26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
ordog 29.4.2008 11:11

existuje

vůbec nějaká známá postava z historie, na které by se někdo literárně nepřiživil?

PJ 29.4.2008 12:57

Re: existuje

Na to je snadná odpověď. Všechny známé postavy historie jsou známé proto, že se na nich někdo literárně "přiživil". Ty, na kterých se nikdo "nepřiživil", známé nejsou.

ordog 29.4.2008 13:01

Re: Re: existuje

no, já nemyslel např. životopisy, ale žánr scifi, fantasy a hororu.

PJ 29.4.2008 13:27

Re: Re: Re: existuje

Pravda, například Dante ve svém fantasy hororu Božská komedie se přiživil na Vergiliovi. A Shakespeare, to byl vůbec největší příživník, Julius Caesar, král Lear, král Jan, MacBeth, všichni ti Richardové a Jindřichové, ti se v hrobech obracejí... je to opravdu problém hodný kritiky?

ordog 29.4.2008 13:39

Re: Re: Re: Re: existuje

dante a shakespeare jsou správné příklady. proto se ptám, zda je v tom třeba pokračovat. nemohli by si dnešní autoři prostě vymyslet vlastní postyvy, jako to dělá např. ch. miéville?

PJ 29.4.2008 13:57

Re: Re: Re: Re: Re: existuje

Pokračovat v čem? Co dělali Dante a Shakespeare tak chvályhodného, co dnešní autoři nedělají?

Dnešní autoři si samozřejmě vymýšlejí vlastní postavy, a také používají historické postavy. Dělali to tak i autoři minulých dob. Nijak zvlášť se to neliší. Vkus čtenářů i autorů byl a je rozmanitý, někdo ve fikci nemá rád historické postavy a je zvědavý na zcela vymyšlený a podivuhodný svět, někdo zase nemá rád dadaismus a dává přednost ukotvení v reálném světě. A někdo má rád obojí. A další obojí nenávidí. De gustibus non est disputandum.

ordog 29.4.2008 14:08

Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

správné příklady v tom smyslu, že se přiživovali na historických osobnostech. ovšem u nich to vycházelo z kontextu doby. že je vkus rozmanitý, je sice pravda, ale každý by měl mít nějaký. já osobně si raději znovu přečtu jizvu od miévilleho než hamleta.

PJ 29.4.2008 14:22

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

Nevím, co si mám představit pod tím, že to vycházelo z kontextu doby. Připadá mi to jako floskule.

A že by měl mít každý nějaký vkus, tím zvláště v tomto kontextu implikuješ, že ty ho máš a ostatní ne (tj. vlastní vymyšlené postavy jsou v pořádku, historické jsou bakané). Nemohl bys ty názory psát trochu méně kategoricky? Řekl bych, že to je důvod, proč si s tebou tak málo lidí chce v diskusích povídat.

Jinak, já Miévilla moc nemusím, ale to má víc důvodů. Hamleta mám raději, nebo třeba Melvilla :)

ordog 29.4.2008 14:39

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

v té době lidi nezajímala budoucnost, ale minulost. když nebudu psát své názory kategoricky, rozpliznou se do takzvané "politické korektnosti".

PJ 29.4.2008 15:12

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

V které době? V době Danta nebo Shakespeara? Proč by je budoucnost neměla zajímat a jak se to projevuje?

Nepleť si slušnost a otevřenost k jiným názorům s politickou korektností. Stačí, když nebudeš pod každý článek za doprovodů ježíšování psát, že je něco strašná blbost, vypadá to hodně afektovaně. Případně zkus občas přidat pár argumentů. Jinak z toho zůstanou pořád jen ty prázdné výkřiky. A protože s prázdnými výkřiky lidé nemůžou argumentovat, začnou prázdně křičet po tobě.

ordog 29.4.2008 15:32

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

v době danta i shakespeara byla minulosta a zvláště antika považována za "zlatý věk". nezapomínej že praví křesťané očekávají konec světa prakticky v každém okamžiku, takže je vlastně žádná budoucnost zajímat nemusí. když u něčeho jak ty píšeš "ježíšuji" je to samozřejmě v nadsázce. no a že mi pak kvůli tomu někdo nadává, je mi jedno. jen se tím potvrzuje, že většina (i když ne samozřejmě všichni) lidí co čtou scifi a fantasy jsou pěkní podivíni. vždyť to musíš vidět sám. nadávky, fanatická oddanost nějakému autorovi, považování se za čarodějnice či upíry... v. ríša jednou napsal, že fanoušci scifi a fantasy jsou tolerantnější než jiní lidé. myslím, že se mýlil.

PJ 29.4.2008 16:05

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

Dobrá, dobu Shakespeara ti uznám. Ovšem renesanční člověk i přes zálibu v minulosti nezapomínal na přítomnost, ani budoucnost. Poznej minulost, lepé pochopíš přítomnost a můžeš lépe predikovat budoucnost. Navíc antiku  za zlatý věk považuje nemálo lidí i dnes a nijak je to nebrzdí v pohledu do budoucnosti.

S těmi křesťany, ostatně i s koncem světa, je to mnohem složitější. Ale když vezmu tvou větu o tom, že je budoucnost zajímat nemusí a vedle toho postavím, proč by tedy měli dodržovat přikázání, hned najdu rozpor. Každý křesťan myslí na to, jak obstojí před posledním soudem = myslí na budoucnost.

Vyjádřit písemně nadsázku je těžké. Zkus to lépe :)

A nevšiml jsem si, že by lidi kolem SF/F byli podivnější či více nadávali než kteříkoliv jiní (a vice versa). Všude najdeš lidi dobré i špatné, a občas bývá těžké odhalit je :) Nějaké predikce o skupině lidí se dají dělat, když je skupina malá, ale u něčeho tak rozsáhlého jako jsou literární (filmové, výtvarné, hudební) žánry to nejde.

ordog 29.4.2008 16:16

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

já myslím, že o renesančních lidech toho mnoho nevíme. jedna věc jsou zápisky nějakého šlechtice nebo umělce, a druhá skutečný život běžných lidí v té době. správný křesťan je fanatik a jako takový jedná vždy v souladu s tím, co po něm chce bůh, takže si s posledním soudem nemusí lámat hlavu. vyjadřovat se budu dál tak, jak uznám za vhodné. a jestli sis nevšiml jisté podivnosti většiny scifi a fantasy fanoušků, tak jsi jich asi nikdy neviděl víc pohromadě, např. když se producírují v různých kostýmech, pořádají přednášky na potrhlá témata atd., čemuž ovšem nevěřím, protože nějaké ty reportáže z různých conů se tu celkem pravidelně objevují.

PJ 29.4.2008 16:58

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

Aha, o lidech z renesance víme jen ze zápisků nemnoha jedinců (ti historici, antropologové a archeologové jsou flákači), křesťané jsou fanatici (muslimové, židé, hinduisté a budhisté ostatně taky), bůh si jen tak vykecává s těmi svými fanatiky (a kašle na vlastní pravidla), myslím, že už jsem si obrázek udělal a další diskusi považuji za zbytečnou. Vyjadřuj se samozřejmě jak chceš, je to na tobě. Jen jsem ti zkoušel poradit, jak to tak chodí mezi různými lidmi. Měj se.

dardalion 2.5.2008 18:50

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

Tak takhle jsem se dlouho nepobavil. Obdivuji PJovu trpělivost a snahu vysvětlit někomu co to znamená mít vlastní názor a co zároveň se skrývá za slovíčkem "vlastní".  No jak se zdá někdy je rákoska při získávání základních znalostí nezbytná...  :-D

ordog 3.5.2008 17:48

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

a hleďme, další mudrc, který cítí potřebu někomu vysvětlovat, co to znamená mít vlastní názor. to nemusíš nikomu vysvětlovat. názor buď máš, nebo ne. a jak ho vyjádříš, to je tvoje věc.

Dardalion 6.5.2008 10:17

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

No jde právě o to uvědomit si, že ten názor je "vlastní" či "subjektivní", pojmenuj si to jak chceš. A právě z toho poznání, že různí lidé mají různé názory, vkus, vzdělání, chutě atd. ti přece musí dojít, že na vytvoření tvého názoru se podílí nejen tvá povaha, ale i souhrn vědomostí, které o daném tématu máš. Pokud si to nečetl, tak máš vědomosti nulové a nemůžeš si utvořit názor a tím pádem to nemůžeš ani odsuzovat, ale ani chválit. Pokud tedy o něčem vyjadřuješ své mínění, tak se tě někdo, kdo to zná obsah díla a má jiný názor, může zeptat, jak si ke svému výsledku dospěl. Pokud na to nedokážeš odpovědět věcnou argumentací, opírající se o znalost daného díla, tak akorát dokážeš, že si z tebe dělají ostatní srandu zcela oprávněně...  :-D;-D

ordog 6.5.2008 11:59

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: existuje

že jsem to nečetl, neznamená, že na to nemůžu mít nějaký názor. vycházím ze svých zkušeností s podobnými knihami. jestli si ze mě někdo dělá "srandu", je mi jedno. mám spíš obavu o tebe. z diskuse nad béčkovou knihou děláš metafyzickou debatu.hotový erazim kohák.

Dalmatin 29.4.2008 10:31

Blake

Dal bych možná i víc procent, protože kniha lze číst i bez toho, že by člověk měl zevrubnou znalost života postav anglického romantismu :-))