26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

FEJETON: Reprezentace

To slovo se používá velmi často v souvislosti se sportem – když kupříkladu Jaromír Jágr dá gól za floridské Panthery, reprezentuje Floridu. Když ale navlékne dres s červenou, bílou a modrou barvou, reprezentuje Česko, a tudíž i mne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Šimáček 26.4.2017 18:10

elektromobilita

je nesmysl, do doby než se vyřeší skladování el energie, stačí jednoduchý výpočet přes ruku / kapacita baterie em je cca 80KW /dejme tomu že každá druhá domácnost bude mít em / rozumná doba dobíjení je max 8 hodin / průměrná spotřeba domácností odhadem 1KW/h tj zvýšení odběru poloviny domácností na 1100% v období 8hodin, z 80% současně, to naše ani žádná jiná přenosová soustava nezvládne, a i v případě energetického bufferu to bude znamenat 300% zatížení přenosové soustavy, jakékoliv řešení rychlonabíjení bude zvyšovat procentuální zatížení nárazové spotřeby, jedinné řešení elektromobilů je používání palivových článků (nejen H2-O2) / případně spalovací motor na H2

Z. Koutecký 26.4.2017 17:00

Svět je spravedlivý,

každý má nakonec něco. My hrdost a Němci prachy.

R. Szewczyk 26.4.2017 11:19

ha ha ha

astone, mýlite se, škoda je především vizitkou práce tondy a ferdy píčových a jako taková by mněla zůstat, dále je to -práce pana Bakaly, ano, toho pana Bakaly, a také pana Zemana , ano , toho pana Zemana

J. Jelínek 26.4.2017 7:03

Je to FEJETON

pánové, tedy trochu osobní, odlehčený pohled s trochou dojmologie. A je, pokud mohu soudit, dobře napsaný. Můžeme s názory v něm souznít, nebo ne, ale proč proboha někteří z diskutérů si hned po ránu kazí náladu vlastní žlučovitostí? Že, pane Kotasi.

V. Kotas 26.4.2017 19:49

Re: Je to FEJETON

Jaká žlučovitost ! Jen konstatování, že místo suverénního státu, jsme kolonií a většina zisku jde do ciziny.

V. Vaclavik 26.4.2017 6:05

Studie, jako reci

jsou levne. Zalezi co vam pusti do vyroby, tam uz kazdemu pristrihnou kridylka a cim masovejsi rada, tim vice ostrihana byvaji.

V. Kotas 26.4.2017 5:55

Neffe, jen by to chtělo mít v té Škodovce

40% podíl státu, jako má spolková země Dolní Sasko ve VW. A nejen tam. Podívat se, kde všude má státní podíl Singapur a proč je tak ekonomicky silný. To bychom teprve mohli být pyšní.

M. Šejna 26.4.2017 8:01

no jistě, pane Kotasi

ať žije socialismus se státním vlastnictvím výrobních prostředků. Už vidím ty krásné škodovky ze státního podniku, kde by ředitelem automobilky byl kámoš nějakého papaláše z ODS nebo ČSSD.

J. Jurax 26.4.2017 1:06

Duch tohohle fejetonu

je podle mého gusta.

Ano, reprezentace je krásný technický výrobek, technologie nebo třeba turbína z ČKD Blansko fungující už pětačtyřicet let v Promissao v Brazílii.

V. Kotas 26.4.2017 5:51

Re: Duch tohohle fejetonu

Jak je to možný ? Vždyť je to z dob " komunismu " v Českoslovenku a bylo v té době přece zaostalý stát, jak je nám mnohými 25let tvrzeno. Nejen z ČKD, jsou výrobky, které fungují i přes 80let a to po celém světě a na což bychom měli být pyšní.

R. Langer 26.4.2017 8:09

Re: Duch tohohle fejetonu

Hm, znám některé výrobky funkční přes tisíc let, myslíte, že to má něco společného s vládnoucí třídou? Vlastně má - za komoušů ty výrobky fungovaly jí navzdory. Protože čím víc se do toho vládnoucí třída sere, tím je jich méně doopravdy funkčních a potřebných. A nemylte se, dnes se ta EU od těch postupů, co prosazovali komouši, zase tak neliší, takže prakticky dostáváte tu vaši oblíbenou "kvalitu".

J. Jurax 26.4.2017 13:02

Re: Duch tohohle fejetonu

No jo, to byste nepochopil ...

B. Uhlich 26.4.2017 0:26

Myslím, že zatím není být pyšný na co...

Tohle je vpodstatě studie, model modelu... Nikdo pořádně neví co bude vůbec uvnitř...jako jo...všichni ví, že to bude dobré, všichni se předhání uváděním elektromobilního newspeaku.. kroutící moment motorů, dojezd, autonomní řízení...bla bla bla, ale jinak se neví nic. Já se obávám, že se spíš jedná o výstřel na objednávku, kdy v dnešní době každá slušná automobilka trpí pocitem, že ji cosi ujede, když nevyprodukuje alespoň jedno elektrický auto... nebo alespoň studii, jak by mohlo vypadat..... :)

To já bych rád spíš viděl studii, třeba od ČEZu jak zajistí infrastrukturu pro alespoň milion elektromobilů (tj.25% promořenost do automobilového parku této země), dále bych rád viděl studii jak si tady vůbec kdo představuje, že bude elektromobilta provozována a hlavně financována a nakonec bych rád viděl studii, jaký bude dopad elektromobility na životní prostředí a hlavně jaký bude dopad na ekonomiku domácností, až se zjistí, že nebude již nadále možné udržet ceny elektrické energie pro domácnosti což se opravdu může stát, když bude elektromobilita dotována tak jak se dá občas někde dočíst v environmentálně laděných článcích......protože je zjevné, že bez dotací , ať na nákup vozidel, na nabíjecí stanice i na vlastní elektřinu - rozhodně nepůjde elektromobilitu provozovat. Tedy mě studie vozidel nezajímají, mě zajímá spíš zda si ještě doma vůbec posvítím... :-)

P. Sulc 26.4.2017 0:56

Re: Myslím, že zatím není být pyšný na co...

Mete pravdu, tyto ''nedulezite a vedlejsi'' veci se neberou vubec v uvahu. Treba kolik siry vyprodukuji elektrarny, pohanejici alektromobily. Ted prosla zprava, ze ve trech africkych zemich se bude ockovat proti malarii, protoze tam rocne umira tolik a tolik milionu lidi, vcetne tech krasnych deticek. Ale studite o tom, kdo je bude zivit a kolik zplodi za 20 let potomku, ktere , jak jinak, bude take nutno zivit, takova studie ovsem neexistuje, nebyla by ''humanni'' ale rasisticka. Tak svet stale vice pada do, no, do senkrubny.

J. Jurax 26.4.2017 1:07

Re: Myslím, že zatím není být pyšný na co...

No jo, čistý elektromobil má výfuk v komíně elektrárny ...

M. Šejna 26.4.2017 7:58

Re: Myslím, že zatím není být pyšný na co...

a nebo taky má výfuk na vrtuli větrné elektrárny, nebo na radioaktivním článku atomové elektrárny, nebo na turbíně vodní elektrárny, nebo na solárním panelu fotovoltaické elektrárny.

R. Langer 26.4.2017 8:11

Re: Myslím, že zatím není být pyšný na co...

Počkat, radioaktivita je přece škodlivá a zabíjí lidi!

Tam se vyrábí jenom škodlivá elektřina, to se nemůže počítat! :-D

B. Uhlich 26.4.2017 8:20

Re: Myslím, že zatím není být pyšný na co...

