27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

SVĚT: Podivné cestičky dobré vůle

Čistou pravdu díš, svatý Tomáši, nelze se dost vynadivit jasnozřivosti, s jakou jsi už ve století třináctém formulovat tuto souvislost, již my si po mnoha neštěstích a na prahu snad největší katastrofy dějin neradi a zdaleka ne všichni teprve začínáme uvědomovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 5.2.2016 15:41

Přísloví

Přísloví 26/11 praví: jakož pes navracuje se k vývratku svému, tak blázen opětuje bláznovství své. Podle ekumenického překladu: jako se pes vrací ke svému zvratku, tak hlupák opakuje svou pošetilost. Netušil ale král Šalomoun, že by hlupáci kdy mohli stát v čele říší. To si vydobyla až nová doba, doba vlády demokracie. Dalo by se v Příslovích nalézt leccos případného, třeba že kdo zdržuje metlu svou, nenávidí syna svého; ale kdož ho miluje, za času jej tresce. Metla zde budiž považována za nástroj symbolický, v praxi použitý podle rodinných poměrů a povahových vlastností trestaného. Demokratičtí otcové nenáviděli syny a ti dnes nenávidí sami sebe i svět otců. Co říci v dnešní době trpného čekání na okamžik, až to vypukne? Vše už bylo řečeno, po příčinách s hrůznou pravidelností přicházejí následky. Nemusíme pro to ani chodit do prostorů nad 3D, kde se spřádají jemná vlákna karmy. Blázni v čele říší se rochní ve svých zvratcích a nenávidí lidi zbožné a moudré. Psové ať odpustí Šalomounovi i nám, nevědělo se tehdy o zvláštnostech psího metabolismu. Vědělo se ale o čarách a kouzlech a že není blázen jako blázen. To jen navenek jsou si podobní a vždy existovaly způsoby, jak z někoho blázna udělat. I dnes vidíme, že někteří z bláznů v čele tam nejsou sami za sebe. Vždyť i ta paní Merkelová jistě není tak hloupá aby nevěděla, že nebude mít kde se schovat, že bude společným nepřítelem všech. Dobro a zlo, říká se, že jsou to dvě strany téže mince. Jedno nemůže být bez druhého, navzájem se podmiňují. A co se zdá být dobrem z pohledu materiálního blahobytu člověka, z pohledu odjinud to může vypadat jinak. A kdybychom sem chtěli zamontovat něco o vesmírné harmonii, Řádu, mravnosti, konce bychom se nedobrali. Kdo se odváží to všechno posoudit? Můžeme jediné. Nepochybovat o tom, že jsme v dobrých rukou. Běda takovému, kdo pochybuje už nyní.

K. Janyška 5.2.2016 16:55

Re: Přísloví

Jo ? A víte co je to kompozitivní teorie a spontánní řád a spontánní řád lidské interkace a lidského světa a negativní soukromé právo a vůbec 3 velká negativa, tedy mír, svoboda a spravedlnost a z čeho jedině vyrůstají ? Tak se s tím... Dzp.

J. Kanioková 5.2.2016 14:24

Skvěle napsáno, díky pane autore,

pachatelství dobra obvykle ničí představivost, logiku..

J. Kanioková 5.2.2016 16:27

Re: Skvěle napsáno, díky pane autore,

z r. 2009 - Pachatelé dobra - http://pavelkolar.blog.idnes.cz/c/89666/Pachatele-dobra.html

"Pachatel dobra je totiž člověk s velkou snahou a vůlí okamžitě něco řešit, pomoci, ale obvykle jeho představivost je natolik slabá, že nedokáže domyslet důsledky svých činů již za první zatáčku, natož někam daleko do budoucnosti. Pachatel dobra tedy koná a má pocit dobrého skutku. Že způsobil tragedii? Kdepak, on za nic nemůže. To ti zlí okolo, kteří jeho nejčistší úmysly pokazili. Nejhorší je, pokud se pachatel dobra dostane k nějaké veřejné funkci, k nějakému rozhodovacímu postu. To pak teprve bývá mazec."

K. Janyška 5.2.2016 17:01

Re: Skvěle napsáno, díky pane autore,

Ne, je to člověk nerespektující principy, na kterých vyrostl on a lidský svět, neví, že základní povinností vyvolanou ovšem neosobními silami je odstraňování zla, ne tropení dobra. Dobro je věcí jen každého z nás a jen pro sebe. To jenom on totiž ví,co je pro něho dobro. Nemůže vědět o dobru pro ostatní, nejsou-li to jeho malé děti nebo nemocní, vůbec nic. Na univerzálním zlu se však je schopen s nimi domluvit, lépe řečeno, jeho výčet je dán jediným právem pravým, právem soukromým... Dzp.

V. Povolný 5.2.2016 11:21

inu autore

perfektní jako vždy. Jen se nemůžu zbavit pocitu, že se jedná o hlas volajícího v poušti. Na psovi sice posbíráte souhlasné komentáře, ale reálnou situaci to vůbec neovlivní. Dřív, než se evropský kolos pohne k nějaké radikálnější akci, tak se začne rozpadat zevnitř. A pak se teprve začnout dít věci.

K. Janyška 5.2.2016 17:05

Re: inu autore

Nepohne, nikdy ani nepracoval, neboť nemůže. Socialismus je nerealizovatelný. Jen krátodobě a zločinným nátlakem. Viz právě EU, a například nacistické Německo a SSSR... Dzp.

J. Schwarz 5.2.2016 10:46

pokud jde o rozum,

tak ten mají třeba zrovna muslimové shora dostatečně omezen a nevidno, že by to nějak pomáhalo. Ergo, dobroserství je neštěstí ať jste ctitel čistého Rozumu, katolík, protestant nebo musulman.

K. Janyška 5.2.2016 11:01

Re: pokud jde o rozum,

Ano, právě dobrými úmysly jsou dlážděny cesty do pekla... Dzp.

K. Janyška 5.2.2016 17:14

Re: pokud jde o rozum,

Rozum je jen kázní, se kterou přistupujeme k abstrakci, jako nástroji lidské mysli k uchopení nekonečného množství konkrétního. Záleží tedy na obsahu abstrakce. A ta je dána u náboženských fanatiků pohádkami a vnitřními náboženskými příkazy. Takže lidem nepostiženým vírou se tito lidé jeví jako s rozumem mdlým, no, řekněme, jiným, ať už je to kdokoliv z náboženských fanatiků jakéhokoliv vyznání. Takové posouzení nemá nic společného s vírou v Boha. Každý normální musí připustit jeho existenci do doby, než bude prokázáno, že není a z druhé strany, každý normální ho musí odmítnout jako fakt, protože nebylo prokázáno, že je. Takže víra v Boha 50 na 50 se jeví jako jedině možná... Dzp.

A. Alda 5.2.2016 10:27

Dobře jste to napsal, pane.

Líbí se mi to a souhlasím s Vašimi postoji.

K. Janyška 5.2.2016 10:07

Svatý nesvatý, dobro se váže jen k jednotlivcům a každý ho

vidí v něčem jiném. Nelze ho tedy, a nesmí se, vyrábět společně a pro všechny ani z těch na první pohled nejlidštějších důvodů. Dobrem přece jak všichni vědí jsou dlážděny cesty do pekla. Nikdo nemůže vědět, co jím pro všechny je, asi nic. Ale zlo je skutečně identifikovatelné pro všechny univerzálně. Zlo číslo jedna, nebudeme se zabíjet. Zlo číslo dvě, nebudeme se navzájem okrádat. Zločíslo tři, nebudeme se navzájem zotročovat, zlo číslo čtyři, nebudeme usilovat likvidaci tzv. tradiční morálky, zločíslo pět, nebudeme úmyslně narušovat spontánní řád lidského světa. atd. atd. Schopnost lidí spolu nažívat je dána negativním soukromým právem a negativními zábranami pro společné zlé chování. Když vás všechny slyším používat slovo pozitivní ve smyslu dobrý, mohl bych se zbláznit. Právě tam vás socialiasté chtějí mít. Positivus totiž značí latinsky, přesloženo ze starořečtiny, stanoveno zákonem, tedy příkaz !!! Dzp.

J. Kyselková 5.2.2016 15:11

Re: Svatý nesvatý, dobro se váže jen k jednotlivcům a každý ho

Do čísla čtyři - souhlasím, ale to záhadné a nekonečné (jako vesmír) - "spontánní řád lidského světa" je znepokokující termín. Příroda má své řády - provazce přežití a konců. Negativní řád lidstva proti zlu nemáme. To by jsme žili jako v ráji, v utopii se nežije.

K. Janyška 5.2.2016 17:16

Re: Svatý nesvatý, dobro se váže jen k jednotlivcům a každý ho

Lidé mají k dispozici evolucí vyvinutý nástroj k vymýcení zla, jediné právo pravé, právo soukormé !!! Dzp.

J. Urban 5.2.2016 9:58

Přečtěte si Válku s mloky od K. Čapka.

Je to o nás, o lidech. Už tehdy byli stejní jako dnes. Tři roky po napsání té knihy začala WWII.

K. Janyška 5.2.2016 10:09

Re: Přečtěte si Válku s mloky od K. Čapka.

Já doporučuji Cestu do otroctví od mistra Hayeka, vznikla jen o něco později a je skutečným rozborem toho, co se stalo a děje. Ne fikcí...Dzp.

B. Rudolf 5.2.2016 9:25

Tady přece nešlo o "konání dobra", ale o "nekonání zla"

Všichni víme, že Evropská unie měla od samého začátku příliv uprchlíků tvrdě kontrolovat. A také víme, že toho nebyla schopná, především díky neschopnosti svých politiků a díky těžkopádnosti svého systému.

Takže jediný skutečně účinný způsob, jak zajistit regulaci vlny uprchlíků, by při neschopnosti Unie asi opravdu bylo použití těžko obhajitelného násilí (potápění lodí apod.).

Takže - neobviňujte Evropské politiky z "konání dobra", ale z neomluvitelné neschopnosti a pštrosismu. Je tu jediná výjimka a tou bylo velice nešťastné vystoupení paní Merkelové. To opravdu bylo "konání dobra utržené ze řetězu".

Život před nás někdy staví křižovatky: "Dáš-li se vlevo, přijdeš o hlavu. Půjdeš-li vpravo, zemřeš." No vyberte si. Každý si vybírá po svém. Já (aspoň zatím) dávám přednost tomu zachovat se jako naivní blb než jako světák, ale zločinec.

V. Běhal 5.2.2016 10:43

Re: Tady přece nešlo o "konání dobra", ale o "nekonání zla"

Evropští politici nejsou hlupáci, ale darebáci, kteří plní rozkazy světových bankéřů, kteým jde o zničení křesťanství a kultuty z ní vyšlé!

P. Vaňura 5.2.2016 13:44

Použití ozbrojené síly k ochraně státních hranic bylo, je a

BUDE vždy naprosto legitimní.

NIKDY nepřijmu požadavek dát se např. dobrovolně okrást jen proto, abych pachatele nemusel zabít. Takový požadavek budu už sám o sobě vždy považovat za nepřátelský čin!

V. Němec 5.2.2016 8:06

Jo, jo,

je to tak. Kobylky přiletí, vše sežerou a letí na další pastvu. Pokud další pastva není, pokapou.

L. Křivan 5.2.2016 6:54

Každej na svým, po svým a za svoje.

Pak by mohlo být méně problémů. Afrika by vymřela hlady, zbylo by pár černoušků, kteří by v potu tváře koukali jak jejich ženy okopávají políčko, mnoho problémů by zmizelo,... I u nás by vymřelo jedno etnikum, kdyby měli žít za to, co poctivě vydělají. Nebylo by to hezké ?

P. Vaňura 5.2.2016 14:34

To etnikum by kradlo! Pokud byste se ho chtěl zbavit,

musel byste je např. za třetí krádež (třetí odsouzení) poslat na deset let do krimu. To je v některých zemích realita, 10 let může vyfasovat už před tím dvakrát odsouzený kapsář!

P. Maleček 5.2.2016 6:54

Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly

Dík za moudrou a květnatou češtinu. Já bych se zmohl jen na opakování moudra předků - cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.

Tuhle mi jeden éterický sluníčkář za vyslovení tohoto moudra skoro rozbil hubu.

L. Křivan 5.2.2016 7:03

Re: Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly

Mně by sluníčkář hubu nerozbil. Zabil bych ho. Zbraň mám na obranu života, zdraví a majetku. A přesně k tomuto účelu bych ji použil.

J. Fridrich 5.2.2016 6:10

Skvělý rozbor a popis chyb minulých i současných

Skvělý rozbor a popis chyb minulých i současných v řízení lidské společnosti. O to více je třeba " lidu vzdělaného " se zdravým lidským rozumem a realisticky uvažujícího - a toho se nám nedostává a proto na světě přibývá iracionality..... Projevuje se to i na volbě současných vůdců.

Otci Zakladatelé spolupracující Evropy to narýsovali jinak - a správně ( K. Adenauer, W. Churchill, J. Monett, R. Schuman, P.H. Spaak, A. de Gasperi ), Základní jejich myšlenka - spolupracující země Evropy - je samozřejmě správná. Spolupráce ekonomická, obranná, politická - to vše narýsovali tito Zakladatelé správně již po skončení II. světové války. Nemohli ovšem předpokládat, že za 50-60 let přijdou ( bohužel svobodně zvolení stádem nemyslících ovcí-občanů evropských zemí ) do čela hlavních zemí Evropy nerealističtí, pseudohumánní slaboši, kteří při prvních krizových zkouškách - Ruská agrese v Evropě a agresívní Islám pochodující do Evropy - totálně selžou.

Tito sjednocovatelé Evropy po II. světové válce se musí nyní obracet v hrobě .....

Z. Rychlý 5.2.2016 9:33

Re: Skvělý rozbor a popis chyb minulých i současných

Myslím, že si je idealizujete.

Někteří museli vědět, že jsou to utopie.

Jakmile EU dostala pravomoci zákonodárné a soudní, šlo to hned šejdrem. Ještě usiluje o moc policejní výkonnou a vojenskou, a bude to úplně v pr***li. Použije to proti lidem.

Z. Lapil 5.2.2016 9:57

Re: Skvělý rozbor a popis chyb minulých i současných

Přesně o nich autor píše: vymysleli to skvěle, narýsovali úžasně, měli a mají naprostou pravdu a o nějakých padesát let později je obdivujeme, přestože jsme tam, kde jsme.

J. Fridrich 5.2.2016 14:41

Re: Skvělý rozbor a popis chyb minulých i současných

Ano, pane Lapil. Bohužel politiků typu " Zakladatelů EU " je žalostný nedostatek..... a doplatí na to celá Evropa a pokud selžou voliči v Americe tak celý svět....

Z. Lapil 5.2.2016 16:03

Re: Skvělý rozbor a popis chyb minulých i současných

Nevím, co jsem napsal špatně, ale pochopil jste mě dokonale obráceně. V souladu s článkem si myslím, že rýsování nových úžasných řádů, čehož se dopustili mimo jiné zakladatelé EU, jsou přesně ty dlaždičky na cestě do průšvihu.

Abych nebyl jen negativní: docela blízké pravdě mi připadá tvrzení, že obrovský skok v technickém vývoji udělala Evropa v době, kdy byla politicky vysloveně rozdrobená a kdy zároveň existovala svoboda vědeckotechnického slova. On už ten Kolumbus nějaký čas obíhal panovnické dvory, než našel sponzora. Zrovna tak Komenský, když byl odsud vypoklonkován z důvodů náboženskopolitických, našel nakonec azyl v Holandsku, takže se jeho nápady neztratily někde na popravišti ani v naprosté chudobě.

B. Rybák 5.2.2016 17:17

Re: Skvělý rozbor a popis chyb minulých i současných

Tu původní západoevropskou utopii vytvořil a udržoval pouze strach z SSSR. To, že západ ovládne neomarxistická politicko-"korektní", multikulturní (promuslimská), ideologie nikdo z nich nepředpokládal (Churchill, de Gaulle ani Adenauer by s ní nikdy nesouhlasili)!