví nedokonalejší. Při dotažení do extrému může takový Bůh být nakonec i mrtev, ale to pak není Bůh, nýbrž úplný patlal :-). A víra v patlala na pocitu štěstí taky nepřidá, což ostatně můžeme skoro denně sledovat ve zprávách.

Můj Bůh je doopravdy veliký, žádný malicherný nimral :-)

Z. Lapil 10.10.2017 13:34

Re: Hollywood a zbrane

Jasně že JÁ mám vždycky pravdu, a kdo to nechápe, je magor, ne-li rovnou idiot.

Nicméně: když jsou Američani od malička vedeni k tomu, že násilné řešení je OK, proč jich tolik nemá rádo Trumpa?

I. Novák 10.10.2017 13:31

Re: Hollywood a zbrane

Američani jsou od malička vedeni ... . To je ovšem dáno historicky, kdy by při kolonizaci své nové země jinak neuspěli. Bohužel ta jejich historie není tak dlouhá, aby si jejich nová společnost prošla všemi fázemi civilizace, jako je tomu v Evropě.

V. Němec 10.10.2017 13:17

A to řekl kdo?

Naši předkové se setkávali s násilím a smrtí mnohem častěji než my. A na tom utrpení se vyvinul soucit.

Soucit je jen vlastností několika málo jedinců, ale svět se tím nedá zachraňovat ani napravovat.

Příroda a náš svět jak je stvořený soucit nezná.

Má v sobě zabudované "ničítko," které každou snahu o nápravu poničí.

A. Alda 10.10.2017 13:15

Ano, i mne to bolí a děsí.

Jenomže když k výuce lidskosti nestačily dosavadní lekce, přijde lekce další.

(Také mám děti a už i vnoučata.)

V. Novák 10.10.2017 13:08

Re: Hollywood a zbrane

Ten střelec se nejspíš cítil být více než oprávněn po lidech střílet. Že k tomu, aby si to mohl myslet, musí být magor? Ale neoddělitelným příznakem magora je to, že netuší, že je magor - on je přece normální (a všichni ostatní jsou magoři).

Američani jsou od malička vedeni k tomu, že 1) násilné řešení je OK a 2) "urob si sám"...

P. Han 10.10.2017 13:07

Re: Prof. Tessa Winkelman (žena) NEŘEKLA:

Ano, těmi druhými slovy to interpretoval komentátor Townhall.

https://townhall.com/tipsheet/timothymeads/2017/10/07/unlv-n2392051

A tady si můžete přečíst názory studentů, komentáře a také kvalifikaci oné profesorky...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4957478/Las-Vegas-professor-partly-blamed-Trump-massacre.html

V. Student 10.10.2017 13:07

Re: Pane Studente a pane Krátký,

Možná máte pravdu, pane Aldo. Jak to tak vypadá, přichází doba, kdy budeme mít vynikající příležitost nechat v sobě opět vyvinout soucit. Ale štve mě to kvůli mým dětem, víte?

R. Morava 10.10.2017 12:51

Re: Hysteria

Jenomže toto už je leckde ve světě na hotelech běžné. Rámy, kterými se prochází a kontrolují zavazadla.

V. Klepetko 10.10.2017 12:36

Článek je zajímavější, než by se mohlo zdát…

Nejen motivace toho šíleného amerického střelce je nejasná – ale i kořeny a zdroje našich vlastních myšlenkových pochodů... Autor to možná neví, ale Jean-Paul Sartre nebyl moc pozorný čtenář Dostojevského. Ivan Karamazov sice ve slavném románu Bratři Karamazovi sice na dotaz starce Zosimy přizvukuje Miusovovi na něco podobného, nikdy a nikde ale přímo neříká, že

"Jestliže Bůh je mrtev, vše je dovoleno"!

To je výmysl Jean-Paula. Ivan jen poznamenává, že když nesmrtelnost (duše) není, tak bez ní neexistuje ani ctnost. Na což Zosima opáčí, že nositelům podobného názoru musí být cizí pocit štěstí a žijí ve velkém smutku...

Jean-Paul Sartre, který se mylně domníval, že existencialismus - to je humanismus, se s tím s smutkem bez Boha naučil žít. Prohlásil, že člověk je ODSOUZEN být svobodným! Frederick Charles Copleston k tomu řekl, že dle Jean-Paula je ČLOVĚK jediným zdrojem všech hodnot, a každému z nás nezbývá než si vybrat svou vlastní škálu hodnot a ideál, nebo si něco podobného tvůrčím způsobem – stvořit. A že v té nevyhnutelnosti volby je pramálo štěstí!

S tím by se dalo i souhlasit. Odsouzenci šťastní obvykle nebývají. Bývají dost nešťastní! A někdy třeba popadnou pušku a začnou pálit do davů. Což dává za pravdu spíše tomu Zosimovi, než Sartrovi! Tolik snad k tomu dumání autora...

R. Tesařík 10.10.2017 12:33

Re: Možná by už konečně někdo měl

Chlapci neblbněte. Pan Alda níže to napsal přesně.

J. Farda 10.10.2017 12:06

Re: Prof. Tessa Winkelman (žena) NEŘEKLA:

Woman? Coloured, probably ... you know all better. :-)

Z. Lapil 10.10.2017 12:03

Re: Hollywood a zbrane

Námitka: tématem oněch filmových střeleb je všeobecně boj. Radši nebudu rozebírat, jak často je fanděno padouchovi, to bych se pouštěl do hlubin filmového braku, o kterých nemám tušení, protože dávám přednost braku literárnímu :-).

Jsem si ale dost jistý, že filmů, kde kladný hrdina jen tak střílí po kolemjdoucích, moc nenajdete.

R. Tesařík 10.10.2017 11:34

Re: Nejvíce - co se to té ženské děje?

Vy určitě.

R. Tesařík 10.10.2017 11:33

Re: Prof. Tessa Winkelman (žena) NEŘEKLA:

To samé jinými slovy..

S. Netzer 10.10.2017 11:22

Re: Nejvíce - co se to té ženské děje?

Nevím, kdo z nás dvou je "na hlavu", Plzáku, když jste schopen z mého příspěvku vyčíst, že "hodnotím, co si Britové přejí a co ne".

A. Alda 10.10.2017 11:18

Pane Studente a pane Krátký,

já to vidím úplně jinak.

Naši předkové se setkávali s násilím a smrtí mnohem častěji než my. A na tom utrpení se vyvinul soucit.

A. Alda 10.10.2017 11:16

Středověk nebyl až tak blbý.

Místo, aby tito šílení vrahové byli zastřeleni na místě, bylo by lepší je zajmout, zbavit končetin a nechat přemítat o jejich zločinech do konce jejich života, udržovaného a prodlužovaného na samotce přiměřenou výživou a zdravotní péčí.

J. Plzák 10.10.2017 11:15

Re: Nejvíce - co se to té ženské děje?

..."Poznámka: Angličané s brexitem v loňském roce 2016 NEUSPĚLI, jelikož k ukončení členství v EU dojde až po skončení vyjednávání."

Copak je to podstatné. A i kdyby, co to dokazuje. Kde bere Netzer to sebevědomí, hodnotit co si Britové přejí a co ne?

Ta Netzer je opravdu, ale opravdu na hlavu a patří na psychiatrii.

J. Mrázek 10.10.2017 11:02

Re: Hollywood a zbrane

Viz zatím nahoře a s nevěřícným kroucením hlavou nad "úhlem pohledu " autora ...