27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EVROPA: Rozhodujme o svém osudu

Svoboda ale není zadarmo, a proto poddanství láká. Náš stát tento základní spor o smysl existence intenzívně prožívá od svého vzniku dodnes. Jaké jsou jeho geopolitické souřadnice a možnosti v roce 2017?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 2.1.2017 21:34

Primarni je svoboda 'vnitrni'

cili svoboda cloveka uvnitr spolecnosti, sveho statu. Pokud jsou obcane svobodni, tedy nejsou subjektem nasili svych vlastnich spoluobcanu, pak lze ocekavat, ze budou hajit do krve a treba i svymi zivoty i svobodu sve zeme vuci sirsimu okoli. Naopak to proste nefunguje (polootrocka zesocializovana spolecnost je zcela v tahu tech prave u vesel moci, zalezi jen na jejich machinacich), dukazem budiz pohled vsude okolo nas, na nas o ostatni zeme Evropy a sveta.

V. Vaclavik 2.1.2017 21:25

Re: Drzost filozofa!

Penize uvolnuji, nikoli osvobozuji! Je v tom nebetycny rozdil. A volnost je podmnozinou svobody cloveka, cili svobodny clovek muze, nebo nemusi mit volnost. Volnost je treba, kdyz ma clovek plnou penezenku. Svoboda oproti tomu znamena, ze cloveku nikdo nebrani, ci dokonce nezakazuje si tu penezenku naplnit a tim ziskat i volnost.

Z. Lapil 2.1.2017 21:17

Re: Jen věda nám může říci, co si máme myslet. Toto okřídlené

Věda společenská má tu nevýhodu, že používá slova. A slova mají tu vlastnost, že je různí lidé chápou trochu různě (a to ještě nemluvím o překladech). Viz Vaše oblíbené tvrzení, že společnost neexistuje; nemůžu si pomoct, já ji vidím kolem sebe dnes a denně. A z toho možná plyne tvrzení, že je složitější, než věda přírodní.

Už to, že mluvíte o představení si, je mi podezřelé. Protože kvantovou mechaniku ani teorii strun si představit nelze, protože ani za pomoci všelijakých mikroskopů není na úrovni smyslového vnímání.

Skoro si troufnu tvrdit: i fyzikální jevy, které si nelze představit, lze popsat, a to mezinárodně jednoznačně. Na rozdíl od jevů společenských, jejichž popis používá slov a tím v sobě nese spoustu neexaktností.

I. Mertl 2.1.2017 18:39

Jalové řeči

jalového filosofa.

K. Janyška 2.1.2017 17:22

Jen věda nám může říci, co si máme myslet. Toto okřídlené

úsloví je tak jednoduché a průkazné, že je pro jen trochu bystřejší mozky spíše inspirující, než urážlivé. Kam se podíváme, tam výsledky práce vědců vidíme. Zejména tam, kde se jedná o složitější a velmi složité záležitosti. Ten, kdo odmítá vědecké závěry se sám stává předmětem vědního zkoumání. Otázka totiž zní, co to s ním je ? Je málo vzdělán nebo prostě nevzdělatelný ?

Věda je nejsofistikovanější lidskou činností, takže více lidstvo prostě neví. Věda společenská pak mnohokráte svojí složitostí tu přírodní přesahuje, neboť zkoumá jevy, které nelze měřit a vážit. Jen demonstrovat nebo rekonstruovat a představit si v mysli, která je vrcholem všeho, co vesmír a lidský svět vyprodukovaly.

Pravda samozřejmě je, že touto materií, která se zabývá spontaneitou a abstrakcí se může zabývat jen člověk předpřipravený a inteligentní nad míru. Proto také jsou výsledky bádání v této oblasti tak málo šiřitelné a ostatním pochopitelné. Vývoj se však na nic takového neptá a neosobní úroveň civilizace obchodem už daleko přesahuje schopnosti lidí ji vnímat. To je do budoucna obří problém a nebezpečí, neboť to, co se stane bude lidmi stále méně popsatelné a dojde ke srážce mezi tím, co je a co si lidé o tom co je myslí. Důsledky z této tragédie asi ani nelze představit. Tak složité věci budou ve hře pro tak málo zorientované lidstvo... Dzp.

J. Friedlaender 2.1.2017 17:06

Manipulace

Celý text je, jako vždy, neuvěřitelnou manipulací s pojmy jako autokracie, demokracie, svoboda. Takže vzhůru k demokratické spolupráci s demokratickým Polskem a Maďarskem, pryč od západoevropských autokracií! Jen by mě zajímalo, s jakými argumenty se tito lidé dostanou ke sblížení s Ruskem, které autor zatím ještě v podstatě rozumně kritizuje. Ale bez toho své vize neuskuteční.

