6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Poloplná, či poloprázdná lahev?

Protože patřím k těm, kdo soudí, že po čtvrtstoletí svobodného rozvoje a miliardách dotací od Evropské unie je stav českých univerzit pořád spíše žalostný, bylo by namístě, abych se také pokusil vyložit, proč tomuto tak je.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 28.1.2016 17:33

Re: Na vstupní otázku odpověď - vyrojilo se u nás

Skutečné vzdělání stojí na holém faktu, že vesmír je spontánním řádem stejně, jako cokoliv na Zemi, včetně lidského světa. Kdo tohle neví, je vyučen nebo vystudoval na základě irelevantních informací. Ergo kladívko, všechy sociální vědy jsou vadné, proto také Japonci na ně jako první na světě odmítají dávat státní peníze. Ať si ty voloviny učí prý ti, kteří jim věří, za své... Dzp.

Z. Lapil 28.1.2016 15:31

Re: Pokud nebudou na univerzitách vymýceny nejrůznější

Vyjímečně se humanitních věd zastanu. Podle mě není problém, že se studuje řekněme sociologie všeho druhu, včetně všelijakých genderologií a feminologií, ale - jak píše autor - právě v tom, že to jde studovat kdokoliv a nejenže je přijat a dostuduje, ale zůstane na katedře a učí, aniž by se kdy doslechl o kritickém myšlení, o realitě a o tom, že souhlas nadřízeného není nutně zárukou správnosti úvah.

Z. Lapil 28.1.2016 15:06

Re: Angličtina, říkáte...

Mám za to, že v dobách dosti komunistických byla pro vědce a studenty ruština důležitá právě proto, že k anglické čili imperialistické literatuře se člověk prakticky nedostal, zatímco její překlady do ruštiny už byly naopak politicky košer, žádoucí a vcelku přístupné.

Když teď přemýšlím: vzhledem k mým zdrojům se možná jednalo "jen" o matematické a fyzikální obory.

...neb jsme ruštinu měli povinně. Pamatuju si okamžik, jak jsem se někdy těsně po listopadu 1989 vysloveně zaradoval, že už nemusím mít ruštinu nerad a s gustem jsem se vrhl na Čechova, Šolochova a jim podobné. Zajímavé je, že s muzikou jsem tenhle problém nikdy neměl. Asi že nebyla nijak protežovaná, Čajkovskij, Bach, Smetana, ten chlap, co napsal Rapsodii v modrém, všecko jedno :-).

F. Doušek 28.1.2016 14:02

Na vstupní otázku odpověď - vyrojilo se u nás

těch univerzit poněkud přespříliš, a vzdělání, to skutečné, je zcela degradováno.

J. Plíva 28.1.2016 13:44

Profesor popisuje dobře, ale...

Popis situace na vysokých školách je výstižný. Ale řešení, aby se nabírali kvalitní učitelé z ciziny, je v tomto systému nemožné. Je to nemožné dokud bude vysoké školy financovat stát a EU a dokud bude profesory jmenovat prezident a atd., prostě dokud nebude tlak na kvalitu ze strany soukromých vlastníků vysoké školy.

Školství musí být soukromé, a pak bude kvalita.

V. Grycz 28.1.2016 13:14

Ze školství

se stal byznys, takže to jinak dopadnout nemohlo. Veřejné peníze jsou bezpracná kořist a to všude.

A. Alda 28.1.2016 13:04

Angličtina, říkáte...

Když se syn učil matematiku a fysiku, naučil se kvůli tomu azbuku, aby mohl číst ruské učebnice. To dělají, slyšel jsem od dalšího syna, prý i na ČVUT, protože jakási ruská učebnice matematiky je prý nejlepší.

No nevím, jsem poněkud starší a ruštinu nesnáším, neb jsme mi měli povinně. Ovšem kdybych se měl na vysoké škole učit v angličtině nebo v ruštině, nedostodoval bych, to vím spolehlivě.

A. Alda 28.1.2016 13:00

Ale u nás

se na to jde právě opačně:

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Valachova-chce-zacit-vic-podporovat-humanitni-obory-419290

V. Vaclavik 28.1.2016 12:48

Re: Tož my mluvíme česky.

Nutit ne, jen je nechat, aby sami poznali nutnost.

Drive byvavalo vyssi vzdelani domenou Latiny, dnes je to Anglictina. Ve vlastnim jazyce se muzeme vzdelavat na uroven vzdelani zakladniho razu. Osobne takove vlastenceni, ktere objima cely rozsah skolstvi, od zakladniho po vysoke, neuznavam.

Neni od veci tu zminit, ze nektere vyborne prace historickeho a jineho druhu, tykajici se nasi zeme, pochazi z hlav a pera cizincu. Vzdyt i nase vlastenectvi a i vedu nemalou merou svymi pracemi podporili prave cizinci, asi vetsinou Nemci. Mam na mysli dobu pred temer sto lety a hloubeji do minulosti. Je nesmysl pojimat skolstvi vlastenecky, asi jako kdybychom si sami vyvijeli, vyrabeli letadla, v uzavrenem narodnim rybnicku. Ono i ta auta, ktera tu vyrabime, nevzesla z cisteho rybnicku ceskeho, ale z otevrenosti zeme nasich predku Evrope. Dnes zase muzeme vyrabet auta jen diky globalizaci, jinak bychom vyrabeli kourici plechovky jako za komunistu.

K. Janyška 28.1.2016 10:50

Re: Pokud nebudou na univerzitách vymýceny nejrůznější

Ano, Japonci s tím vymetením tohoto hnoje už začali... Dzp.

L. David 28.1.2016 10:36

Pokud nebudou na univerzitách vymýceny nejrůznější

humanitní pavědy, jejichž jediným přínosem jsou teplá místečka pavědců při současné naprosté nepoužitelnosti absolventů takových oborů, pak je zcela zbytečné nalévat do těchto škol státní peníze. Pokud by se však rektoři k takovým krokům odhodlali, budou mít najednou peněz více než dost.

A zadruhé: Pokud mohou na universitách vegetovat a z našich daní být placení dokonce vyložení pomatenci, jako třebas nějaký Putna, pak si nedělám nejmenší iluze, že by naše univerzity mohly vůbec kdy mít nějakou prestiž ! !

Z. Rychlý 28.1.2016 10:27

To je dozajista pravda.

Kořeny zla jsou u přijetí myšlenky, že musíme mít x desítek procent vysokoškosky vzdělaných lidí. Pak se nedivme, že máme universit jak václavek na pařezu. Že diplomka s tématem "Sexuální život kudlanky nábožné" je už příliš vědecká.

V textu mi také chybí zmínka o příspěvku studenta na studium. Bylo by to motivační. Nejen pro studenta samotného, ale takový student by měl i argumenty na vyučujícího směrem k vyšší kvalitě. Taková věta: Pane asistente, já si vás částečně platím, a vy nevypíšete dostatek termínů, protože jedete s rodinou na dovolenou ?! Č ještě horší: To přispívám na takové bláboly !? Takové věty by se objevit mohly a zvýšily by i poptávku po dobrých učitelích.

Obecně s textem naprosto souhlasím. Na socialismu na akademické půdě je však přisáto příliš mnoho miminek, než aby se něco změilo. Hraje se tu jen opera o zvyšování státních příspěvků.

K. Janyška 28.1.2016 9:49

Dokud nezačnete vyučovat podstatu všeho, tedy teorii

spontánního řádu nemá cenu o konkurenci mluvit. Ti idoti ve světě ji totiž nevyučují také, takže je to konkurekce v blbosti... Dzp.

A. Alda 28.1.2016 8:50

Tož my mluvíme česky.

Naši předkové velmi těžce probojovávali právo našich dětí získat vzdělání v mateřském jazyce. Když ho nyní máme, znamená to, že těžko kdo z ciziny k nám půjde učit něco jiného než svůj vlastní a pro nás cizí jazyk. Málokdo je totiž schopen se česky naučit. A kvůli tomu, aby u nás mohli vyučovat cizinci, máme odepřít dětem vzdělání v jazyce mateřském a nutit je učit se jen anglicky, jako se dřív museli učit jen německy?