26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

PSYCHIATRIE: Nesnesitelná lehkost znaleckých posudků

V souvislosti s tragickou událostí ve Žďáru nad Sázavou se objevují názory, které vedle přání přísného trestu pro nemocnou ženu obviňují rovněž lékaře z nedbalosti a nepřímé účasti na smrti mladého člověka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Řezák 20.10.2014 1:28

Re: Schizofrenie ...

Zde není diskuse o platech psychiatrů. Zde je diskuse o tom, že někdo špatně plnil své povinnosti a dovolil, aby se na veřejnosti pohybovala divoká šelma, o které nikdo bevěděl, kdy a kde zaútočí.

J. Řezák 20.10.2014 1:25

Re: Při činu nepříčetná,

Já  mám CZ 83, ráže 7.65. Není tak velká a těžká a kus práce rovněž zastane, mám ji na obranu před cikány. Pětasedma v devítce je samozřejmě lepší, ale je to velký krám.

M. Kubičková 18.10.2014 10:22

Poděkování za článek

Jsem velice vděčná za tento článek, který je v potřebném protikladu proti všeobecnému současnému "honu na čarodejnice". Vadí mi mediální štvanice i komentáře volající po krvi. Spíše se pozastavuji proto nad tím, jak je všeobecně málo psychiatrické osvěty, která by změnila povědomí veřejnosti o psychických poruchách. Krvelačné štvaní a slétávání se supů nad tragedií, která se ve Žďáru stala vědčí to i o malém zájmu naší veřejnosti o duši vůbec, ať už svou vlastní anebo umění se vcítit. Vyznat se v duši v extremním stavu je těžké, ale co si budeme říkat? Rozumíme si jako lidé navzájem? Rozumíme i tzv. nám, "normálním lidem"? Děláme se svou duší něco? Ne, a podle toho i naše společnost vypadá.

Č. Punčochář 17.10.2014 20:42

Re: Depresivní mánie

Vaše představy o schizofrenii jsou hodně mimo, nemocní nežijí v jednoduchém světě, spíše naopak, paměť ani inteligence není chorobou nijak závažně porušena, vnímání a vyvozování z něj, jak u kterého typu v různé míře ano.

Nevycházejte, prosím, ze schémat, která nám vnukají podřadné thrillery všeho druhu, přečtěte si něco například od docentky Syřišťové, která o tom dokázala velmi zasvěceně psát, zabývala se skupinovou terapií těchto psychotiků.. Existuje též kniha Tančím, jak rychle dokážu od autorky, která touto nemocí trpěla, její jméno si teď nevzpomenu. Že je někdo schizofrenik-i paranoidní vůbec neznamená, že má vražedné sklony ani agresivní choutky.

Média se zajímají jen a právě o extrémy a z toho vychází zavádějící obraz schizofrenika, jako potenciální hrozby, jakési časované bomby, což platí spíše pro psychopatické osobnosti, než psychotiky.

J. Kanioková 16.10.2014 23:46

.....

Helena Válková k propuštění útočnice: Státní zástupce byl pasivní, ten u soudu vůbec nemusel být http://jdem.cz/bqu699

Klíčový byl znalecký posudek z oboru psychiatrie, ten došel k jakému závěru?

Znalec podle mého názoru postupoval obezřetně a nechal si i volná dvířka pro přeměnu ústavní léčby na zabezpečovací detenci. Ale píše tam současně, že se i doporučuje následná ambulantní péče. Jsou tam dvířka na obě strany. Z tohoto pohledu tomu skutečně krajský soud věnoval dostatečnou péči, vyžádal si potřebné posudky a rozhodl, zatímco Okresní soud v Opavě, který rozhodoval o přeměně péče na ambulantní, to pojednal velmi rychle, řekla bych.

J. Anděl 16.10.2014 20:10

ano

Jednoznačně souhlas. Ovšem srovnání s autonehodou myslím nesedí - k těm dochází nesrovnatelně častěji.

J. Kanioková 16.10.2014 20:04

Velmi s Vámi souhlasím,

a snažím se ten problém pitvat. Jeden z problémů, který u těchto postižení je, je nedostatek "ústavů", což dávám do uvozovek proto, že se to dnes nazývá jaksi jinak a toto slovo bývá vnímáno jaksi pejorativně.

Kdysi byly ústavy leckde, a umísťováni tam byli lidi různých diagnóz. Že se to dnes převedlo na specializaci, je jistě lepší, JENŽE jich není dost, natož v bližší lokalitě ! Přála bych Vám vidět ty vysoké štosy žádostí o přijetí. Podložené skutečnými posudky o neschopnosti samostatného života, o náročném potřebném dohledu. Atd. atd.

V domovech důchodců je oboustranný pohyb, kdežto v těch zařízeních pro psychicky postižené ne. Nebo téměř ne. Možná i tu bude kámen úrazu, že se posudky takto postižených nezmiňují o rizicích pro budoucnost. Nebo se to bere na lehčí váhu.

R. Brzák 16.10.2014 19:35

Re: Při činu nepříčetná,

Ano, člověk se má mít možnost bránit sám. To také znamená být připravován na to, že se může potkat i s nemocným člověkem - a jak s ním komunikovat. Přestože je schizofrenie velmi závažná, nějaké základní dovednosti komunikace se může naučit děcko na základce. Tím nemyslím, že by děti měli provádět krizovou intervenci v takovémto vyhroceném případě. Od toho je policie - i ta běžná, "nezásahová". Uvozovky uvádím proto, že se jedná opět o důkaz policejního alibismu. Základem přípravy policisty na jeho práci jsou hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany. Přestože může i při nich dojít ke zranění policisty, je to on, kdo je za takovou práci placen. Výcvik v komunikaci i s psychiatrickým pacientem by měl být součástí rovněž (a mám za to, že i je, už jsem ze služby dlouho, ale za mně se o to snažil konkrétní krajský ředitel, aby jeho muži něco věděli. Nakonec, ženská s nožem, to by mělo být pro běžného policajta "běžný chleba" - velice častá situace při domácích hádkách a násilí. Nechci bagatelizovat - ale policajt něco prostě zvládnout musí - jinak ho nemusím platit a postarám se o bezpečnost svého okolí sám.

P. Boublíková 16.10.2014 19:34

Pokud lze pustit na svobodu vraždící monstrum

a to vraždící zcela náhodně, bez motivu - na základě psychické poruchy, tak je to systémová chyba. Vychovatelka z Havířova přežila útok jen čirou náhodou (11 bodných ran).

P. Zelenka 16.10.2014 19:26

Téma k diskuzi

Myslím, že nikdo nechce preventivně pozavírat všechny schizofreniky, ale pokud spáchá zločin, je nenormální, že je po nepoměrně kratší době propuštěn na svobodu. Co takhle jej ústavně léčit po dobu minimálně spodní hranice trestu za daný čin. Co třeba i částečná odpovědnost toho kdo o změnu ústavní na ambulantní.

Jsem zvědav na výsledek, po jedné tragedii, kdy schizofrenik syn zabil matku a otčíma před očima jejich dcer, svých sester, byl po dvou letech propuštěn z ústavního léčení a vesele si chodí mezi námi a nic se nezměnilo.

M. Pechr 16.10.2014 19:11

Re: :)))))))))) Trefné

...děkuji...

...vadí mi ta mediální masáž...

...štve mne, že se to stalo...a mnohé jistě víc...ale je třeba to prvně pečlivě vyšetřit, než se spustí lavina...

hezký zbytek večera...

V. Ondys 16.10.2014 19:00

:)))))))))) Trefné

Souhlasím s Vámi, vážený pane.

