19.3.2024 | Svátek má Josef


KORONAVIRUS: Nejde mi to do hlavy

25.5.2020

Většina roušek nechrání ani mne, ani tebe. Vláda nám předepsala placebo. Co s tím udělá náš parlament? Jak funguje naše demokracie?

Už dva měsíce kroutím hlavou. Musíme se hodně poučit z první vlny, protože koroňák na zeměkouli už zůstane a my s ním budeme žít. Když se nám hodně dobře povede, časem jej vykážeme do patřičných mezí asi tak jako tuberkulosu nebo žloutenku. Ale také se může ukázat, že s ním budeme zápasit desetiletí jako s virem AIDS. A také může přijít nějaká nová příšerka. Věřím, že na toto téma bude ve správné chvíli zásadně diskutovat parlament.

Pořád mi to totiž nevychází. Hlava mi nebere, jak je možné, že Rakousko, které bylo jedním ze dvou prvních epicenter koroňákové infekce v Evropě, se vyléčilo dokonce svižněji než my, a přitom nenosili povinné roušky. Zhruba v poločase (to už asi měla rakouská vláda přesnější data) se tam začaly nosit certifikované roušky v obchodech. Jak je možné, že my s povinnými rouškami (samovýrobními) nošenými všude a celé dva měsíce – a máme výsledky podobné nebo dokonce spíš horší? 

V jiných zemích se nosí certifikované roušky jen v prodejnách a v dopravních prostředcích a také jim to funguje. A přitom u nás vlastně žádná epidemie nebyla, počítáno podle hygienických norem. Podle odborných definic u nás epidemie jen hrozila. No určitě, až se o tom bude diskutovat v parlamentu, podrobně si naši volení zástupci hygienické normy prostudují a vyjasní to všechno. I to, jak bylo možné vyhlásit nouzový stav, když vlastně žádná epidemie nenastala. Netvrdím, že to nejde, jenom chci, abychom v tom měli pro příště jasno. A to je povinnost parlamentu.

Také mi nějak nejde do hlavy další věc. Jak je možné, že ošetřovatelé v domovech seniorů nakazili obyvatele, když vláda tvrdí, že moje rouška chrání tebe? V jednom domově dokonce téměř všechny. Neměla vláda těmto ústavům poskytnout pomoc jako prvním? Ve všech zemích, co jsem našel, byli senioři hlavní prioritou vlád. Když v autě nezastavím u autonehody a neposkytnu ohroženým pomoc, je to trestný čin. Neplatí to pro vládu také tak? Jak to, že u nás na ně došlo až po dvou týdnech? To musí mít vláda úžasně přesná měření roušek ze samovýroby, když takto rozhodla. Trochu mi ale také vrtá hlavou, proč policie, armáda, zdravotníci a stavbaři dálnic nevěřili lidové rouškové tvořivosti a požadovali po vládě certifikované roušky? Ale i tuto trestní odpovědnost jednotlivých ministrů parlamentní debata vyjasní.

Než vláda všechny studie zveřejní, zkusil jsem uvažovat samostatně. Ostatně na to nás trénovali na mat-fyzu. Koroňák má velikost 80-120 nm. Některé studie tvrdí, že může mít až 150 nm, když je pod parou, tedy když sedí na velké kapénce páry. Pro ty, kdo nemají převody nanometrů na metry v hlavě, velikost koroňáku je 0,00000008 m a může být až dvakrát větší na kapičce tekutiny.

Co se děje při vydechování a vykašlávání? Kapénky větší než 100 μm (to je 0,1 mm) jsou rychle zabržděny vzduchem a klesají k zemi po balistické křivce. Doletí maximálně metr, ale už v polovině jsou tak nízko, že nikoho nezasáhnou. Po dopadu vysychají a vytvoří kontaminovaný prach, který může někoho nakazit. Nejlepší obranou je často vytírat podlahu. Kapénky menší než 100 μm zůstávají chvíli ve vzduchu, poté vysychají a také klesají k zemi. Nejhorší jsou zcela malé kapičky menší než 5 μm (pět mikrometrů, to je 0,000005 m). Okamžitě vysychají a poletují velmi dlouhou dobu ve vzduchu. Některé studie tvrdí, že zůstávají 40 minut, ale jiné uvádějí dokonce tři hodiny. Je-li vzduch nehybný a má-li správnou teplotu u země a u stropu, může vydechnutý teplý vzduch zůstat ve výšce obličeje dost dlouho. Podle některých autorů ztrácí polovina virových částic své schopnosti po přibližně po 66 minutách. Za hodinu je tedy ve vzduchu infekce jen polovina. Při vdechnutí se tyto nejmenší infekční částice dostávají až do alveol v plicích, nefunguje proti nim běžný obranný mechanismus řasinkového epitelu, který plíce automaticky čistí.

Větší kapénky obyčejná textilie asi zachytí, ale nejsou moc nebezpečné. Některá měření naznačují, že textilní filtr z dobrého materiálu z nich zachytí při dokonalém utěsnění na obličeji až 10 %. Dokonalé utěsnění ale domácí roušky nemají, takže většina vzduchu proudí mimo roušku a záchyt bude klesat možná pod pět procent. Chtělo by to přesná měření, ale to vláda určitě má. Samozřejmě ty nebezpečné nejmenší kapénky nezachytí ani vícevrstvá amatérská rouška! Alespoň podle přírodních zákonů.

Stále nějak nerozumím tomu, že všude ve světě se považuje dvoumetrový odstup za přiměřenou ochranu i bez zakrytého obličeje, ale u nás k tomu ještě navíc musíme mít roušku. Z fyzikálního hlediska bych čekal, že u nás s povinnými rouškami bude stačit třeba jen jeden metr. Ale připouštím, že povětří u nás je z nějakého důvodu mnohem horší než v Německu a v Rakousku. Vláda na to má jistě nějaká měření. O to víc jsem zvědavý na ty neprůstřelné studie naší vlády a na jejich mezinárodní srovnání.

Jako fyzik vnímám, že každý výrobek a každý materiál má jiné vlastnosti a že když jde o bezpečnost, určuje se ochrana podle nejslabšího místa. Ochrana svépomocnou rouškou je tedy dána nejhorším provedením z porézního materiálu, který netěsní ani kolem nosu, ani pod bradou. Vláda určitě provedla statistická měření na velkém vzorku obyvatel v každém kraji a definovala si fyzikální vlastnosti průměrné české podomácku vyrobené roušky. To je úplně nový parametr české populace.

Vyrábíme si snad roušky z atlasové bavlněné textilie? Asi ne, ačkoli ta se podle textilních odborníků vyznačuje velmi nízkou porozitou. Dokonce tak nízkou, že se přes ni asi nedá dýchat. Nebo si je šijeme ze starého prostěradla? Nebo jsme si je ušili z nové látky, ale už jsou pětkrát vyprané? Jak komu průměrně rouška těsní?

Co vlastně mohou textilní ústenky zachytit, aby moje rouška chránila tebe? Nanotextilie propustí 8 % virů. To je dost dobré. Speciální filtrační textilie Protec Som má póry 6 μm (to je 0,000006 m) a podle technických údajů úspěšně chrání proti alergenům, bakteriím a roztočům, přitom je odolná až na 100 vyprání. Bakterie měří jeden až deset μm (to je u malé bakterie 0,000001 m, ale může to být u velkých až 0,00001 m). Větší bakterie může textilie Protec Som zachytit, ty menší asi moc ne. Proti virům nechrání vůbec. Náš český koroňák je stokrát menší, takže i skrz tuto speciální tkaninu se vesele profoukne. Obyčejná textilie, jaké v Čechách používáme, může mít v póry 0,019 mm (= 0,000019 m), ale většinou má podstatně větší.

Kdyby premiér vyřknul něco takového jako „moje rouška chrání tebe“ a nedoplnil přesné údaje o tom, že to platí jen pro certifikovanou roušku a ještě k tomu jen pro některé typy, musel by si být vědom toho, že uvedl národ v omyl. Proto nevěřím, že by na to neměl přesná měření. Od počátku nám přece tvrdí, že přišel vládnout, aby na místa politiků dosadil odborníky. A jistě si to od nich vyžádal a bylo na to dost času. Jsem však zvědavý, jak může s vysokou účinností (když to je pod pokutou) zachytávat textilní neutěsněný filtr částice stokrát menší, než jsou póry v přízi. To je přírodovědný majstrštyk!

Neodvažuji se podezírat vládu, že regulace a jejich odvolávání provádí jen na základě pocitů. Pro stanovení termínu, kdy bude dovoleno divadlům opět hrát, je přece nevyhnutelné mít výpočty. Vláda má dozajista spočítáno, za jakých podmínek může otevřít letiště a hranice, kdy může povolit návštěvy v nemocnicích, kdy otevřít plovárny a kadeřnictví. A jak velké musí být rozestupy mezi cizími lidmi. 

Nechce se mi věřit, že by si vláda opírající se o odborníky mohla údaje vmýšlet z kávové sedliny. Už vůbec si nepřipouštím, že by vláda přednostně otevřela hobbymarkety v důsledku úplatků, jak se šušká. Na trhu byly neskutečně zvýhodněny. Vláda musí mít nějaké výpočty na prodejny pro kutily. Možná má změřeno, že lehké acetonové aroma tam viry nějak likviduje. V obyčejném železářství asi aceton nemají. Jistě má vláda výpočty, proč je u nás možné otevřít velké obchody dříve než malé, když jinde je to naopak. Sněmovna by přece nekalé a neodborné praktiky odhalila.

Myslel jsem, že si sněmovna tyto studie od vlády okamžitě vyžádá. Jde o vážnou věc, musí být experimentálně ověřena a opatřena statistickým vyhodnocením. Vždyť se za nezakrytá ústa a nos dávají pokuty! Přikázat něco pod pokutou, to musí mít vláda zatraceně dobře podložené. Musí mít absolutní jistotu, že to funguje. A bylo by přece ve veřejném zájmu tyto studie zveřejnit, abychom pro příště věděli. Dokonce to je přece přednostní zájem i vládních poslanců, pokud opravdu zastupují své voliče a jejich zdraví. Jsem však klidný, parlament si to vyžádá a zveřejní to.

Čekám, že vláda, která se opírá o odborníky, má model šíření nákazy mnohem lepší a dokonalejší než všichni na světě. Celý svět se mýlí a naše vláda má pravdu. Česká vláda umí vypočíst, jak se mění pravděpodobnost nákazy v závislosti na vzdálenosti, na teplotě vzduchu, na proudění vzduchu, na vlhkosti a tlaku vzduchu, na době expozice infekci za dané koncentrace infekce v jednotce vzduchu a podle tohoto modelu vypočítává uvolnění regulací. Stačí vypočíst riziko nákazy s rouškou a bez roušky a máme čísla, na základě kterých se smí vydat rozkaz ušít si roušku.

Navíc nám vláda dluží přesné údaje o každém, kdo se nakazil. Ví, zda k tomu došlo dýcháním, kašláním, kýcháním, dotykem infikovaného předmětu, jídlem, nebo třeba nechráněným okem, přes roušku nebo kolem ní. Bezesporu je nejvyšším veřejným zájmem, aby právě tyto údaje byly zveřejněny. Že k tomu zatím nedošlo, si vysvětluji nějakým parlamentním komplotem. Opozice se s vládou nejspíš dohodla, že ve stanovený naplánovaný den společně čísla, vládní studie a modely teatrálně zveřejní. Možná v Národním divadle! Tam se vejde celá sněmovna i s vládou a budou sedět ob jedno sedadlo. A umělci, ovšem v dvoumetrových rozestupech, tam potom podepíší prohlášení, že s vládními studiemi naprosto bezvýhradně souhlasí.

Sice mi zatím stále nejde na rozum, že WHO (Světová zdravotnická organizace – World Health Organization) amatérské roušky napřed úplně odmítla, pak připustila, že nějaký význam mohou mít, ale stále doporučuje hlavně desinfekci používaných ploch a mytí rukou mýdlem. Jsou nepoučitelní. Možná jsou tam diletanti, jak tvrdí někteří politikové. Očekávám, že všechny odborné parlamentní výbory poletí do WHO, jakmile to bude možné, aby porovnaly náš vládní fyzikálně-hygienický model přenosu infekce s tím, co mají tam. Bude z toho globální ostuda, až se ukáže, že naše roušky typu urob-si-sám opravdu umí zázračně zachytávat virové částice stokrát menší, než jsou průduchy v textilii. Celý svět se pak bude klanět českým odborníkům, kteří pokořili přírodní zákony. A WHO hned nato zanikne!

Také s jistotou očekávám, že sněmovna začne projednávat výrok premiéra, že nikdo nemohl epidemii čekat. Na poslance je spolehnutí. Povinností vlády a v tomto případě také Bezpečnostní rady státu je předvídat rizika a učinit nezbytné kroky k jejich minimalizaci. Ve Finsku před deseti lety po epidemii SARS proběhla diskuse o riziku další podobné epidemie a tehdy tam nakoupili ochranné prostředky. Jak se jim teď hodily! Jestliže mohli epidemii předvídat Finové, proč ji nepředvídala naše bezpečnostní rada? Každého jednotlivého člena by si měla parlamentní vyšetřovací komise pozvat a ptát se nejen na riziko epidemií a co proti tomu udělal, ale i na všechna ostatní bezpečnostní rizika, jak jsme na ně připraveni. Je to jejich osobní odpovědnost!

Zpočátku mne také překvapila mediální kampaň ‚moje rouška chrání tebe‘. Jestli naše veřejnoprávní média spustila propagandu na podporu vlády jak za starých komunistických časů, určitě důvody nezávisle přezkoumala a mají své také naprosto dokonalé studie. Je to přece hlídací pes demokracie! Jejich povinností je nezávisle kontrolovat pravdivost vládního konání. A mají na to hejna datových novinářů. Těším se, že i tyto studie si parlament vyžádá a zveřejní je. Protože kdyby takové studie veřejnoprávní média neměla, musel by někdo okamžitě předložit návrh na jejich úplné zrušení. Žádnou demokracii nehlídají!

Sněmovna uvažuje o zřízení vyšetřovací komise. To určitě nemůže uškodit. Poslanci dobře vědí, že nemá smysl zdvojovat vyšetřování NKÚ ani případné policejní vyšetřování. Jsem si jist, že poslanci mají jasno, že vyšetřovací komise se zabývá právě a jen tím, co policie a soudy projednat nemohou. Vyšetřovací komise přece posuzuje politická rozhodování vlády. Soud neumí posoudit, zda si vláda správně stanovila politické priority, ale každý parlament to posoudit musí umět a na to si zřizuje komise. Jistě si poslanci v komisi vyžádají stenoprotokoly a zvukové nahrávky ze všech jednání vlády za celé období nouzového stavu (v nouzovém stavu musí být přece parlamentní kontrola násobně pečlivější a silnější než normálně, aby byla zachována rovnováha moci) a posoudí, zda vláda neudělala nějakou chybu ve stanovení priorit.

Vyšetřovací komise prozkoumá, zda si vláda stanovila jako cíl třeba a) maximálně omezit šíření infekce za jakoukoli cenu (to by asi doporučil hygienik), nebo například zda bylo prioritou b) nepřetížit kapacity zdravotnictví (to by asi doporučili zdravotníci), nebo zda vláda c) hledala politický kompromis, jak zvládnout epidemii a minimalizovat hospodářské škody, či zda d) vláda uvažovala o tom, že tak jako tak si bude muset česká populace vybudovat alespoň částečnou kolektivní imunitu, takže zákazy a regulace řídí tak, aby počet lidí na plicních ventilátorech byl přesně na devadesáti procentech kapacity (tak proč tedy byl celou dobu na deseti procentech?).

Sněmovna posoudí, zda vláda nezatáhla za brzdu příliš a zda nezpůsobila hospodářství mnohem větší škodu, než bylo nutné. Pevně věřím, že i volení zástupci vládních stran si uvědomují, že jejich povinností je hájit občany proti vládě a ve veřejném zájmu pomohou opozici. Zavrhnou okrajovou myšlenku zabývat se nákupem šíleně předražených roušek, to dokáže policie a soud lépe, že se ale budou věnovat posouzení, zda vláda neudělala v průběhu nouzového stavu nějaké politické chyby. To je totiž nejvyšší priorita – chceme-li se dobře připravit na druhou nebo na nějakou jinou vlnu. Spoléhám na parlament!

Mou jistotu, jak skvěle bude fungovat náš parlament, však mírně naleptává nedávná zkušenost. Vyzval jsem před několika týdny dopisem všechny opoziční poslance, aby se efektivitou roušek zabývali. Mají totiž nemalé fondy na objednání odborných studií. A poprosil jsem, každého individuálně, o odpověď. Mohli mi třeba napsat (mailem nebo poštou), že bezvýhradně věří vládě a že povinné nošení amatérských roušek zkoumat nebudou. Ale odpovědět se přece sluší. Hádejte, kolik z nich mi odpovědělo. Ani jeden!

Kdyby se ukázalo, že vláda odborné studie na roušky nemá, že nám vláda přikázala pod pokutou nosit na ústech placebo, měl bych jeden mnohem účinnější návrh stejné kvality, jak bojovat proti koroňáku. Kterýsi soused na venkově mi prozradil, jak to u nich dělají. Stačí o půlnoci za úplňku nakreslit kolem sebe kruh svěcenou křídou a pronést zaříkávadlo: „Koronavire, odstup ode mne!“ Údajně to naprosto dokonale funguje až do dalšího úplňku. Dokonce prý stačí, když to udělá jen asi tak třetina obyvatel. Ve vesnici to vyzkoušeli a nenakazil se u nich doposud nikdo. A svěcenou křídu by mohla vláda od církve nějak levně pořídit.

Pozn.:Odkaz na dopis odeslaný 27.3.2020, který byl 27.3.2020 ve 12:28:48 elektronicky rozeslán poslancům kandeláří PSP, na který nikdo neodpověděl: