26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ÚVAHA: Kdybych byl president...

Vyšla mi svého času knížka úvah „Češi ošima exulanta“ a dostalo se jí velkého ohlasu mezi exilovými, zejména švýcarskými našinci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 22.11.2016 4:14

Re: Konecne, konecne nekdo

To vam rikaly ve skole, ne? Velmoci nechteli pripustit rozpad monarchie az do 18 roku, vedeli ze je protivahou Rusku a Nemecku, ale lhar masaryk je, hlavne Wilsona presvedcil. Pak si ti bajecni Cesi i ostatni narody vladli sami, ale jen 20 let. Skolni dejiny maji delat z deti poslusne vlastenecky, jdou prekroucene a vylhane, plne legend o bajecnych panovnicich, co vse dobreho delali, jak byli bajecni, pri rom je nekde o nich v historii jen jedna veta.Ovsem, hloupi lide tem skolnim kecum veri, treba to, jak husitstvi znamenalo bajecny rozkvet zeme, misto toho sirilo jen zkazu a zmar. Koiik knih zabejvajicich se historii jste si za poslednich 10 let koupil?

J. Brunner 21.11.2016 22:52

Re: Konecne, konecne nekdo

Rakousko by se po válce rozpadlo i bez Masaryka. A jak by kdyby, to je námět na román. Co se týče budoucnosti, mají všichni zavázané oči, ale zpětně jsou všichni "chytří", jako Vy.

J. Kanioková 21.11.2016 20:14

Souhlas..

J. Kanioková 21.11.2016 20:13

Tak pane autore, nejvíc mě šokuje,

že odebíráte Respekt. To je absolutně nej Pravdoláskovníků. Tam potkat článek tak nějak realistický... to je zázrak

M. Drašner 21.11.2016 18:11

Re: Konecne, konecne nekdo

Inu, vezměte v úvahu i toto (Wikipedie): František Josef I., císař rakouský (nekorunovaný, v letech 1848–1916), král český (nekorunovaný) a uherský (korunovace 1867), král lombardský a benátský, dalmátský, chorvatský, slavonský a markrabě moravský. Jak to vidím já, byl korunován pouze králem uherským, a to po velice vážné uherské revoluci, kterou musela potlačovat ruská vojska, poslaná Mikulášem I. (mapy si asi nechali a použili r.1956 znovu). Že by se korunovací dožadovali ostatní národové, nevím (a Češi by nejspíš držkovali, že tu svoji ještě zaplatí, ale všechny ty ostatní jsu předražené a zbytečné). A tak nějak vzpomínám, že Karel I. nějakou tu federativní konstituční monarchii navrhoval, když zdědil trůn, bohužel až za války v r.1916. Ale za Habsburky bychom měli být vděčni - nebýt jich, tak Turci po Balkánu pokračují ve vyzobávání rozhádaných evropských států a státečků až do úplné islamizace (doporučuji přečíst si Paprockého z Hlohol "O válce turecké.". A to by se nám pak žilo!

J. Lancik 21.11.2016 17:58

Re: díky za Vaše argumenty

I ja dekuji pane Nesrsto. Jen bych podotkl, ze Masaryk jako prezident mel jen velmi omezene pravomoci, presto mel dohlednout na to, aby se nova republika chyb stare monarchie vyvarovala.

Euforie po vylaseni samostatnosti take netrvala dlouho a jak TGM sam rikaval: Demokracie je diskuze a drobna denni prace a prave to bylo na samem zacatku zanedbano. Prvni chybou bylo prohlasit mnohanarodni stat za narodni a k tomu naroda dosud neexistujiciho-ceskoslovenskeho. nejen se, ze se to nepodarilo, ani nebyl ucinen pokus jak vypestovat u vsech narodu CSR pocit vzajemnosti a sounalezitosti. Prilezitost k tomu byla v letech dvacatych uz proto, ze nemecke hospodarstvi trpelo v hyperinflaci zatim co CSR prosperovala, byla promarnena. Potom za casu krize uz bylo pozde, nedokazali jsme vybudovat stat do slunce i nepohody, prave proto, ze ta masarykovska idea "drobne prace" byla zanedbana.

B. Lukáš 21.11.2016 17:19

Pane Frýborte, dávám jedničku.

Již má babička nám často říkávala : "nebylo jako za císaře pána" a měla pravdu. Škoda Vás pane Luďku Frýborte v cizině ,přesvědčte ženu a vraťte se . Nemusíte se obávat, prezidentem u nás nebudete. Podle obsahu Vašich článků usuzuji, že na post prezidenta nemáte dostatečnou kvalifikaci a způsobilost. Jste sice vzdělaný ,máte zřejmě nadprůměrné IQ, ale schází Vám vychytralá prolhanost ,podlost, mstivost , vulgarita a neumíte intrikovat. . Bez podpory bohatých mecenášů nemají v české kotlině osobnosti s vysokou morálkou a charakterem v politice šanci. Jinak dík za Váš článek.

M. Nesrsta 21.11.2016 16:55

díky za Vaše argumenty

Historie multinárodní RU monarchie je poučná a o období posledního císaře, které bezprostředně předcházelo vzniku ČSR, čtu pořád dokola. Bohužel to skvělé období skončilo prohranou bitvou u HK r. 1866, potom už bylo RU ve vleku německého cisařství a za WWI úplně.

Masaryk až do WWI chtěl RU federaci s adekvátním postavení českých zemí. Potom ale došel k přesvědčení o nevyhnutnosti samostatné ČSR.

L. Severa 21.11.2016 16:50

Články pana Frýborta čtu rád,

stejně jako jeho cestopisy. Tentokrát však s jeho názory naprosto nesouhlasím. Takže (skoro) všichni naši presidenti nestáli za nic, zato dějinami národů se to jen hemží moudrými monarchy. Kolik jich dnes ještě vládne ? V civilizovaných zemích jsou již prakticky bez vlivu. Připadá mi to jako když někdo nostalgicky vzpomíná na to, že za první republiky bylo za korunu pět rohlíků. Nebo si pan Frýbort zažertoval ?

M. Nesrsta 21.11.2016 16:29

Silný prezident

Ale potom prezidentský systém jako v USA se vším všudy, ať není premiér a ten náš současný státoprávní bordel, který zahraničí se škodolibostí vnímá.

Když chceme pro našeho prezidenta pravomoci, nechť má i tomu odpovídající odpovědnost bez existence premiéra, jak je tomu v USA.

J. Lancik 21.11.2016 16:23

Re: dvojvládí premiér - prezident v ČR

Nekdy misto dvojvladi nastane spiknuti, viz oposmlouva.

Co se tyce obcanu druhe kategorie a 300lete poroby nemate pravdu. V te dobe existovaly tri multinarodni monarchie, cisarske Nemecko, R-U a carske Rusko. Z tech tri si R-U vedla v ramci tehdejsich zvyklosti nejlepe. Zeptejte se Polaku. Polaky si ti tri rozdelili takze maji zkusenosti se vsemi. Cesi meli v riske rade svoje poslance podle sveho podilu v populaci R-U, meli svuj zemsky snem a zemskou financni a danovou samospravu. Zrovna tak Moravane a Slezane, pro ne neprinesla bohuzel CSR dobreho nic, zemske snemy a samospravy byly hned v roce 1918 zruseny takze prisly o vsechno, pro Slezko byla CSR primo katastrofalni, v roce 1928 bylo pod zaminkou snizeni administrativy bylo vzato nejzakladnejsi pravo, a to pouhe existence.

Nic neni dokonale, na nedostatky cs. vladnuti uz ve dvacatych bylo upozornovano, napr. Emanuelem Radlem. Presto si myslim, ze CSR byla schopna fungovat, prisla hospodarska krize, prinesla bidu primo zoufalou a to byla prilezitost pro politicke sarlatany jako u sousedu. Sam pisete neprizniva doba.

S. Donát 21.11.2016 16:08

Re: Tak!

Od kdy se bojuje za prezidenta? Za svoji zem, za své potomky, za svobodu, ale za prézu?

A. Alda 21.11.2016 15:23

Tak!

I když musím přiznat, že kdyby se Vámi uvádění presidenti domáhali toho, aby mí synové šli za ně do války, postavil bych se proti. Ani jeden by mi nestál za život některého z mých synů.

A. Alda 21.11.2016 15:21

S posledním odstavcem souhlasím.

S tím před tím rozhodně ne. Zcela zásadně nesouhlasím a volil bych právě opačný postup. Role presidenta, voleného lidem, nechť je posílena.

A. Alda 21.11.2016 15:20

Proč?

Nějaké jasné důvody byste uměla uvést?

Vyjma toho, že se Ferdinand v rozporu s českým právem vzdal pro své tehdy ještě nenarozené děti následnictví?

A. Alda 21.11.2016 15:18

Dědičná monarchie je legitimní pokus o dobrou správu světa.

Žel, praxe ukázala, že to nefunguje.

J. Řezáč 21.11.2016 13:44

Pane Frýborte...

J.Řezáč: ...Čtu Vás velice rád a z tohoto článku jsem úplně nadšený. Už dlouho jsem pro návrat k monarchii, tisíciletá historie našich zemí si to zaslouží..

P. Sulc 21.11.2016 10:41

Re: Konecne, konecne nekdo

Resignovali, ale nejen na tu ceskou, ale az na uherskou to byly vsechny ostatni, vcetne i te rakouske, chrvatske, benatske, lombardske etc.etc.A ze vsech tech masaryku byl Msaryk ten nejhorsi. Ten stale presvedcoval mocnosti a hlavni Wilsona, ze valka se musi vest az do kapitulace a habsburska monarchie musi byt zcela rozbourana. A tohle velmoci nechtely dlouho dovolit, vedeli ze monarchie je protivahan Nemecku i Rusku, ktere se roztahovalo na Balkane. A tak vznikly, diky Tatickovy, mini-staty, s zivotnosti 20 let. A nejabsurdnejsi byla Jugoslavie, kterou take pomahal skladat dohromady, narody, ktere se tradicne nenavidely. A CSR byla sice lepsi, ale zase ne tak o moc.

J. Václavíková 21.11.2016 10:30

Ano, Karel Habsburský by byl dobrou volbou.

J. Václavíková 21.11.2016 10:22

Re: Co Vás vede

Tak jej, Vy masochisto, prostě nečtěte!

J. Schwarz 21.11.2016 10:21

Re: Co Vás vede

Ještě tak před deseti - patnácti lety se Respekt dal číst. Dnes je to platforma nabubřelých elitářů a eurohujerů.

M. Nesrsta 21.11.2016 9:57

dvojvládí premiér - prezident v ČR

Aby měl prezident ČR postavení jako ten švýcarský, tedy ceremoniáře, k tomu by stačila úspěšná iniciativa pro opravu textu ústavy ČR. Především zakomponovat návrhy předložené vládou ČR na ústavní soud, v kterých tyto jsou klíčové

- vláda je vrcholným orgánem výkonné moci a v jejím rámci určuje vnitřní a zahraniční politiku státu

- prezident jen ratifikuje zahraniční smlouvy dojednané předtím vládou

Tento návrh musí ústavní většinou schválit obě komory parlamentu.

V rámci RU monarchie byli Češi v porovnání s Němci a Maďary občané druhé kategorie. Císař nedal českým zemím to, co Maďarsku. Nemožno se potom divit, že se Češi po vzniku ČSR nacházali v stavu euforie z osvobození se z 300 leté poroby a pro některé racionální postoje k postavení německé menšiny nebyla příznivá doba. Za Masaryka vznikl kult osobnosti prezidenta, což přetrvalo až po Havla. Hlavním negativem V. Havla z mého pohledu byl jeho naprostý propad u Slováků, i to přispělo k osamostatnění se Slovenska.

M. Valenta 21.11.2016 9:18

Dnes souhlas,

hlavně s hodnocením prezidentů, i když u toho Masaryka jste až moc přísný. Takový vývoj se předpokládat nedal. To dnes se vývoj předpokládat dá a přeci jsme si zvolili Zemana.

P. Kmoníček 21.11.2016 9:04

Re: Super program

Naprostý souhlas s úvahou pana Frýborta.

P. Jansky 21.11.2016 8:57

uvaha zpoloviny dobra

kralovstvi ano.. druha polovina - koho kralem? - nejsou lidi.. ceska slechta zdegenerovala .. snad jedine zdenek sternberg.. ale ten uz ma taky leta (*1923)

M. Malovec 21.11.2016 8:53

Co Vás vede

k sebetrýznění časopisem Respekt?

D. Polanský 21.11.2016 8:11

Zeman je mým prezidentem.

V roce 2018 bude zvolen nový prezident. Ten bude také mým prezidentem. I Havel byl mým, i Klaus. Z vůle lidu. Tečka.

O. Rychlík 21.11.2016 7:52

Super program

Tak konečně někdo prapor zvedl! Je načase začít sbírat podpisy. Hlásím se do práce. Můj podpis samozřejmě máte jistý. Už dávno.

J. Pudil 21.11.2016 6:52

S názorem autora 100% souhlasím

B. Michal 21.11.2016 6:07

Re: Konecne, konecne nekdo

S tím rozbitím bych byl opatrnější. Habsburkové rezignovali na českou korunu, poslední český král byl Ferdinand I. Dobrotivý, František Josef I. ani Karel I. se korunovat nedali.

Ale asi byste si rozuměl s ministrem zahraničí hrabětem Czerninem: "Bídný, ničemný Masaryk není jediný svého druhu, jsou takoví Masarykové uvnitř hranic mocnářství..." - 2. dubna 1918