Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKOLOGIE: Životní prostředí i zisk jednou ranou

diskuse (11)

Je absurdní i příznačné pro dnešní dobu, jak snadno se ve veřejném prostoru prosazují ta ekologická opatření, která slibují někomu ekonomický prospěch. A naopak: je velmi těžké dojít k ekologickému rozhodnutí, z něhož nikdo nic nezíská a které nedejbůh bolí.

Příkladem je ekologická daň na prodej starších vozidel. Opakovaně se v médiích zdůrazňuje, že nová vozidla jsou ekologicky šetrnější, a tudíž pokud lidé vymění staré automobily za nové, prospěje to životnímu prostředí. Tento argument je ovšem manipulativní, protože podstatnou část reality zamlčuje. Ekologickou zátěž totiž nepředstavují jenom emise, ale i výroba a likvidace starých vozidel.

Vezměme si například důchodce, který s favoritem dojede jednou týdně 10 km do sousední vesnice na návštěvu či na nákup. Opravdu by takový člověk zanechal za sebou menší ekologickou stopu, pokud by si třeba od roku 1993 kupoval každé čtyři roky nový vůz?

Nelze jednoduše říci, že výměna vozového parku prospívá ekologii, aniž bychom nezohlednili další okolnosti. Museli bychom poměrně komplikovaně porovnat ekologickou stopu provozu proti výrobě nového a likvidaci starého vozidla. Je také jasné, že by taková rovnice dopadla jinak u automobilů, které jezdí zřídka, a jinak u těch, která jsou v provozu často.

Nehledě na to, že novější dieselové motory osobních aut mají sice nízké emise nežádoucích plynů, ale polétavý prach, který produkují, s sebou nese podle některých studií značná zdravotní rizika.

Ačkoliv je pochybné, nakolik rychlejší výměna vozového parku pomáhá ochraně přírody, je naprosto jisté, že pomáhá výrobcům automobilů. Ti mohou každé dva roky přijít s inovací, kterou prohlásí za ekologické vylepšení, a přesvědčovat motoristy, že si mají jejich výrobek z tohoto důvodu koupit.

Na tomto přesvědčování není samozřejmě nic špatného. Problém je, jsou-li lidé přesvědčování ke koupi prostřednictvím zákona. Prohlašují-li podnikatelé v automobilovém odvětví, že stárnutí vozového parku nepříznivě ovlivňuje životní prostředí, může se zdát jejich péče o ekologii až dojemná. Méně dojemné však je, když si uvědomíme, že se nám zde ve jménu ekologie předkládá zákonné řešení, které není ani liberální, ani sociální (vytahuje peníze z kapes těm, kteří na novější vůz nemají, i prodejcům starších vozidel), přičemž ekologický dopad takového opatření je přinejmenším sporný.

Péče o životní prostředí a o bezpečnost jsou oblastmi, kde se nejčastěji projevuje zvláštní symbióza mezi státem a podnikateli. Politici prokážou péči o zdraví občanů tím, že je přimějí koupit si něco bezpečnějšího či zdravějšího. Krásné na tom je, že to mohou dělat pravicové i levicové vlády, aniž by se tím v očích voličů nějak zvlášť zpronevěřili svému programovému zaměření. Smutné je, jak málo jsou sporná opatření tohoto druhu rozporována.

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz