RECENZE: Daniel Abraham, Stíny v létě

23.12.2009 0:05

Stíny v létě Daniel AbrahamTOPlistNa prelome letných prázdnin rozohralo Laser-Books novú partiu s názvom Moderní díla fantasy. Prvá dvojica vyložených kariet bola vysoko kvalitným zahájením hry v duchu zlodejského dobrodružstva a temnej akcie. Pod akým znamením sa narodili Stíny v létě a aká hodnota im prináleží?

Najtvrdším materiálom na tomto svete je človek. Neohrozený, odvážny a poháňaný neukojiteľnou zvedavosťou zdolal aj najvyššie hory a zaplnil biele miesta na mapách. A najkrehkejším je opäť samozvaný vrchol evolúcie. Stačí jediný zásah duše - jeho najsilnejšej súčasti a zároveň Achillovej päty - a rozsype sa ako porcelán.

Do prístavnej bašty mieru a bohatstva prichádza Maati Vaupathi, aby sa učil od samotného básnika ako ovládať andat Bez-semena, ktorý je hlavným dôvodom vysokej ekonomickej úrovne a nezávislosti Saraykehtu. Zatiaľ sa však zdá, že Hešai-kvo nejaví záujem o svojho nástupcu, keďže mu po slobode túžiace andat robí len samé problémy. Na pozadí vznikajúcich vzťahov však kvitne dlhodobo pripravovaný plán na jeho odstránenie, čím by ekonomika letného mesta padla. Ak by sa však rafinovaný útok nezdaril, následná pomsta by len potvrdila, že „některé tresty jsou horší než zločiny.“ Do tejto situácie sa náhodou pripletie Otah, mladý robotník, na ktorého pleciach odrazu leží možnosť zachrániť Saraykeht. To však znamená zanechať priateľku osamote a podstúpiť návrat na miesto, kde si pred niekoľkými rokmi vybral smer, ktorým sa ubral jeho život. Čo všetko je ochotný obetovať zo seba samého? A stojí to vôbec za to?

Daniel Abraham je tretím spisovateľom, ktorého dielo radia českí a slovenskí čitatelia na poličky medzi moderné. Slovo moderné v kombinácii s predošlými dvomi knihami edície môže v mnohých evokovať nadšené očakávanie príjemne akčného príbehu, no zabrzďte a radšej si túto zelenavú krásavicu vychutnajte naladení na pomalšiu nôtu. Nedočkáte sa napínavého obliehania nepriateľskou armádou, súbojov muža proti mužovi, dokonca ani len obnaženého meča. Príbeh plynie pomaly ako čas do konca vyučovania v júni a autor udržuje napätie vo vysokých číslach najmä intrigami. Práve rozvláčnosť považujem za hlavný (no neveľký) nedostatok knihy. Po vykonaní smutného obchodu sa chod príbehu zmení v romantiku a túžbu po spravodlivosti, ktoré ale nie sú tak mocným ťahúňom vpred ako intrigy.

Abraham sa prejavil ako veľmi dobrý znalec ľudskej duše. V úvodnom dieli Kvartetu vysoké ceny sú najdôležitejší ľudia, vzťahy medzi nimi a ich psychický vývoj. Žiadna z hlavných postáv nie je jasne vykreslená ako dobrá či zlá, ale každá má svoje slabé stránky a chyby. Ich životy sú následkom udalostí tesno previazané a počas čítania som nadobudol pocit neodvratnej tragédie v štýle klasických antických hier. Následkom udalostí tesno prepletené osudy postáv pripomínajú gordický uzol, ktorý sa postupne viac a viac zaťahuje. A ten nepôjde po vzore Alexandra Veľkého jednoducho rozseknúť.

Aj keď sú Stíny v létě fantasy odohrávajúcou sa v meste, Saraykeht nie je pre príbeh tak dôležitý ako dekadentný Camorr či schátraná Hluboká brána. Americký autor predstavuje v svojom debute svet, ktorý sa veľmi nelíši od našej známej reality. Pravda, úctivé postoje, ryžové víno a všadeprítomné čajovne ukazujú na východnú Áziu, ale kde v našom známom vesmíre nájdete zhmotnené myšlienky, akými sú andat? Daniel Abraham potvrdil, že k úspechu stačí málo – hoci aj jeden originálny nápad. Andat je jednoducho povedané zhmotnenou myšlienkou, ktorú vytvoril básnik. Ním nemôže byť len tak hocikto - jedine človek silný, ale nie krutý a musí si dávať veľký pozor, aby všetko dokonale premyslel, inak príde o život. Zdanlivo jednoduchá myšlienka prináša mnoho zaujímavých otázok o fungovaní a ovládaní andat, ale mám pocit, že Abraham odpoveďami na ne trochu šetril, aby mal dostatočné rezervy na zvyšok série.

Na poličke mi pribudla už tretia kniha v rovnako krásnej grafickej úprave, a tá ďalšie chválenie nepotrebuje, pretože by to bolo nosením piesku do púšte. Laser-Books použilo obálku Stephena Martiniéra, ktorá mi svojim jasným letom prežiarila pochmúrny a studený koniec roka. Obsah knihy ma zas pohladil svojim ľudským príbehom v kvalitnom preklade Karla Makovského. Na záver si neodpustím otázku na zamyslenie. Básnik a andat - kto ovláda a kto je ovládaný?

Stíny v létě (recenze Petra Vařáka)
Abraham, Daniel
Překlad: Karel Makovský