Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

ŠKOLSTVÍ: Přežije maturita 2021 covid 2019?

I když to nikdo z politiků veřejně nepřizná, mohlo by se zdát, jako by mnohým z nich přišla současná „koronavirová krize“ vhod. A zdaleka se to netýká jen těch, kteří jsou právě u moci.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MP

Distanční vzdělávání (jako náhrada zavedeného prezenčního studia) je třeba zatím brát tak, že "je lepší něco, než nic". Ale doba se mění, a bude se měnit i nadále.

Čím rychlejší bude internet, tím více informací může protéci. Kvantové počítače si už nebudete kupovat jako osobní počítače domů, či do školy studentům. Výpočet se bude přes internet provádět v "klaudu", tzn. na nějakém vzdáleném počítači, který bude třeba chladit až velmi blízko k absolutní nule (nula stupňů Kelvina!)

Nejprimitivnější umělá inteligence je automatický termostat, který celý svůj život jen zapíná a vypíná dle výše okolní teploty. Umělá inteligence nádražního automatu na prodej nápojů vám pomocí svých vystavených tlačítek nabízí, o čem s ním můžete komunikovat (zda čaj, kávu, kakao a kolik cukru, ...). Tato umělá inteligence s vámi nemůže diskutovat o díle Williama Shakespeare.

Dnes žijeme již v roce 2021, ale problém dokonalého porozumění přirozenému lidskému jazyku není dosud úspěšně vyřešen. I když dnes dosažitelný brutální výpočetní systém již nabízí zajímavé možnosti k oklamání (které dokonce projdou Turingovým testem inteligence).

Geniální řešení (ve své době) nabízel český systém umělé inteligence Doc. Václava Poláka. Jenže Jeho Magnificence Jiří Zlatuška tehdy expertně posoudil, že jde o blábol a podvod, takže v Česku nemáme nic. A za takové sviňské expertní posouzení vás v českém školství nevyhodí z univerzity, ale naopak, povýší na rektora.

Došel mi povolený počet znaků jednoho diskusního příspěvku, čímž jsou vymezeny i hranice české polistopadové demokracie.

0 0
možnosti
PN

Kvantové počítače řeší velmi specifické úkoly nemající v§bec nic společného s tím, co je nazýváno umělou inteligencí.

Tepelný termostat nemá s umělou inteligencí společného také naprosto nic, stejně jako s ní neměl nic společného třeba Wattův odstředivý regulátor otáček používaný na parních strojích. Oba dělají totéž, udržují požadovanou hodnotu řízené veličiny.

Stejně tak nemá s umělou inteligencí nic společného nádražní nápojový automat, který je řízen jednoduchým stavovým automatem. Všechny stavy jsou předem dané, stejně tak všechny mezi nimi povolené přechody.

Strojové porozumění přirozenému jazyku také nemá s umělou inteligencí nic společného. Jde o heuristické porovnávání vstupních dat se shromážděnou množinou vzorků.

O tom, co to je "skutečná" umělá inteligence, není zatím vůbec jasno. Nemáme ani jasno, jak a kde se ukládá lidská paměť, jestli je tvořená synapsemi mezi nervovými buňkami, nervovými proteiny, nebo jestli je nutno jít do sub-atomové kvantové oblasti.

Doporučuji dobrý článek na toto téma:

https://bdtechtalks.com/2017/12/21/kaufmann-cracking-the-brain-code-creating-true-artificial-intelligence/

Souhlasím s Vámi v jediné věci, a to že Jiří Zlatuška je kariéristický ksindl.

0 0
možnosti
LB

Proč jenom se lidem, kteří aspoň trochu vládnou cizími jazyky, vynořují mimoděk v mysli významové paralely osobních jmen se jmény obecnými. Podvědomě jim "nesedí" že Schneider (německy krejčí) vyrábí vuřty a pan Fišer (Fischer) odvedle se neživí chytáním ryb. V případě jména vrchního šéfa českého školství se pak po změně koncové samohlásky z A na E vynoří pojmy jako pohroma, rána, metla.

0 0
možnosti
JS

Nakonec by bylo mozne skoly uplne zrusit a vyuku provadet distancne ,pomoci virtualniho internetu. Usetrilo by se na platech ucitelu a k volbam (tez virtualnim a po legalizaci travy) by se dostavili spravne ideologicky zpracovani jedinci.

0 0
možnosti
ZL

Mezi námi - domácí výuka je naprosto legální. Má dost přísné podmínky - žák je registrován v konkrétní škole a ta provádí průběžné přezkušování a garantuje "zdravý vývoj" vůbec. Ti lidé kolem mě, kteří ji provozují, to většinou řeší tak, že jednotlivý rodič - odborník učí děcka z více než jedné rodiny a různě se to prolíná. A mezi námi - tato konkrétní děcka rozhodně žádné potíže se socializací nemají. Naopak vím o jisté mamince, jejíž dcery nechodily do kroužků, nepřijímaly návštěvy spolužáků ani na ně nechodily a dokonce je nepouštěla ani na školní výlety. Zdá se ale, že i tento způsob výchovy lze přežít, aniž by se člověk vrhl na dráhu zločinu.

Takže obecně - pozor na generalizace.

A ujišťuji vás, že naprostou většinou správně ideologicky zpracovávat děcka je MNOHEM efektivnější kolektivně ve škole. Rodiče ji jenom rozvracejí, ať už stylem "prč si myslíš, že je to pravda" nebo "Kašli na ni, je to... (doplň v souladu s vlastní kulturní úrovní)".

0 0
možnosti
JD

J91a88n 64D65a89v22i84d

13. 3. 2021 21:08

Děti distanční výukou blbnou, vidím to na vnoučatech, ač mají solidní IT nástroje. Kde není sociální kontakt, jedinec se zapouzdří ve svém egu. A distanční a průměrové "madurídy"? To bude ještě prča, kantoři na Home office budou řešit maturitní vysvědčení dle statistického modusu, či mediánu, čert ví (mimo Plagy) ještě nějakým dienstreglamá. Co jest to ortodroma, či a kde nemají kartézké souřadnice 360 stupňů? Krok vpřed, rechts um, rechts um a rechts um. 270 stupňů. Kurňa, jsem tam, kde jsem udělal krok vpřed. No přeci na severním pólu. Na jižním bych to bral opačně, ale "ganz egal", kde i slunce vychází na opačné straně z pohledu pozorovatele severní polokoule. Rád se nechám poučit, vysloužilý penzista IT, který bude vděčen za náměty, byť příkré.

0 0
možnosti
PN

Před 20 lety měla u nás z domu přístup k (pomalému) internetu desetina populace, (drahý) mobil používala stejná část lidí.

Pokud by se covid objevil tehdy, zajímalo by mě, jak by se zachovala vláda. Jestli by si dovolila nechat školy rok zavřené. Podle mě by si to tehdy nemohla dovolit a hledalo by se jiné řešení.

0 0
možnosti
MP

Minulost už nějak proběhla. Tu už nezměníme.

Co ale, když za cca dvacet dalších let, přijde další pandemie (Covid-2039)?

Já vím, politici nejsou státníci, a proto o tak vzdálenou budoucnost, se samozřejmě nezajímají. Volební období jim totiž trvá jen čtyři roky.

Pohled do historie nám ukáže, že IT odvětví se vyvíjelo exponenciálním tempem posledních cca 130 let. Není tedy žádný rozumný důvod se domnívat, že další technologický vývoj se už konat nebude. Ale ty společenské dopady!!! Včetně školství.

0 0
možnosti
MP

Cituji z článku: "...je kritický nedostatek řemeslníků. Ale to nám až tak nevadí, vždyť jejich práci zastanou v blízké budoucnosti roboti. Nebo snad ne? Ale nebylo tomu tak vždy. Vím, že se to mnohým čtenářům nebude líbit, ale nedá mi to, abych nepřipomněl i některé pozitivní momenty té neradostné šedivé doby reálného socialismu. ..."

Já se vrátím ještě do hlubší historie. Velmi vzdálené historie, tzn. ještě před tím, než byly zavedeny učební třídy.

Potomci těch nejbohatších jedinců si mohli kdysi dovolit mít svého osobního učitele. (Vzpomínám si na humornou scénu z filmu Popelka, kdy učitel prince, královského syna, se za svým žákem brodí hlubokým sněhem a žádá o možnost výuky! Ha. Ha. Ha.)

Výhled do naší technologické budoucnosti: Vězte, že distanční vzdělávání (vynucené současnou pandemií) bude technologicky postupně dotaženo do role osobního učitele. Každý si pak bude moci dovolit mít svého osobního učitele. (Nebudu zde ale vysvětlovat, jak k tomu dojde, protože někteří důchodci by z toho měli podrážděný žlučník). Dojde k tomu postupně, nikoliv od 1. 1. ! Upozorňuji pouze, že odpor/boj proti tomu trendu bude u dnešních učitelů zbytečný. Moudrost: Proti větru úspěšně čůrat nelze!

0 0
možnosti
PN

Role školy je mnohem širší, než jen naučit danou látku. Je to instituce, kde se žáci učí sociální interakci se spolužáky a učiteli, čili lidmi mimo svou rodinu. Toto je připravuje na reálný život, dává jim to vzorce chování.

Ohledně budoucí situace na trhu práce doporučuji tento článek napsaný ekonomem ttp://casopisargument.cz/?p=34725

0 0
možnosti
MP

Přežije maturita 2021 Covid-2019?

Klíčová otázka (ze které je třeba vycházet) není o české školní maturitě. Klíčová otázka zní následovně:

Přežije mladá česká generace konkurenční střet s ostatními národy planety Země?

Já se domnívám, že vzniklá Covid-19 situace, by eventuálně mohla i posílit počet budoucích českých podnikatelů. Těch podnikatelů, kteří činí ekonomiku konkurenceschopnou.

Proč? Učitelé, kteří strávili celý svůj život jen ve školní třídě, zpravidla nejsou tím nejlepším vzorem (anglicky "role-model") pro žádoucí budoucí inovátorské a podnikatelské chování dnešní mladé generace.

0 0
možnosti
JN

Myslím, že mnozí pak budou vhodnými otroky pro řádně vzdělané Číňany, až tady bankrotující firmy skoupí. Na víc mít nebudou.

0 0
možnosti
LB

Jako by ty podniky u nás, byť tehdy ještě nebankrotující, už někdo někdy (zpola zadarmo) nekoupil. A pokud jde o otroky, pro mnohého příslušníka jednoho sousedního národa je slovo Sklave (otrok) synonymem pro slovo Slawe (Slovan).

0 0
možnosti
FN

Nejsmutnější na tom je, že české školství bylo rozvráceno už před epidemií a vyhlášením nouzových opatření.

0 0
možnosti
JU

Ano a nejen školství. Covid jenom překryl klesající kvalitu života v mnoha směrech.

0 0
možnosti
Foto

Autore, vy stále pracujete s modelem jakéhosi vědychtivého ambiciozního studenta prestižní školy s obrovskou motivací. Dovolte mi, abych vám prozradil, že takových je nesmírně málo!

Musím vás (bohužel) ujistit, že drtivá většina maturantů pouze chce získat onen "maturitní papír". Pokud možno co nejrychleji a bez jakýchkoli problémů a námahy.

Ale pokud si uvědomíme, že kdosi kdysi kdesi rozhodl, že tímto lejstrem je nutné obdařit cca 80 procent populace, tak se nelze divit. A i když se nám to nemusí líbit, tak maturitní vysvědčení většiny vzdělávacích ústavů nemá už řadu let jinou hodnotu, než je potvrzení o době vzdělání.

Proto se domnívám, že letošní "poněkud atypická" forma přidělování tohoto dokumentu už moc škody na vzdělanosti národa nenapáchá.

0 0
možnosti
ZL

Jistě máte pravdu, ALE: člověk - a jistě uznáte, že i (středo)školák - je bytost od přírody zvědavá. POKUD se ve škole ona zvědavost někam vytratí, je něco špatně. Nejspíš v té škole.

Moc se mi líbí tato charakteristika (velké většiny, bohužel) výuky: "Chci z tebe vychovat tvůrčího, samostatně se rozhodujícího člověka. Takže si tady sedni a dělej, co ti řeknu".

Skoro to až vypadá, že naprostá většina kantorů nikdy neslyšela o pozitivní motivaci :-(.

Ježíšmarjá - teď někdo, nějaký šéfinspektor nebo kdo, tvrdil, že 40% on-line výuky vypadá tak, že v pondělí "se" žákům zadají úkoly tipu "vyplň pracovní list" a v pátek se odevzdají. Copak za to ti žáci/studenti můžou? Můžeme se hádat, jestli to místo 40% není 20%, ale takové školy jsou a je jich dost. Zdroj - včera jsem s přítelkyní poslouchal přednášku na pedagogické VŠ. Kromě mládeže tam studují i dálkaři, často učitelé zvyšující si kvalifikaci, a ti se na chudáka přednášejícího v této souvislosti pěkně sesypali.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz