4.3.2021 | Svátek má Stela

VĚDA: Talentová akademie 2017

20.7.2017

Hledáme: 12 studentů, které pustíme tam, kam nikoho jiného
Umožníme: poznat, k čemu využíváme nejvýkonnější lasery světa
Dostanete: zážitek na celý život a ti nejtalentovanější i nabídku další spolupráce
Jsme: Laserová centra ELI Beamlines a HiLASE a vědecko-populární časopis Vesmír

AVOJA, Bivoj, Lucifer nebo Krakatit, tak se jmenují unikátní laserové systémy, které ve světě v tuto chvíli nemají konkurenci. Jde o zařízení s nevídanými parametry, s jejichž pomocí můžeme provádět v laboratořích výjimečné experimenty, a posouvat tak laserovou vědu kupředu.

Navazujeme na své špičkové předchůdce. Na našem území se první laser rozsvítil už roku 1961. Po Spojených státech amerických a Sovětském svazu jsme byli teprve třetí zemí světa s vlastním laserovým systémem. Nashromážděné zkušenosti pracovníků Akademie věd a českých univerzit po bezmála 60 letech daly vzniknout vědeckým centrům ELI Beamlines a HiLASE - největší vědecké investici v historii naší země.

Být na světové špičce však znamená hledat ty, kteří nám pomohou se tam udržet. Zakládáme proto Talentovou akademii pro nadané středoškoláky se zájmem o vědu a zápalem naplno se pustit do této jen málo probádané oblasti fyziky.

HiLASE 1
HiLASE 2

Snímky z laserové laboratoře HiLASE, v níž jsme roku 2015 v rámci jiného speciálního projektu pro talentované studenty vrtali laserem nejrůznější předměty. (Snímek: Jan Rasch)

Pro první ročník Talentové akademie si z přihlášek vybereme 12 nejlepších studentů[1], pro něž máme připravený program, na který jen tak nezapomenou. Během tří dnů strávených v našich vědeckých centrech jim zpřístupníme naše laboratoře, kam se běžně dostanou pouze vybraní zaměstnanci Fyzikálního ústavu Akademie věd. Připraveny jsou experimenty, které jinde nelze zažít, i možnost vyzkoušet si práci ve vědeckém týmu na vlastní kůži.

Pokud během programu usoudíme, že byste se v budoucnu mohli stát plnohodnotným členem vědeckého týmu, ať už díky vašemu zápalu, znalostem nebo schopnosti nacházet inovativní řešení, nabídneme vám dlouhodobou spolupráci s našimi výzkumníky. V tomto programu není co ztratit, lze jen získat. Tak pojďte do toho s námi a přihlaste se do Talentové akademie!

Co vás čeká:

- Zblízka se seznámíte s prací vědeckých týmů a chodem laserových center
- Vyzkoušíte si práci v čisté laserové laboratoři, která je běžně přístupná pouze vybraným zaměstnancům Fyzikálního ústavu Akademie věd.
- Na jeden den se stanete součástí vědeckého týmu, budete se podílet na výzkumu a prakticky si rozšíříte znalosti laserových technologií.
- Vaším mentorem bude laserový expert, pod jehož vedením budete v týmu pracovat na společném vědeckém projektu.
- Čeká vás návrh řešení, realizace experimentu, vyhodnocení dat i prezentace výsledků.
- Pokud se osvědčíte, nabídneme vám další spolupráci s našimi vědci a možnost osobního rozvoje.
- Hlavním jazykem Talentové akademie je čeština, konverzace s některými lektory může být v angličtině.

Základní informace:
- Profil uchazeče: student/ka čtyřletého gymnázia, vyšších stupňů osmiletého gymnázia (kvinta - oktáva) či odborné SŠ se zájmem o přírodovědné předměty, zejména pak fyziku.
- Vyplnění přihlášky v podobě on-line dotazníku do 22. 7. 2017 na adrese
bit.ly/TalentováAkademie2017
- Finalisty vybere odborná porota do 6. 8. 2017. Výsledky zveřejníme 7. 8. 2017.
- Nezávislá porota se skládá z vědců Fyzikálního ústavu Akademie věd. Z přihlášených vybere 12 finalistů.
- Datum finále: 8. - 10. 9. 2017, Dolní Břežany.
- Organizátoři: Fyzikální ústav Akademie věd - Laserová centra ELI Beamlines a HiLASE a vědecko-populární časopis Vesmír.
- Každý vybraný finalista uhradí do 22. 8. 2017 motivační poplatek 500 Kč. Pokyny k platbě zašleme finalistům e-mailem. Částka bude finalistovi vrácena v případě absolvování finále.

Kontaktní osoby pro případné vaše otázky:
ELI Beamlines: Hana Strnadová, Hana.Strnadova@eli-beams.eu, 601 560 333
HiLASE: Radka Kozáková, kozakova@fzu.cz, 601 560 164
VESMÍR: Marek Janáč, janac@vesmir.cz, 602 662 269

[1] Celkem 8 z nich budeme vybírat z vás, kdo jste z projektu Vesmíru pro talentované studenty. Svou příslušnost k časopisu tedy v přihlášce nezapomeňte vyznačit, zvýšíte si tím šanci na úspěch.

Marek Janáč

Také lovíte duchy? Netestujte dřív, než týden po vynechání menstruace, radí lékař

Jedna minuta. Druhá. Tři minuty pryč… Chvíle napětí… Na testu se objeví dvě čárky… Pozitivní těhotenský test! Jste v tom! Jak těhotenské testy...

Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.