Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Charita dnes a dříve

Poláci prý říkají, že Češi mají tvrdá srdce, neradi se o cokoli dělí a nejsou ochotni přispívat na dobročinné účely. S tím však nelze souhlasit. Tak hned historická zkušenost nelichotivý náhled na českou povahu vyvrací. Když ve 30. letech 20. století Československo jako jedna z mála zemí přijímalo uprchlíky, kupříkladu z Německa, dávalo jim doklady a umožňovalo odcestovat do bezpečí, nikdo proti tomu u nás neprotestoval. V sousedním Polsku (a nejen tam) tehdy něco zcela nemožné. Nebo pováleční řečtí uprchlíci, kteří dodnes vzpomínají na velkorysé přijetí v naší zemi a možnosti, které se jim zde otevřely.

Ale jsou i takové maličkosti, které vypovídají o mnohém. V roce 1998 jsem byl spolu s několika kolegy pracovně v Ankaře. Bylo to v dubnu a nečekaně tam začalo sněžit. Všude se rázem vyrojily děti ve věku kolem 10 let a nabízely papírové kapesníky v balíčcích po 10 kusech. Šly na dračku, chodci na ulicích si je brali, a tak jsme si je také kupovali. Někdo od nás měl větší počet jednodolarových bankovek a dával za jedno balení dolar. Vznikl takový mumraj, že náš turecký průvodce musel zakročit a děcka odhánět. Rozdalo se tak asi 50 dolarů a všichni jsme se zbavili tureckých drobných.

Druhý den jsme se ve firmě, kde jsme pobývali, dozvěděli, že jsme tím dost překvapili. Nevědí o nikom z cizinců, kdo by byl tak štědrý jako Češi. Lidé z jiných evropských zemí by to prý neudělali. Koupit si na ulici balíček kapesníků nebo neprojít nevšímavě kolem žebráka se tam hodnotí jako pozitivní charakterová vlastnost. Češi v tom směru z pohledu místních „zabodovali“. Tak odkud se berou ta slova o jejich tvrdých srdcích a neochotě přispívat na dobročinné účely?

Je to nejspíše tím, že s dobročinností se v poslední době doslova a do písmene „roztrhl pytel“. Dobročinnost nebo charita bývaly dříve věcí výlučně soukromých osob a třeba i různých spolků, ale nikdy nedosáhla institucionalizace dobročinnosti dnešních obludných rozměrů. Lidé dávali na dobročinné účely ze svého sami, popřípadě se k tomu spojovali s jinými, rozdávali však peníze vlastní, popřípadě prostředky shromážděné od soukromých osob a ne cizí a už vůbec ne z veřejných zdrojů. Dnes se z charity stal docela velký byznys.

Lidé vidí, jak se věci mají, a proto už na smysluplnost svých darů na charitativní účely přestali věřit. Charita je v prvé řadě profesí pro ty, kteří ji dělají. Potřebné osoby, ke kterým by prostředky měly směřovat, jsou druhořadé. To není žádné velké tajemství. Vědí o tom nejen ti, kteří neskutečně přebujelou síť všemožných neziskovek kritizují, ale ani lidé takřka na tom nejnižším společenském stupni si o způsobu provádění charity nedělají žádné iluze. Uvedu příklad.

Trestní soudy mohou v případě určitých méně závažných přečinů jako samostatný trest uložit trest obecně prospěšných prací. Odsouzený k takovému trestu je pak povinen provést ve stanovém rozsahu práce spočívající v údržbě veřejných prostranství, úklidu a údržbě veřejných budov a komunikací nebo jiných činnostech. Zákon umožňuje uložit vykonávání obecně prospěšných prací ve prospěch obecně prospěšných nestátních institucí, které se zabývají zákonem vyjmenovanými druhy činností, mezi nimiž jsou uvedeny i činnosti humanitární, sociální a charitativní.

Nestátní instituce, kterých je obrovské množství, nejsou orientovány na výkon, a proto v nich je přezaměstnanost. Jsou především útočištěm spousty absolventů vysokých škol, kteří by se jinde nemohli uplatnit. Pracují tam nezřídka jako zaměstnanci lidé, kteří jsou v blízkých příbuzenských vztazích a do pracovního poměru jsou často noví zaměstnanci přijímáni na základě známostí.

Odsouzení, kteří při výkonu obecně prospěšných prací měli možnost do takových, v oblastech charity, sociální a humanitární péče působících nestátních institucí nahlédnout zevnitř, někdy vyprávějí o podivuhodném způsobu jejich fungování. Zaměstnanci si prý berou domů potraviny, vybírají si pro sebe věci z darů, nebo z peněz instituce pořizují věci pro svou potřebu. Proto bývají i neradi, když jim někdo takhle zvenčí na několik týdnů přijde pomáhat. Snaží se před ním různé praktiky zakrývat, ale lidé nejsou hloupí, aby si těchto manýr nevšimli a nevyprávěli o tom, co viděli. Jistě takové způsoby nebudou pravidlem, ale iluze si o tom rozhodně dělat nelze.

Co se to vlastně z celé dobročinnosti a charity stalo? Jak to fungovalo v meziválečném období? Spisovatelka Jarmila Glazarová ve svém autobiografickém románu Roky v kruhu popisuje praktikování charity na Ostravsku v městě Klimkovicích, kde ve 20. a 30. letech bydlela se svým manželem, který tam působil jako lékař. Pokud by někdo namítal, že jde o nějakou propagandu komunistické spisovatelky, tak se mýlí. To snad Glazarová dělala po roce 1948, ale před válkou Glazarová se svým manželem patřili v onom slezském městě k místní honoraci, doma zaměstnávali několik služek a společensky se stýkali s těmi, kdo v městě něco znamenali. Glazarovou, která mimochodem byla absolventkou německých škol, na ulici oslovovali „gnädige Frau“. Román Roky v kruhu je precisní a detailní popis společnosti, která ještě ve všech podstatných oblastech funguje a v době Velké hospodářské krize, nezaměstnanosti, existenčních tragédií a chudoby dokáže řešit problémy snad i lépe a rozhodně efektivněji než dnešní charitativní, sociální a humanitární neziskovky.

Lidé nemohli „bydlet“ na ulicích nebo pod mosty. Bylo to tehdy nezákonné. V Klimkovicích (stejně jako všude jinde v tehdejším Československu) žádní bezdomovci v dnešním smyslu nebyli. Domovské právo v sobě zahrnovalo právo na nerušený pobyt v obci a na chudinské zaopatření. O chudé pečovala především obec, která to měla uloženo zákonem a byla povinna zajistit jim bydlení a také zdravotní péči. Pokud nějaký takový chudák v péči obce onemocněl a potřeboval hospitalizaci, zařizoval lékař nebo někdo z obce na obecní náklady jeho odvoz do nemocnice v Ostravě. Samozřejmě šlo o ubytování velmi skromné, lidé ale hlady neumírali, ani venku neumrzali. Když v průběhu hospodářské krize ztráceli lidé zdroje obživy, nebyli schopni splácet hypotéky a přicházeli v exekucích o vlastní bydlení, nemohli se usazovat v okolních lesích nebo pod mosty. Pokud by tak učinili, porušili by zákon a stát by je donutil vrátit se do domovské obce, která by se o ně musela postarat včetně zajištění bydlení a léčby na obecní útraty. Toto ale nebyla charita, takto fungovaly obce a stát. Byly to jejich zákonné povinnosti.

Charitu dělali lidé jako Glazarová a její manžel. Denně poskytovali oběd několika školákům, kteří k nim docházeli, a také pravidelně podporovali mnoho dalších chudých v městě. Dělali to, co dělala spousta jiných dobře situovaných obyvatel městečka. To byla charita. Žádné zvláštní instituce, placených pracovníků charity či dokonce prostředků z veřejných zdrojů k ní tehdy třeba nebylo.

Je tristní, že neexistují patřičné zákony, které by neefektivní činnost mnoha neziskovek na poli charity učinily nadbytečnou. Dnešní tak přebujelá státní správa by měla dokázat pomocí peněz z veřejných zdrojů zajistit komplexně všechny potřeby v oblasti sociální a humanitární tak, aby věci řádně fungovaly (viz srovnání s meziválečným obdobím) a charita byla jen doplňkem z ryze soukromých zdrojů. Dnes je naopak charita molochem, který vysává veřejné zdroje, s nimiž však nakládá tak, že se původní smysl charity ztrácí. Provozovat charitu nesčetnými nestátními institucemi, a to dokonce zaměstnanci jako profesní činnost, je poněkud zvrácené.

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz