25.9.2022 | Svátek má Zlata


Diskuse k článku

POLITIKA: Vyhoďte značky do šrotu

Už před 12 lety, roce 2004, se v některých evropských městech rozjel podivuhodný experiment. Tedy – ono by na něm zase tolik pozoruhodného nebylo, kdyby nešel přesně proti duchu evropské filozofie „zregulovat co se dá“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 18.7.2016 14:38

Hrušky a jablka paní Šichtařové

Jako obvykle paní Šichtařová zachází účelově s fakty a míchá hrušky a jablka. Experimenty s minimem dopravního značení pochází téměř výhradně z měst a obcí. Před odstraněním značek je obvykle třeba provést nákladné úpravy, tedy pokud se nejedná vyloženě o místa s minimálním provozem. Článek o experiementech v UK je třba zde http://www.citylab.com/commute/2013/04/lots-cars-and-trucks-no-traffic-signs-or-lights-chaos-or-calm/5152/

Na druhé straně automatické měření rychlosti se téměř výhradně uplatňuje na tazích s velkou hustotou provozu, v Praze typicky Jižní spojka a celkově okruhy. I v Británii mají podobných kamer spoustu, hodně i na dálnicích. Podle mé zkušenosti z Jižní spojky zejména úsekové měření hodně pomohlo. Před zavedením se tam proplétali řidiči rychlostí 120 i vyšší, teď se jezdí v měřených úsecích 80 a i mimo ně se rychlost moc nezvyšuje. Podle mne jednoznačný přínos.nejen pro bezpečnost, ale i pro plynulost.

V. Braun 18.7.2016 14:48

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Ještě bych dodal, že ani v uvedených experimentech bez značek nebyla zrušena maximální povolená rychlost.

M. Prokop 18.7.2016 17:14

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Pravdu má v tom, že je zde "přeznačeno". Lze zjistit pouhým přejetím hranice.

Takže ne omezit na nulu, to by asi nebylo ideální, ale odstranit tak polovinu by nejspíš pomohlo.

A soustředit se na viditelné "přestupníky", místo plošné buzerace.

V. Braun 18.7.2016 18:58

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Že je přeznačeno souhlasím. Ovšem míchat značení a kontrolu rychlosti, jak to dělá paní Šichtařová je informační zvěrstvo.

M. Prokop 18.7.2016 21:18

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Paní Šichtařová ani tak neinformuje, jako spíše komentuje. I to měření rychlosti je občas na dost podivných místech.

J. Svoboda 18.7.2016 21:51

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Pane Braune, na ten socializmus už konečně zapomeňte!

Kontrola rychlosti, možná, ale jen a jen tam, kde na rychlosti opravdu záleží a rozhodně ne plošně. Plošně je to slovo, které paní Šichtařová použila a vy jste ruče přehlédl.

Opravdu si dovolujete myslet, že je na místě pokutování za překročení povolené rychlosti 50 km/h na 56 km/h?

Kdybyste se ve jménu socialistických byrokratů nedíval na svět teroristickými brýlemi, musel byste uznat, že úzkostlivé hlídání tachometru nadělá víc škody, než užitku. Myslím, že i vy byste to mohl pochopit.

V. Braun 18.7.2016 21:55

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

A ́t jsem hledal jak hledal slovo "plošně" jsem v článku paní Šichtařové nenašel. A přehlédla ho i funkce find prohlížeče, protože ho nenašla také. Můžete pane Svobodo tu pasáž se slovem plošně prosím citovat?

J. Svoboda 18.7.2016 22:01

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Je to pane asi tím, že to slovo považuji za samozřejmé v případě nesmyslnosti zavádění měření rychlosti.

Vůbec ale nejde o to, zda to slovo použila paní Šichtařová. Rozumným lidem by to mělo být jasné. Ti ostatní třeba věří Erdoganovi a jiným politickým politicky korektním elitám.

P. Scheck 19.7.2016 2:43

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Rozumným lidem by mělo být jasné, pane Svobodo, že by si měla paní Šichtářová dát blonďatý přeliv (marně tápám, jak se jinak vyhnout ostřejšímu výrazu). Skutečně mele hrušky s tlačenkou a odkazuje se na nemoci malin. Pokud vše, co napsala, myslela upřímně, pak je zralá na již zmíněný přeliv. Na její obranu bych přece jen řekl, že mám o ní vyšší mínění. Že tedy její příspěvky často nejsou jen z její hlavy (víc no comment...)

Z. Lapil 18.7.2016 22:01

Re: Hrušky a jablka paní Šichtařové

Existují dva druhy předpisů: technologické a administrativní. V dopravě jsou ty technologické: jízda vpravo a směr jízdy obecně (jednosměrky) a ty o přednosti. Nic dalšího mě nenapadá; možná něco o tom, že parkující auto musí nechat volný průjezd. Administrativní jsou typicky ty o omezení rychlosti.

V. Vaclavik 18.7.2016 14:24

Nejde o to eliminovat znaceni uplne

ale o jeho radikalni zjednoduseni. Jenze problem je mnohem hlubsi. Jeden priklad za vsechny - evropske pracky na pradlo maji ovladani slozite, jako space shuttle, kdezto vetsina tech americkych maji ovladani jednoduche jak facka. Evropane chteji mit vse slozite, mit hafo funkci, mit vse specializovane...

U dopravnich znacek se vyzivame v kryptickych znacich, coz je castecne vynucene vysokym poctem znacek na vsechno mozne. Amerika/Kanada maji znacky jednoduche, casto slovne popsane, vsak to take je cast sveta, kde auta maji jen dva pedaly uz drahny cas, zatimco v Evrope se to teprve zacina chytat, ale i tak, pravoverni na manualni paku nedaji dopustit, i kdyz jen jezdi po meste pro pivo do supermarketu.

V. Vaclavik 18.7.2016 14:38

Re: Nejde o to eliminovat znaceni uplne

Protoze jsme vetsinove primitivove, resime vse represemi. Tedy zachazime s clovekem jako s dobytkem, a on se, svete div se, pak take jako dobytek chova. Jak logicke, Watsone...

K tomu dopravnimu znaceni - semafory mame pred krizovatkou, protoze dobytek by se jinak hrnul do krizovatky az ke svetlum... zatimco za morem je maji za krizovatkou, takze ridic prvni v lajne nemusi kroutit hlavou aby zahledl zmenu svetla na zelenou a vsichni tam poslusne zastavi, kde maji.

M. Prokop 18.7.2016 17:16

Re: Nejde o to eliminovat znaceni uplne

S těmi semafory, to jde o zvyk. Třeba v Itálii měli směrovky až za křižovatkou, to mi ta místní verze připadá lepší.

J. Svoboda 18.7.2016 21:56

Re: Nejde o to eliminovat znaceni uplne

Jsem tako pro to, aby semafory byly před křižovatkou. Za velmi užitečné považuji blikání zelené před ukončením jejího intervalu

P. Scheck 19.7.2016 2:50

Re: Nejde o to eliminovat znaceni uplne

Zcela souhlasím s panem Svobodou. Blikání zelené před skončením je pro řidičec skvělá věc, Zatím jsem to viděl jen v Rakousku a na Slovensku. Možná to používají i jinde v EU.

A. Alda 18.7.2016 13:50

Peltzmanův efekt

funguje spolehlivě.

Podobně jako třeba Maxwelovy zákony.

V. Braun 18.7.2016 14:45

Re: Peltzmanův efekt

Ano, funguje spolehlivě, ale jen za určitých podmínek.

Když jsme u těch automobilů, tak například zimní gumy nebo ABS mohou zvyšovat rizikové chování, protože si jako řidič řeknu, že auto zvládne situace, které by bez nich nezvládlo. Ovšem omezená rychlost nebo zákaz telefonování za jízdy obecně bezpečnost zvyšují, ke zvyšování rizika tak sama regulace přispívá jen v některých případech a nelze ji zavrhnout jako celek.

J. Brožek 18.7.2016 15:39

Re: Peltzmanův efekt

Vážený pane, omezení rychlosti ještě nikdy a nikde žádnou bezpečnost nezvýšilo. Samozřejmě mám na mysli další dodatečná omezení - ne základní limity.

Ovšem - proč má ČR nejmenší rychlostní limity na světě? Proč největší omezení rychlosti v různých situacích?

Proč je např. na Slovensku na silnici pro motorová vozidla v obci 90 a u nás zpravidla 70 (viz třeba městský okruh v Praze)?

Tento týden jsem se vrátil z Anglie - největší omezení rychlosti je tam 30 - ale MIL!!!! a ne km. U nás je 30tka na každém rohu a to nejen v obcích. Samozřejmě že tak nikdo nejezdí - je to nesmysl - ale hlavně že je. A to jsou samozřejmě ještě 20tky a 10tky.

Obecně jsou omezení na silnicích v 90% zbytečná a v 60% nesmyslná.

V. Braun 18.7.2016 17:02

Re: Peltzmanův efekt

Vážený pane, polemizoval jsem s příspěvkem na téma Peltzmanův efekt, který obecně tvrdí, že regulace zvyšuje rizikové chování, rychlost byla příkladem, že to ne vždy platí.

I základní limity jsou omezení rychlosti a když už jste to nakousnul tak ČR je rozhodně nemá nejmenší na světě, zkuste si zajet do Skandinávie. Ostatně i těch 30 mil není daleko od našich 50 kilometrů, přesněji 48km/h (ve Skotsku jsem nějaký ten tisíc km najezdil) a na dálnicích tam mají 70 mil, tedy pouhých 112 km/h, jiná věc je, že to tam na dálnicích nikdo nedodržuje.

Ještě jsem si všiml těch 70 km na městské okruhu jak píšete. Dobrá zpráva je, že můžete jezdit o deset km rychleji, na silnici pro motorová vozidla v obci je u nás limit 80 km/h, což na většině okruhu platí, tedy pokud tam není nějaký hlukový limit nebo to není tunel.

M. Prokop 18.7.2016 17:17

Re: Peltzmanův efekt

Na "třicítce", zvláště pak bezdůvodné, což je většina, se můžete kdykoliv postavit a vybírat.

M. Sedláček 18.7.2016 13:48

A úředníci nebudou mí co žrát :-)

To jste tomu dala, takhle brát nesvéprávným iluze.

J. Kopeček 18.7.2016 12:08

Opravdu bylo odstraněno veškeré označení?

Anebo autorka zase blafuje, jak je ostatně jejím zvykem?

P. Papež 18.7.2016 11:35

Souhlas.

Nejenže se vyhazují naše peníze lidmi, kteří si tím hojí svoje mindráky (kolik politiků by bylo schopných se samo živit bez možnosti vysokého platu z našich daní a různých bokovek), ale omezuje se osobní svoboda. Jen opravdový blbec může říci, že bude klidně hlídán a šikanován, protože on není grázl a tak se mu nemůže nic stát. Takový blb si měl přečíst Orwella. Ovšem blbové většinou nečtou, jen buzerují.

M. Prokop 18.7.2016 11:02

Všeho s mírou.

Moc značek, zákonů a vyhlášek škodí, žádné taky není proveditelné.

Ovšem, co dělat s tím mechanismem, že za dobrého je považován prakticky výhradně politik, zvyšující represi a úředník, zesložiťující právní prostředí, to nevím.

No a v dopravě, nejen silně redukovat značky, ale hlavně zakázat policajtům "preventivní" buzeraci, akce, lekárničky, etc. Ať se soustředí na zjevné přestupníky a nebuzerují "jen tak".

J. David 18.7.2016 9:52

Dopravní značení a dopravní "předpisy"...

Méně znamená mnohdy více, kdy v jednoduchosti tkví dokonalost. Ta redundance dopravního značení je někdy "na mrtvici", navíc mnohdy si ve svých kategoriích a prioritách protiřečí (svislé, vodorovné, dočasné značení). Jako bývalý IT a matematik, dnes prduch, jezdím s poštou, mohu glosovat. Dopravní značení je leckde tak logicky zmatečné, že strejcovi pod kloboukem musí vzniknout "prádelna", jak se mu kštice zapaří, když třímá volant. Nic proti, nikdo není dokonalý, sám dotyčné toleruji, pouze si jen něco mumlám pod vousy, a oči mám "na šťopkách", netroubím, nepovykuji, ani negestikuluji, abych strejce v klobouku nevystresoval k větším hovadinám (to platí i pro "ručkující" dámy). Nebudu soudit nerozvážlivě, ale opravdu, není na našich silnicích les nesmyslného značení? Posuďte sami...

Tohoto chaosu kouzelně využívá parta vechtrů (označená titulem "Městská policie") k inkasu "výpalného" do městské kešeně a jejich prebendám. Zkušenosti mám, ale relevanci nechám na mých případných kriticích, neboť neznalost dienstreglamá neomlouvá (pane řidiči, značky dočasného omezení rychlosti jste si nevšiml? Bude to za "litřík", bylo tam 30, rychlost jste překročil o 12, finito). Nic jsem jim nedal, asertivně jsem je poslal do "pihele" s tím, že si to vyřídím u komise na pověřeném OU. Jak to dopadlo? Dobře, protože značka přenosná tam byla umístěna v předstihu dvou dnů, než tam měla být umístěna. MP si z toho udělala "rejži". Myslíte, že byl šéf MP plísněn? Nikolivěk, prý dělal prevenci, aby si řidiči zvykli (cash). Kouzelné zdůvodnění, nicméně jsem "ušetřil litřík", nikolivěk ale čas, kdy jsem se na amtu musel onanovat. Místo, aby hovada z MP eliminovali bordeláře ve městě, převraceče košů a vyřvávače rušení nočního klidu, potažmo neuklizené psí exkrementy pejskařů, měří radarem rychlost na pozemních komunikacích. "Šedej mor" za totáče byl,ale měl pouze pravomoc kontrolovat nahnilé zelí, hovna a opilce (obecní vechtr). Dnešní MP (jukněte na habitus), skoro jako SOCOM. SA magistrátů.

J. Vintr 18.7.2016 8:30

Nehody způsobují převážně lidé

kteří nedodržují dopravní předpisy. Pro ně jsou dopravní značky stejně zbytečné. Ostatní by se určitě bez značek dokázali obejít. Pud sebezáchovy a ohleduplnost by dokázaly vyřešit většinu situací.

A. Trick 18.7.2016 8:15

Fakt dobrý

velmi zajímavé bude až na silnici I. třídy se bude dávat přednost okresce (pravidlo pravé ruky).

Návrh autorky předpokládá počet aut a kvalitu silnic před sto lety

M. Šejna 18.7.2016 7:53

ach jo, paní Šichtářová

nevím, co máte proti kamerám sledujícím rychlost automobilů. Tyhle kamery jsou totiž opravdu velmi účinné. Poznávám to sám na sobě. Po Praze totiž skoro nikde nejezdím předpisových 50 km/h. Rzchlost dodržuji jen tam, kde jsou radary a snímací kamery. K předpisové jízdě mě zatím opravdu dokázaly donutit jen ty radary a kamery. A nejsem žádná výjimka. Stejně se chová většina řidičů.

M. Vondráček 18.7.2016 9:49

Re: ach jo, paní Šichtářová

To že umíte jezdit 50 pouze pod hrozbou trestu o Vás dosti vypovídá :-)

M. Šejna 18.7.2016 10:01

pane Vondráčku

ano, jsem totiž klasický český řidič. Narozdíl od Vás, který dodržujete dopravní předpisy všude.

Vy opravdu jezdíte po Praze padesátkou? Zkusil jste to někdy, aniž by Vás protrubovali ostatní řidiči?