20.10.2020 | Svátek má Vendelín


FEJETON: Adaptace románu aneb Harry Potter korektně

17.7.2020

Věnováno J. K. Rowlingové

PRODUCENT: Blahopřeji, vynikající scénář. Vy máte teda fantazii. To vám řeknu!
SCÉNÁRISTA: No je to vlastně adaptace románu...
PRODUCENT: V tom případě vám může být autor vděčný, že jste si ho všiml. Váš scénář mu dopomůže ke slávě.
SCÉNÁRISTA: No, já myslím, že ona už trochu slavná je.
PRODUCENT: Jak se jmenuje?
SCÉNÁRISTA: J. K. Rowlingová.
PRODUCENT: Neznám. Ale nevadí. Váš scénář určitě natočíme.
SCÉNÁRISTA: Jsem potěšen.
PRODUCENT: Bude to chtít jen pár drobných úprav. Tady jsem si to napsal. Jak je tam ten hlavní hrdina – ten mladík. Jak se jmenuje?
SCÉNÁRISTA: Harry Potter.
PRODUCENT: Tady vidím jeden háček. On pátrá po historii svých biologických rodičů, že?
SCÉNÁRISTA: Ano.
PRODUCENT: Obávám se, že adorace biologické rodiny by mohla být trochu problém.
SCÉNÁRISTA: Nechápu.
PRODUCENT: Podívejte, za to by náš genderová lobby zmasakrovala.
SCÉNÁRISTA: Ale na tom je ten příběh postaven.
PRODUCENT: Nechápete, že dnes jsou si všechny rodiny rovny. Dnešním dětem jedno, jestli je vychovávají ti, kdo je porodili – hlavně, aby je měli rádi.
SCÉNÁRISTA: Vždyť Harryho právě jeho pěstouni rádi nemají.
PRODUCENT: Chcete snad říci, že dítě, které nemá biologické rodiče, nemůže být šťastné?
SCÉNÁRISTA: To ne, ale...
PRODUCENT: No tak vidíte. Uděláme to jinak. Harry Potter vyrůstá v harmonické adoptivní rodině vychováván dvěma homosexuálními manželi Tedem a Fredem. No a jednoho dne ho cestou ze školy unesou jeho biologičtí rodiče, kterým byl v minulosti odebrán zkušenou sociální pracovnicí Pat. V rodině únosců se cítí nešťastný a vzpomíná na to, jak žil v harmonickém prostředí homosexuálního páru.
SCÉNÁRISTA: Ale proč je nešťastný a proč byl odebrán?
PRODUCENT: Napište, že ho jeho otec bil, stejně jako bil svou vlastní ženu. A přidejte tam, že nechtěl Harryho starší sestře povolit změnu pohlaví.
SCÉNÁRISTA: Ale v příběhu musí jeho původní rodiče zemřít.
PRODUCENT: Ne, zemřou jeho adoptivní rodiče. Ted a Fred budou zavražděni Pánem Zla, jakže se jmenuje?
SCÉNÁRISTA: Voldemort.
PRODUCENT: To je mimochodem vynikající postava, ten se vám opravdu povedl.
SCÉNÁRISTA: Ale jak se dostane Harry do kouzelnické školy, když má rodinu?
PRODUCENT: Nezapomínejte, že biologická rodina ho protiprávně unesla. Já bych ho nechal znovu vypátrat tou sociální pracovnicí Pat. Pak půjde do děcáku a odtud do kouzelnické školy... Mimochodem, co ti dva jeho nejbližší kamarádi? Nemohl by jeden z nich být migračního původu?
SCÉNÁRISTA: Myslíte Rona a Hermionu?
PRODUCENT: Rona jsem měl na mysli. Co kdyby byli jeho rodiče z Pákistánu, nebo odněkud z Arábie? Museli bychom ho pochopitelně přejmenovat, např. Mohamed Abdul, nebo tak něco. A ten druhý chlapec – ten Malfoy, jak se mu pořád posmívá, tak jeho posměšky budou mít rasistický podtext. – Proč se vlastně v původní verzi Malfoy Ronovi pošklebuje?
SCÉNÁRISTA: Protože sám je bohatý a Wieslyovi jsou chudí.
PRODUCENT: To musíme trochu opravit, aby to bylo věrohodnější. Bohatí dneska nemají s imigranty žádný problém. Pokud má být Malfoy rasista, musí pocházet z dělnické rodiny. Malfoyův otec bude nezaměstnaný dělník ze severu Anglie. Přišel kvůli vlastní neschopnosti o slušnou práci a o jinou nezavadí. Je zahořklý a ze svého neúspěchu obviňuje migranty. Abdulovi naopak budou příklad úspěšně integrované muslimské rodiny. 
SCÉNÁRISTA: Dobře, takže Abdulovi budou bohatá muslimská rodina, která má hodně dětí...
PRODUCENT: Oni mají hodně dětí?
SCÉNÁRISTA: Ano.
PRODUCENT: Není to posilování stereotypu? Víte, co? Udělejte z něj jedináčka! Pro jistotu.
SCÉNÁRISTA: Ale Harry se na konci příběhu ožení s Ronovou sestrou.
PRODUCENT: To nemáte na té škole dost jiných děvčat?
SCÉNÁRISTA: No...
PRODUCENT: A co kdyby se dali dohromady spolu?
SCÉNÁRISTA: Kdo?
PRODUCENT: No přece Harry a Ron. To by bylo myslím progresivní.
SCÉNÁRISTA: Myslíte z nich udělat pár?
PRODUCENT: No. Ve čtvrté třídě se budou na školním výletě držet za ruku. Někdo se jim bude posmívat, někdo se jich zastane...
SCÉNÁRISTA: A může být imigrant homosexuál?
PRODUCENT: My jsme z něj udělali muslima, že? Tak to radši ne, to by mohlo být považováno za urážku islámu. Leda mě napadá: Co z něj udělat černocha?
SCÉNÁRISTA: Ale už tam máme Teda s Fredem, nebude to příliš?
PRODUCENT: Vy chcete, aby byli černoši? Ale to je myslím zbytečné.
SCÉNÁRISTA: Ne. Jestli to nebude příliš, když tam budeme mít hned dva homosexuální páry?
PRODUCENT: Jo, že by to bylo moc buzíku najednou. Možná máte pravdu. No, tak Potterovi najděte nějakou jinou buchtu. Třeba tu, co ho tam pořád balí.
SCÉNÁRISTA: Myslíte Čo?
PRODUCENT: Co myslím?
SCÉNÁRISTA: Ne, Čo. Ona se tak jmenuje.
PRODUCENT: Ona se jmenuje Čo? Myslím tu druhou, na záchodech.
SCÉNÁRISTA: Jo, Uršula! Ale to je duch.
PRODUCENT: To je duch? No, to je škoda. Tak to nechme být. Je tu ale ještě jedna důležitá věc.
SCÉNÁRISTA: Jaká?
PRODUCENT: Ten příběh je moc temný. Je tam moc násilí a zla. Tohle se dětem nemůže líbit.
SCÉNÁRISTA: Myslíte? Ale ono se to většinou dětem líbí.
PRODUCENT: I kdyby se jim to líbilo, je to z psychologického hlediska pro ně nevhodné. Já bych změnil konec.
SCÉNÁRISTA: Jaký konec?
PRODUCENT: Dejme tomu, že Voldemort by nakonec nezemřel, ale naopak se našel. V posledním dílu zjistí, že se vždy cítil být ženou a jeho toxická maskulinita měla pouze zakrýt problémy s vlastní identitou.
SCÉNÁRISTA: Ale on vlastně je na začátku příběhu také cosi jako duch, pak teprve obživne. Může mít duch problémy se sexuální identitou?
PRODUCENT: A proč by nemohl?
SCÉNÁRISTA: No, jestliže by byl transsexuál ženský duch v mužském těle? Čím by se měl pak vyznačovat duch transsexuál?
PRODUCENT: To neřešte. Uděláme z něj člověka hned od začátku. Stejně jsem vám to chtěl navrhnout. Hlava organizovaného zločinu. Odporný zloduch, který vraždí pro peníze. A pak se na konci, po úspěšné operaci a hormonální léčbě, stává ředitelkou neziskovky pro pomoc uprchlíkům. Co na to říkáte?
SCÉNÁRISTA: Tak mě napadá, že to, co po mě chcete, nejsou úplně banální změny.
PRODUCENT: Věřte mi, že jsou zcela banální.
SCÉNÁRISTA: A pak to natočíte?
PRODUCENT: Spolehněte se.
SCÉNÁRISTA: Ale je tu ještě autorka původní předlohy. Co když se jí to nebude líbit?
PRODUCENT: Toho se neobávám. Uvidíte, že bude zcela spokojena. Takovouto adaptaci nemůže v dnešní době žádný soudný člověk odmítnout.



Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva
Máte doma vybíravého pejska? Problémem může být kvalita krmiva

Brit ke své řadě granulí bez obilovin pro malá plemena uvedl na trh i novou řadu kapsiček Brit Care Mini. Ty jsou obohaceny o prebiotika pro dobré...






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.