24.6.2024 | Svátek má Jan


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Rosenheim nešel do Vršovic

Před několika dny se objevila v médiích zpráva o tom, že učitelka střední školy Na Třebešíně byla po několik měsíců vystavena šikaně. Po jejím údajném odhalení a smíření se s agresory doma zemřela, patrně na celkové vyčerpání organismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 21.2.2016 22:26

Vcelku rozumný náhled na věc.

V článku není nic, s čím by se nedalo souhlasit. Vedení oné školy ovšem stojí za prd, mělo problém a neřešilo ho. Nyní ho už zase nemá, neb úča je dead. Problém je také o tom, jak je dnes financováno školství, každou "dušičku" potřebujeme, neb jsou na ni dotace. Grasslové chodí do školy, jen aby měli statut studenta, neb jsou z toho výhody, makat stejně nikdy nebudou. Ve vedení škol jsou často naprostí nýmandi, neschopové a parazité, ovšem se správnou stranickou legitimací. Slušný ředitel, ale bezpartijní, dokáže houno, neb na všech partajních sekretariátech a u zřizovatele jsou mu dveře zavřeny a prostředky odepřeny. Tož to vzdá, a na jeho místo nastoupí výše popsaný partajník.

O. Uživatel 21.2.2016 22:20

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 21.2.2016 19:35

Re: No, nevím

No, pronikavá blbost tohoto záměru vskutku mlátí o nebesa, leč zapadá do socanských zásahů o školství. On taky kdysi byl jistý Zeman - prezidenta toliko jmenovec - jenž před šestnácti lety hodlal rušit víceletá gymnázia s poukazem, že prý produkují elitu - asi soudil, že to nesvědčí socanskému ideálu rovnosti či co ... a taky se opíral o stanoviska expertů tuhle hovadinu vyzdvihujících - viz http://zpravy.idnes.cz/viceleta-gymnazia-se-expertum-nelibi-ds8-/domaci.aspx?c=A000912225009domaci_bac

Jen jestli to není tím, že ti, kdož to vymysleli, nebyli zamlada inkludováni :-)

J. Jurax 21.2.2016 19:28

Re: Souhlasím ...

Jojo, jen aby byl taky úměrně té odpovědnosti i placen ... :-)

J. Jurax 21.2.2016 19:27

Re: USA náš školský vzor

Aha - no tak ten primitiv nebyl na Vás, netušil jsem, že to vztáhnete na sebe - sorry.

Ten byl primitiv byl míněn na ty, kdož si na pedagogy otevírají hubu vědouce, že jim celkem nic nehrozí. Je-li i verbální útok na pedagoga sankcionován, pochopí i oni, že se to nemá. Ostatním se tohoto pochopení dostává rodičovskou výchovou.

J. Jurax 21.2.2016 19:21

Re: No, nevím

Nehovořím o dostání se na VŠ z učňáku, byť byly a jsou i učební obory s maturitou. A píšu o stavu za mého mládí, což je takměř půlstoletí zpět. Jestli dnes špatná známka z chování blokuje přístup na střední školu či na školu vysokou netuším, nicméně vzhledem k patrnému úpadku školství soudím, že neblokuje.

No a Buzková - ono ministři čehokoliv jsou v oboru zpravidla diletanti, ministr je politický pitrýsek obdrževší post na základě politických čachrů po volbách. Čest výjimkám, ale je jich málo. A nestačí jen odbornost, ministr by měl být taky dobrým manažerem.

Financování školství na žáka není až tak špatný nápad, jenže peníz by měl být přinejmenším od středního vzdělání výš vyplácen vzdělávacímu ústavu až zpětně - až ze školy vyleze žák, jenž vyhoví požadavkům státem požadovaným pro daný typ školy; ty, co jsou přijati, ale vypadnou během studia kvůli prospěchu či grázlovství nebo nesplní státní požadavky škola vzdělává zadarmo, neboť neprovedla dobře přijímací řízení.

Když si čtu o procentu středoškoláků, co neprolezou státní maturitou, přičemž jde o pouhé vcelku jednoduché testy, soudím, že buď střední školy nepracují dobře nebo - a to spíš - střední školy cynicky řečeno pracují s nevyhovujícím materiálem.

Ono za mého mládí se středním školám říkalo VÝBĚROVÉ - tedy že studenti byli vybíráni na základě vědomostí prokázaných při přijímacím řízení (a ano, bohužel též na základě původu a zásluh či hříchů rodičů, což už dnes není - doufám ...). Ono má-li skoro každý maturitu, je osvědčení o ní celkem bezcenné a její úroveň nízká - rozložení studijních předpokladů v populaci je Gaussova křivka, což se nedá změnit ani vládním nařízením a politickými tlaky.

O. Uživatel 21.2.2016 18:27

Uživatel požádal o vymazání
P. Khail 21.2.2016 17:47

Re: USA náš školský vzor

Ještě jednou odpovím protože

1. máte pravdu v tom, že učitel nedává pokuty (na rozdíl od policisty). Ovšem žádná pokuta nezvýší ničí společenskou vážnost (a o tom TOTO VLÁKNO je). Tady tedy pravdu nemáte.

2. naznačovat někomu, že je primitiv, JE vulgární, nevím proč jste to tam vůbec psal, s tématem vlákna to nemá cokoliv společného, nevím jestli to v životě běžně užíváte. Nemáte tedy pravdu.

3. váš příspěvek ve vlákně, které jsem začal dotazem na p. Malečka je 7. v řadě (je to vidět i z toho, že reagujete na mou odpověď p. Rážovi, opět tedy pravdu nemáte (nejste první, je zvláštní, že nereagoval p. Ráž, kterému byl můj příspěvek určen ale vy).

4. dál už to rozvádět nebudu, nemá to význam.

J. Jurax 21.2.2016 17:04

Re: USA náš školský vzor

Kde prosím shledáváte mou reakci vulgární?

A jinak - nechápete nebo nechcete pochopit. Učitel pokutu nedává, ale útok na něj je sankcionován. Tím je dáno najevo, že pedagoga jest si vážit. Ergo Váš názor o váženosti policistů skrze udílení pokut je zcestný - byť útok na něj je sankcionován taky.

A nakonec - jsem dosud první, kdo na Váš příspěvek z 20.2.2016 17:12 reaguje a nepřijde mi, že bych něco někam odkláněl.

K. Kovář 21.2.2016 15:45

Re: Jak odmítnout nabídku grupáče

Nic ve zlém, paní Svobodová, ale doufám, že jste neučila češtinu.

Odpovědi nezabralI???

F. Kusák 21.2.2016 10:45

Náš systém základního

a středního školství je podivný hybrid školství ještě z původního mocnářství, střihnutého komunisticko bolševistickou etapou a ještě toho "nejlepšího", co k nám v poslední době přišlo ze západu. Ti starší kantoři rádi vzpomínají na dobu před listopadem "89" a v podstatě učí stále stejně. Je to zabetonovaný stav, hydra, která vyplivne každého, kdo by chtěl změnu. Mluvím o systému, nikoliv o jednotlivých kantorech. Pokud se nezmění atmosféra ve společnosti, nezvýší se náročnost a potřeba kvality ve všech sférách lidské činnosti a nebude jasné, že všichni nemohou mít všechno, pak se nezmění vůbec nic. A ruku na srdce, je to možné v současném světě? Asi těžko.

21.2.2016 10:18

Re: No, nevím

Nad tím co způsobí další socanský hřebík do rakve českého školství, tzv. inkluzivní vzdělávání, raději ani neuvažuju. Jinak bych si zkazil víkend.

21.2.2016 10:15

Re: No, nevím

Z "učňáku" se na vysokou školu opravdu ale opravdu nedostanete, a to bez ohledu na známku z chování. Problém je, že se nejednalo o žáky "učňáku", nýbrž o žáky střední průmyslové školy, která má v nabídce pouze maturitní obory. Příčina toho problému je jasná, je jím byvší ministryně školství diletantka buzková, která tzv. kurikulární reformou, zavedením financováním školství tzv. "na žáka" (o čemž jsou zmínky jak v článku, tak v diskuzi) udělala z českého školství úplnou cochcárnu a způsobila, že se i výběrové školy přetahují o grázly a debily a neexistuje, aby nějaký takový byl vyhozen, protože škola by přišla o peníze.

P. Khail 21.2.2016 9:23

Re: USA náš školský vzor

Pokud byste měl pravdu, znamenalo by to, že společensky nejvíc váženými osobami (protože o tom je řeč) jsou policisté (dávají nejvíc pokut). Oba ovšem víme, že v žebříčku společensky nejváženějších osob jsou na úplně, ale úplně jiných stupních, s touto skutečností snad budou souhlasit i ti vaši primitivové. A protože už jste 3. kdo tu na můj příspěvek reaguje a vždy se to snaží trochu "odklonit", konstatuji, že za mne tuto diskuzi kočím. Hezkou neděli, já si ji nehodlám dále kazit čtením vulgarit.

J. Jurax 21.2.2016 0:38

Re: USA náš školský vzor

No, pomůže. Dává to totiž najevo, že učitel je považován za osobu hodnou ochrany úřadů a že se do něj nesmí beztrestně kopat. A tohle pochopí i primitivové.

Ono dnes se žáčkovi, jenž se odmítne omluvit či vyplnit příkaz nestane nic - takže je za geroje a učitel za fackovacího panáka. A že by kvůli tomu byl volán k pořádku rodič - to je naprosto nepředstavitelné.

J. Jurax 21.2.2016 0:27

Re: Lepší učitelé nebudou

Z příspěvků byste mohl dedukovat, že mezi diskutujícími nějací, co si aspoň něco odučili, budou :-)

J. Jurax 21.2.2016 0:25

Re: Dobrý příklad, jakou společenskou ochranu měl učitel

No jo, ale onen případ se stal za starého, zkostnatělého Rakouska-Uherska, z toho si nemůžeme přece brát příklad. Taky nebereme - něco tak moudrého a samozřejmého by dnes narazilo na lidská práva a horu předpisů a já nevím co...

Vždyť učitel šikanoval žáka požadavkem na jakousi písanku, co mu měl zakoupit otec, jenž se přece oprávněně ohradil, vědom si svých práv, a odkázal drzého pedagoga do patřičných mezí.

J. Jurax 21.2.2016 0:12

No, nevím

učni ve druháku nabízející pedagožce skupinový sex měli na hodinu vyletět ze školy. Bez pardonu. Jenže to by asi omezilo jejich práva a taky nevím, jak by se to dalo zouřadovat ... takže nic.

Ono sice na učňák asi nejdou žádní lumeni, ale takoví burani si nezaslouží ohledů. Taky by bylo zajímavé znát reakci rodičů těch nevychovaných primitivů.

Sekundárně by se tohle dalo řešit bryskním profackováním těch primitivů - jenže to se taky nesmí.

Pokud si pamatuju na svá školská léta, tak učitel autoritu měl aspoň takovou, že jej žáci poslouchali, nepokřikovali na něj a nedemolovali během hodiny třídu. Ovšem doma byli žáci vedeni k tomu, že učitel se ctí. A taky poznámka v žákovské za nějakou lotrovinu či zhovadilost znamenala u normálních rodičů nikoliv návštěvu školy a vyhrožování učiteli, nýbrž udělení výchovných pár facek až výprasku páskem zhůvěřilému robátku a případné další tresty podle uvážení rodičů.

No a taky jen dvojka z chování na základce spolehlivě znemožňovala přijetí na výběrovou školu nebo lukrativní učební obor. Pro takové byl tak učební obor horník ... a jen dvojka z chování na střední škole stejně spolehlivě zamezila přijetí na jakoukoliv vysokou.

Z. Lapil 20.2.2016 22:19

Re: Jen autorita nestačí

Ohledně přenesení viny na učitele nejsme ve při, spíš jste mě tak úplně nepochopil. Spolu s vámi připouštím možnost, že neschopnost zvládnout šikanu vlastní osoby může vyplývat ze systému (člověk - ne nutně učitel - nemá možnost adekvátně reagovat), a dokonce tuto možnost zpravděpodobňuji poznámkou, že velký průšvih je nejspíš výsledkem několika (série) příčin. Jinými slovy: paní učitelka to nejspíš dlouhodobě docela "vorala", ale nebyla v tom sama.

Dobrou noc :-).

M. Prokop 20.2.2016 21:56

Re: Především je třeba začít u příjímaček na pedagogické školy

Viz současná pidistryně.

M. Prokop 20.2.2016 21:55

Re: Klíčové je...

Jistěže je možné hajzla vyhodit. Jen na to musí někdo mít "koule" a pracovat na dlouhodobé pověsti školy, ne momentální situaci.

M. Prokop 20.2.2016 21:54

Dost reálné, ano.

.

J. Strakoš 20.2.2016 21:37

Re: Jen autorita nestačí

Ve většině věcí s Vámi souhlasím - například jsem také na vážkách, zda současný typ výuky je ideální - na můj vkus je školící proces příliš dlouhý (a má tendenci se stále prodlužovat, díky "inflaci vzdělání", kdy za chvíli každý kopáč aby měl alespoň maturitu) a dodává dosti méně a méně kvalitní výstupy (z pohledu okamžitého nasazení studenta do praxe).

Nicméně nějak se nemohu srovnat s tím přenesením viny na učitele - je-li šikanován, je to jeho neschopnost. Podle mne je to výsledek společenského vnímání školství a autorit vůbec - a může se stát, že se to některému učiteli namixuje velmi nešťastně. Připadá mi to obdobné, jako bych řekl, že policista, který nechodí do no-go zóny byl neschopný - což je na jednu stranu pravda, na druhou k vymýcení těchto zón bude jednou potřeba více než jedince.

Z. Lapil 20.2.2016 21:01

Re: Jen autorita nestačí

Existuje škola (2. stupeň), kde za 5 zapomenutí následuje třídní důtka. V pololetí se začíná počítat od nuly. Spíš nad tím krčím nosem, ale je to pravidlo a já pravidla rád.

celý tenhle průšvih mě vede do oblasti úvah, je-li klasická škola s frontálním výkladem a lavicemi to nejlepší, co se dá vymyslet. Myslím si, že není. Někteří studenti jsou nutně mimo průměr, a pak vymýšlejí ptákoviny, protože buď nemají lepší možnost, jak se před spolužáky předvést, nebo mají hotovo a nudí se.

Skutečností také je, že zacházet se středoškolskou mládeží jako s dětmi je cesta do pekla a zacházet s nimi jako s divou zvěří není o mnoho lepší.

Tvrdím, že celá tahle historie souvisí s tím, že už desítky let panuje v evropské společnosti představa, že existují nějací "oni", kteří mají povinnost "to" zařídit. Viz vaše zmínka o novinách a (nejen) zdejší kolektivní představa, že "společnost si musí učitelů vážit". Společnost nemusí nic, pan Janyška tu občas dokonce prohlašuje, že společnost neexistuje. Chce-li kdokoliv, aby si ho někdo vážil, musí konat tak, aby bylo čeho si vážit. Učitel musí dobře učit, ředitel dobře ředitelovat, houslista dobře houst a lopaťák dobře lopatovat. KAŽDÁ práce se dá dělat dobře nebo špatně a - zpátky do školy - je-li kantor šikanován, dělá svou práci špatně. Jestli je to neschopnost osobní nebo jestli vyplývá ze systému, nevím. Ale znáte to, opravdu velký průšvih nevznikne jednou chybou.

I. Smejkal 20.2.2016 19:24

Klíčové je...

že školy berou peníze za "kus". Takže jak říká autor článku, není možno hajzla vyhodit. Co kdyby se snížil počet, tím pádem úvazky a propouštělo by se! Já jsem to zažil na vlastní kůži. Ale je fakt, že spíše kvůli demografickému výpadku. A svému čerstvě důchodovému věku.

Také jsem zažil zuřivé diskuze, jestli je možné úplného pitomce vyhodit a slučovat třídy ( kvůli nějakému nesmyslnému tabulkovému systému krajského zřizovatele) nebo ho "snášet" aby byly prachy na mzdy!!!

I. Smejkal 20.2.2016 19:08

Re: Ano, učit se musí umět a učitelé musejí mít autoritu, kterou

Bez kompozitní teorie by jste se v drsném prostředí školy asi nikam nedostal. A Vy ji mimochdem "naserete" do jakéhokoli článku. Jste opravdu šiřitelem téhle ujeté myšlenky a nebo se jenom "zviditelňujete"?

I. Smejkal 20.2.2016 19:05

Re: Lepší učitelé nebudou

je mezi diskutujícími někde, kdo si alespoˇněco "odučil"? Nebo jste jen teoretičtí kecálci!!

P. Dostál 20.2.2016 17:55

Lepší učitelé nebudou

Je-li tento extrémní případ šikany důsledkem obecného stavu našeho školství, pak je div, že se podobné věci nedějí častěji a lze očekávat, že se budou opakovat. Kvalita učitelů, kteří opouštějí pedagogické fakulty, se totiž nezlepší.

Jak by mohla, když přihlášky na ně dávají jen ti nejslabší ze středoškoláků a pouze jako poslední záchranu. Když přednášející na nich jsou opět spíš ti, kteří se nemohou uplatnit jinde, protože za ty peníze to pravděpodobně budou dělat jen zoufalci (a nadšenci, které živí partner). Na jiných vysokých školách mají učitelé alespoň rozumnou možnost si přivydělat přes granty. Nelze asi očekávat, že pedagogocké fakulty si mohou buhvíjak vydělávat vědou a pravda je, že bych to po nich ani nechtěl, proboha proč. Když i ty nepatrné odborné znalosti, které fakulty od svých studentů požadují, přesahují schopnosti studentů, ale bohužel přesto se jim často podaří vystudovat, protože není v zájmu fakulty je vyhodit. Pedagogiku a didaktiku se nenaučí vůbec, protože jediným požadavkem je znalost jejich dějin a významných osobností.

Když navzdory kvalitě studia pedagogickou fakultu absolvuje někdo, kdo by mohl být kvalitním učitelem, bude shodou okolností mít schopnosti vyžadované po dobře placených managerech (řízení kolektivu, přirozená autorita, schopnost se rychle učit nové věci), takže ve školství nezůstane.

Problém bohužel nemá jednoduché řešení. I kdyby se nějakým způsobem zlepšila kvalita absolventů pedagogických fakult, připraví se tak jen větší množství kvalitních uchazečů pro soukromý sektor. Samozřejmě můžeme zvýšit platy ve školství, ale stát nemá tolik peněz, aby mohl plošně zavést platy kterými by mohl konkurovat soukromým firmám a nemůže z mnoha důvodů dobře platit jen ty schopné.

Je to začarovaný kruh. Pokud schopné učitele nedokážu udržet, nemá cenu platy zvyšovat, ti co zbývají stejně lepší práci neseženou a neutečou mi. Protože všichni ví, že platy jsou a budou nízké, budou se na pedagogické fakutly hlásit jen ti nejhorší.

P. Khail 20.2.2016 17:12

Re: USA náš školský vzor

Problém některých diskutujících a zdá se i váš, je v neschopnosti sledovat vlákno diskuze. Zkusím vám pomoci otázkou: jak vámi uvedený příklad zajistil aby učitel "byl společensky váženou osobou"? Vám pokuta nebo kartáč pomůže k tomu, abyste si někoho společensky vážil?

S. Cerman 20.2.2016 16:27

Re: Především je třeba začít u příjímaček na pedagogické školy

Za komunistů musel být ministr školství kovaný komunista, dnes musí být ministr školství loajální člen té správné strany . Ani tehdy ani dnes nemusí být pedagog, ani pedagogice nemusí rozumět od toho má poradce. Nejdůležitější je jeho mediální obraz. Bez mediálního obrazu je nanic.