V. Ondys 16.10.2014 18:43

Re: :)))))))) Otázkou je, pane Křivane, zda ozbrojený je natolik

Žijeme v komplikovaném světě a každý by se měl umět bránit s tím, aby alespoň odvrátil případný útok a získal čas. V podobných situacích, kdy mi šlo o kejhák, jsem si říkal, že je lepší být jedním souzený, než nesený čtyřmi, je ale fakt, že obránce to má vždy těžší než útočník a pokud není vycvičený, jeho šance na úspěch jsou mizivé. Mám nějaké zkušenosti i se schizofreniky, ale vůbec nevím, co bych dělal v tak vyhrocené situaci, na riskantní střílení už nemám věk ani dobrý zrak, abych si věřil...

B. Veltrubský 16.10.2014 18:38

To myslíte vážně

Opravdu jste přesvědčen, že řidič který způsobí nehodu se smrtelnými následky odejde bez trestu.

M. Pechr 16.10.2014 18:23

žádný tlachy

...naprostý souhlas s článkem...

...tragédie je to jednoznačně...nikoliv ojedinělá... ...za rok je usmrceno daleko více lidí na silnicích, než duševně chorými bez trestní odpovědnosti... ...pro většinu médií je to ovšem příběh, který se dá prodat 100x lépe nežli smrt za volatem způsobená opilým řidičem, i kdyby zemřelo několik lidí...

...autor se pokusil vnést náhled a mírnit emoce...

...takže termín tlachy se rozhodně nehodí...

L. Severa 16.10.2014 17:26

Re: Depresivní mánie

Nebyl jsem si jist o jakou chorobu šlo. Podle Vašeho výkladu to zřejmě deprs. m. musela být, protože ta paní byla inteligentní a pokud byla v pořádku byla s ní velmi zajímavá rozprava. Děkuji za vysvětlení.

L. Křivan 16.10.2014 16:46

Re: Při činu nepříčetná,

Dukovany jsou dost daleko od Žďáru, ne ?  S poldama máte recht. Já když jdu ven, tak se spoléhám jen na mé dva kamarády. Pány Smithe a Wessona.  Závodní ČZ 75 je příliš veliká na denní nošení.

D. Švik 16.10.2014 16:40

Tlachy

Teď ty svoje tlachy vysvětlete rodičům těch bobodaných děvčat a mrtvého hocha

J. Kadeřábek 16.10.2014 16:19

Re: Jedná se o systémový binec

No teď jste si zvolili ÁNO a oni to prostě zařídí. ÁNO, bude líp.

J. Kadeřábek 16.10.2014 16:17

Re: Při činu nepříčetná,

Prosím Vás zásahová jednotka určená pro ochranu Dukovan tam přišla až bylo po všem. Kdyby jsme neměli tu JE tak by snad vyvraždila celou školu než by tam "specialisté" z Prahy dorazili. Prý těch 40 tis. policajtů co tady máme nemají na zásah výcvik. Takže jsou úplně ku lejnu. Jedině tak sázet nám botičky a stát za radarem.

J. Kadeřábek 16.10.2014 16:12

pokud je autor lékař měl by znát rozdíl

mezi zprávou lékaře a znaleckým posudkem. Žádný znalecký posudek soud k dispozici neměl ani si ho nevyžádal. Rozhodoval na základě lékařské zprávy, která, předpokládám, hodnotila pouze aktuální zdravotní stav a ne rizika vyplývající z agresivního chování před dvěma roky. O rodinném zázemí jsme se také něco slyšeli. Otčím chtěl na vraždění své nevlastní dcery vydělat 100000 kč. Špičkové zázemí. Chápu, že Kupkovi pohrobci, jež mají hlavně na starosti svůj exodus a náš exitus nyní budou držet basu a krmit nás podobnými názory jako autor.

L. Křivan 16.10.2014 16:02

Re: :)))))))) Otázkou je, pane Křivane, zda ozbrojený je natolik

To máte pravdu, většinou je na místě nanejvýš sváteční střelec, pokud vůbec, a ne cvičený sniper.  Je to věc nervů.  Nervů a zbraně,  já mám ČZ 75, s tlumičem zdvihu, vyladěnou od puškaře, nahoře OKO,  asi bych si troufl. Protože není nic horšího, než nezkusit se bránit, než to předem vzdát.  Chladnokrevný je člověk v nebezpečí, až když pomine, tak se rozklepe. Tak je to se mnou. Párkrát jsem to zažil, že mi šlo o kejhák. Šoufl mi bylo až když bylo po všem.

J. Kanioková 16.10.2014 15:32

Depresivní mánie

je nejspíš zcela jinde než schizofrenie. Myslím, že depres. mánie vůbec nic neříká o výši IQ, že v tomto směru může být chytrost docela vysoká, paměť solidní. Kdežto schizofrenik to má s pamětí hooodně bídné. A nedokáže ji vyburcovat, jedině ve chvíli pocitu nějakého ohrožení. Žije si v nějakém svém vnitřním, hodně zjednodušeném světě.

Ale i ta schizofrenie má zřejmě hodně odstínů a mohou tam být současně částečně přítomny i jiné diagnózy.

J. Kanioková 16.10.2014 15:18

Ano, jsou absolutně bez emocí..

a žijí se ve svém vnitřním světě..

L. Severa 16.10.2014 15:15

Zajímalo by mne,

zda je možné,  aby nemocný v léčení zlepšení a spolupráci s lékaři jen předstíral. Manželka mého kolegy trpěla, tuším, depresivní mánií, Při zhoršení jejího stavu ji měl  kolega nechat převést do nemocnice. Několikrát se stalo, že se nemoc začala projevovat agresivitoiu, přestala brát léky a kolega byl nucen zavolat sanitku. Jakmile saniťáci přijali došlo k naprostému obratu. Paní tvrdila, že je v naprosto v pořádku, a že se jí chce manžel zbavit. Byla tak přsvědčivá, že jí saniťáci uvěřili a odjeli. Nevím, zda takové divadlo může hrát duševně nemocný delší dobu. U agresivních pacientů by bylo potom propuštění z léčebny asi problematiclé.

V. Ondys 16.10.2014 13:24

:)))) A jak to vidíte kvalifikovaně s lidmi, pane Polanský

kteří se chovají agresivně a nebezpečně ke svému okolí pouze :))))) v opici. Zavřít je preventivně, nebo nezavřít, když jim nikdy nezabráníte v možnosti se opít?

D. Polanský 16.10.2014 13:03

Měl jsem bratra schizofrenika,

dokud žil táta, tak jej pečlivě hlídal, aby bral léky, pravidelná vyšetření atd. Když zemřel, začali problémy. Jeden čas přestal bratr brát léky, stal se doslova vražedně agresivním. Okolí si stěžovalo. Nic se nedělo. Bydlím v Brně, on na Slovensku, takže se mi to doneslo pozdě, ale naštěstí nezaútočil. Léčil se 3 měsíce v léčebně, to je taková standardní doba. Opět OK, propustili ho, ale museli jsme ho hlídat. Pokud pacientku nikdo nehlídal, tak to byla časovaná bomba, žádné neštěstí. To je, když vám padne na hlavu cihla.

Jinak brácha odsloužil jako záklaďák celou základní službu, třebaže jsem upozorňoval, že začínají duševní problémy. Brali to jako pokus o vyhnutí se vojně. Viz Dobrý voják Švejk. Vojna vše velice urychlila. Vrátil se z ní zcela psychický zničen.

Pochopitelně autor je lékař, tak drží basu. Bohužel píše vyloženě nekvalifikovaně.

V. Ondys 16.10.2014 13:03

:)))))))) Otázkou je, pane Křivane, zda ozbrojený je natolik

chladnokrevný i střelecky zdatný, aby ho pak nedejbože nesoudili pouze za zastřelené rukojmí. Není to snadné střílet v podobné situaci, můžete mi věřit, i když mi z padesáti ran ani jediná neulítla z černého...

L. Křivan 16.10.2014 12:45

Při činu nepříčetná,

radši bych četl: "při činu zastřelená".  Třeba by nestihla toho kluka zabít. Je třeba více legálně ozbrojených.

P. Khail 16.10.2014 12:40

Re: souhlasím s autorem

Perfektně napsáno.