20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

EVOLUCE: Pasteurův bod

Vzdouvající se mořské vlny měly příjemnou teplotu a proháněly se v nich biliony bakterií. Dnes se jim říká archebakterie, ale tehdy to byla většinová populace. Požíraly ty menší a pochutnávaly si na nich. Nasávaly minerály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Roldan 13.11.2022 13:10

Věda vysvětlená vesele. Super!

R. Gramblička 12.11.2022 8:52

Kecáte, už v období karbonu (cca 340-300My) dosáhl obsah O2 maxima kolem 30%. Pokud by před 400My byl obsah pod 1% nemoh by se oceán hemžit životem, jakože se hemžil. Analýza kapek vzduchu v kamenné soli 800My staré prokázala 10% kyslíku

R. Gramblička 12.11.2022 8:52

Kecáte, už v období karbonu (cca 340-300My) dosáhl obsah O2 maxima kolem 30%. Pokud by před 400My byl obsah pod 1% nemoh by se oceán hemžit životem, jakože se hemžil. Analýza kapek vzduchu v kamenné soli 800My staré prokázala 10% kyslíku

F. Zrcek 11.11.2022 23:19

Autorem uváděných 400 mil je někde mezi silurem a devonem. Z následujícího karbonu je doložen obří hmyz, který by, pokud používal analogický způsob dýchání, nejspíš nepřežil ani v dnešní atmosféře. Někde se udává, že obsah kyslíku tehdy významně převyšoval 30%, ale je to spíš spekulace. V každém případě primární nárůst kyslíku je doložen vznikem železných rud, které vznikly vysrážením oxidovaných železitých Fe3+iontů. Ty železnaté Fe2+ byly předtím dobře rozpustné v tehdejší mořské vodě. Velká kyslíková událost (GOE) je nejčastěji datována do cca 2.2 - 2.0 miliardy let.

Kdybych si byl tehdy podle autora měl vybrat kyslík nebo alkohol, asi bych zůstal konzervativní. Ale anaerobi se i tehdy asi živili daleko většími svinstvy...

M. Šejna 11.11.2022 20:38

Nemáte pravdu.

Na počátku Jury, tedy před 200 miliony let, byl obsah kyslíku jen 10 procent. Současné úrovně dosáhl objem kyslíku teprve před 40 miliony lety.

Pasteuruv bod, tj. 0,3 procenta kyslíku, byl dosažen opravdu teprve před 400 miliony lety.

J. Joudová 11.11.2022 16:57

No, ondatra není úplně lesní zvířátko... ;-)

V. Novak 11.11.2022 16:22

Bylo tam psáno "vědecká populární literatura". Já bych použil slova popularizační - ale to je už jedno.

R. Gramblička 11.11.2022 15:59

třeba paní Rybnické choděj dávat dobrou noc medvědi nebo ondatry

J. Joudová 11.11.2022 15:17

Správně! Pane Hlubučku, laskavě se to neprodleně doučte a svůj článek přepracujte! ;-D

J. Joudová 11.11.2022 15:07

Tak ono už se ani nesmí říkat „lišky“? To mi nějak uniklo...

J. Černý 11.11.2022 14:20

Vy jste byla kde ?

J. Černý 11.11.2022 14:18

Zajímavé

H. Rybnická 11.11.2022 13:57

.. a nějaký trouba, který žije na zapadlé vesnici kde lesní zvířátka dávají dobrou noc... ...

H. Rybnická 11.11.2022 13:55

A kdo je to, pane Chrastina "nám všem" ? Mně ne a většině občanů také ne. Ba jsme rádi že máme spojence. Ale osobně bych Vám přála žít dnes v malilinkém státečku bez Evropské Unie. Takže pozdravujte toho stréca z Moravy, kterej v životě nebyl dál než za humny .

H. Rybnická 11.11.2022 13:53

Pane autore vynikající článek, přiučila jsem se všeličemu a hlavně - záživný a s humorem. Gratuluji.

P. Princ 11.11.2022 13:45

Technická poznámka :

Údaje v posledním odstavci jsou podle mně nesprávné. Podíl kyslíku v atmosféře se začal zvyšovat už v paleoprotozoiku před cca 2,5Mld roků. Úrovně 0,21% dosáhl cca před 2,1Mld roků. Následovalo období cca 1,5Mld roků, kdy se podíl kyslíku v atmosféře nezvyšoval, protože jej vázala mořská voda, mořské dno a povrch souše. Tehdy se původní bakterie začaly adaptovat na kyslíkový proces, s využitím mitochondrií. Mezitím se absorpční kapacita vody a hornin naplnila, a podíl kyslíku v atmosféře začal stoupat (kambrium, ordovik).

V době před 400 000 000 roky (devon), kterou zmiňuje pan autor, už na Zemi žili obojživelníci a ryby. Obsah kyslíku v atmosféře byl srovnatelný s dneškem, nebo větší (údaje se různí).

R. Gramblička 11.11.2022 13:44

Není důvod, pan Pakosta namítá věcně. Není problém, pokud je populárně naučná literatura psána humorným stylem, ale neměla by obsahovat nesmysly, kterých je v článku víc než dost

R. Gramblička 11.11.2022 13:40

populární literatura je fajn, sám jsem jejím příznivcem, jen nesmí obsahovat faktické nesmysly, což se autoru jaksi nepovedlo

R. Gramblička 11.11.2022 13:37

před 600 My rozhodně neprobíhalo jen hnití a kvašení, naopak v atmosféře i ve vodě již dávno byl kyslík, byť zdaleka ne tolik, jako dnes a už tehdy se v oceánech žili nejen archea a baktérie, ale i jaderné buňky ("prvoci") a dokonce i první mnohobuněčné organizmy (ediakarská fauna). Co se stromatolitů týče, ty tady byly již před 3,5 miliardami let, přičemž sinice se objevili nejpozději před 2,1 Gy a právě do té doby (2,4-2,1) je udávaná tzv velká oxidační událost, dávaná do souvislosti s velkým rozšířením fotosyntetizujících sinic. Hypotéza, že k pasteurově bodu došlo před 400 My je dávno překonaná, v té době se oceány hemžili životem včetně hlavonožců, trilobitů i primitivních ryb. Studie z 2016, která provedla hmotnostní spektrometrii vzduchových bublin v kamenné soli staré 813 My stanovila obsah kyslíku na 10%!

Mimochodem mezi Archea patří i sinice. Měsíc byl před 600My o něco blíže, než dnes, ale zdaleka ne tolik, jako po svém vzniku.

Příště by to chtělo si o tématu něco málo zjistit

S. Kalužík 11.11.2022 13:05

Nechápu proč, pan Pakosta píše rozumně :)

F. Navrátil 11.11.2022 12:40

O čem jiném, než o přirozeném vývoji článek je? A o čem jiném, než popírání přírodních zákonů, Brusel vlastně je. Řečeno vašimi výrazovými prostředky, ať už Brusel nebo EU udělá sebevětší skopičinu, vždy se najde nějaký hlupák, který to v diskuzích obhajuje.

J. Pokoutný 11.11.2022 11:33

:-)

J. Hejna 11.11.2022 10:29

Vám musel, pane Pakosto, někdo hrozně ublížit.

Je mi vás opravdu líto.

J. Hejna 11.11.2022 10:25

"nám všem celý ten totalitní Brousel a to jeho všekazivá EU leze krkem"

Ale ještě se to tutlá.

V. Chrastina 11.11.2022 9:52

To je holt, pane Nováku, tím že nám všem celý ten totalitní Brousel a to jeho všekazivá EU leze krkem. Až tomu neomarxistickému podniku bude konec, už po něm nikdo ani nevzdechne. Tož tak, řekl by strýc Pagáč z Moravského Slovácka!!

K. Novák 11.11.2022 9:31

Tak to dopadá, když člověk ztratí smysl pro humor!!;-D

K. Novák 11.11.2022 9:30

Je zajímavé, že ať je článek o čemkoliv, vždy se najde nějaký hlupák, který do diskuze narve Brusal, popř. EU!!:-P

A. Pakosta 11.11.2022 8:19

Nesouhlasím, pane Šejno. Tohle je přesně ten "americký styl" vědy pro pitomce, který bují v komentářích jinak zajímavých dokumentárních pořadů na TV Prima ZOOM například. Autor sice prezentuje vědecky zjištěná fakta, ale ve snaze přiblížit je laikům, potažmo nevzdělancům, ba i pitomcům, dopouští se zároveň řady zjednodušení, zkreslení a v krajním případě i překroucení některých fakt. Tvrdit například, že bakterie při rozmnožování zažívá něco jako sexuální vzrušení, že jí některá potrava chutná a jiná ne, či naznačovat dokonce jakýsi pozitivní vztah k alkoholu u bakterií, to jsou nevědecké bláboly, které ve výsledku pravdu zamlžují, místo aby ji objasňovaly. Prostoduchý čtenář má nabýt dojmu, že všechna zviřátka jsou víceméně stejná jako my lidé, a že tedy svému jezevčíkovi uděláte největší radost, když mu nasadíte na hlavu červenou santa čepičku, vyfotíte jej se svým batoletem (ve stejné trapné čepičce) a tu fotku pak zveřejníte na bůčku nebo na tvitru. (To jsem si nevymyslel, viděl jsem to v jedné reklamě)

Ve všech tě populizátorských blábolech se pak autorovi téměř ztratí původní smysl sdělení, že totiž to, co nově vzniká v přírodě, může přes počáteční negativní vliv nakonec převzít dominanci a stát se pozitivně vnímaným jevem - i když zde se dopouštím rovněž nevědecké interpretace, když používám slov "pozitivní" a "negativní" vliv či vnímání. Pozitivní pro koho, to je ta otázka. Autorovým stylem řečeno, matičce Zeměkouli je totiž od počátku zcela jedno, jaká že to organická plíseň jí začala bujet po těle, a lidé jí nejsou o nic milejší ani protivnější než prvoci nebo anaerobní baktérie. Jen se těší na to, až Slunce dospěje ke konci životní dráhy, vybuchne v supernovu, a ona, Země, se zas jednou pěkně zahřeje.

F. Navrátil 11.11.2022 8:18

Naštěstí v té době neměly baktérie Brusel, takže vývoj mohl pokračovat bez světové ofenzívy proti kyslíkové stopě.

V. Novak 11.11.2022 7:57

No - a co když chtěl sdělit přesně to, co sdělil? Ono to není úplně všeobecně známo.