DVĚ TÉMATA: Úvaha z pozdního večera
Je neděle večer. Skončil slunný den pozdního jara. Na pozadí nebe krvavě zbarveného zapadajícím sluncem posedávají na holých větvích krkavci a lačným okem hledí na doposud zapečetěnou volební urnu. Slunce zapadne, nastane tma. Jedenáctá hodina odbila, víka cvakne, urna se otevírá a krkavci se vrhnou na výsledku s radostným křikem:
„Já to říkal! Já to říkal! Říkal!‟
Ano, přestože u nás volby skončily v sobotu, čekáme, až se odvolí v celé Evropě. Ani exit polls nejsou příliš přitažlivé, pokud se o nich dá mluvit. Nezbývá mi než čekat a vracet se k tématům, která mě zaujala.
Je to bezpochyby případ krádeže výtvarného řešení předvolebních klipů Pirátů. Filmy Anděl páně a Anděl páně 2 měly náklady ve výši 55 milionů. To, co Piráti předvedli, není jen krádež, je to parazitování na popularitě díla Jiřího Stracha a kolektivu spolupracovníky. Budu zvědav, jak dopadnou soudy, pokud k nim dojde. Iluze si ale nedělám. Důvěru v jejich slušnost a nezaujatost ve věci autorských práv jsem ztratil, když upřely národem milovanému umělci Josefu Skupovi autorství postav Hurvínka a Spejbla. Naději dává jiný případ. Soudy byly naopak opakovaně velmi přísně ve věci práv na vizuální ztvárnění Golema, jak ho známe z Werichova filmu Císařův pekař. Zkuste si otevřít Bistro u Golema a vedle vchodu postavte libovolně vyvedeného panáka. Byly doby, kdybyste za to riskovali pobyt v Daliborce. Třeba je to dnes už jiné a krást se smí. Piráti v tom jdou příkladem.
Druhé téma mě poutá dlouhodobě. S volbami ho připomínám jen proto, že se o něm při každých volbách hodně mluví. Souvisí s definicí, co je to krajní pravice. Žádná taková definice samozřejmě není. Jako etalon slouží hitlerismus a zavírají se při tom oči, že jeho prapor byl rudý a partaj měla v názvu socialismus.
Viděli jsme to i v poslední předvolební kampani. Krajnosti přirozeně existují, ve všem, v politických názorech také. Pokud ale se pohybujete v levém pásmu, můžete si vykračovat jako na špacír a žádné nebezpečí vám nehrozí. Jakoby se vlevo táhlo zábradlí, které vám zabrání spadnout do propasti obecného opovržení. Vlevo si můžete dovolit cokoli. Tleskejte Hamásu za to, že pekl v troubě děti, sympatie levice budou na vaší straně, protože nepřítel mého nepřítele je přítel a my, co jsme vlevo, usilujeme za lepší svět bojem proti systému.
Vpravo žádné zábradlí není. Tam musíte našlapovat velmi opatrně a kupodivu, čím více západně se ocitnete, tím obezřetněji vyhledávejte půdu, kam šlápnete. Viděli jsme to při kampani. Výrazně se v ní projevoval Alexandr Vondra. Pro mě je to střízlivě uvažující realista. Ale pro takovou Apolenu Rychlíkovou? Vondra inklinuje ke krajní pravici, prosazuje represivní politiku zahrnující potírání opozičních hlasů, poučila nás v rozhlase. A šup s ním do jámy opovržení!
Psáno pro Poslední slovo Lidových novin
___________________________________________________________
PŮVOD TAJEMNÉHO ROBOTA PŘIVEDE MĚSÍC NA POKRAJ ZKÁZY
Jsi robot? Tak ti tu tvou plechovou držku rozmlátíme! Ano, roboti zažívají v Arkádii špatné časy. Starožitníci Kuba Nedomý a kyborg Dědek Čuchák ovšem ani na vteřinu neváhají postavit se na správnou stranu. Odpověď na způsob, jak vrátit plecháčům důstojnost, se skrývá ve Zlatém pomeranči. Kdo je Bejby, jenž se z něho zrodil? Robot? Polymorf? Nekontrolovaný experiment? Dost možná všechno dohromady. Hlavně a především je to ale bytost, která dokáže Kubovi s Dědkem pěkně zkomplikovat život…
Nová akční sci-fi z oblíbeného cyklu Arkádie, která postavami a prostředím volně navazuje na knihy Hvězda mého života, Ultimus, Hu! Povídky Dědka Čucháka a Ostrov nesmrtelných.