Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Co kdyby se
eurosoudruzi radeji starali, Jak dostat kamiony ze silnic, a ne otravovat zivot lidem mimo velkomesta. Ti se musi slozite dopravovat cely zivot do skoly a do prace. Pro eurosoudruhy, jejichz hlavnim znakem je rozvrtat a znicit, co funguje, je globalizace a nadnarodni zisky modlou a mantrou. To se pak k lepsimu nepohneme.
Problém je v tom,
že idioti začali od střechy: až budou v přízemí, budou čekat na zázrak, jenž jim umožní postavit základy.
Tím základem všech elektrovizí je dostatek funkčních možností skladování energie.
Nemohu tvrdit, že nenastane, vyloučeno to není, normální ale je stavět dům od základů.
Elektromobilita je opravdový nesmysl
Takových, kteří se postaví do fronty na nesmysl je a vždy bude dost a dost, hlavně, že si pořídí něco módního.
Kde se vezmou takové baterie a hlavně kolik budou stát, jak budou prospívat životnímu prostředí, je módou nastydlému panu Neffovi buřt. Kde se vezme potřebný výkon pro nabíječky, kdo vybuduje elektroinfrastrukturu, to je fuk. Hlavně, že pan Neff bude mít módní elektroauto.
V jednom slovenském zábavném pořadu byla položena na první pohled hloupá otázka, kde má tramvaj výfuk. Otázka však není tak hloupá. Ta tramvaj má výfuk v Ledvicích, Tušimicích, Prunéřově, Počeradech, Mělníku atd. Totéž však platí i o elektroautech.
Elektromobilita samotná by byl opravdu nesmysl
Je (a byl) nesmysl strkat spalovací motor do starého koňského kočáru. V tomto smyslu má Josef Svoboda pravdu.
Pro celkové úspěšné řešení je proto třeba provést systémovou inovaci, nikoliv změnit jen jednu komponentu systému. Bude třeba změnit celý systém.
Příklad systémového přístupu: Právě proto Elon Musk organizačně zařadil firmu pro výrobu solárních panelů pod firmu TESLA, která vyrábí elektromobily. Plus další opatření. To pro dnešek stačí.
Dobrou noc, přeji.
Re: Elektromobilita samotná by byl opravdu nesmysl
Je zajímavé, že mám pravdu v tom, co jsem nikdy neřekl ani nenapsal. Jen by mne pane Pivodo zajímalo, co alternativního tam tenkrát měli nacpat.
Ještě byste měl poradit, z čeho budou všichni večer, když přijedou z práce, nabíjet elektroauta. Panely sice možná budou, ale potmě k ničemu.
Pro Josefa Svobodu
1. Technologické inovace typicky vznikají kombinací staré a nové technologie (do koňského kočáru byl skutečně strčen spalovací motor). Ale to je jen přechodný stav. Pak je třeba celý systém vyladit s ohledem na novou komponentu. Diskutující se zde rozčilují ohledně přechodného stavu.
Čím začít inovaci? Tím nejnáročnějším. Rozumné je začít tím, kde celý projekt může nejdříve zkrachovat, a pak teprve řešit méně náročnější úkoly.
Já v elektromobilech nepodnikám, a proto vám nehodlám radit (viz vaše dotazy ve druhém odstavečku). Představte si ale, čistě hypoteticky, situaci, kdy by řešení všech technologických problémů bylo předem známo. V tom případě by do podnikání (bez technologického rizika) mohl vstoupit kdokoliv. Ale to už by pak podnikání nebylo podnikáním. Viďte!
Re: Pro Josefa Svobodu
Pane, všichni rozumné lidé vždy postupují od jednoduchého ke složitějšímu.
Pokud se chcete učit podnikat formou pokusu a omylu, nikdo vám bránit nebude. Ostatním budete pro smích.
Pro Josefa Svobodu podruhé
Jestliže jsem pro smích jen několika důchodcům, kteří svou životní nudu vybíjejí zde na Neviditelném psovi, pak mi to vůbec nevadí.
Nicméně s důvěrnou znalostí oboru inovací a podnikání si vás dovoluji upozornit, že radikální inovace ve firmě Google (Alphabet) probíhají právě experimentální cestou, tj. cestou pokusů a omylů. Vznešeným teoriím se tam moc nevěří.
Video, na které bych vás mohl odkázat, je pouze v jazyce anglickém, což na Neviditelném psovi je obvykle na závadu.
I autor sci fi by měl mít fyziku v malíčku,
stačí vzít v potaz Ohmův zákon a je zřejmé, že pětiminutové dobíjení de facto zkratovými proudy distribuční síť nezvládne, nakonec je i proti takovému přetížení jištěna. A nadšení z vodíku je také třeba zavčasu zchladit, potíže s tankováním už p.Neff zmínil, ale nabalují se další, například skladování v autě, kdy při pouhém stlačení neslyne vodík dostatečnou energetickou hustotou, zkapalnění je náročnější než potenciální zisk a "kovový" je stále jen zbožným přáním. Když k tomu připočteme, že jen asi 5% vodíku se vyrábí elektrolýzou vody a zbytek ze zemního plynu, tedy metanu a odpadním CO2 (to je ten nejvíc fuj, že?) nevidím situaci nijak optimisticky. Navíc je zřejmé, že se na tato auta budou vztahovat stejná omezení, jako na LPG a CNG, tedy zákaz vjezdu do podzemních garáží a u vodíku dokonce možná i do tunelů, protože ten divoch je ve směsi s kyslíkem extrémně výbušný. Takže ano, asi by bylo možné a ekonomické vyrábět H2 elektrolýzou mořské vody u vzdálených větrných elektráren, ale stále zbývají pochybnosti ohledně skladování a dalšího transportu. V důsledku to bude dražší než stávající paliva.
Já bych osobně asi preferoval metan z klatrátu ( metanhydrátu) těžbou v šelfových mořích, vím, že Japonci už zkoušeli průmyslovou těžbu, ale asi bez úspěchu, je podezřelé ticho po pěšině.
Pro bývalého čs sci-fi spisovatele o potenciálu elektřiny
An electric plane with no moving parts has made its first flight
https://www.nature.com/articles/s41586-018-0707-9
Skutečně to letí. Viz video zde:
https://www.technologyreview.com/s/612451/an-electric-plane-with-no-moving-parts-has-made-its-first-flight/?utm
Vrtulník zkonstuoval už Leonardo da Vinchi a dokonce
jeho funkčnost dokázal v praxi. ALE tak, že dva stejné modely, poháněné hodinovým strojem zavěsil přes kladku a ten z nich, kde se točily dva protiběžné rotory, stoupal vzhůru.
Sestrojit funkční letadlo bylo nemožné, dokud nebyly k dispozici pohonné jednotky s dostatečným poměrem výkon/hmotnost a tomu Leonardovi se to tudíž nepodařilo. U vrtulníku jsou požadavky ještě náročnější.
Ostatně, vozidlo poháněné parním strojem mohlo v praxi jezdit jen po kolejích, ačkoliv první parní automobil (Cungot) tady byl dříve, než lokomotiva, jenže výkon, resp. množství páry, nestačilo. Stroj ujel jen kousek a pak mu došla pára...
Elektromobil s baterií naráží na stejný problém!
Pro Petra Vaňuru
Svým diskusním příspěvkem výše jsem taktně upozorňoval aurora článku, že elektřina má vyšší potenciál než vodík.
PROČ TAK SLOŽITĚ?
Nač řešit vy nedoukové akumulátory, nádrže na (unikající a bouchající) vodík a podobné krkolomnosti.
Stačí přece na střechu automobilního vozu vztýčit stožár s vrtulí (hnanou bujnými větry), doplnit vhodnou převodovkou, upravit výškově všechny podjezdy a mosty.......
No já vím! Při větším větru by se ta autíčka převracela na bok, ale vhodné stabilizační gyroskopy......
Svezení elektromobilem také není špatné
Už několik let je to jediná možnost pro taxíky na Schipolu.
Pane Neffe
Ještě jste opomněl zmínit to, že se ta auta na baterku musí nějak nabít. Už to vidím, jak jen u nás každodenně takový milion aut přiveze své majitele domů z práce a ti svého miláčka strčí do zásuvky a budou se snažit sosat každý jeden pár kilowatíků. Současné rozvody na to prostě nejsou dimenzovány a jejich obměna by byla dlouhá a finančně velice náročná. A to nemluvím o tom, jak by se nabíjela zaparkovaná auta na silnicích ve městech. To jako hodlají rozkopat každý chodník? Jako silnoproudař se těm hlupákům směji. I když politici a (ne)ziskovkáři rádi poroučí větru a dešti.
Re: Pane Neffe
To je bohužel důsledek nedovzdělanosti populace, tohle by si měl umět uvědomit každý středoškolák. Bohužel mám dojem, že si zelení MAŠÍBLI nejsou schopni uvědomit rozdíl mezi elektro automobilem a mobilním telefonem, mobil jako mobil, no ne!
Větrníky způsobují oteplování.,
které je vyšší, než spálení odpovídajícího množství fosilních paliv.
https://www.technologyreview.com/s/612238/wide-scale-us-wind-power-could-cause-significant-warming/
Re: Větrníky způsobují oteplování.,
Taky bych řekl, že vrtulníky způsobují oteplování - jak se ten vítr tře o vrtuli, tak se otepluje, již každý školák ví, že třením vzniká teplo. Zdarma nabízím tuto teorii oteplovačům.
mohu se autora pozeptat
jak to je s cenou toho vodíku? je srovnatelná s cenou elektřiny (nemyslím teď propagační nabíjení zdarma) či s cenou fosilních paliv, nebo výrazně dražší?
Ono to s tím vodíkem má malý háček - vodík se ve velkém vyrábí termickým rozkladem methanu (zemního plynu) při 1000 °C. Elektrolýza vody vyžaduje hodně elektřiny; při ní se jako elektrolyt používá roztok kyseliny sírové a ve vodě elektrody z platiny. Není to levné.
Ono jsou zatím všechny cesty k náhradě fosilních paliv v dopravě otevřeny, nicméně zatím žádná není plnohodnotná a/nebo jsou dražší.
Re: A ta elektřina
No přece ji máte doma v zásuvce, vy nedovtipo :o)
Svět se tchnologicky vyvíjí a dokonce stále rychleji
Schází mi v této diskuzi proto úvaha o tom, jak budou obě (konkurenční) technologie asi vypadat za 5 let, a později.
Toto by mělo být rozhodující kritérium pro současné rozhodnutí.
No jo, a Vy to víte? A co na to Kurzweil?
V současnosti by nešlo o rozhodnutí technické, nýbrž politické. A když se do toho plete politika, je prakticky jisté rozhodnutí v nejlepším případě jen pitomé.
Re: Svět se tchnologicky vyvíjí a dokonce stále rychleji
Tak naleštěte svou věšteckou kouli, nebo naložte do pece, jako v tom známém díle Járy Cimrmana. Ale pokud znáte budoucnost, tak si raději vsaďte Sportku. :-D
Ano, Astone,
větrníky vyrábí elektřinu "zadarmo", ale pouze pro majitele. Ty ji krvavě zaplatíš, obzvláště při přeměně na jinou energii, v tvém případě na vodík-tzv. Power to Gas. Navíc se jedná o velmi neefektivní proces. Takže se předčasně neraduj.
A navíc: proč vyrábět pracně plyn, když ho je na (v) Zeměkouli dostatek? Auta na stlačený plyn-a ba dokonce i obrovské lodě-už jezdí. Aniž by zapříčinily zaplevelení krajiny "větrníky".
Rozuzlení
Předpokládám, s definitivním a správným rozhodnutím příjdou pomatenci z EU po důkladné konzultaci s Kateřinou "Biomasou"!
Ano. Jedině správné rozhodnutí nemůže přijít odjinud než z brusele. Tam ovšem zvolí tu zaručeně nejpitomější možnost.