25.2.2024 | Svátek má Liliana


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kam s ním, problém mnoha rodičů

Každý z nás by si logicky přál pro své děti jen to nejlepší. Každý se nemůže stát Lendlem nebo Jágrem, i když to stojí některé rodiče spoustu peněz, času a úsilí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kusý 16.4.2014 21:31

Pro některé rodiče je přijatelnější mít doma

nezaměstnatelného a blbého vysokoškoláka, nežli šikovného nástrojaře, či elektrikáře se středoškolským vzděláním.De gustibus non est disputandum.

J. Gogo 16.4.2014 15:05

Ráde se dívám na soutěže, kde si moho ověřit a také

zdokonalit své znalosti. A tak se celkem pravidelně dívám na soutěž Taxík. Většina pasažérů je studentů, ale kolik z nich studuje technický obor nebo lékařství? To je samá sociologie, psychologie, manažerství, cestovní ruch a pod. Samé obory, které tito absolventi nemohou uplatnit na pracovním trhu. Ale všichni se budou honosit tituly, ale nikdo většinou nebude potřebovat. a o tom, jak jsou tito lidé použitelní pro něco jiného raději nemá smysl nemluvit.

F. Svoboda 16.4.2014 13:58

Re: Problém nezájmu o technické obory je v tom,

Zde musím vzpomenout na pana profesora Elgarta, který učil na Strojní průmyslovce v Brně v 50. a 60. letech. Byl to vynikající odborník, který zejména mechaniku " nalil " snad do každého. I na vysoké škole bylo možné z jeho výuky čerpat.

Čest jeho památce ! ! !

Š. Hašek 16.4.2014 13:48

Re: Ignorujeme obory s obrovskou budoucností...

Nehne se s tím, dokud bude tlak  na "rádoby vzdělanost". Rozuměj budeme zploš´tovat Gausse a vykazovat "každý druhý maturant". I za cenu "srandamaturity".

Momentálně krom debat nevidím žádnou cestu jak něco změnit. Zkusil by někdo z politiků začít redukovat počet škol a zahájit přesun "bakalářů s Wordem" na místa ukrajinských "gastarbeitrů". Ani náhodou. Systém se řítí vpřed. Bez brzd, jako ostatně každý umělý(smělý a nejsmělejší) plán.

Š. Hašek 16.4.2014 13:28

Re: Žijeme v kapitalismu, kde platí svoboda a zákony trhu.

Ještě něco.

Nežijeme v kapitalismu, žijeme v direktivní, vysokodaňové, sociální společnosti (další atributy možno kupit, o kapitalismu se již ve slušných knihách píše jako o minulosti.

Nežijeme ve svobodném trhu - jen namátkou, zkuste vyrobit 1 kWh a on line ji prodat. Zkuste si založit sad/vinici a on line prodat výpěstky.

Grandiózní pomýlenost o životě v kapitalismu. Tak můj otec v roce 1928!!!!!!!!!!!!! Ale že se to těm komoušům/neovšechnomulti  (takhle lid zblbnout) povedlo!

J. Slanina 16.4.2014 13:03

Re: Ignorujeme obory s obrovskou budoucností...

Správně. Pokud někdo chce "studovat" něco jako sociologii, muzikologii anebo kulturní antropologii, klidně ať studuje třeba do padesáti. Ale ať na to nechce po mně ani korunu. A to jak ve formě příspěvku na tato " studia", tak následně až budou tito "studenti" na pracáku.

J. Slanina 16.4.2014 12:58

Re: Naprostý souhlas.

Můj odkaz reagoval na slova páně Otty.

"Někdy si říkám, že nejtěžší úkol naši VŠ je vymyslet název, náplň vyučování a získat pro něj akreditaci, ať už má nějaký smysl či ne...."

Nezapomínejte, že aby mohl soudruh mladý Uhl "vyučovat" podobnou zhovadilost, byť jenom v jakémsi "kurzu", stáhne Vás i mne o jistou částku Kč. Nebo myslíte, že tak činí zadarmo?

K. Luboš 16.4.2014 12:39

Ignorujeme obory s obrovskou budoucností...

Neignorujeme, vše je o dost složitější! Vezměte si jenom, co mají společného tyto obory s „obrovskou budoucností“. No především to, že je může vystudovat jenom zlomek národa, prostě pouze jakási jeho intelektuální elita. Takže pouze nějaká procenta z celé populace. Na studia těchto oborů buďto máte anebo nemáte... A když nemáte, tak s tím nic neuděláte i kdybyste byl sebepilnější nebo sebezodpovědnější. Kolik procent třeba může vystudovat takovou Fakultu informačních technologií na ČVUT? Dvě, anebo tři...? Kolik lidí pochopí Einsteinovu obecnou relativitu? Půl promile..?

A pak je zcela logické, že tito lidé jsou velmi žádání a dobře placení. Ale myslet si, že všichni budeme skákat třeba 230 cm do výšky, tak to je fakt nesmysl! Takže pokud chceme mít v populaci třeba 60 % vysokoškoláků, tak většina z nich musí vystudovat něco jako sociologii, muzikologii anebo kulturní antropologii. Takže to bych jim nevyčítal.

K. Pavlik 16.4.2014 12:24

Re: To neni vubec jen cesky problem

No ja jsem se zivil jako IT-ak cely zivot.

Zacal jsem studovat matematiku - asi proto ze jsem nesnasel rustinarku v mem rodnem meste. Pak prislo rozhodnuti ustredrniho vyboru strany o rozvoji pocitacu, asi jim to naridili z Moskvy, a dobrych jobu byla prehrsle. Po tricetilete v zasade uspesne ale pekne stresove praci jsem poslednichj pet let resil problem zda mne vyhodi drive nez odejdu do duchodu dobrovolne - vyhodili.

Dnes jsem uplne mimo takze bych se neodvazil ani radit zda studovat IT je dobry napad nebo ne (pro cloveka ktery je jen prumerne chytry) a uz vubec ne radit ktery obor.

No on nekdo obcas musi udelat rozhodnuti -a to je problem.

K. Luboš 16.4.2014 12:19

To je pravda, ale stát může postupovat tak,...:

...jak je obvyklé. Rozhodne, kolik chce ročně vyprodukovat lékařů, učitelů, právníků, inženýrů, umělců atd. a vyhlásí na ně pro vysoké školy výběrové řízení. VŠ se přihlásí no a stát některým tuto státní zakázku přiklepne. No ten zbytek si platí studia sám.

Vezměte si jenom, kdyby se např. ve stavebnictví postupovalo stejně jako ve školství. Co kdyby si firmy samy rozhodovaly, kolik dálnice a kde si ji postaví, a stát byl povinen ty dálnice za pevné ceny vykupovat?

K. Pavlik 16.4.2014 12:16

Re: To neni vubec jen cesky problem

No ten clovek si stezoval ze 15% novych jobu ktere budou potreba za 5 let dnes neexistuje. Takze vlastne neni co radit. Popisoval minule problemy s radenim a ty byly znacne.

 Na jedne z nasich dovolenych si stezovala uspesna pravnicka z USA ze jeji hloupy a lenosny bratr zacal tim ze balil balicky v Microsoftu. Microsoft casto nemel penize na yplatu takze bracha dostaval akcie. Pravnicka si stezovala ze bracha je dnes milionar.

Š. Hašek 16.4.2014 11:41

Re: Naprostý souhlas.

Pane Otte,

vzpomeňte stranický úkol (Zelení, apod.) vytvořit v příští pětiletce národ vzdělanců (číselně, statisticky). Bohužel i ODS v tom lítá. Ale ne až tolik.

I. Babková 16.4.2014 11:41

Re: Naprostý souhlas.

Váš odkaz nevede ke studijnímu oboru, ale pouhému kurzu "Antropology of komiks" s časovou dotací 1 hod týdně v zimním semestru.

Š. Hašek 16.4.2014 11:39

Re: Žijeme v kapitalismu, kde platí svoboda a zákony trhu.

Universitu dnes nelze zrušit "neb by to byl přímý útok zamrzlých kapitalistů na vzdělanost národa".

Samozřejmě souhlas.

Navrhuji ani floka na rekvalifikace čerstvých absolventů "historieantropopolimultikulti". Nejlepší rekvalifikace v 5:00 budíček a obejít všechny zaměstnavatele v okolí - nebo se jít pást. U nás na obecním chodníku bývá čurbes až běda.

Š. Hašek 16.4.2014 11:35

Re: Naprostý souhlas.

Přesné!

V současnosti vidím jedinou možnost. Ať se absolventi těchto oborů jdou pást (jak mě varoval kdys můj otec, vzal jsem si k srdci ve škole, zatím jsem se nepásl ani den).

Veškeré snahy dnešních právistických politiků nelze brát vážně.

Problém je, že ti, co si svojí "odborností" nejsou schopni vydělat ani na slanou vodu, jsou také voliči. I jejich vychytralí rodiče, co jim ten "obor" doporučili.

J. Prikner 16.4.2014 11:17

Re: Žijeme v kapitalismu, kde platí svoboda a zákony trhu.

Pozor, tu krajskou univerzitu, která produkuje kulturní antropology platím já ze svých daní. Proto navrhuji takovým univerzitám zrušit jakoukoliv státní podporu.

K. Luboš 16.4.2014 9:38

Žijeme v kapitalismu, kde platí svoboda a zákony trhu.

Takže: Kde je poptávka je i nabídka. A stejně jako každý kapitalista má plné právo nabízet jakýkoliv produkt, o němž jenom předpokládá, že by se mohl uplatnit na trhu - samozřejmě ale i nemusí -, tak i školy mají právo nabízet třeba nesmyslné obory. Pokud ale absolvent takového nesmyslného oboru nezíská práci, tak to není vina školy anebo školství, ale pouze jeho nebo jeho rodiny.

A kdo vás vlastně nutil tu věc kupovat... No nikdo! A kdo vás nutil jít na tu školu... No nikdo! Takže když nějaká krajská univerzita vychová 500 kulturních antropologů, tj. nezaměstnaných, tak to rozhodně není chyba univerzity, která chce logicky maximalizovat svůj zisk!

I. Babková 16.4.2014 9:36

Několik postřehů k tématu

1) Kam se všemi středoškoláky, když je tu tak zoufale málo prac. příležitostí. Tak aspoň nalezou na všechny ty možné i nemožné VŠ a minimálně 5 let nebudou figurovat ve statistikách ÚP.

2) Kdo české chlapce přivedl k technickým oborům byli otcové kutilové. Dnes zhruba každý druhý kluk žije s matkou samoživitelkou, ta ho k technice nepřitáhne.

3) Naše civilizace (indoevropská) degeneruje, vzepřít se vnucovaným vzorcům chování (pasivní konzument s vypnutým mozkem) vyžaduje velkou odvahu a dřinu - komu by se do toho chtělo?

4) Školství je stranou zájmu našich politiků. Skuteční odborníci, kteří se problematice věnují, nejsou slyšet (hlasy volajících na poušti).

J. Slanina 16.4.2014 9:21

Re: Naprostý souhlas.

Ano. Můžete mi vysvětlit například uplatnění absolventa tohoto "studijního" oboru, který si vymyslel mladý soudruh Uhl?

https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=JSB507

L. Ott 16.4.2014 9:06

Naprostý souhlas.

Domnívám se, že naše školství chrlí odborníky a přeborníky přes nic, kterým v zaměstnání nikdo nenabídne, protože první roky se musí naučit alespoň základy toho, co by měli jako vysokoškoláci znát. Někdy si říkám, že nejtěžší úkol naši VŠ je vymyslet název, náplň vyučování a získat pro něj akreditaci, ať už má nějaký smysl či ne....

P. Čulík 16.4.2014 8:07

Problém nezájmu o technické obory je v tom,

že to učitelé neumí učit. Totéž platí o matice. Vždyť je to čistá logika, ta sama je dětem pochopitelná. Jenže když to degraduje na bohapusté šprtání vzorečků... Fyzika jak by smetl. Doteď dcera vzpomíná na to, že jsem ji vysvětlil během 5-ti minut princip elektromotoru a jiné problémy, které ji učitelka fyziky zatemnila. A sám vzpomínám na "odborníky" na průmyslovce na odborné předměty, nebo docentku Šandorovou na ČVUT FEL, která tak dovedla zamlžit na přednášce naprosto jednoduchou metodu 3 kyvů při vážení, že jsem si to musel doma přečíst a rychle pochopit, o co jde.

No a pak se divme, že na techniku nikdo nechce. Z průmyslovky nás šlo ze třídy na vysokou 13, 7 ovšem na humanitární obory. Sice to bylo před 45 lety, ale nemyslím, že by to s učiteli lepší. Ostatně 2 z naší třídy učí. Bohužel...

P. Čulík 16.4.2014 7:53

Re: To neni vubec jen cesky problem

Aby někdo pochopil C++, musí rozumět počítačům a programování šířeji. Takže přejít od C++ k něčemu jinému pro něj nebude problém. Jestli toto jsou obavy poradce, tak by měl jít radit někam, kde tomu alespoň trochu rozumí.

P. Boublíková 16.4.2014 6:07

Re: To neni vubec jen cesky problem

Omlouvám se za rychlé čtení - ve vašem příkladě si nestěžují ajťáci, ale poradci, kteří pomáhají s výběrem povolání.

V tom případě si nejsem jista, jestli jsou to lidé na pravém místě - od takových lidí bych očekávala, že mají přehled o tom, co jsou to perspektivní a neperspektivní obory.

P. Boublíková 16.4.2014 5:48

Re: To neni vubec jen cesky problem

To těmto lidem nežerte. Jsou to lenoši líní, kteří se nechtějí učit nové věci :-)

Každý perspektivní obor jde dopředu a tím, že něco označíme za perspektivní, se rozumí samo sebou, že odborníci v tomto oboru se celý život učí další a další nové věci. Kromě schopnosti a ochoty se učit vyžadují perspektivní obory ještě jakýsi širší rozhled či nadhled, ale ten se právě získává tím procesem nekonečného učení.

Myslím si, že IT k takovým oborům patří, na rozdíl od dějin Horní Volty.

P. Boublíková 16.4.2014 5:44

Potěšil jste mě

zařazením biotechologií mezi obory budoucnosti, též mám tento názor.

K perspektivním oborům bych přidala také zdravotnictví - populace stárne, nemocných lidí přibývá. Nemocní lidé budou existovat pořád a žádní roboti je neošetří.

Ve zdravotnictví se sice nestane člověk miliardářem, ale na spokojený život (zajištěný výdělek plus radost z toho, že pomáhám druhým) tato profese stačí.

K. Pavlik 16.4.2014 4:04

To neni vubec jen cesky problem

Problemy jsou dva: prvni je jasny pokud nekdo studeuje dejiny umeni se zamerenim na Horni Voltu tak problem je jasny.

druhy problem je jeste horsi - neni co poradit. nikdo nevi co se bude potrebovat za 5 let (toto nemam z me vlastni hlavy na to si stezuji lide kteri se radenim zivi) . Maly priklad: znalci programovani C++ si tuto vedomost dnes mohou strcit za klobouk.

Tez je si treba uvedomit ze problem neni vubec jen cesky - tento problem je v jinych zemich take a take se neresi nebot,buh mne netrestej, se mozna resit neda.

Toz tak.

Š. Hašek 16.4.2014 0:20

Domnívám se,

že problém byl nastartován krasohledy/novolevičáky (asi tak 75 %), kteří tvrdili/dodnes tvrdí, že novospolečnost má být vzdělanostní (rozuměj vš, maturita dle tabulek , nejlépe 200%).

Dále i neokonzervativci, kteří reagovali na bolševický stav - "dejme tomu teď volný průběh" (25 % zavinění).

Jediná možnost nápravy (hodně tvrdá pro některé účastníky, ale ti si mnohdy mysleli, že "nějak bude"), že "účastníci zájezdu" - rozuměj studenti naprosto blábolivých škol/prospěchu nevalného teď budou znova na začátku. Rovnat bedny ve skladu (rukavice s sebou).

Maminky a papínkové, asistující u jejich rozhodnutí študovat bélbismus zajisté pomohou.

Já nikoliv.