19.4.2024 | Svátek má Rostislav


OSTRAVA: Černí černí pasažéři

10.5.2017

Ostrava zavedla začátkem dubna asistenty přepravy, kteří za přítomnosti městských strážníků kontrolují, zda mají cestující platný lístek. Samozřejmě se poměrně rychle, dle zásady „potrefená husa se ozve“, ozvali aktivisté, kteří upozorňují na to, že jsou z přepravy velmi často vylučováni Romové, a že se tedy jedná o diskriminaci. Město kontrovalo vyjádřením radního pro dopravu Semeráka, že opatření je namířeno proti všem lidem opilým či bez lístku a zmínilo návštěvníky Stodolní ulice.

Svou polívčičku si ovšem musel přihřát i Kumar Vishwanathan, romský aktivista, když začal celou akci kritizovat. Podle Lidovek.cz uvedl: „I když předsudek, že Romové jezdí častěji načerno, může být statisticky pravdivý, je nesprávné, aby se veřejná instituce zaměřila na jedno etnikum.“ A o chvíli později tento výrok doplnil slovy: „To je spíš politická agenda, že jsou Romové proti, protože by měli mít možnost jet MHD bezplatně...“

Aktivisté jsou lidé, kteří vytvoří problém tam, kde do jejich příchodu žádný nebyl, a pak ho z daní jiných lidí draze řeší. Nicméně mě u pana Kumara zaujaly dvě myšlenky.

Jednou je výrok, že „i když předsudek, že Romové jezdí častěji načerno, může být statisticky pravdivý...“ Pane jo. Takže když je statisticky zjištěno, že oheň pálí a není radno do něj dávat ruku, jedná se rovněž o předsudek, který by měl být dětem zatajen nebo nahrazen „pravdou“, že oheň nepálí? A co třeba statistika rozšíření nemocí? A nejsou třeba Newtonovy gravitační zákony také jenom statisticky pravdivý předsudek?

Druhou myšlenkovou perlou je vyjádření, že „Romové by měli mít možnost jet MHD bezplatně“. A směl bych vědět proč? To nebude diskriminace, že si ostatní budou muset lístky kupovat, zatímco Romové ne, protože jsou Romové? A jak se bude příslušnost k Romům posuzovat? Podle barvy kůže, oblečení, způsobu obživy nebo počtu dětí? Podobné zákony, které zvýhodňovaly či potíraly určité etnikum, už tu byly. Vyšly v Norimberku a byl kolem toho potom dost kravál.

Za služby se má platit. Je jedno, zda si objednám v hospodě oběd nebo chci jet tramvají na druhý konec města. A pokud někdo za služby neplatí, nemá mít možnost je používat. Konec konců, zkuste nezaplatit za elektřinu a uvidíte, jaký to bude fofr. A nelze vyloučit, že se díky tomuto opatření naučí černí pasažéři (to nebyl rasismus) za služby platit.