26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Pomník Radeckého a kniha dějin českých

Dozvěděl jsem se za své letošní návštěvy měst pražských, že se v takovém domečku na Kampě má konat diskuze o možnosti znovupostavení pomníku polního maršála J.J.V. Radeckého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 12.8.2016 18:24

Re: Ano, pane Frýborte

No jo, rádo se stalo ... svět není černobílý ...

J. Čížek 12.8.2016 15:49

Re: Ano, pane Frýborte

Za takové "chlubení" vám pěkně děkuji ...

J. Jurax 12.8.2016 13:13

Re: Ano, pochopil jsem, že vy ateisti

Jako obvykle pochopil blbě :-)

F. Houžňák 12.8.2016 8:13

Ano, pochopil jsem, že vy ateisti

nenávidíte Židy.

J. Jurax 12.8.2016 0:48

Re: Čecháčci raději toho čecháčka Beneše,

Neurážejte Tatary, tohle je prostě alternativní inteligent ...

J. Jurax 12.8.2016 0:45

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

No, formálně vzato popraveni byli tří páni, sedm rytířů a sedmnáct měšťanů. Spokojen?

Na Wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/Starom%C4%9Bstsk%C3%A1_exekuce je seznam; zjistěte si, který z popravených byl jaké národnosti.

Že bitva na Bílé Hoře, poprava českých pánů a následně třicetiletá válka znamenaly pro obyvatelstvo českých zemí katastrofu je skutečně prokazatelný fakt. Jen počet obyvatel poklesl o třetinu; počtete-li si ve vhodné historické práci zabývající se tímto obdobím, dozvíte se víc; mimochodem Jirásek i Nejedlý byli študovaní historici; byť Jirásek byl především prozaik a taky politik a Nejedlý byl hlavně muzikolog.

J. Jurax 12.8.2016 0:24

Re: Ano, pane Frýborte

Ale můžeme se Žižkou, resp. husity chlubit, stejně jako se Francouzi chlubí Napoleonem a tak dál a podobně - snad každý národ má hrdinu, jehož okolní národy mají za krvelačnou bestii.

J. Jurax 12.8.2016 0:14

Re: Ale jenom nám to napište, když jste tak

No jak - pobijte je a ujměte se majetků takto osiřelých ku větší slávě Boží.

J. Jurax 12.8.2016 0:10

Re: Za jakého krále

Za panování českého krále Karla III. (formálně korunován ovšem nebyl), známějšího arciť jako císař Karel I., celým jménem Karel František Josef Ludvík Hubert Jiří Oto Maria Habsbursko-Lotrinský.

Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_u_Caporetta - tzv. dvanáctá bitva na Soči (Isonze) 24. říjen - 18. listopad 1917.

J. Jurax 11.8.2016 23:58

Re: Žižka byl protestantský národní hrdina, nelíbí se ovšem

No, formálně vzato Žižka nebyl protestant - Luther byl cca století po něm. Žižka byl řekněme husita, vyznavač podobojí, což bylo reformní hnutí; spolu s jinými hnutími nazývané jako tzv. první reformace.

Podle Wiki "Označení protestanté bylo původně politické a vztahovalo se na luteránská knížata a města, která na říšském sněmu ve Špýru roku 1529 protestovala proti zákazu reformace ve Svaté říši římské. Počínaje vestfálským mírem r. 1648[1] se označení rozšířilo na všechny křesťany vyznávající reformační a podobné nauky. Jiné označení pro protestanty je evangelíci, což odkazuje k jejich důrazu na bibli, evangelium.".

Č. Berka 11.8.2016 22:50

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

za antagonismus nemůže čechoslovakismus, protože sudetští a pražští Němci tíhli k Německu podobně, jako Rakušané a česká vstřícnost by na tom nic nezměnila. Ve všech zemích se jejich německá menšina přidala k Hitlerovi.Krev není voda, víme?

Zeman samozřejmě nic neudělal, protože změny státoprávního uspořádání schvaluje jasnou většinou parlament a jsou dány Ústavou.

Kdyby uspořádání Moravy a Slezska lidi na Moravě tolik pálilo, měly by moravské strany daleko víc členů a voličů a k moravské národnosti by se hlásilo daleko víc lidí.

P. Zinga 11.8.2016 21:37

Za jakého krále

se udatný Čech bil u Caporetta? Nějak mi to v dějepisu uniklo.

O. Mayer 11.8.2016 21:34

souhlas..

.. a ještě bych k té dvojici našich politicky korektně zapomenutých vojevůdců přidal Zdeňka Kašpara Kaplíře ze Sulebic- ten ač vnuk jednoho ze "27 popravených českých pánů", nakonec velel (jako jeden ze dvou velitelů) obraně Vídně během druhého obléhání Turky

J. Sinnreich 11.8.2016 21:17

Re: Historicke zvraty

Vojak plni jenomm rozkazy. Ale stejne Schwarzemberg podle meho usudku bud zradil napred cara Alexandra, nebo pozdeji Napoleona. A jeden pomnik uz ve Vidni ma.

J. Lancik 11.8.2016 20:52

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

Nechapete, nechapete! Vubec nechapete oc se jedna. jen poukazujete na vyvrcholeni vseho v Mnichove. Zvanite az o finale v roku 1938, jenze vse zaclo uz roce jedna Cs. republiky a to r. 1918. Podminkou existence kazdeho vicenarodniho statu musi byt pocit vzajemnosti a sounalezitosti mezi obyvatelstvem, pokud neni musi se na nem tvrde pracovat. Morava to dokazala uz v roce 1905 dohodou "Moravske vyrovnani". Pochybuju, ze jste o tom slysel.

Co udelali Cesi? misto aby vzali pro spokojenost obou stran fungujici moravske vyrovnani jako model pro celou republiku zrusili zemske snemy a zemske samopravy a ustanovili tuhy centralizmus. To jim bylo malo zrusili v roce 1928 Slezko, jednu ze zemi CSR, protipravni akt. (Zruseni zeme bez referenda je vzdycky protipravni) Nic nez naschvaly a protivenstvi.

Jak se z toho poucili Cesi? V roce 1949 zrusil zlocinec Gottwald zemi moravsko-slezkou a predstavil 14 kraju. Podle usneseni parlamentu CSR akt nespravedlivy, protipravni poplatny byrokratickocentralisticke praxi a slibije brzskou napravu. Co udelal v roce 1998 Zeman? Nove statni usporadani okopiroval od Gottwalda z rok'49 tedy nespravedlive poplatne byrokratickocentralistcke totalitni praxi, znovu tuhy centralizmus na ktery zasly predchozi CSR a CR. To se deje dnes a Vy jen zvanite co bylo pred 80ti lety.

J. Babička 11.8.2016 20:24

Re: poznámka

Co se týče mě, to je jen moje vyhodnocení situace. Jinak jsem pro obnovení pomníku Radeckého a hlasoval bych i pro obnovení Českého Království.

Dnes se můžeme jen dohadovat, zda by Rakousko zachránila federalisace, jak ji připravoval následník trůnu.. Jenže i ten, chtěl rozdělit čechy a moravu, na německou a českou část.. A přesto že vyhrožoval, že to v madarsku prosadí i kdyby to mělo být vojensky, je otázka, zda by si ti madaři nechali ,líbit.

J. Babička 11.8.2016 20:16

poznámka

Ono jako se kdysi zatracovalo Rakousko, tak se dnes nekriticky vyzvedá. Po porážce Rakouska Německem a následném rozdělení na dva státy, Rakousko se stalo vůči Německu jen slabším partnerem, na jehož zájmy muselo brát ohled. Madarsko se stalo de facto samostatným státem, s vlastní vládou, zákony a vojskem, spojený s Rakouskem jen osobou panovníka a ministerstvem financí. A navíc po porážce Francie, zachvátila rakouské němce, hlavně mladou inteligenci, myšlenka celoněmeckého sjednocení. Tim zaniklo to české zemské cítění, která se tak někdy zdůraznuje, a začli se cítit němci. Došlo to dokonce tak daleko, ze při zemské hospodářské výstavě Království českéhio, který měla ukázat pokrok dosažený v zemi, tak ji němci v čechách bojkotovali, že s čechy nemají nic společného. Samozřejmě s vyjímkou šlechty, alespon některé a vídenského dvora, ktery tam nahonem poslal některí své členy, celoněmecké nadšení jim nesedělo. Při začátku války (to jsem si přečetl u Peroutky) německé strany s čestnou vyjímkou sociáni demokracie, se usnesli na prohlášení o zrádné podstatě českého národa, kterému se ve válce nedá věřit. A to všechno byly důvody proč Masaryk a další uvěřili, že Rakousko se stává nástrojem velkoněmecké říše a místo ochrany je pro čechy nebezpečí.

J. Babička 11.8.2016 19:50

Re: Žižka byl protestantský národní hrdina, nelíbí se ovšem

Vzbouření čeští pání (i když mnozí česky neuměli) se pokusili zjískat pomoc Turecka. Do Prahy přijela dokonce turecká delegace a jednal s ní pan Budovec s Budova, který turecky uměl. Stálo ho to hlavu

J. Babička 11.8.2016 19:46

Re: Historicke zvraty

Rakousko bylo poraženo Napoleonem a když jemu a německým státům a dalším podmaněnýcm státům Evropy, nařídil táhnout s ním na Rusko, tak museli. Ovšem , jak se naskytla příležitost, tak se obrátili proti němu.

P. Vaňura 11.8.2016 18:54

Žižka byl protestantský národní hrdina, nelíbí se ovšem

katolíkům. Nicméně válka byla skoro vždycky zničující a 20 let husitských válek (dokonce jsou zahraničními publicisty označovány termínem "občanské války") nebylo vyjímkou. 30 letá válka, rovněž mezi protestanty a katolíky byla ještě více zničující.

Útoky na Švédy jsou opět vedeny z katolického tábora, mimochodem, první velký masakr civilního obyvatelstva v 30 leté válce, po dobytí Magdeburgu r. 1631, provedla katolická armáda (z 25000 obyvatel přežilo 5000).

Na druhé straně, katolickým armádám vděčíme např. za záchranu Vídně před Turky a to nejen r. 1683, ale i r. 1529!

Č. Punčochář 11.8.2016 18:53

Švejka nedáme,

ale v ostatku pravda, jež si žádá hlubšího studia, neb není tak jednoduchá. Ale co, konec konců je.

Č. Berka 11.8.2016 18:43

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

No jistě, sudetští Němci by pak stříleli při přepadení Polska říšským Němcům a Rakušanům do zad :-D Však zme všici z Bohmen und Mahren na jedné demokratické lodi. A každý Němec z Bohmen und Mahren by si doma schoval před Hitlerem nějakého Žida.

T. Marný 11.8.2016 18:24

S tím útokem na Švejka jste to přehnal.

Jeho postavou je geniálně ukázáno na vojenskou mašinérii ( nesmyslnou ) té doby. Jinak by nebyl Švejk uctíván na celém světě.

A. Špronglová 11.8.2016 16:22

Pane Frýborte s Vaším názorem se stotožňuji

J. Lancik 11.8.2016 16:20

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

Clovece Vy vubec nechapete o cem jsem psal. Prave tim zemskym pojetim naroda a statnim usporadanim ve svycarskem stylu kde se dokazali szit a srozumet lid ctyr reci (italske, nemecke, francouzke a puvodni) se dalo radikalizaci "heim ins reich" predejit. Misto toho vnucovane cestvi vsem ostatnim. Nenaucili se to Cesi dodnes. Jen same Cesi, Cesi, vymazani zemske hranice, jako by Slezko a Morava vubec neexistovaly. Vnucovani at uz cechoslovakizmu nebo nyni cechizmu vzdycky bylo a je kontraproduktivni. Proste nechapete.

F. Houžňák 11.8.2016 15:58

Ale jenom nám to napište, když jste tak

pěkně začal. Ukažte, že jste zdělanec.

J. Sinnreich 11.8.2016 15:52

Historicke zvraty

Jen pro zajimavost jak mohou byt osudy slavnych vojevudcu zamotane. Karel Filip Schwarzemberg, premozitel Napoleona u Lipska se ucastnil s Napoleonem tazeni do Ruska roku 1812, v cele rakouskeho pomocneho sboru. Pri tom donutil k ustupu vojsko ruskeho generala Alexandra Tomasova. Za to byl Karel Filip povysen na marsala.

F. Houžňák 11.8.2016 15:52

Ano, Hitlerovi a dalším německým hrdinům

ležel Beneš stejně v žaludku jako panu Frýbortovi a vyjadřovali se o něm podobně v rámci tehdejších událostí. Holt pan Frýbort přilnul k německému nadčlověku a vypráví nám velkoněmecké pohádky, jak se Němci prý stydí za svoji minulost. Houby se stydí, to je jenom divadýlko a tyjátr pro Neněmce, ovšem pan Frýbort, taková léta mezi Němci žijící, to samozřejmě ví stejně tak dobře jako já, jak Němci mluví, když se cítí "mezi sebou". Jak si před lety povzdechl můj kolega, Škoda, že naši hoši nedošli až do Moskvy (v originále: Man hätte unsere Jungs bis nach Moskau durchmarschieren lassen sollen).

F. Kusák 11.8.2016 14:59

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

Já se snažím pro svá tvrzení uvést alespoň nějaká fakta, ale Vy toho, jak je vidno, nejste schopen. Jen by mě zajímalo jakých škol jste odchovancem Vy, studoval jste snad v Oxfordu nebo na Sorbonně. Takže příště svou výhradu lépe formulujte a bylo by dobré, přihodit ještě pár důkazů.

F. Kusák 11.8.2016 14:50

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

To, že jsou označováni jako"Čeští páni" nemá nic společného s češstvím, ale že se jednalo o šlechtu na území Českého království, o České stavy, bojující se zejména proti Habsburkům. Koneckonců národy, tak jak je chápeme dnes, se tehdy ještě nevymezovaly. Důsledky "třicetileté války" na České země (a nejen na české) toho bylo napsáno více, a samozřejmě nejen A. Jiráskem, ale třeba Z. Winterem aj. Znamenalo to nejen úpadek zdejších obyvatel, ale i územní ztráty a odchod řady vzdělanců do exilu (třeba J. A. Komenský). Jelikož bylo centrum říše přeneseno do Vídně, stala se i Praha provinčním městem atd. atd. To jsou historická fakta a ty nelze měnit. Také se na to dívám z pozice středoevropana, jiný názor může mít Švéd nebo Ital. A Rakouský postoj k říši taky chápu, protože po mnoho let Habsburkové ovlivňovali celou Evropu. Pochopitelně, že nalezneme i mnoho pozitivních věcí, které se udály za vlády Habsburků. V architektuře, malířství či sochařství vzkvétalo baroko a jistě patří k tomu nejlepšímu, co Evropa má. Takže to fakt nevidím černobíle.