Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ROZCESTNÍK: Na skok v Africe

diskuse (18)

Výzdoba pokoje foto: archiv JiturNeviditelný pes

Považuji za správné, hned úvodem, vyvést čtenáře z omylu, o čem následující článek vlastně je. Tedy, bohužel, asi se mi nepodaří na vlastní kůži poznat Afriku (i když by mne moc lákala cesta za gorilami nížinnými, ale i kdyby to bylo reálné, asi by to bylo nad mé síly), tak se mi touto cestou alespoň tak trochu plnil sen.

Tedy, mou letošní krátkou dovču jsme trávily s kamarádkou Lenkou v městské části Zájezd, která se nachází na západ od centra České Skalice. A proč tedy je tu řeč o Africe? Při rezervování pokoje v penzionu byl volný „africký“ pokoj. Celý penzion má pokoje, každý vybavený v jiném stylu. Myslím, že je to rozhodně zajímavý nápad, jak ozvláštnit návštěvníkům jejich pobyt. A tak se můžete alespoň na chvíli ocitnout v Provence, v zámecké ložnici, ve venkovské chalupě, atp. Mladší ročníky si mohou vybrat pokoj ve stylu „retro“ a zkusit na pár dní bydlet jako jejich prarodiče, praprarodiče.

Výzdoba pokoje

Pokoj uvnitř byl zařízený s citem pro věc; stěna se siluetou rozvětveného stromu, druhá s žhnoucím sluncem, domorodé dekorace, trojnožky potažené kožešinou, koberec se zebřím vzorem, povlečení s ornamenty, a i konzole se záclonou – byla vlastně opravdová větev, upevněná nad oknem.

Takže vlastně vše dělalo dojem apartmánu v nějakém africkém přírodním parku. Do galerie jsem pak zařadila pár fotek z pražské ZOO – bez ohrady, betonové bariery, nebo jiného dělícího prvku – a iluze je prakticky dokonalá :-).

První den dovolené jsme nejprve předaly mého westíka Quickse do školky pro pejska, kde už to zná, takže mu vlastně ani nevadilo, že odcházím. Hned se začal věnovat psím kamarádům – Cavalier King Charles Spanielovi a fence rhodéského ridgebacka. A já s kamarádkou jsme pokračovaly autem směr Hradec Králové a Náchod. Tady jsme si udělaly přestávku, jak na oběd, tak na procházku městem. Známá písnička nelže – náchodský zámek opravdu stojí na kopci, patří k němu francouzská zahrada, anglický park, obora pro daňky a muflony. Zámek je vystavěn v renesančním stylu. Krásný pohled na město je z terasy s altánkem, přístupná je i věž s hladomornou. O zdejší studni se říká, že její dno je až na úrovni náchodského náměstí. Tady má svou sochu i náchodský rodák Josef Škvorecký.

Náchodský zámek

A před odjezdem bylo nutné ještě juknout do obchůdků s „hadérky“, galanterií – moje slabost – galanterie s bavlnkami a papírnictví s ubrousky pro découpage. Odpoledne jsme po menší zajížďce našly správnou cestu a dorazily do místa pobytu. S naším pokojem jsem vás seznámila už výše, tak ještě k restauraci – také moc pěkná, mozaikovitě dlážděná podlaha, osvětlení tuším měděné lampy, stěny částečně obložené dřevěnými kmeny. A pokud jde o název místa „Luční“ – tak opravdu, při posezení na terase hospůdky se díváte přes louku do volné krajiny.

Výhledy u České Skalice

Druhý den byl ve znamení celodenního výletu a několika zastávek. Nejprve jsme navštívily Opočno, zámek – i zde vládne renesanční styl s arkádami a terasami. V údolí pod zámkem se rozkládá anglický park se skleníkem, letohrádkem, míčovnou, čínským pavilonem a několika vyhlídkami na Orlické hory a Krkonoše. V parku byla hezky udělaná stezka pro děti s kartami s otázkami a plněním úkolů. Některé jsme zkusily vyluštit i my dvě :-). Ve městě je i hodně historických domů a kostelů – u zámku kostel Nejsvětější Trojice, nebo na Kupkově náměstí – barokní klášter kapucínů s kostelem Narození Páně.

Opočno, nádvoří zámku

Dál jsme pokračovaly, vlastně se vracely zpět k České Skalici, do Dobrušky. Náměstí dominuje renesanční kostel sv. Ducha, který překvapí netradičním tvarem stavby – spíše čtvercového půdorysu. Na radnici jsou vystavena díla světově známého malíře Fr. Kupky.

Navštívit je možné rodný domek národního buditele F. V. Heka, nebo třeba výstavu hrdelního práva, umístěnou v radniční věži. V někdejším rabínském domě je expozice dějin židovského osídlení Dobrušky. Na severním okraji města leží židovský hřbitov.

Z Dobrušky jsme se přesunuly do Nového Města nad Metují – na náměstí jsme opět obdivovaly půvabné renesanční domy, o kus dál i zbytky opevnění s terasami, výhled do údolí Metuje. Bedřicha Smetanu připomíná pomník před zámkem, skladatel zde prožil část svého mládí a zamiloval se tu do své sestřenice Luisy, pro niž složil známou Luisinu polku – v obou městech jsme se prošly a já dál fotila… do chvíle, kdy se mi vybila baterie. A tak zbytek fotodokumentace zůstal na bedrech Lenky.

Nové Město nad Metují

K večeru jsme dorazily do penzionu a dopřály si oddych v bazénu.

V den odjezdu jsme ráno vstaly a před snídaní jsme dobalily oblečení a ostatní. Zbýval nám ještě čas, a tak kamarádka hledala na Internetu možnou trasu jízdy zpátky do Prahy se zastávkou v Hradci Králové. A já jsem zatím připravovala s sebou malou ovocnou svačinu, švestky, meruňky, mandarinky, hroznové víno… a samozřejmě jsem nezapomínala také na důležitou část – pitný režim.

Dobruška, kostel sv. Václava

Den předem, večer, jsem k obloženým talířkům dělala zeleninový salát s trochou octové zálivky. Otevřený ocet jsem pak pro bezpečný převoz přelila do prázdné petky od Korunní. A protože obě nemusíme moc sladké šťávy, naředila jsem ráno koupený černorybízový džus 1:1 s vodou.

Už jsem měla vše připravené, když se kamarádka hodně silně rozkašlala a ne a ne se toho zbavit. Hned jsem sáhla po jedné z petek s džusem a nabídla jí, ať to rychle zapije… ona si tedy lokla a já jen nechápavě civěla, co se s ní děje. Lok totiž nespolkla, evidentně jej zadržela v puse, přemýšlela, co a jak dál, kam „odhodit“ notebook a kam s obsahem úst.

Už jste si domysleli, co se asi stalo? No, ano, džus jsem v té lahvi naředila octem. Nechtěně, samozřejmě. A aby toho nebylo dost, podala jsem jí druhou lahev, opět s dobrým úmyslem – no ta obsahovala octa snad ještě větší podíl. Štěstí, že je klasický ocet jen 8 % – také jsem ochutnala a pít se to fakt nedalo! Příště holt musím dávat víc pozor, co beru do rukou…

Na zpáteční cestě jsme zastavily v České Skalici a prošly se městem. Česká Skalice – je spjata jednoznačně se spisovatelkou Boženou Němcovou, v barokním kostele Nanebevzetí Panny Marie měli svatbu její rodiče i ona sama; v Barunčině škole je zachována třída z 19. století a světnice pana učitele; je tu i Muzeum B. Němcové, pamětní deska na domě, kde tančila na Jiřinkové slavnosti.

Ještě krátká zastávka v Hradci Králové, kde jsme si zašly na oběd, a pak už jsme jely dál až do Prahy, do Písnice, do Modřan a do Krče…

Quicksík byl ve školce spokojen

Zdroje:

Foto: Jitur, LP, Pj. Další obrázky si můžete prohlédnout přímo zde na Rajčeti.

27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.