No, není problém si do vyhledávače dát ceps.cz a tam si rozkliknout - informace - výroba - všechny zdroje a zobrazí se vám takový krásný didaktický graf, z čeho asi s největší pravděpodobností bude ten úžasný elektromobil napájený. Tam zjistíte, že všechny ty alternativní zdroje na tom grafu v podstatě ani nejsou vidět jak jsou k ničemu... Ale jinak vás beru za slovo pane Šejno i já si myslím, že by se provoz elektromobilů měl tvrdě navázat na OZE a měl by být napájen výhradně tak a to včetně akceptace výkupních cen... pak by se asi celá elektromobilita zjevila v úplně jiném světle. :)

R. Langer 26.4.2017 8:23

Re: Myslím, že zatím není být pyšný na co...

On to pan Šejna moc dobře ví, ale takové konktrétní a zcela pravdivé tvrzení by nikdy nemohl vypustit z klábosnice, to by mu totiž poškodilo pověst... :-)

M. Šejna 26.4.2017 10:42

no jistě

Já opravdu moc dobře vím, o čem píšu. To jen pan Langer opět nepochopil, co jsem chtěl sdělit.

Pan Langer moc dobře ví, že já osobně nemám vůbec žádné výhrady proti uhelným elektrárnám. Pan Langer jen nepochopil, že je podstatný rozdíl mezi tím, zda komín uhelné elektrárny čoudí panu Langerovi rovnou do obýváku, nebo je umístěn dost daleko od obytných celků. Pak možná dojde i panu Langerovi, v čem je zásadní výhoda elektromobilů, včetně toho, že tu elektřinu nezískávají jen z uhelných elektráren, ale i z vodních, jaderných apod...

J. Jurax 26.4.2017 13:26

Re: no jistě

Ehm - ono u nás "dost daleko od obytných celků" těžko umístíte nějaký komín elektrárny, pokud ji nepostavíte uvnitř rozlehlé CHKO. Jsme hustě zalidněná země. Najděte si na netu, kde máme uhelné elektrárny. A co je to vlastně konkrétně "dost daleko"?

A z uhelek máme 48 procent výroby.

Pan Langer má recht v tom, že kdyby se elektromobily živily jen NEDOTOVANOU elektřinou z fofrníků a fotovoltaiky, byla by ekonomie jejich provozu hodně jinde.

M. Šejna 26.4.2017 14:58

pane Juraxi

nechytejte mě za slovo. Uhelnou elektrárnu prostě nemůžete postavit uprostřed města. Musí existovat určitý rozptyl pro zplodiny z komína. A o to jde.

Nakonec i automobily nemají v otevřené krajině žádná omezení, ale jakmile přijde smogová situace, tak může být jejich provoz regulován ve městech.

Jinak mě je úplně ukradené, na jakou elektřinu bude elektromobil jezdit. Jen upozorňuji, že zdroje na výrobu elektřiny jsou různé.

J. Jurax 26.4.2017 15:50

Re: pane Juraxi

Jistě.

Takže elektromobil má výfuk v komínu elektrárny toliko z cca 50 procent. Tedy u nás.

M. Šejna 26.4.2017 15:56

asi tak, pane Juraxi

ale zásadní je skutečnost, že přechodem na elektromobily bude v centrech měst čistší vzduch, a o to jde především. I když celkově se objem exhalací na celou Českem moc nezmění.

J. Jurax 26.4.2017 18:15

Re: asi tak, pane Juraxi

To jistě. Zátěž se ovšem zčásti přestěhuje jinam. Polétavého prachu ale neubude - ten je dílem z pneumatik, dílem z povrchu silnic,

Je pravdou, že kdyby se povedlo nastartovat masovou výrobu elektromobilů, mohla by cena klesnout na takovou úroveň, že by auta byla cenově konkurenceschopná klasickým autům. Zda by byla konkurenceschopná i užitkovými vlastnostmi je zatím otázka dalšího vývoje. Ono konkurenceschopnost cenová a užitková jdou proti sobě.

Taky by masová výroba elektromobilů mohla zahýbat cenami surovin - mědi na vinutí elektromotorů a surovin pro výrobu baterií, tedy přesněji akumulátorů nebo případně palivových článků. A bude to chtít vybudování dobíjecích stanic, což nebude zadarmo a mělo by se promítnout do ceny energie z těch stanic dodávané; nemám ovšem odhad, kolik by to bylo.

Jenom snažně doufám ve dvě věci - že dobroserové nebudou elektromobily masivně dotovat z daní všech a kurwit tak trh a že nebudou direktivně zakazovat klasická auta.

J. Jurax 26.4.2017 19:20

Re: asi tak, pane Juraxi

A ještě jsem zapomněl na rekonstrukci přenosové soustavy. Ono se ta elektroauta musí někde dobíjet, i když to bude doma v garáži. Dobíjet řádově milióny aut, jež ujedou v průměru u nás řekněme 12 000 km ročně, tedy v průměru 32 km denně, na což by spotřebovaly denně cca 4 až 6 kWh (to je vygůglené, údaje se dost liší, taky závisí mj. na velikosti auta). No a při miliónu aut je to 4 až 6 GWh energie každý den navíc proti stávajícímu stavu. Patrně by nabíjení nebylo rozloženo rovnoměrně v čase.

Pro srovnání - jeden blok Temelína vyrobí něco přes gigawat za hodinu, Denně tedy cca 24 GWh, což by v průměru uživilo 4 až 6 miliónů elektroaut. Osobních. V ČR je jich přes 5 miliónů.

Je pravdou, že by se dala využít elektřina z fotovoltaiky, pokud by se ovšem auta dobíjela přes den. Jenže - velmi hrubý nástřel - kdo tomu rozumí víc, ať mne opraví: z 1 m2 panelů se získá cca 100 kWh (podle typu panelu a umístění, tohle je zhruba průměr) ročně nerovnoměrně rozložených v průběhu roku. Průměrně ideálně cca 0,28 kWh denně; ergo na dobití jednoho auta by bylo ideálně třeba při denní spotřebě 14 až 21 m2 panelů, pokud by se auto dobíjelo po celou dobu slunečního svitu. V praxi tedy nejspíš o dost víc.

R. Langer 26.4.2017 14:22

Re: no jistě

Ha ha ha, prej dost daleko. :-D

M. Šejna 26.4.2017 10:36

pane Uhlichu

vodní elektrárny a jaderné elektrárny tvoří dost podstatnou část výroby elektrické energie, takže nevím, v čem se mnou chcete polemizovat? Ale já chápu, že pro Vás jsou to jen jakési alternativní zdroje.

:-D

Zásadní a mnohými nepochopenou věcí je ale to, kde je ten "výfuk" dopravního prostředku umístěn. Pokud náhodou netušíte, o čem píšu, tak si nastartujte auto v uzavřené garáži. Nebo si zkuste představit, že by pražské metro bylo poháněno dieslovými lokomotivami.

Až si tyto představy dokonale promyslíte, pochopíte, jak zásadní je umístění "výfuku".

J. Jurax 26.4.2017 13:52

Re: pane Uhlichu

Podle http://oenergetice.cz/statistiky/ceska-republika-elektroenergetika/ tvořily v roce 2015 elektrárny jaderné 32 procent a vodní (bez přečerpávacích) 2,14 procent brutto výroby elektrické energie - úhrnem tedy 34,14 procenta. Uhelky 53,42 procenta.

Fofrníky 0,68 a fotovoltaika 2,7.

Je fakt, že údaje z různých zdrojů se všelijak liší, patrně se často nerozlišuje mezi instalovaným výkonem a skutečnou výrobou a výrobou brutto a netto a taky se to různě člení.

R. Langer 26.4.2017 14:23

Re: pane Uhlichu

Kdepak, spíš vy nechcete pochopit, že jako obvykle plácáte blbosti...