Středa 18. června 2025, svátek má Milan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PROTEST: Demonstrující zemědělci nemají právo ničit cizí majetek

Přísná zelená opatření poháněná ideologii ničí farmáře, kteří jsou z těch rychlých a někdy ne úplně racionálních změn právem rozhněvaní.

Šikana českých kamioňáků
Ve Francii však mají protesty dopady i na ty, kdo nemají se současným stavem nic společného. Zaznamenány byly případy, kdy protestující zastavovaly mimo jiné i české řidiče kamionů, ze kterých bylo násilně vytaženo a zdevastováno zboží.

Poškozená byla nejen samotná vozidla, ale několikrát došlo i k napadení řidičů. Přestože francouzská vláda několik dní slibovala vyřešení problémů, protesty trvaly i poté.

Právo na protest zemědělcům v evropský zemích nikdo nebere. Mnohé důvody lze určitě považovat za pochopitelné. Pokud se ale protestující dopouštějí takových věcí, jako rozjetí a převrácení kamionu, absolutně ničemu a nikomu neprospějí.

Milionové škody
Dosáhli pouze toho, že dopravcům vznikly stamilionové škody a svým jednání tak demonstrující zemědělci škodí ostatním. Oběťmi se stali dopravci nejen z České republiky, ale i třeba Slováci, Poláci, Němci nebo řidiči z pobaltských států.

Takhle se protestující opravdu chovat nemůžou a francouzská vláda nemůže říkat, že oni jenom demonstrují. Pokud demonstrují, ať demonstrují, ale ať nikomu neničí majetek a nechají lidi žít. I přesto, že je řada českých dopravců pojištěných, může je to položit, protože bude nějakou dobu trvat, než jim to pojišťovna proplatí.

Je třeba si uvědomit, že čeští autodopravci zažívali v posledních letech opravdu zlé časy a topí se v problémech. Ať už to bylo kvůli zdražení pohonných hmot v důsledku inflace, kdy řada dopravců nebyla schopna promítnout do cen zvýšené náklady na naftu, nebo předtím covid.

V posledních době to tedy opravdu nebylo jednoduché podnikání. To je důvod, proč tady teď křičíme, aby ve Francii nechali proudit zboží. Ať si protestují, ale současná forma protestu znamená také šikanu kamioňáků ze střední a východní Evropy.

Všichni ti, kteří nad násilnými protesty jásají, by si měli uvědomit, že dopravci z Česka a dalších postkomunistických zemí mají kvůli tomu problémy, trpí tím naše firmy i celá naše ekonomika.

Porušení volného pohybu zboží
Už od začátku jsem v kontaktu s řidiči, logistickými společnostmi i obchodními řetězci. Začali posílat svá videa a fotky a prosili nás o pomoc. Řada řidičů tam prostě uvízla. Volal řidič, který si nevzal inzulinovou kazetu, je tam uvězněný a nemůže odejít od kamionu.

Ozývají se řidiči, kteří byli vytaženi z kamionů a požádáni, aby otevřeli zadní návěs. Následně jim byly vyházeny palety ven a zboží rozřezáno nebo jinak poškozeno. Některé zablokovali na několik hodin a nemohli vůbec projet.

Komunikace ministrů
Ministr zemědělství Marek Výborný se obrátil na svůj francouzský protějšek, ministra Marca Fesneaua, který mu sdělil, že je to ostuda a že tamní vláda bude dělat maximum proto to, aby policie zasáhla. Jenže zkušenost je taková, že policisté si vše jen fotili a nikdo z nich nezasáhnul. To je ten důvod, proč i nadále křičíme.

Už minulou sobotu mi bylo řečeno, že v neděli mají protesty skončit. Pondělí na to zemědělcům francouzská vláda ustoupila, ale ani potom protesty neskončily. Ještě ve středu jsem měl telefonát od kamioňáka, který říkal, že protesty stále jsou a že tam zdržují dopravu.

Prý má strach, jelikož veze čerstvé zboží, zda mu ho vůbec převezmou. Evropské smlouvy zaručují svobodný pohyb osob a zboží. A tohle blokování, nefunkčnost právního státu a poškozování cizího majetku je naprosto nepřijatelné. Francie nedělá nic, přestože jde o porušení evropského principu volného pohybu zboží.

Francie musí začít jednat
Takové jednání není možné ponechat bez reakce. Už jsem proto interpeloval Evropskou komisi se třemi dotazy. Zeptal jsem, zda existuje objektivní ospravedlnění pro to, že Francie nezabránila takovému omezení volného pohybu zboží?

Dále jsem ji položil dotaz, zda EK bude po francouzské vládě chtít, aby jednala s patřičnou rozhodností a v praxi obnovila práva, která hospodářským subjektům náleží v rámci jednotného trhu?

A ve své třetí otázce se ptám na to, zda mohou české kamionové společnosti požadovat po francouzské vládě náhradu škody způsobené protesty a odpovědností z omezení volného pohybu?

Odpověď přijde až za několik dní
Věřím, že zásah Evropské komise a tlak, který jsme vytvořili napříč evropskými zeměmi, pomůže. Řešit to ale musí hlavně francouzská vláda, my to za ni nevyřešíme. Ať se postarají o volný pohyb zboží, uvolní hlavní koridory, protože ten nepořádek, který trvá už několik dní, je naprosto zbytečný.

Pokud Francouzi nechtějí ztratit veškerou kredibilitu, měli by začít jednat a případně proti násilným demonstrantům zasáhnout, pokud se budou podobné incidenty opakovat. Považuji za naprosto neakceptovatelné, že se někdo chová takovým způsobem. S problémem (nejen) českých kamioňáků se musí začít něco dělat!

Jan Kovanic
18. 6. 2025

Žádné „dvoustátní“ řešení pro sudetské Němce a palestinské Araby

Aston Ondřej Neff
18. 6. 2025

Není to často používané slovo.

Gustav Sitař
18. 6. 2025

Esej, který ovlivnil volby v USA.

Petr Homola
18. 6. 2025

Izrael se na Írán připravuje v podstatě nepřetržitě.

Konzervativní noviny
18. 6. 2025

Evropští představitelé by měli přestat radit Izraelcům, aby „ustoupili“.

Martin Zvěřina
18. 6. 2025

Nečekáš snad žádnou katarzi? S trochu pozdviženým obočím se mne takto tázal kolega zkušený...

Josef Kopecký
18. 6. 2025

Vláda Petra Fiala si udržela díky poslancům koaličních stran důvěru většiny Sněmovny. Pro její...

Lidovky.cz, ČTK
18. 6. 2025

Americký prezident Donald Trump ve středu prohlásil, že nemůže říct, zda Spojené státy podniknou...

ČTK, Lidovky.cz
18. 6. 2025

Ministerstvo spravedlnosti zveřejnilo časovou osu bitcoinové kauzy, kterou ministryně Eva Decroix...

Jaroslav Veis
18. 6. 2025

Krátce předtím, než jsme díky programátorskému samoukovi Tomáši Jiřikovskému všichni absolvovali...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz