27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

GLOSA: Matematická hádanka

Průtrž mračen. Tak, teď se tady u nás na Vysočině spustilo boží dopuštění, jak říkali staří pamětníci, proudy vody se slily, padaly a do oken mlátily kroupy, až jsem strnula hrůzou, že rozbijí okna, taky vypadla TV včetně internetu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Bílý 9.6.2017 12:02

Re:dík za odpověď, paní Urbanová!

Vynecháte-li ještě to slůvko matematická, pak se shodneme. Je to hříčka. Mnozí ji mohou považovat za zdařilou a krásnou. Nic proti tomu. Ale rozhodně neplatí, že jde o zdařilý příklad na logiku myšlení, jak uvádíte ve svém článku. Přeji hezký den.

PS pokud jde o logiku doporučuji seznámit se s jejími základy. Je dost populárních knížek o ní a jistě i na internetu se něco najde. Stojí, to za to.

M. Urbanová 9.6.2017 11:21

Odpoveď

Pane Bílý, na vaši otázku neumím odpovědět, jelikož nejsem matematička a nakonec se přikláním k tomu, že je to z matematického úhlu jen početní hříčka. Ale mně se jeví jako zdařilá a krásná.

Domnívám se, že když se děti baví na fejsu takto, je to lepší, než cokoliv jiného. Mějte hezký den.

M. Bílý 9.6.2017 10:05

Paní Urbanová, dobrý den!

Prosím o odpověď na můj dotaz ze včerejška sub 19:29, Děkuji Bílý

J. Hruška 9.6.2017 7:47

Re: pokračování v naduté samolibosti

Tak, tak, Petře, paní glosátorka Urbanová matematiku neumí, asi v obecné škole z počtů zvlášť neprospívala. Hezký den, Josef.

P.S.: K výsledku 1. a+ba=a(1+b); a 2. x=2,5x ; x-2,5x=0 ; x(1-2,5)=0 ; -1,5x=0 ; a výsledek x=0/(-1,5) ; x = 0 amen.

P. Švejnoch 9.6.2017 6:43

Re: pokračování

Nu, paní Urbanová, Vy asi nebudete matematička, předpokládám...

Zde píšete, že můj vzorec je odlišný od zadání. Ovšem to, jak jste postup výpočtu vysvětlila oné "fejsové Venduličce" (dle Vašeho příspěvku z 22:46), je přesně ten můj vzorec.

Na pořadí členů ani na pořadí stran rovnice v tomto případě nezáleží... ;-)

Z. Lutovský 8.6.2017 23:16

Není tomu tak, soryjako

Jak jsem ráno napsal, můžete pravou stranu druhého řádku vyjádřit v pětkové soustavě: 1x5 + 2 a to je 12 pětkově.

U třetího řádku ve čtyřkové soustavě dostanete 2x4 + 1 a to je 21 čtyřkově. U posledního řádku bych očekával trojkovou soustavu, aby řád soustavy klesal od šestky (nebo více) u prvního řádku přes pětkovou u druhého, čtyřkovou u třetího k trojkové u čtvrtého. Pak ovšem na poslední řádek v trojkové soustavě vyjde 8+11 = 19 a to máme v trojkové 2x3 na druhou +0x3 na prvou +1x3 na nultou = 201 trojkově. Takže podle mě je výsledek 201 s dolním indexem 3.Pokud přijmeme předpoklad různých číselných soustav, bude platit rovnítko ve všech řádcích. Stačí jen připsat dolní index u pravé strany od druhého řádku ke čtvrtému: 5, 4, 3 a bude platit rovnost.

Pokud ovšem budete trvat na tom, že všechna čísla jsou v desítkové soustavě, pak je tam rozpor a děláte si srandu z publika. Sedm se zkrátka nerovná dvanácti, leda tak u Chocholouška.

Howgh domluvil jsem. ZL

J. Hruška 8.6.2017 23:14

Re: pokračování novinářské manipulace

Paní Marto, mohla byste se zbavit té novinářské nadutosti?? Do matematiky se skutečně nehodí. Na blbou otázku je jen blbá odpověď! Pokud zformulujete zadání hádanky správně podle matematických konvencí, dočkáte se nejen správného řešení, ale i korektních odpovědí. Zdař Bůh, Josef.

M. Urbanová 8.6.2017 22:50

pokračování

Vážení přátelé, potěšilo mne, že jste se pokusili tento příklad spočítat. Není to hádanka, je to jednoduchý příklad pro logické uvažování a jednoduché počty. Děkuji.

M. Urbanová 8.6.2017 22:50

pokračování

Ke komentářům:

Josef Hruška přidal možnost výpočtu včetně vzorce. Ale jeho vzorec se nedrží zadání.

Pan J.Novák – Šedovous to také spočítal, ale nevysvětlil postup.

Pan P.Švejnoch – dobrý vzorec, ale odlišný od zadání.

Pan E.Pavel – Najdi systém, kterým je řada tvořena – správné uvažování. Druhý příklad – výsledek je jasná 0.

M. Urbanová 8.6.2017 22:48

pokračování

Logika je v tom, aby si počtář uvědomil, že do příkladu musí dosadit chybějící čísla. Pak je to jasné. Viz druhý způosb

1+4=5, 2+5+5=12, 3+6+12=21, 4+7+21=32, 5+8+32=45, 6+9+45=60, 7+10+60=77, 8+11+77=96

Spočítala jsem to dvěma způsoby a výsledek je jen jeden - 96

M. Urbanová 8.6.2017 22:46

Postup výpočtu

Do výpočtu se pustilo na fejsu i 9leté děvčátko, tak jsem jí napsala: Venduličko, pro tebe je to těžký příklad, ale já ti ho vysvětlím:

1+4=5, 2+5x2=12, 3+6x3=21, 4+7x4=32, 5+8x5=45, 6+9x6=60, 7+10x7=77, 8+11x8=96

J. Hruška 8.6.2017 22:44

Re: Nikoliv.

Pane Aldo, jste svou rozhorleností trochu oslepen. Používáte pojem "operátor", a tak si myslím, že znáte i pojem "vektor" nebo "uspořádaná trojice" reálných čísel psaná shora dolů, nebo pojem "matice" a pod. (operace násobení matic, skalární součin,) Množství číselných tabulek nebo grafů se čte taky shora dolů či opačně zleva doprava (determinant). Matematická výroková algebra zná také nepravdivé výroky, negaci a opačné či protichůdné výroky a umí s nimi pracovat. Tvrzení že 2 + 5 = 12 je nepravdivý výrok je pravda, jistěže (negace negace). A tedy 2x(5+1)=12 stejně jako 1x(4+1)=5 nebo 3x(5+1)=12 a také 8x(11+1)=96 je také pravda. Horlit je vhodné pro pravdu ne pro předsudky z neznalosti. Dobrou noc, Josef.

J. Hruška 8.6.2017 22:01

Sliby - chyby.

Paní glosátorka, jako "správná" novinářka si s plněním slibů dává načas. Mistifikovat obecenstvo však "umí" až až. Nazdar. Josef.

J. Hruška 8.6.2017 21:56

Re: A přece se točí

Nic se netočí, jen z obyčejně napsaných nepravdivých výroků děláte vědu. Papír snese všechno, i lež. Nazdar. Josef.

Z. Lutovský 8.6.2017 21:14

A přece se točí

Pokud uznáme, že rovnost platí, pak číslo vpravo je zakódované jinak než v desítkové soustavě. Viz můj ranní příspěvek .

M. Bílý 8.6.2017 19:29

Podle článku má být onen černo-bílo-modrý čtvereček ....

s nadpisem Matematická hádanka a s chybným sčítáním v prostředních dvou řádcích velice zdařilý příklad na logiku myšlení. Jestli si (ve svém vysokém věku) dobře pamatuji, jsou základy logiky definovány šestnácti Booleovskými funkcemi. Mám dotaz: které z těchto šestnácti funkcí "pasuje" na řešení onoho černo bílo modrého čtverečku?

Díky! Hezký večer!

A. Alda 8.6.2017 16:12

Nikoliv.

To jste si nechal vsugerovat.

V těch rovnicích značka rovná se znamená právě rovná se. Proto není důvod domnívat se, že by značka plus neznamenala právě plus. A že by ty číslice měly jiný význam, než mají. Trojka je prostě trojka. Je to trojka, trojka, nic jiného než trojka.

Hádanka by to byla, kdyby místo číslic byla použita písmena, či místo značek operátorů nějaké jiné obrázky.

A píšeme zleva doprava. Dokonce i Číňané a Japonci dnes již píší zleva doprava. Jen muslimové a židé píší opačně. A shora dolů už nepíše nikdy.

E. Pavel 8.6.2017 14:44

Re: Výsledek je 40.

"Výsledek" předchozího řádku + oba sčítance na aktuálním dají nový "výsledek". Takže 21 + 8 + 11 = 40.

M. Urbanová 8.6.2017 13:14

Autorka k matematické hádance

Pane Lutovský,

já se k článku ozvu v závěru dne. Podle mne to není žádná hádanka, ale logický příklad. Lze jej spočítat dvěma způsoby. A já dnes večer sem vložím celý příklad a oba výpočty. Chce to jen selský rozum a nic víc.

Možná bych někdy příště dala podobný příklad, bude-li zájem.

J. Hruška 8.6.2017 13:03

Re: Hm, matematika to není....

Ale je, pane Nováku! Matematická výroková logika: Po řádcích: 1. výrok pravdivý. 2. Nepravdivý. 3.Nepravdivý ...4.logicky tedy opět nepravdivý.5. opět nepravda atd. Nepravdy tedy ukazují na nesprávnost této cesty logiky. Musí se tedy hledat jiná cesta k řešení. Tou jsou sloupce. 1. Posloupnost přirozených čísel.2. posloupnost přirozených čísel začínající 4.. oba výroky pravdivé. Je tedy naznačeno, že i třetí sloupec má být posloupnost. Pravdivý výrok. Máme tedy hledat posloupnost čísel a její 8. člen na 8. řádku nepravdivých výroků. Matematická výroková logika, indukce. A matematická disciplína aritmetika, posloupnosti a řady,počítání s přirozenými čísly..Zdař Bůh, Josef.

J. Hruška 8.6.2017 12:30

Novinářská lež.

Článek charakteristicky ukazuje podvodnost novinářského způsobu tady glosování jinde komentování a jinde zpravodajství. Zde glosátor, který se chvástá neznalostí matematiky zmatečně zmanipuluje krásnou úlohu z matematické logiky posloupností přirozených čísel na "hádanku". (Když já tomu nerozumím, musí být všichni blbci). Dávejte si všichni velký pozor na podobné novinářské gengstry. Hlídací podvraťáky (demokracie) zde matematiky.

Žádná hádanka, pouhé oblbování! Zmanipulování obrázku, zamlčení,zde nezobrazení, důležitých informací, zde teček, za účelem zmatení čtenáře a pod..Takováto novinářská bestie udělá i z matematiky ďábelskou pohromu. Lidé bděte! Josef.

Z. Lutovský 8.6.2017 12:15

Re: Nic lepšího mě nenapadlo

Jsem tu poprvé, tak jsem to zvoral. Tato poznámka patří za můj původní příspěvek z rána.

Z. Lutovský 8.6.2017 12:13

Nic lepšího mě nenapadlo

Jsem vysloužilý ajťák, tak jsem na nic lepšího nepřišel. Byl bych rád, kdyby se k výsledkům v diskusi ozvala autorka článku.

P. Švejnoch 8.6.2017 11:52

Re: Posloupnosti

Navrhuji o něco jednodušší vzorec (i když je jen variací toho Vašeho):

Zadání: a+b=x (kde "+" neznamená "plus" a je zde jen pro oklamání nepřítele)

Řešení: x=a*b+a

I. Schlägel 8.6.2017 11:13

Re: Výsledek je 40.

Rádo se stalo. Na matiku jsem nebyl moc dobrý, tak že řešení s výsledkem 96 mne vůbec nenapadlo.

R. Langer 8.6.2017 11:07

Re: Posloupnosti

Správně, je to klasická posloupnost!

P. Švejnoch 8.6.2017 11:05

Re: Hm, matematika to není....a něco přidám,

Polovina z XI je 6... ;-)

Mám dojem, že na tohle zadání byla i nějaká hádanka typu "odeber/přesuň jednu sirku, aby byl výsledek správný", ale nemohu si aktuálně vzpomenout na přesné znění, a jsem líný se nad tím příliš zamýšlet.

J. Hruška 8.6.2017 10:49

Posloupnosti

Úloha zní: Najdi osmý člen ve třetím sloupci uvedené posloupnosti! 5;12;21; a dále 32;45;60;77;. 96 ;117;...Ten osmý stejně jako všechny ostatní, najdeme podle vzorce: (m + 1)*n = x

Kde m je odpovídající člen z druhého sloupce a n přirozené číslo pořadí z prvního sloupce. Např.(5+1)*2=12 ; (6+1)*3=21 atd. (11+1)*8=96 atd.Ty sloupečky znamének + a = jsou tam jen pro zmámení smyslů. A konečně: 2,5 * 0 = 0 a to vždy. Zdař Bůh, Josef.

J. Novák 8.6.2017 10:46

Re: Hm, matematika to není....a něco přidám,

měření IQ za bolševika :

Kolik je polovina z XI ?

Včíl mudrúj !!!

Otázka pro žáčky asi v 6. obecný...

R. Langer 8.6.2017 10:43

Re: Je to otázka číselné soustavy

Fakt? To je tak složité řešení, že se mi ho ani nechce přepočítávat, ale jestli je to pravda, klobouk dolů... :-)