26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

GLOSA: S psychikou kořisti

Když se v roce 1968 zabil Jim Clark, označovaný za nejjistějšího automobilového závodníka na světě, byl to šok. Teď už to může potkat každého z nás, říkali jezdci formule 1.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 27.3.2015 9:52

Kdyz uz o tom autor pise

mel by napsat vice, nez to stokrat omilane. Nehod pri letani, ci kolik lidi pri nich umre, ve srovnani s automobilovymi smrtelnymi nehodami, je sice mene, ale maji potencial byt nesrovnatelne vice hruzne tim, ze clovek na tu nehodu a pripadnou smrt muze i cekat a to velice dlouho. Neco takoveho se v automobilismu nejspis asi nedeje a kdyz, pak jen hodne vyjimecne.

V dopravnich prostredcich na silnicich zpravidla clovek vidi ven, muze ridice kibicovat, aby jel pomaleji, nebo kdyz sam ridi, vzdy veri, ze to ma v rukou... kdezto v letadle jsou lide naprosto bezmocni, ani vystoupit z letadla si pilota pozadat nemuzou, kdyby se jim neco nezdalo. Tomu se rika komitment. Jak jednou do toho letadla vlezete, jste bez sance se z nej dostat, dokud cesta neprobehne. Na zemi pred vzletem to jeste teoreticky lze, kdyz je clovek ochotny ztropit scenu a riskovat postih, soud, pokuty, zalezi jestli letadlo jeste stoji, nebo uz pojizdi, ale jak rikam, pro vetsinu lidi je neco takoveho jen teorie. 

Dale pak je tu skupinova psychologie, cim vice lidi s vami cestuje, tim bezpecneji se clovek citi. A je hruzne, kdyz pak zjistite, ze muzete vsichni spolecne umrit, ze ty pocty hlav nic negarantuji. Takovych psychologickych faktoru je pri letani nejspis vice, ve srovnani s pozemni dopravou. Ted me napada jedna nehoda v pozemni doprave, ktera me prijde stejne hruzna, jako letecke katatrofy - jestli si tu nekdo pamatuje jak v Rakousku uhoreli lide v lanovce, ktera prave jela tunelem, zapomel jsem jmeno te oblasti. Par lidi tenkrat myslim uteklo, ale vetsina tam uhorela.

P. Čulík 27.3.2015 12:11

Re: Kdyz uz o tom autor pise

Na zemi zůstává vedle zabitých daleko více těžce zraněných a nadosmrti zmrzačených. To je u leteckých katastrof spíše výjimka.

Nevím, co považujete za "nesrovnatelne vice hruzne", ale díky dekompesi lidé nemusí "cekat a to velice dlouho".

A v Alpách lidé na nic nečekali, až poslední chvilku, ale to se autobus také nějakou dobu kutálí ze srázu.

J. Vintr 27.3.2015 23:20

Re: Kdyz uz o tom autor pise

Člověk, sedící v autě, sice může věřit, že to má v rukou, ale bohužel to má častěji v rukou nějaký blázen se kterým se potká.

K. Janyška 27.3.2015 9:27

Technický pokrok přináší i větší možnosti různým úchylům.

S tím se nedá nic dělat, než zase jen technicky jim bránit v jejich úchyláství. V žádném případě nespoléhat na úchylné psychology, kteří sami jsou případy pro psychiatry a to ještě jen pro málo z nich. Ti jsou blbí bez znalosti Komozitivní teorie úplně stejně... Dzp.

P. Čulík 27.3.2015 8:02

A proč?

Porovnali počet zabitých při leteckých a automobilových nehodách. V čem je problém? A ta čísla říkají, kolikrát má průměrný člověk větší pravděpodobnost, že se zabije v autě. Samozřejmě, člověk, který nelétá, má nulovou pravděpodobnost zabití v letadle a bezdomovec, který nelétá a nejezdí v autě, má nulovou pravděpodobnost, že se v autě nebo letadle zabije. Nic víc, nic míň.

J. Hlubek 27.3.2015 11:51

Re: A proč?

Z Vašeho pohledu by byla nejbezpečnější doprava na velbloudovi.

P. Čulík 27.3.2015 12:04

Re: A proč?

Protože na něm nejezdím, není to relevantní. Pravděpodobnost, že někdo spíše zemře v autě, než v letadle, se může lišit podle toho, jak se v zemi jezdí, např. Skandinávie versus Rusko. Ale vždy je ta pravděpodobnost o řády menší u komerčního létání. A článek nebyl o strachu z létání pilotů a letušek, ale cestujících.

Ono to chce nejenom číst, ale hlavně porozumět, co se tam píše:-)

J. Hlubek 27.3.2015 3:16

Tyhle statistiky jsou cinklé

Za volantem nebo v autě stráví každý z nás, během svého života, tisíce hodin, ne tak již v letadle, krom pilotů a personálu. Takže pokud bychom měli srovnávat, tak pouze s těmito. A to by statistiky vypadaly poněkud jinak. Každá statistika vypadá tak, jakou ji zadavatel požaduje.

P. Čulík 27.3.2015 8:03

Re: Tyhle statistiky nejsou cinklé

viz moji odpověď výše, špatně jsem ji uložil.

J. Vintr 27.3.2015 23:17

Re: Tyhle statistiky jsou cinklé

Předpokládám, že ty statistiky jsou vztaženy k celkovému počtu lidí, kteří využijí v daném období letecké přepravy. Pokud se tato pravděpodobnost vztahuje na jednotlivého člověka, pak ale pro člověka, sedícího v letadle s dalšími třeba pěti sty pasažéry, by byl tento poměr pravděpodobnosti pětsetkrát menší než udávané číslo.