P. Vaňura 2.1.2017 15:20

Máte pravdu, "Slabší a jejich majetek stávají se majetkem

silnějšího." Toto napsal nějaký Xenón před nějakými 2400 lety.

A. Alda 2.1.2017 15:10

Nelze oponovat.

Nemůže být filosofem ten, kdo své vědění staví na ideologických derivátech svého dětského vzdělávání.

A. Alda 2.1.2017 15:09

Souhlas.

Ten člověk je zjevně v historii polovzdělaný - a proto dospívá k tak zoufalým názorům.

Já bych ho nenechal učit ani na střední škole.

J. Schwarz 2.1.2017 14:22

Re: Drzost filozofa!

Mít peníze a nemít sílu si je uhájit není zárukou svobody, ale pozvánkou pro lupiče.

K. Janyška 2.1.2017 11:41

Re: Tak tohle opravdu nestojí za ničení zraku.

Kdo howno ví, filosofuje. To je známá věc... Dzp.

.. Dzp.

D. Polanský 2.1.2017 11:07

Tak tohle opravdu nestojí za ničení zraku.

Ten náš filozof nic nepochopil. Nakonec se na něm potvrzuje pravda, že filozofové nemají moc hrabat do politiky.

F. Netopil 2.1.2017 11:00

Autor je filozof ?

Sluší se dodat, že v lepším případě je to filozof velice naivní. V horším případě normální bl.ec.

M. Malovec 2.1.2017 10:25

Pravda,

nic víc. Z mého pohledu.

K. Janyška 2.1.2017 10:09

Jenže o něm smí rozhodovat jen uvnitř své právní domény.

Jen taková svoboda dává sdmysl. O tom ale víte evidentně kulový, autore... Dzp.

P. Rudolf 2.1.2017 9:25

Filozofe

Není v Evropě nic křehčího, než je Visegrád. Ten se rozpadne při prvním vzájemném nepochopení, dá-li se už dnes hovořit o nějaké jeho jednotě. Ale chcete-li to hrát pro rusa, pak je důraz na něj to pravé.

P. Hlosta 2.1.2017 9:20

Drzost filozofa!

Jedna věc je chtít a druhá způsobit. Dle mého rozumu svoboda je sice možná i bez finančních prostředků, ovšem někde na pustém ostrově. Proto jsem si dával vždy heslo, že peníze osvobozují. Způsob jejich získání je rozmanitý a nejtěžší je získat je poctivou prací.

A tak autor, ač filozof, nesprávně argumentuje s pojmem svoboda. Jsme totiž v té naší kotlině plně závislí na financích. A jak kdysi po Sametu varovala jistá Brazilčanka - "diktát ideologie zotročuje, diktát peněz je stejně zotročující!" Ono, mít dostatek peněz dává svobodu, nezávislost i na státě. Kdo podlehl pokušení dát se podporovat státem trvale, ten je naprosto nesvobodný, a že takových u nás je!

S tímto se lze setkat i u státu. Trvale zadlužený namísto prosperující, politicky produkující směřování do závislosti na jiných státech, svým občanům jistící bezpečnost výhradně z cizích rukou a za bezpečnost jiných vlastní vojáky vysílající do ciziny, navíc v úplně cizích zájmech, které jsou také jen o kapitálu a surovinových zdrojích pro jiné.

Kde bere filozof tu drzost namlouvat občanům, že jediným štěstíčkem je svoboda v chudobě a závislosti na mocnosti?! Být suverenním, tedy o sobě sám rozhodujícím je jistě těžké, ale je to naděje na možný blahobyt. Ten blahobyt je v zásadě o penězích, co jediné přinesou svobodu a nezávislost úplnou. V každém případě je to neustávající soutěž na mezinárodní úrovni a nikdo(!) nám rozhodně nejistí záda a namlouvat si to v souvislosti s kteroukoliv mocností, znamená nemít suverenitu a podřizovat se zájmům jiného! Nesvoboda!!!

P. Sulc 2.1.2017 2:31

Om osudu naroda se rozhodlo 1918.

Od te doby to jde stale nahoru a dolu, od zdi ke zdi. Monarchie pretrvala 400 let, samostatny stat je za sto let nekolikrate ''novy'' a jiny. A jak jinak, vzdy za to muze ''nekdo''.