Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

ENERGETIKA: Soběstačnost kontra solidarita

České republice v současnosti stále do značné míry dominuje ve veřejném prostoru diskuse o riziku dalšího růstu cen elektřiny. Souvisí to s cenami regulovaných položek, které koncem listopadu po intenzívní veřejné debatě v definitivní podobě oznámí Energetický regulační úřad.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Když si někdo bez dotace dá na střechu pár panelů a nabíjí si baterii atd., je to hodné uznání, ale odměnou je mu jeho úspora. Měl by ale platit tolik za jistič, aby zaplatil i zbytečné vyšší zajištění zimní spotřeby v létě.

Ale když si někdo postaví FVE s dotací půl milionu a chce přebytky prodávat, a je jich tolik, že zajištění jejich nestability vyžaduje 400 miliard vynucených investic, měli by platit jako mourovatí, protože pokud se to rozpočitá do jednotkové ceny, platěj ti zbylí tolikrát víc, kolikrát se těm bohatejm sníží spotřeba.

A je nám opravdu prd platný, jestli se snížila závislost na ropě (kterou jsme ale stejně netopili).

0 0
možnosti
PV

souhlas...ovšem...

závislost na ropě, té ruské, a plynu, toho ruského, se snížila se záporným znaménkem, jak přiznal i Sikola nejvyšší importy od roku, tuším 2013...

0 0
možnosti
LN

Agora-energiewende.de byla dobrým zdrojem o výrobě el. energie v Německu, na němž bylo snadné předvést, jak nestabilní jsou dodávky z OZE a jaký podíl výkonu v daném okamžiku který zdroj dodával. Báječný vyhledávací nástroj webu zrušili, změnili doménu a znesnadnili drasticky možnost odkázat na reálný a velký problém německé energetiky - nedostatek el. energie a problémy s OZE. Takže staré odkazy už nefungují a s pomocí inovovaného nástroje je nutno znovu nakonfigurovat zdroj informací, jak jejich šílená energetika funguje v praxi. :-)

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/27.11.2022/27.12.2022/today/ (nefunkční starý odkaz)

Tak alespoň něco málo - jak vypadá potřeba elektřiny Německu a její reálná výroba dnes. Je vidět, že Německo musí část el. energie dovážet (pravděpodobně z JE ve Francii). A taky jak malý podíl dodávají předotované OZE, do nichž už Německo napumpovalo biliony EUR:

https://www.agora-energiewende.de/daten-tools/agorameter/chart/today/power_generation/01.12.2023/01.12.2023/hourly

No a konečně se mi podařilo nastavit i stav před rokem, kde je vidět, jaký podíl mají OZE na celkové výrobě elektřiny v Německu:

https://www.agora-energiewende.org/data-tools/agorameter/chart/today/power_generation/27.11.2022/27.12.2022/hourly

A takhle vypadal letošní listopad v Německu, kdy hodně foukal vítr. V prosinci už pojedou na uhlí... :-)

https://www.agora-energiewende.org/data-tools/agorameter/chart/today/power_generation/01.11.2023/30.11.2023/hourly

0 0
možnosti
PV

můj ekonomický pohled:

barák, spotřeba 4MWh/rok. Výkon FVE 10MWh/rok.

řekněme, že spotřebu pokryji jen během půl roku.

Nákup 2 MWh: - 13 000

Uspora 2MWh: + 13 000

Prodej 8MWh: + 28 000 (při ceně 3,5 /kWh)

0 0
možnosti
JG

J30. 64G85a71n51a56u96r

1. 12. 2023 12:21

;-D;-DVýkon FVE 10MWh/léto, spotřeba 4MWh/ zima!Takže si v létě topte, ale bez dotací (loupeže)!!!

0 0
možnosti
PB

P61e98t54e 43B82r82i96c20h

1. 12. 2023 12:15

Každému žáku ze třídy vyšší než 5. obecné, který se učí ve fyzice o elektřině, její výrobě, skladování, přenosu a využití, je zřejmé, že soláry a větrníky jsou dobré akorát tak pro nestydaté loupežníky, kteří si hrají na zachránce planety.

