26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Odstavený člověk

Tragický výpadek lidskosti pilota Germanwings vyvolal mnoho emocí a z nastalé vřavy se stále silněji ozývají hlasy vyjadřující pochybnost nad spolehlivostí lidského faktoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 30.3.2015 22:37

No, nevím

ono již drahně let jsou vyřešené systémy automatického řízení letadla. Koneckonců mimo startu a přistání jde o úlohu jednodušší než řízení auta najmě v hustém provozu. I ten start a přistání se dá provést automaticky. Přesto jsou v kokpitu piloti pořád.

Obdobně vlaky - i zde je úloha jednodušší než jednodušší než řízení auta. Přesto kromě pár tratí metra je vlak pořád kontrolován člověkem.

Spíš to půjde cestou evoluce - počítače budou řidiči stále víc pomáhat a budou jej stále víc kontrolovat, případně krizové situace řešit za něj, až bude řidič jen říkat doleva doprava a nakonec jen určí start a cíl. Ale to nebude hned.

Taky nevím, nakolik budou robotická auta při řízení autonomní, nezávislá na pozemní infrastruktuře.

V. Braun 30.3.2015 16:33

Myslím, že to řidiči už nemají nadlouho

Osobně vidím řidiče jako ohrožený druh. Technicky je to pravděpodobně otázka několika málo let než budou systémy autonomního řízení dostatečně spolehlivé a levné. O něco déle možná bude trvat vyřešení právních otázek a překonání psychologických bariér, ale čas autonomního řízení určitě přijde.

Technicky je již mnoho systémů dostupných, například zde něco od Mercedesu

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/innovation/autonomous-long-distance-drive/

Také jsem nedávno viděl reklamu na nový Passat, prý má systém na samočinné pojíždění v koloně pokud si to pamatuji správně. Postupně se ty systémy prostě prosadí.

J. Anděl 30.3.2015 13:13

Hezké

Nerozumím jen tomu, proč by člověk nemohl říct robotickému autu, ať s ním vyjede na ten kopec.

Každopádně to ještě potrvá hodně dlouho, nestane-li se z toho zákonná povinnost.

E. Pavel 30.3.2015 13:02

Celé to zabijou právníci

Když robotické auto způsobí nehodu, kdo za ni bude zodpovědný? Provozovatel vozidla, výrobce, vlastník silnice...?

V. Výmola 30.3.2015 16:55

Re: Celé to zabijou právníci

Ono je to ještě složitejší: Když robotické auto zjistí, že má na výběr při nehodě narazit do stromu nebo do chodců, koho má zabít? Uf!

L. Zemek 30.3.2015 11:42

Počátek 21. století

je přímo charakterizován tzv. "demo" demokracií a je vlastně obdobím nesvobody a omezovaním práv jedince - technická omezení v hromadné přepravě (letecké společnosti), automatické monitorování komunikačních prostředků (mobil. zařízení, telefony, el. pošta) slídění a šmírování každého z nás prostřednictvím bezpečnostních služeb financovaných státem i služeb soukromých, vykrádání databází s osobními daty nebo kšeftování s nimi (banky, pojišťovny, systém sociálních dávek). A to vše pod rouškou zajištění bezpečnosti nás všech.

V. Vaclavik 30.3.2015 9:34

Reseni

bych videl v potrebe dvou pilotu pri aktivaci jakehokoli smerovani letadla mimo jistou obalku koridoru predpokladaneho letu. Neco jako kdyz vice lidi ma klic k trezoru a musi se u trezoru sejit , zadny z nich sam se do neho nedostane, tak piloti by museli pouzit otisk prstu nebo i treba ten klic ktery by kazdy mohl mit poveseny na krku. Jako nase korunovacni klenoty, ty myslim maji sedm klicniku. Je videt, ze tyhle veci uz umeli vykoumat ve stredoveku, dnesni zabari na ne nemaji.

Sebevrazedny pilot by sice mohl toho druheho o klic nasilne obrat, ale prave tak ho muze dnes zabit a pak naridit letadlo do zeme.

Ta potreba dvou lidi na navedeni letadla mimo predpokladany koridor letu by navic mohla byt omezena na zmeny letu v racionalnich mezich moznych nouzovych potreb pilotu, kdyby se vyskytla nejaka nouzova situace a oni museli s letadlem rychle klesnout. System teto ochrany (udrzovani letoveho koridoru) by se treba automaticky vypnul, kdyby doslo k poplachu palubnich systemu, ze je nekde neco v neporadku.

V. Kolman 30.3.2015 11:01

Re: Reseni

Dva piloti je podle mně pane Vaclavíku málo. Za optimální považuji počet 3 pilotů. To ale s ohledem na ekonomickou stránku leteckého provozu a četnost podobných lidských selhání nemá šanci na úspěch.

Z. Lapil 30.3.2015 12:28

Re: Reseni

Pokud takhle, tak to spíš vidím na nějaké proškolené stevardy, protože třetí pilot, který ty dva hlídá, je nepochybně docela drahá legrace. A dva nestačí prostě proto, že jednomu se opravdu může udělat nějak fatálně blbě. Ještě mě napadá nějaké dálkové odjištění prostřednictvím řídící věže, ale to zase nejspíš nebude fungovat uprostřed Tichého oceánu.

Je prostě technickou skutečností, že jsme schopni navrhovat systémy s libovolně malou, nicméně NENULOVOU mírou rizika. Nakonec - slyšel jsem o havárii letadla, jehož pilot přistál tak úžasně měkce, že automatika odmítla brzdit s odůvodněním, že brzdit ve vzduchu je blbost.

 Miluju myšlenku z nějaké koncentračně táborové knížky (Krabice živých?): ...vědět s pravděpodobností danou ZDRAVÉMU člověku, že tě zítra nepověsí.

V. Vaclavik 30.3.2015 20:05

Re: Reseni

Rekl bych, ze ten americky system, kdy pilota strida letuska, je dostatecny - takovi lide majici nekale umysly zpravidla nemaji sklon k fyzickemu nasili na osobach, byt treba slabsich.

Hlavne ale neni mozne, aby nekdo s jakymikoli psychickymi potizemi mohl ridit verejny dopravni prostredek. Prece je snad dost normalnich lidi pilotu letadel, ridicu autobusu? Problem je, ze dnes se bere jako temer normalni, ze lide maji psychicke problemy vyzadujici pomoc, ci konsultaci odborniku. A pilot takoveho letadla v osmadvaceti letech?? Prece letani neni sport, aby se snizoval vek, jako treba v krasobrusleni, kde zavodi male deti s dospelymi zenami - ale lidem u toho sportu to zrejme neprijde jako neco zvlastniho, nepatricneho. Mladici at si letaji s nakladovym letadlem, ne dopravnim pro lidi.

V. Vaclavik 30.3.2015 19:54

Re: Reseni

Souhlasim. Tri by byli lepsi, ale zrejme by to prislo moc draze. Ale muyslim ze casto je v kabine s piloty i nejaky letovy technik u panelu za nimi v kabine, ale to je asi vyjimka, nevim.

A. Alda 30.3.2015 8:05

Piloti jsou pod stálou lékařskou a psychologickou kontrolou.

A přesto k takovým selháním dochází (byť ne vždy je ta rozšířená sebevražda tak průkazná jako v tomto případě).

Jsou i jiní lidé, jejich selhání může mít katastrofální následky. A co je platné, že jsou také pod trvalých psychologickým a lékařským dohledem? A oni všichni stejně pod dohledem nejsou - například politici, státníci, generálové...

Co když někdo svou sebevraždu rozšíří pomocí atomové zbraně?...

A. Bocek 30.3.2015 6:31

Havárie je daň za "Zvýšení bezpečnosti " .

Některá bezpečnostní opatření bez domyšlení důsledků jsou velice nebezpečná. Nemožnost otevření dveří do kokpitu sice možná zkomplikovalo plány teroristům , ale mají za NÁSLEDEK pposlední pád letadla.

A. Alda 30.3.2015 8:07

Velmi přesné.

Vytváření uzavřených a neproniknutelných systémů je vždy nebezpečné.

B. Uhlich 30.3.2015 0:43

Ta budoucnost nevypadá zle, ale předpokládám, že

systém bude vždy zranitelný, když se ho někdo rozhodne napadnout. Konec konců právě katastrofa v Alpách jasně ukázala, že rozhodne-li se někdo systém zničit..tak ho prostě zničí..a přitom je asi všem jasné, že bezpečnost současné letecké dopravy je vyšponována na maximum. Tedy představa dokonale bezpečného světa je vpodstatě iluzí...jak tady někdo před několika dny napsal ..svět nikdy nebude 100% bezpečný a bylo by dobré, aby si to všichni uvědomili. Inteligentní auta jsou dobrý nápad do té doby, než někdo z nudy a prasečí radosti začne vyvíjet a implantovat viry do jejich řízení... proč by to někdo dělal...no proč? Je to úkol...pohoníme ego...bude legrace.

Osobně si myslím, že budoucnost nepatří úplné autonomii systémů, že ten vliv člověka tam bude stále, akorát, že se chování člověka v systému stane kontrolovanějším a kontrolovanějším a pak půjde o to, zda se to tomu člověkovi bude ještě líbit. Dalším nemalým problémem je pak spolehlivost vlastní techniky, nevím..možná, že asi žiju na jiné planetě, ale když vidím v současné době tu strašlivou poruchovost a nespolehlivost počítačů, mobilů a pod., začínám si klást logickou otázku, zda se někdy bude vůbec možné svěřit do výlučné péče "strojů". Já sice chápu, že dnešní hardwer a softwer umožní řešit opravdu špičkové úlohy, ale přeci jen zvládnout "špičku" na D1 bude asi ještě na dlouho pouhým sci-fi... Nedávno jsme viděl nějaké promo od Elona Muska,který vykládal, že TESLA bude mít již brzy plně inteligentní auta, ale odborníci tam v reakcích jasně řekli, že to nepokládají za možné... Tedy auto, které si pro Vás samo přijede domů z garáže a pak Vás odveze do práce a vy si budete po cestě vyřizovat maily, nebo spát... je prostě nereálné.

P.S. Jinak s těmi švestkami nesouhlasím, myslím, že by to jít mohlo...tedy pokud auto nezjistí z výpisu katastru nemovitostí, že tam nemáte co dělat a pokud tam na ty švestky i tak pojedete tak na Vás zavolá policajty... :-))))))

P. Sulc 30.3.2015 2:56

Re: Ta budoucnost nevypadá zle, ale předpokládám, že

Takze to vypada, ze at uz je nase svobodna vule jaka chce, dobra ci spatna, bude,  alespon podle predstav ruznych tech Astonu, jeste vice omezovana technikou a temi, kdo tu techniku kontroluji. Uz i dnes se nemuzete poskrabat na zadeli, aby to nezachytila nejaka kamera. A az budou zavedeny nejake ty cuchometry, nebudete se moci ani uprdnout, aby pri tom nezaznel alarm a nezakrocila pohotovostni jednotka a nespustila prenosne filtry a spreye.