Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VZPOMÍNKY: Motorkáři první republiky

diskuse (1)

Na cestě Praha - Ostrava

V 80. letech měl můj kamarád Jiří sovětský automobil známý u nás jako „Žiguli“. Získal jej levně jako vyřazené vozidlo z vozového parku velkého podniku. Jednou jsme v tom voze spolu jeli z Opavy do Ostravy a cestou hovořili o motocyklech. Jiří měl už na střední škole Jawu 250, s níž se dokonce jednou přijel pochlubit do školy, po schodech vjel do budovy a projížděl se po chodbě. Jeho rodiče pak měli co vysvětlovat. Cestou jsem se zmínil, že můj dědeček Josef byl velkým milovníkem motocyklů. Vystřídal jich postupně přes 30. Bylo to ovšem dávno, v meziválečném období.

Motocykl Puch, 1923

 Když dědeček (nar. 1889) v roce 1973 zemřel, byl v ostravském tisku vzpomínán jako jeden z prvních motocyklových závodníků na Ostravsku. To Jiřího zajímalo, ptal se na detaily, značky strojů a chtěl vědět něco o tehdejších silničních závodech. Moc jsem toho nevěděl, ale pamatoval jsem si jednu věc. Při silničním závodu pořádaném v 30. letech urazil dědeček cestu z Opavy do Poruby (dnes městský obvod Ostravy) za 15 minut. Tuto trasu Jiří dokonale znal, denně po ní jezdil a čas 15 minut ho fascinoval. Den nato mi nadšeně sdělil, že i on tento „úžasný“ čas na trati Opava – Ostrava ve svém žigulíku dosáhl.

Luhačovice, 1927

Bylo to naprosto něco šíleného a kdybych věděl, že to bude zkoušet, určitě bych se o tom nezmínil. Celý den na to Jiří myslel. Před půlnocí v Opavě zaparkoval poblíž křižovatky u nádraží Opava-východ. Nevyrazil hned, v duchu procházel celou trasu. Vyjel krátce po půlnoci. Tehdy ještě nová cesta mezi oběma městy neexistovala. Cesta byla stejná jako v 30. letech. Přes Opavu se jelo po „kočičích hlavách“ až k prvnímu železničnímu přejezdu. Velkou nástrahou byl hrabyňský kopec se svými krkolomnými serpentinami. Pak vedla silnice přes Hrabyni. U Josefovic byl prudký sjezd a pak stejně prudké stoupání. Následovala krátká rovina a průjezd Velkou Polomí. Prudké zatáčky, serpentiny a výškové rozdíly jsou důsledkem trasy vedené v Nízkém Jeseníku. Když Jiří zastavil na okraji Ostravy poblíž budov Vysoké školy báňské, nebyl schopen nějakou dobu z auta vystoupit. Třásl se a nohy se mu podlamovaly. Byl ale šťastný, protože to za těch 15 minut dokázal. Jel na maximum toho, co se z žigulíka dalo dostat. S dálkovými světly, středem vozovky. Zejména při zvládání serpentin v hrabyňském kopci to byla ruská ruleta. Spoléhal na to, že v protisměru nikdo nepojede. Během jízdy nepotkal žádné vozidlo, všude bylo liduprázdno.

Přinesl jsem tehdy album s fotografiemi a Jiřímu věnoval starou motocyklovou koženou kuklu. Měl z ní velkou radost. Někde si vypůjčil motorku, jen aby se s tou kuklou mohl projet. O jízdě na motocyklu dokázal přímo básnit. O tom úžasném pocitu, když člověk pod sebou vnímá obrovskou sílu a může ji ovládat. K motocyklům se ale nevrátil. Zemřel přirozenou smrtí v nepřirozeně nízkém věku několik let po padesátce.

Já sám motocyklům nijak zvlášť nerozumím, nikdy jsem žádný neměl a pokud si vzpomínám, kdysi dávno jsem jako spolujezdec jel na Pionýru. Něco málo vím jen o strojích, které měl dědeček. Jeho prvním motocyklem byl stroj značky Puch. Nejstarší fotografie má rovných 100 let. Jsou na ní tři motorkáři, uprostřed dědeček na motocyklu Puch, registrační značka R359. Tehdy motocyklů jistě mnoho nebylo, když se vystačilo s takovým číslem.

Motorkáři ve Slezské Ostravě, 1922

Na fotografii účastníků motocyklového závodu Olomouc-Příkazy-Křelov z roku 1925 má dědeček motocykl se značkou R385. Ještě v tom roce si pořizuje nový stroj se značkou RI 420. Na fotografii z Luhačovic na něm je se svým bratrem Františkem. V roce 1927, opět s bratrem v Luhačovicích na jiném stroji značka RI209.

V 30. letech si dědeček oblíbil značky BSA a NSU. Jeho mohutný stroj NSU měl značku 24360-M. Motocyklů na Ostravsku, jak je vidět z čísla, přibylo. Poslední fotografie, kterou mám, je ze závodu Ostrava-Praha-Ostrava. Závod se jel ve dnech 9.-10. září 1936. Fotografie byla pořízena na zpáteční cestě ve Vyškově. Děda s babičkou jsou na motocyklu vpravo. Snímek je neostrý, značku nelze přečíst, ale podle poznámky na rubu fotografie dědeček jel na stroji Ardie.

O zmíněných výrobcích motocyklů by se jistě daly získat podrobné údaje. Technickou stránku těch starých strojů ale pominu. Možná by předválečné motocykly BSA, NSU aj. byly dnes raritní. Raritní bylo ostatně především tehdejší společenství milovníků těchto strojů. Získat takový historický stroj, byť šlo o sebevětší unikát, je pouze otázkou peněz. Ale za žádnou cenu se nedá vrátit atmosféra vládnoucí ve společnosti tehdejších motorkářů. Anebo se mýlím?

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz