Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

GLOSA: Ekonomika, nebo zdraví?

Základní pravidla ochrany před koronavirem jsou 3R: ruce (mytí, desinfekce), roušky a rozestupy dva metry (vzdálenost ramen).

Ve veřejné osobní dopravě se rozestupy 2 m a občas ani roušky nedodržují. Zmizela z ní i desinfekce, která tam byla v březnu až červnu minulého roku. Proč?

Protože vítězí triviální pojetí ekonomiky, zisky a „neviditelná ruka trhu“ nad zdravím a životy občanů.

Když je autobus, vagon vlaku nebo metra plný, tak jsou náklady na jízdu menší, než kdyby jely autobusy nebo v soupravě vagony dva. Ani nošení roušek v dopravě nefunguje na sto procent. Přitom veřejná doprava je nebezpečná už tím, že lidé jsou zde v kontaktu déle, než je hranice 15 minut. Stává se, že průvodčí ve vlaku nebo řidič autobusu vidí ve voze někoho bez roušky, ale dělá, že ho nevidí, a nezasáhne. A to proto, že by se dotyčný mohl naštvat, dělat potíže nebo příště jet s konkurencí. Takže opět triviální pojetí ekonomiky vítězí.

Co by dělal řidič nebo průvodčí, kdyby někdo ve voze začal kouřit (což je pro cestující méně nebezpečné než rouška na půl žerdi)?

Jenže i kdybychom pominuli důležitost zdraví a životů lidí, tak i ekonomicky je nedodržování pravidel nevýhodné. Více nemocných lidí přece táhne ekonomiku a modlu ekonomů - hrubý domácí produkt - dolů. Také dluhy státu vlivem kompenzací neuvěřitelně rostou – což ovšem také znamená ještě úroky navíc.

Občan ze svých daní, například přes jeden krajský úřad, posílá autobusovým dopravcům příspěvek přibližně 39 Kč na kilometr jízdy, vlakovým dopravcům pak 140 Kč na kilometr jízdy. Takže je to on, kdo by měl rozhodnout o upřednostnění „ekonomiky“ nebo svého zdraví. Podle častého přání „Hlavně zdraví!“ by to jistě dopadlo v neprospěch ekonomiky.

„Raději budu jíst suché brambory, ale budu naživu a zdráv!“

Praktické řešení problému spočívá například ve větším počtu vagonů u vlaků a častějších spojích u vytížených autobusů. Označit nebezpečně blízká sedadla páskou „zákaz vstupu“ by pro šikovného řidiče nebo průvodčího neměl být neřešitelný problém.

Vlivem koronaviru zemřelo u nás od března minulého roku již více než 14.000 lidí. Většinou našich rodičů, babiček a dědečků. Chceme, aby umírali další a další?

Autor je praktický sociolog atd.

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz