Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
RECENZE: Ray Faraday Nelson, Čas mrtvého boha
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ordog 29.4.2008 11:11existuje vůbec nějaká známá postava z historie, na které by se někdo literárně nepřiživil? |
PJ 29.4.2008 12:57Re: existuje Na to je snadná odpověď. Všechny známé postavy historie jsou známé proto, že se na nich někdo literárně "přiživil". Ty, na kterých se nikdo "nepřiživil", známé nejsou. |
ordog 29.4.2008 13:01Re: Re: existuje no, já nemyslel např. životopisy, ale žánr scifi, fantasy a hororu. |
PJ 29.4.2008 13:27Re: Re: Re: existuje Pravda, například Dante ve svém fantasy hororu Božská komedie se přiživil na Vergiliovi. A Shakespeare, to byl vůbec největší příživník, Julius Caesar, král Lear, král Jan, MacBeth, všichni ti Richardové a Jindřichové, ti se v hrobech obracejí... je to opravdu problém hodný kritiky? |
ordog 29.4.2008 13:39Re: Re: Re: Re: existuje dante a shakespeare jsou správné příklady. proto se ptám, zda je v tom třeba pokračovat. nemohli by si dnešní autoři prostě vymyslet vlastní postyvy, jako to dělá např. ch. miéville? |
PJ 29.4.2008 13:57Re: Re: Re: Re: Re: existuje Pokračovat v čem? Co dělali Dante a Shakespeare tak chvályhodného, co dnešní autoři nedělají? Dnešní autoři si samozřejmě vymýšlejí vlastní postavy, a také používají historické postavy. Dělali to tak i autoři minulých dob. Nijak zvlášť se to neliší. Vkus čtenářů i autorů byl a je rozmanitý, někdo ve fikci nemá rád historické postavy a je zvědavý na zcela vymyšlený a podivuhodný svět, někdo zase nemá rád dadaismus a dává přednost ukotvení v reálném světě. A někdo má rád obojí. A další obojí nenávidí. De gustibus non est disputandum. |
ordog 29.4.2008 14:08Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje správné příklady v tom smyslu, že se přiživovali na historických osobnostech. ovšem u nich to vycházelo z kontextu doby. že je vkus rozmanitý, je sice pravda, ale každý by měl mít nějaký. já osobně si raději znovu přečtu jizvu od miévilleho než hamleta. |
PJ 29.4.2008 14:22Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje Nevím, co si mám představit pod tím, že to vycházelo z kontextu doby. Připadá mi to jako floskule. A že by měl mít každý nějaký vkus, tím zvláště v tomto kontextu implikuješ, že ty ho máš a ostatní ne (tj. vlastní vymyšlené postavy jsou v pořádku, historické jsou bakané). Nemohl bys ty názory psát trochu méně kategoricky? Řekl bych, že to je důvod, proč si s tebou tak málo lidí chce v diskusích povídat. Jinak, já Miévilla moc nemusím, ale to má víc důvodů. Hamleta mám raději, nebo třeba Melvilla :) |
ordog 29.4.2008 14:39Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje v té době lidi nezajímala budoucnost, ale minulost. když nebudu psát své názory kategoricky, rozpliznou se do takzvané "politické korektnosti". |
PJ 29.4.2008 15:12Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje V které době? V době Danta nebo Shakespeara? Proč by je budoucnost neměla zajímat a jak se to projevuje? Nepleť si slušnost a otevřenost k jiným názorům s politickou korektností. Stačí, když nebudeš pod každý článek za doprovodů ježíšování psát, že je něco strašná blbost, vypadá to hodně afektovaně. Případně zkus občas přidat pár argumentů. Jinak z toho zůstanou pořád jen ty prázdné výkřiky. A protože s prázdnými výkřiky lidé nemůžou argumentovat, začnou prázdně křičet po tobě. |
ordog 29.4.2008 15:32Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje v době danta i shakespeara byla minulosta a zvláště antika považována za "zlatý věk". nezapomínej že praví křesťané očekávají konec světa prakticky v každém okamžiku, takže je vlastně žádná budoucnost zajímat nemusí. když u něčeho jak ty píšeš "ježíšuji" je to samozřejmě v nadsázce. no a že mi pak kvůli tomu někdo nadává, je mi jedno. jen se tím potvrzuje, že většina (i když ne samozřejmě všichni) lidí co čtou scifi a fantasy jsou pěkní podivíni. vždyť to musíš vidět sám. nadávky, fanatická oddanost nějakému autorovi, považování se za čarodějnice či upíry... v. ríša jednou napsal, že fanoušci scifi a fantasy jsou tolerantnější než jiní lidé. myslím, že se mýlil. |
PJ 29.4.2008 16:05Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje Dobrá, dobu Shakespeara ti uznám. Ovšem renesanční člověk i přes zálibu v minulosti nezapomínal na přítomnost, ani budoucnost. Poznej minulost, lepé pochopíš přítomnost a můžeš lépe predikovat budoucnost. Navíc antiku za zlatý věk považuje nemálo lidí i dnes a nijak je to nebrzdí v pohledu do budoucnosti. S těmi křesťany, ostatně i s koncem světa, je to mnohem složitější. Ale když vezmu tvou větu o tom, že je budoucnost zajímat nemusí a vedle toho postavím, proč by tedy měli dodržovat přikázání, hned najdu rozpor. Každý křesťan myslí na to, jak obstojí před posledním soudem = myslí na budoucnost. Vyjádřit písemně nadsázku je těžké. Zkus to lépe :) A nevšiml jsem si, že by lidi kolem SF/F byli podivnější či více nadávali než kteříkoliv jiní (a vice versa). Všude najdeš lidi dobré i špatné, a občas bývá těžké odhalit je :) Nějaké predikce o skupině lidí se dají dělat, když je skupina malá, ale u něčeho tak rozsáhlého jako jsou literární (filmové, výtvarné, hudební) žánry to nejde. |
ordog 29.4.2008 16:16Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje já myslím, že o renesančních lidech toho mnoho nevíme. jedna věc jsou zápisky nějakého šlechtice nebo umělce, a druhá skutečný život běžných lidí v té době. správný křesťan je fanatik a jako takový jedná vždy v souladu s tím, co po něm chce bůh, takže si s posledním soudem nemusí lámat hlavu. vyjadřovat se budu dál tak, jak uznám za vhodné. a jestli sis nevšiml jisté podivnosti většiny scifi a fantasy fanoušků, tak jsi jich asi nikdy neviděl víc pohromadě, např. když se producírují v různých kostýmech, pořádají přednášky na potrhlá témata atd., čemuž ovšem nevěřím, protože nějaké ty reportáže z různých conů se tu celkem pravidelně objevují. |
PJ 29.4.2008 16:58Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje Aha, o lidech z renesance víme jen ze zápisků nemnoha jedinců (ti historici, antropologové a archeologové jsou flákači), křesťané jsou fanatici (muslimové, židé, hinduisté a budhisté ostatně taky), bůh si jen tak vykecává s těmi svými fanatiky (a kašle na vlastní pravidla), myslím, že už jsem si obrázek udělal a další diskusi považuji za zbytečnou. Vyjadřuj se samozřejmě jak chceš, je to na tobě. Jen jsem ti zkoušel poradit, jak to tak chodí mezi různými lidmi. Měj se. |
dardalion 2.5.2008 18:50Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje Tak takhle jsem se dlouho nepobavil. Obdivuji PJovu trpělivost a snahu vysvětlit někomu co to znamená mít vlastní názor a co zároveň se skrývá za slovíčkem "vlastní". No jak se zdá někdy je rákoska při získávání základních znalostí nezbytná... |
ordog 3.5.2008 17:48Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje a hleďme, další mudrc, který cítí potřebu někomu vysvětlovat, co to znamená mít vlastní názor. to nemusíš nikomu vysvětlovat. názor buď máš, nebo ne. a jak ho vyjádříš, to je tvoje věc. |
Dardalion 6.5.2008 10:17Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje No jde právě o to uvědomit si, že ten názor je "vlastní" či "subjektivní", pojmenuj si to jak chceš. A právě z toho poznání, že různí lidé mají různé názory, vkus, vzdělání, chutě atd. ti přece musí dojít, že na vytvoření tvého názoru se podílí nejen tvá povaha, ale i souhrn vědomostí, které o daném tématu máš. Pokud si to nečetl, tak máš vědomosti nulové a nemůžeš si utvořit názor a tím pádem to nemůžeš ani odsuzovat, ale ani chválit. Pokud tedy o něčem vyjadřuješ své mínění, tak se tě někdo, kdo to zná obsah díla a má jiný názor, může zeptat, jak si ke svému výsledku dospěl. Pokud na to nedokážeš odpovědět věcnou argumentací, opírající se o znalost daného díla, tak akorát dokážeš, že si z tebe dělají ostatní srandu zcela oprávněně... |
ordog 6.5.2008 11:59Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje že jsem to nečetl, neznamená, že na to nemůžu mít nějaký názor. vycházím ze svých zkušeností s podobnými knihami. jestli si ze mě někdo dělá "srandu", je mi jedno. mám spíš obavu o tebe. z diskuse nad béčkovou knihou děláš metafyzickou debatu.hotový erazim kohák. |
Dalmatin 29.4.2008 10:31Blake Dal bych možná i víc procent, protože kniha lze číst i bez toho, že by člověk měl zevrubnou znalost života postav anglického romantismu :-)) |