20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Přichází další technická revoluce?

Hlavní roli v ní má sehrát vzduch. Ovšem stlačený. Jak to tak vypadá, díky němu se při vytápění domu můžeme časem obejít bez uhlí, dřeva, ba i ruského plynu, kdy emise CO2 se budou rovnat nule.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 26.7.2022 10:34

Plný souhlas s první větou: "Jakákoliv akumulace energie předpokládá, že existuje nadbytek energie, kterou lze akumulovat. ..."

Komentář: Například na planetu Zemi dopadá mnohonásobně více energie ze Slunce (tj. funkčního jaderného reaktoru, vzdáleného 8 minut rychlostí světla). Funkční (technologicky zvládnutá) jaderná fúze na planetě Zemi by také přinesla mnohonásobně více energie, než je dnešní potřeba.

Závěr: Potenciální zdroje energie tedy tedy existují. A to jsem ještě nevyjmenoval všechny.

H. Paculová 26.7.2022 10:12

Příspěvky v diskusích nasvědčují tomu, že pro některé čtenáře je těžké připustit, že vzduchový motor, který běží na stlačený vzduch, může efektivně pohánět vozidlo. Ale nejde jen o nejčastěji diskutované automobily. Zde malý vzduchový motor pro motocykl, který jezdí na stlačený vzduch :

https://www.youtube.com/watch?v=inIS_x7Ggxk&t=120s

Motor vyvinula australská společnost EngineAir Pty Ltd, která se zaměřila na výzkum a vývoj vzduchového motoru, jenž vynalezl Angelo Di Pietro v roce 1997. Tento malý motor váží 6 kg a nemá více než 10 hlavních součástí. Motor má dosahovat mechanické účinnosti 90 % a poskytuje konstantní točivý moment. Představitelé této společnosti jsou přesvědčeni o tom, že vzduchový motor může nahradit baterie v protěžovaných elektromobilech. Ovšem se zlou se tak potázali, jak se u nás říká. Obzvláště po tom, co na webových stránkách EngineAir prohlásili: „Ropné společnosti už udělaly nepořádek v našem světě. Věříme, že baterie budou další ekologickou katastrofou“.

O motoru více zde:

https://www.engineair.com.au/

P. Hatina 26.7.2022 2:22

Jenže mi na tom není právě jasné, kdo to i v tom Švédsku dělá, privátní producenti vodních elektráren nakupují pro své přečerpávání elektřinu z větrných elektráren?

I kdyby tedy vlastnili oboje, tak to jsou pro ně dvoje náklady jak na stavbu i údržbu a platba za tu elektřiny do sítě jen jedna.

A pokud se týká těch německých větrných, ty taky prodávají svou elektřinu přes energetickou burzu, takže ta cena úplně nulová není.

Samozřejmě, jiná věc by byla, kdyby právě tyhle potřebné transfery větrná/vodní platil nebo silně dotoval soudruh stát..A právě tahle čísla by byla zajímavá.

L. Novák 26.7.2022 0:01

Přesně. !! :-)

J. Vintr 25.7.2022 23:53

Jakákoliv akumulace energi předpokládá, že existuje nabytek energie, kterou lze akumulovat. Současný stav celé enegetiky ani zdaleka neprodukuje takový nadbytek energie, aby se její akumulací cokoliv zásadního řešilo. Můžou se tím maximálně pokrývat menší výkyvy v její produkci. Občasné zdroje energie neprodukují takové nadbytky energie, aby se jejich akumulací dala překlenout období, kdy neprodukují dostatek enegie nebo neprodukují nic. Bez klasických stabilních zdrojů jako jsou jaderné a elektrárny na fosilní paliva se nedá obejít.

L. Novák 25.7.2022 23:49

Levné železo? Kde? V minulém století?

L. Novák 25.7.2022 23:44

Zase hrachová kaše k obědu? :-P

O. Uživatel 25.7.2022 22:24

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 25.7.2022 22:22

Uživatel požádal o vymazání
J. David 25.7.2022 21:37

Ale furt stejně "kope".220/110Volt, nějaký Ampér k tomu, elektrická veselice je pak nasnadě. Máme střídavý elektrický proud? Nasliním dva prstíky, ohmátnu díry v zásuvce, nulák coby frajtra, a brnění v prstech mi řekne, zdali je hrma pod napětím. 380 mne občas kopne. Elektrikáři prominou, jsem samouk.

X. Warrior 25.7.2022 21:36

Najděte si na netu Ako som vozil Nórou. Jde o přímou zkušenost řidiče nízkoemisního sutobusu. Určitě lepší, než všechny teorie.

O. Uživatel 25.7.2022 21:33

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 25.7.2022 21:32

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 25.7.2022 21:22

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 25.7.2022 21:22

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 25.7.2022 20:57

Dohledná budoucnost patří energetickému mixu. (Ale jakému?)

Dohledná budoucnost patří i mixu ve skladování energie.

Pak se z provozovaných přístupů vynoří tzv. dominantní design, který bude platit po delší časové období, nikoliv ale na věčné časy. Proč? Technologický vývoj neustane a také neustane vývoj lidských preferencí (teď je to zvýšený zájem o ekologii).

J. Nevrkla 25.7.2022 20:26

Já si tedy matně vzpomínám, že při stlačování a rozpínání vzduchu dochází k velkym energetickým ztrátám, se kterými se těžko dá něco dělat. Že bych se mýlil?

J. Ticháček 25.7.2022 19:47

Kristova noho

To je tentokrát taková snůška blábolu, až se mi chce létat.

Takže budeme zelenou elektřinou pohánět kompresor. A tlakovat nádrže. K tomu se dozvím, že odpadní teplo z toho stlačování bude pohánět jakousi chemickou reakci, která bude produkovat elektrony, skladovatelné v kbelíku. Nebo nějakém chemickém akumulátoru. A 25MPa v nádrži. No, to už je docela tlak. Takže vlhkost z toho vzduchu musí pryč. To už se vědělo před padesáti, nebo šedesáti lety. Jsme totiž na tlaku potápěčské láhve. A kompresor bez kondenzační jednotky hrozil průšvihem. Redukční ventily dokázaly zamrznout. Protože sakra, při té expanzi se teplota výrazně snižuje. Z těch 25MPa na to stačilo v chladnějším prostředí úsporně dýchat. A popravdě, nejsem si jist, zda bych během dýchání dokázal pohnout prázdným trakařem. O malém autu se bavit nebudu. Takže mi z toho vychází rychlejší expanze. Čili zahřívat ventily. A protože nějaké fyzikální principy patrně fungují, tak i kdyby veškerá energie akumulovaná během stlačování nebude stačit na zabezpečení provozu tohoto slibného pohonu.

Prostě tady máme tvrzení o jakési efektivitě akumulace, ovšem to tvrzení do toho započítává dotace na OZE. Čili velké množství energie, která do systému přitéká, ovšem není zohledněna v celkové bilanci. Ve skutečnosti jsme v cca šedesátiprocentní ztrátě.

J. Ticháček 25.7.2022 19:11

Vodík je vcelku levně vyráběn už léta. Každá rafinerie produkuje spousty odpadního vodíku. Odpadního proto, že jen část produkce zamíří na trh. On je totiž v podstatě k ničemu. Blbě se to skladuje, moc využití to také nemá, takže se používají takové ty komínky, nad kterými poletuje plamen. Ale dá se s tím vcelku úspěšně přitápět při destilaci ropy.

V. Kučer 25.7.2022 18:56

Voda se přečerpává při přebytku elektřiny, vydělávají na tom Švédové protože si plní svoje vodní elektrárny když fouká vítr a cena elektřiny z německých větrných elektráren může být nulová. Jak je to u nás vědí odborníci, já jsem amatér ale pochybuji že by bylo výhodnější plnit vzduchem tlakové nádoby a to jsou zde ještě další fantasmagórie.

P. Hatina 25.7.2022 18:07

Tedy, a že bych si dovolil pochybovat o větě "..Jediný ekonomicky vhodný způsob ukládání el. energie je voda.."

Jenomže, ona přece i ta elektřina pro přečerpání té vody zpátky nahoru taky něco stojí. Pokud by si to producent té vodní elektrárny účtoval do svých výdajů v ceně té elektřiny na energetických burzách, nikdy by to nemohlo být rentabilní. Jenomže - proč to nedělá?

Tudíž, pokud se píše "ekonomicky vhodný způsob", možná by stálo za to si ten způsob, rozkreslit do názorných obrázků, vedle toků energie i toků peněz, jestli i to je tak sexy zelené...A nebo tedy (spíše) se v tom točí takové množství veřejných peněz, že daňoví poplatníci popláčou..

J. Jurax 25.7.2022 18:00

Jistě.

Nevzdají, pokud na to budou mít a pokud budou mít kde zaparkovat. A pokud budou schopni, resp. budou smět řídit ... :-)

P. Hatina 25.7.2022 17:58

Že bych si dovolil skepticky poznamenat že těch slov "inovativní" a patentovaný v popisu té firmy poněkud mnoho.

Když si uvědomíme, že samotný princip stlačování vzduchu jest poměrně jednoduchý - a dávno technicky známý. Navíc tedy poplatný fyzikálním zákonům, včetně jeho omezení a rizik. Ono tedy vůbec uvedená věta ", který nabízí vysokou účinnost (70% až 80%)", se zdá z hlediska transformace energie naprosto nesmyslná (to už je spíše perpetum mobile).

No a tím se dostáváme k onomu závěru "(nejen) Evropská unie v novém dotačním období vyhradila na fotovoltaiku velké prostředky. jasně že, a z těchto peněz lze skutečně a bez větší kontroly návratnosti čerpat, pro různé technologické projekty, bez jakékoliv garance jejich efektivního využití.

Ono tedy a že o tom mluvíme, házet miliardami na různé projekty, za situace kdy sama EU doporučuje svým občanům, aby se připravili na tuhou zimu, navlékli si svetry a místo koupání se jen občas vysprchovali ve vlažné vodě,..poněkud groteskní..;-D

L. Žaloudek 25.7.2022 17:46

Pane Wagnere, prosím i Vás, abyste se podíval do ceníku ČEZ na rozdíl ceny mezi vysokým a nízkým tarifem a přestal používat výraz "laciný noční proud".

H. Paculová 25.7.2022 17:33

Vždyť to píšu, že bude potřeba městské vozítko. A pokud si městské vozítko někdo nepořídí a rozhodne se jezdit už jenom městskou dopravou, je to jeho věc. Bude i řada lidí, co budou drandit na elektroskútrech, na elektrokole, či na nějaké elektrokoloběžce (ti se však těžko vypraví na cesty za deště nebo ve sněhové vánici). To je každého svobodná volba - kromě těch nejchudších, co nemají ani na to elektrokolo, ale ti stejně většinou už využívali městskou dopravu, jezdili na klasickém kole, nebo chodili všude pěšky. Ale ti, co byli zvyklí po městě všude jezdit autem se spalovacím motorem, se motorového vozidla nevzdají.

V. Kučer 25.7.2022 17:32

Jediný ekonomicky vhodný způsob ukládání el. energie je voda, vše ostatní je zatím sci-fi. OZE si mohou dovolit pouze státy jako je Rakousko, Švýcarsko nebo Skandinávie. Větrné elektrárny v Severním moři při přebytku elektřiny pohánějí turbíny švédských přečerpávacích elektráren ale pro dlouhodobou akumulaci to nestačí. U nás je vodní energie vhodná jako záloha pro uhelné a jaderné elektrárny, přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně má výkon 650 MW a vydrží 6 hod. Pro fotovoltaiku je to málo a bez dotací by si ani neškrtla. V současné době je asi nejlepší řešení dotovat restart jádra a spolupracovat na tom s Francií když nám to s Rosatomem nevyšlo.

J. Jurax 25.7.2022 16:51

Právní úprava vycházející z příkazu EU ... co už tak může podřízená gubernie dělat? Leda platit náklady. A rozum pláče ...

J. Jurax 25.7.2022 16:46

Ehm ... a prosadil se?

Je prosazován, to jo, ideologicky a politicky, legislativně, dotacemi, propagandou.

J. Jurax 25.7.2022 16:42

Ale jo. Jenže kromě dvoulitrového dieselu budete potřebovat ještě to městské vozítko, ať už na vzduch, elektřinu nebo setrvačník a co se ještě vymyslí. To ale není řešení pro každého - náklady, parkování etc.

J. Jurax 25.7.2022 16:37

Jo.

Ale jak se zdá, tato technologie nebyla konkurenceschopná, neboť nepřežila.