Diskuze
ŠKOLSTVÍ: Kam s ním, problém mnoha rodičů
Děkujeme za pochopení.
Pro některé rodiče je přijatelnější mít doma
nezaměstnatelného a blbého vysokoškoláka, nežli šikovného nástrojaře, či elektrikáře se středoškolským vzděláním.De gustibus non est disputandum.
J. Gogo
Ráde se dívám na soutěže, kde si moho ověřit a také
zdokonalit své znalosti. A tak se celkem pravidelně dívám na soutěž Taxík. Většina pasažérů je studentů, ale kolik z nich studuje technický obor nebo lékařství? To je samá sociologie, psychologie, manažerství, cestovní ruch a pod. Samé obory, které tito absolventi nemohou uplatnit na pracovním trhu. Ale všichni se budou honosit tituly, ale nikdo většinou nebude potřebovat. a o tom, jak jsou tito lidé použitelní pro něco jiného raději nemá smysl nemluvit.
Ignorujeme obory s obrovskou budoucností...
Neignorujeme, vše je o dost složitější! Vezměte si jenom, co mají společného tyto obory s „obrovskou budoucností“. No především to, že je může vystudovat jenom zlomek národa, prostě pouze jakási jeho intelektuální elita. Takže pouze nějaká procenta z celé populace. Na studia těchto oborů buďto máte anebo nemáte... A když nemáte, tak s tím nic neuděláte i kdybyste byl sebepilnější nebo sebezodpovědnější. Kolik procent třeba může vystudovat takovou Fakultu informačních technologií na ČVUT? Dvě, anebo tři...? Kolik lidí pochopí Einsteinovu obecnou relativitu? Půl promile..?
A pak je zcela logické, že tito lidé jsou velmi žádání a dobře placení. Ale myslet si, že všichni budeme skákat třeba 230 cm do výšky, tak to je fakt nesmysl! Takže pokud chceme mít v populaci třeba 60 % vysokoškoláků, tak většina z nich musí vystudovat něco jako sociologii, muzikologii anebo kulturní antropologii. Takže to bych jim nevyčítal.
Re: Ignorujeme obory s obrovskou budoucností...
Správně. Pokud někdo chce "studovat" něco jako sociologii, muzikologii anebo kulturní antropologii, klidně ať studuje třeba do padesáti. Ale ať na to nechce po mně ani korunu. A to jak ve formě příspěvku na tato " studia", tak následně až budou tito "studenti" na pracáku.
Žijeme v kapitalismu, kde platí svoboda a zákony trhu.
Takže: Kde je poptávka je i nabídka. A stejně jako každý kapitalista má plné právo nabízet jakýkoliv produkt, o němž jenom předpokládá, že by se mohl uplatnit na trhu - samozřejmě ale i nemusí -, tak i školy mají právo nabízet třeba nesmyslné obory. Pokud ale absolvent takového nesmyslného oboru nezíská práci, tak to není vina školy anebo školství, ale pouze jeho nebo jeho rodiny.
A kdo vás vlastně nutil tu věc kupovat... No nikdo! A kdo vás nutil jít na tu školu... No nikdo! Takže když nějaká krajská univerzita vychová 500 kulturních antropologů, tj. nezaměstnaných, tak to rozhodně není chyba univerzity, která chce logicky maximalizovat svůj zisk!
Re: Žijeme v kapitalismu, kde platí svoboda a zákony trhu.
Pozor, tu krajskou univerzitu, která produkuje kulturní antropology platím já ze svých daní. Proto navrhuji takovým univerzitám zrušit jakoukoliv státní podporu.
Několik postřehů k tématu
1) Kam se všemi středoškoláky, když je tu tak zoufale málo prac. příležitostí. Tak aspoň nalezou na všechny ty možné i nemožné VŠ a minimálně 5 let nebudou figurovat ve statistikách ÚP.
2) Kdo české chlapce přivedl k technickým oborům byli otcové kutilové. Dnes zhruba každý druhý kluk žije s matkou samoživitelkou, ta ho k technice nepřitáhne.
3) Naše civilizace (indoevropská) degeneruje, vzepřít se vnucovaným vzorcům chování (pasivní konzument s vypnutým mozkem) vyžaduje velkou odvahu a dřinu - komu by se do toho chtělo?
4) Školství je stranou zájmu našich politiků. Skuteční odborníci, kteří se problematice věnují, nejsou slyšet (hlasy volajících na poušti).
Naprostý souhlas.
Domnívám se, že naše školství chrlí odborníky a přeborníky přes nic, kterým v zaměstnání nikdo nenabídne, protože první roky se musí naučit alespoň základy toho, co by měli jako vysokoškoláci znát. Někdy si říkám, že nejtěžší úkol naši VŠ je vymyslet název, náplň vyučování a získat pro něj akreditaci, ať už má nějaký smysl či ne....
Re: Naprostý souhlas.
Ano. Můžete mi vysvětlit například uplatnění absolventa tohoto "studijního" oboru, který si vymyslel mladý soudruh Uhl?
https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=JSB507
Problém nezájmu o technické obory je v tom,
že to učitelé neumí učit. Totéž platí o matice. Vždyť je to čistá logika, ta sama je dětem pochopitelná. Jenže když to degraduje na bohapusté šprtání vzorečků... Fyzika jak by smetl. Doteď dcera vzpomíná na to, že jsem ji vysvětlil během 5-ti minut princip elektromotoru a jiné problémy, které ji učitelka fyziky zatemnila. A sám vzpomínám na "odborníky" na průmyslovce na odborné předměty, nebo docentku Šandorovou na ČVUT FEL, která tak dovedla zamlžit na přednášce naprosto jednoduchou metodu 3 kyvů při vážení, že jsem si to musel doma přečíst a rychle pochopit, o co jde.
No a pak se divme, že na techniku nikdo nechce. Z průmyslovky nás šlo ze třídy na vysokou 13, 7 ovšem na humanitární obory. Sice to bylo před 45 lety, ale nemyslím, že by to s učiteli lepší. Ostatně 2 z naší třídy učí. Bohužel...
Re: Problém nezájmu o technické obory je v tom,
Zde musím vzpomenout na pana profesora Elgarta, který učil na Strojní průmyslovce v Brně v 50. a 60. letech. Byl to vynikající odborník, který zejména mechaniku " nalil " snad do každého. I na vysoké škole bylo možné z jeho výuky čerpat.
Čest jeho památce ! ! !
Potěšil jste mě
zařazením biotechologií mezi obory budoucnosti, též mám tento názor.
K perspektivním oborům bych přidala také zdravotnictví - populace stárne, nemocných lidí přibývá. Nemocní lidé budou existovat pořád a žádní roboti je neošetří.
Ve zdravotnictví se sice nestane člověk miliardářem, ale na spokojený život (zajištěný výdělek plus radost z toho, že pomáhám druhým) tato profese stačí.
To neni vubec jen cesky problem
Problemy jsou dva: prvni je jasny pokud nekdo studeuje dejiny umeni se zamerenim na Horni Voltu tak problem je jasny.
druhy problem je jeste horsi - neni co poradit. nikdo nevi co se bude potrebovat za 5 let (toto nemam z me vlastni hlavy na to si stezuji lide kteri se radenim zivi) . Maly priklad: znalci programovani C++ si tuto vedomost dnes mohou strcit za klobouk.
Tez je si treba uvedomit ze problem neni vubec jen cesky - tento problem je v jinych zemich take a take se neresi nebot,buh mne netrestej, se mozna resit neda.
Toz tak.
Re: To neni vubec jen cesky problem
To těmto lidem nežerte. Jsou to lenoši líní, kteří se nechtějí učit nové věci :-)
Každý perspektivní obor jde dopředu a tím, že něco označíme za perspektivní, se rozumí samo sebou, že odborníci v tomto oboru se celý život učí další a další nové věci. Kromě schopnosti a ochoty se učit vyžadují perspektivní obory ještě jakýsi širší rozhled či nadhled, ale ten se právě získává tím procesem nekonečného učení.
Myslím si, že IT k takovým oborům patří, na rozdíl od dějin Horní Volty.
Domnívám se,
že problém byl nastartován krasohledy/novolevičáky (asi tak 75 %), kteří tvrdili/dodnes tvrdí, že novospolečnost má být vzdělanostní (rozuměj vš, maturita dle tabulek , nejlépe 200%).
Dále i neokonzervativci, kteří reagovali na bolševický stav - "dejme tomu teď volný průběh" (25 % zavinění).
Jediná možnost nápravy (hodně tvrdá pro některé účastníky, ale ti si mnohdy mysleli, že "nějak bude"), že "účastníci zájezdu" - rozuměj studenti naprosto blábolivých škol/prospěchu nevalného teď budou znova na začátku. Rovnat bedny ve skladu (rukavice s sebou).
Maminky a papínkové, asistující u jejich rozhodnutí študovat bélbismus zajisté pomohou.
Já nikoliv.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz