26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

UKRAJINA: Nová studená válka nebo občanská válka

Po ruské anexi Krymu se může jevit otázka studené války jako znovuzrozená. Ke knize Edwarda Lucase "Nová studená válka" jsem napsal před léty článek, ve kterém odmítám myšlenku nové studené války. Ani dnešní konflikt bych nenazval studenou válkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 2.5.2014 11:51

Seriozní analýza

Pokud se nepodaří (bohužel velmi nepravděpodobný) návrat ke zcela neutrální centrální vládě, pak pouhá autonomie "jihovýchodní" Ukrajiny v rámci současné "majdanské" vlády v Kyjevě, nemůže Rusku stačit. Musela by to být (kon)federace umožňující rozdílnou zahraniční, vojenskou a hospodářskou politiku, s centrální, tuto skutečnost respektující vládou. Stabilní by ani toto řešení ovšem příliš nebylo, protože obě části Ukrajiny by se neustále pokoušely (podněcovány za nimi stojícími mocnostmi) převzít "otěže" federální vlády. Téměř neřešitelné by bylo zajištění toho, aby eventuální hospodářské výhody nebo embarga účinkovaly pouze v jedné části Ukrajiny.

Řešením by bylo rozdělení Ukrajiny, jehož slabinou je ale nesmírná náročnost rozhodování o tom, jak ho provést, jak ošetřit práva jazykových a kulturních menšin a souhlas velmocí se skutečností, že tu druhou část Ukrajiny na dlouho ztrácejí.

B. Rybák 2.5.2014 13:52

Poznámka:

Nadpis "Seriozní analýza" byl hodnocením textu pana Podrackého!

K. Pavlas 1.5.2014 20:55

Zajímavý rozbor situace na Ukrajině,

jen mi chybí zdůraznění, že podpora západní Ukrajiny Evropskou unií a USA je vedena především snahou ne-li rozbitím Ruska, tak aspoň jeho velkým oslabením. Spojeným státům se rozhodně nehodí konsolidace Ruska, takto třetí ekonomické mocnosti (po druhé Číně) na světovém kolbišti a již vůbec ne jejího ohrožení, co by světové supervelmoci vojenské. A snad si i začíná být politická garnitura USA vědoma poklesu oblíbenosti své světové imperiální politiky. Proto ta snaha přenášet své problémy na území jiná. (Afganistán, Syrie, Lybie, Irák aj.)

M. Prokop 1.5.2014 22:14

Re: Zajímavý rozbor situace na Ukrajině,

To se mi moc líbí, to "oslabování Ruska na území Ukrajiny". Ukrajinci do toho nemají co kecat?

F. Žůrek 1.5.2014 19:14

Ukrajina není jednoduchý problém

a toto je jeden zajímavý pohled.

V. P 1.5.2014 17:51

Definice studené války neříká, o o co se vede spor,

ale jakými prostředky.

Takže když tu budeme mít konflikt mezi Západem a Ruskem, kde se bude používat ekonomických a politických kroků za účelem poškození druhé strany, prostředků informační války vč. psychologické války, zástupných válek, atd., půjde o studenou válku.

Proti Západu lze vést psychologickou válku(ideologickou diverzi) docela účinně. Například antiamerikanismus, propaganda proti americkým základnám v Evropě, proti NATO, EU, apod. mají u nás viditelné výsledky.

J. Kanioková 1.5.2014 15:27

Docela solidní zhodnocení, pane autore.

Sankcie sú ako vojna! USA nemá čo riešiť Ukrajinu, tvrdí Ron Paul - http://jdem.cz/ba2qy5

Výborný Robejšek - http://jdem.cz/ba2q56

I. Teren 1.5.2014 16:35

Re: Docela solidní zhodnocení, pane autore.

Banda amaterov, na ktorych ciny doplatime vsetci

http://pjmedia.com/spengler/2014/04/30/brer-putin/

J. Kanioková 1.5.2014 17:22

Jo, jo, dobré,

i to je dobré - Bláhovost západu : Moudrost starého studenoválečníka - http://jdem.cz/ba2r39

Je smutné, jak jsou potlačovány realistické názory, zato oficiální MEDIOKRACIJNÍ ignorují zdravý rozum, objektivitu.

Orwell

S. Netzer 1.5.2014 18:17

Re: Jo, jo, dobré,

:-)))

I. Teren 1.5.2014 20:23

Re: Jo, jo, dobré,

Commrade Netzer doesn't like it. Sto delat ? )

S. Netzer 1.5.2014 21:07

Re: Jo, jo, dobré,

Nauč se anglicky, Ivane.ru.

M. Prokop 1.5.2014 22:15

"USA nemá čo riešiť Ukrajinu,"

A Rusko ano?

B. Rybák 2.5.2014 10:57

Re: Docela solidní zhodnocení, pane autore.

Pan Robejšek je opravdu výborný. Je jeden z mála, kteří nejsou za EU-lhaní placeni. Obávám se ale, že podobně jako ostatní poctiví ekonomičtí komentátoři podceňuje fakt, že v EU neplatí pravidla reálné ekonomie, ale ekonomie politická - strategie říše-tvorné hospodářské války (proti suverenitě většiny národních států EU).

J. Boleslav 1.5.2014 12:08

Nechápu, jak může být někdo tak slepý

jako autor a nevidět podstatu problému na Ukrajině, spočívající v opětovné rozpínavosti rusáků. Nedávno byl zajímavý článek v MF, rozhovor s prezidentem Moldávie. Doporučuji autorovi a všem podobným zaslepencům jeho přečtení. Moldávie, Čečensko, Gruzie. vše jako přes kopírák. "Utlačovaných" rusáků je v Podněstří necelá třetina, míň než tamních Ukrajinců. Přesto chudáčci museli dostat svou autonomii, samozřejmě za přispění rusáckých tanků.

M. Prokop 1.5.2014 14:33

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Podstata problému je naprostý nedostatek smyslu pro demokracii. V Rusku hlavně, ale i na Ukrajině a jiných částech bývalého samoděržaví, s vyjímkou Pobaltí a Finska.

Nikdy tam nebyla a zárověň jich je hodně, takže imperiální nostalgie.

J. Vyhnalík 1.5.2014 22:29

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Demokracie sebou nese tlak na dělení země podle národnostních hranic. Jediný způsob jak rozdělení země zabránit je maximální autonomie a přenesení rozhodování na co nejnižší úroveň. Tedy pravý opak toho, jak je Ukrajina organizovaná dnes a kyjevská vláda situaci ještě dále utahuje.

J. Svoboda 1.5.2014 14:53

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Pane Boleslave, omlouvám se za svůj názor, ale myslím si, že pokud je někdo slepý, jste to asi Vy. Podle mého názoru autor článku chladně a docela správně analyzuje situaci na Ukrajině a domýšlí, kam může vést neodpovědná plolitika Západu. Vůbec to však neznamená, že bych se chtěl zastávat Putina. Západ, ať se to komukoliv líbí, či nikoliv, musí vycházet s Putinem takovým, jaký je. Nic jiného se s tím totiž dělat nedá.

Podle mého názoru, čím více bude Západ tlačit na pilu, tím více se bude Putin stavět na zadní. V tomto případě jde hlavně o to, jednat chytřeji, než Putin, což se EU rozhodně nedaří.

Jak píšete o Moldávii, Čečensku a Gruzii, měl by Západ respektovat zkušenosti z těchto zemí a podle toho jednat. Na Putina se dá jít spíše chytrostí, než zbytečnými řečmi o "utlačovaných Rusácích".

J. Svoboda 1.5.2014 17:34

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Dovolím si upozornít, že nejsem totožný s panem Josefem Svobodou z tohoto příspěvku. Nicméně, s jeho názory souhlasím.

J. Šejnoha 1.5.2014 16:28

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

To se tedy  moc nerozpínají. Když to porovnáme  s rozpínáním NATO a EU za posledních  20 let.

Jste dost mimo.

J. Svoboda 1.5.2014 17:10

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Kam se USA a EU za posledních 20 let rozepnula? Dejte vědět, nějak rozepínání nevidím, jen se evropské státy do EU nacpaly, protože čekají létání pečených hlubů do huby. Jaké země anektovaly USA? Ve své slepé nenávisti k Západu se vám zavařil mozek, máte-li něco takového.

J. Boleslav 1.5.2014 18:25

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Nějak tak.

J. Šejnoha 1.5.2014 18:46

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Vidím, že nemáte  elementární znalosti z geografie  a  historie.

Na takové nemám čas.

M. Prokop 1.5.2014 22:18

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Čas? Spíš rozum.

J. Vyhnalík 1.5.2014 22:25

Re: Nechápu, jak může být někdo tak slepý

Podněstří nebylo ukrajinské, ale Moldavské. Úřední řečí jsou rumunština psaná azbukou a ruština.

M. Prokop 1.5.2014 9:00

Ze začátku dobré, pak slabší.

"Dnes se praxe uvnitř států příliš neliší, lidé na obou stranách konfliktu jsou informováni docela svobodně v nejhorším případě na internetu."

V případě Ruska poněkud idealistický názor.

J. Švarda 1.5.2014 8:55

Ukrajina jako celek neexistuje

Situace na Ukrajině je poznamenána tím, že Ukrajina jako celek v podstatě neexistuje. Západní Ukrajina vedená Kijevskou vládou je zvyklá, že bude stále žít z dotací průmyslového východu a přitom tu vládu pana Jaseňuka tvoří pouze předáci ze západní části, Ivanofrankovsk, Lvov a dalších, která bývala tzv.obilnicí Evropy, dneska to už zdaleka není pravda.Proto asi ty konflikty a ten ukrajinský Banderovský nacionalismus. Není reálné, aby očekávali, že majdanci budou vládnout a čerpat národní důchod z východních oblastí. Bohužel ani EU není v takové situaci, aby mohla živit padesátimilionovou zemi a to ani tak, aby dávali práci takovým počtúm ménš kvalifikovaných, ale levných dělníků,jako to bylo před deseti roky, když sami nemají pro své lidi práci.Pokud tento stav potrvá, tak asi konfliktní situace zůstane a ani nepotřebuje Ruskou intervenci.

M. Prokop 1.5.2014 9:01

Re: Ukrajina jako celek neexistuje

A podíval jste se na složení té vlády? Cca polovina z "východu".

O. Rychlík 1.5.2014 13:19

Re: Ukrajina jako celek neexistuje

Nevím proč se pořád dokola papouškuje, že východ Ukrajiny je průmyslový a bohatý a západ agrární a chudý. S tím druhým tvrzení by se dalo ještě částečně souhlasit, ovšem východ Ukrajiny je sice nominálně průmyslový, nicméně natolik zaostalý, že není vůbec schopen konkurovat na normálním trhu. K tomu je relativně velmi hustě osídlen. Rozhodně žádná zásobárna bohatství pro zbytek Ukrajiny. Spíš takové Ostravsko ve velkém. Masy nízkokvalifikovaných dělníků, horníků, hutníků. Západ Ukrajiny je sice také chudý, ale má poměrně slušný potenciál rozvoje. Rozhodně má větší perspektivy západ s podporou Německa, vlastně EU, než východ s Ruskem.

J. Šejnoha 1.5.2014 16:30

Re: Ukrajina jako celek neexistuje

Necháme to na  nich. Co říkáte ?