Soláry a větrníky (a obecně Občasné Zdroje Energie - OZE) vzhledem ke svým výkonům a hlavně nepředvídatelnosti a nestabilitě výkonu se mohou uplatnit jenom tam, kam není možné nebo se nevyplatí natáhnout dráty z elektrárny, tj. pro tzv. ostrovní odběratele. I ti musejí mít dosti velké a nákladné úložiště/akumulátory pro střádání energie na dobu, kdy OZE mají slabý až nulový výkon, chtějí-li se při tom dívat na televizi, pohánět ledničku a pračku, apod., o cirkulárce a podobných kutilských strojích nemluvě. Že jsou to nemalé vícenáklady nejen na finance, ale i prostor a další opatření je zřejmé.

Kdyby nebyly horem dolem dotovány, u nás např. prostřednictvím zákona na podporu OZE (podpora Otevřené Zlodějině Ekoteroristů), podněcující přímo k loupežím nazývaným dotace OZE, dávno by byly využívány efektivně jenom tam, kde se to vyplatí. Tak by se choval rozumný hospodář, na rozdíl od bandy loupežníků, kteří mají ruce v kapsách daňových poplatníků, díky zákonu na podporu OZE, ponořené až po lokty.

0 0
možnosti
JK

Proč se snažíte vylamovat otevřené dveře? Je samozřejmé, že OZE postrádají možnost konstantního výkonu jako je tomu u klasických zdrojů energie. Ale vždy je něco za něco.

Proč by tyhle - pro vás občasné - zdroje energie nemohly koexistovat současně s těmi klasickými? Proč lidé jako vy tak zarputile bojují proti co jen zmínce o OZE? A proč je pro lidi jako vy nepřípustná myšlenka, že by se běžný občan mohl alespoň částečně nebo dokonce zcela osvobodit zpod jha monopolních výrobců a dodavatelů energie?

Čím dál tím víc si myslím, že lidé jako vy jsou nějakým způsobem napojeni na ČEZ, rafinerie a další firmy kolem toho. A pokud napojeni nejsou, tak to jsou "užiteční idioti" v jejich službách". A ti, jak je známo, pracují s větším nasazením než kdyby za to byli placeni.

Současný moderní človek je otrokem dodavatelů energie v různých jejich formách. Stačí, že se Rusko a několik ropných států dohodne o znížení produkce, a na druhý den člověk-milion platí u benzinky o 5 % víc. A neudělá s tím vůbec nic. To samé platí pro stát. Když se stát rozhodne zvýšit spotřební daně na energie, rovněž s tím občan neudělá nic.

Pokud by ovšem bylo možno získat částečnou nebo úplnou energetickou soběstačnost pro běžného člověka, byla by to pro ty monopoly a rovněž pro stát katastrofa. Firmy by se musely spokojit s menšími zisky, stát by musel zefektivnit provoz sebe sama. Nezávislost občana v jakékoli formě je nebezpečná. Zajímavé přitom je, že proti získání energetické nezávislosti nejvíc doslovně bojují pravicově orientovaní lidé. To jsou paradoxy...

0 0
možnosti
JK

J83a16n 39K58l40a15u81d80a

1. 12. 2023 11:45

Krásně vyrovnaná výroba OZE např. v ročním grafu je způsobena agregací pomocí aritmetického průměru. Jestlipak si patřiční politici uvědomují, že tento průměr lze v praxi realizovat pouze akumulací této výroby po dobu minimálně půl roku?

0 0
možnosti
JK

Dávám do pozornosti dva dny starý článek o tom, jak společnost Google postupně realizuje svůj záměr pohánět svá obrovská data centra pomocí geotermální energie. Nemusím snad říkat, že geotermální energie je - ve srovnání s předpokládanou délkou lidské civilizace - nekonečné množství. Mimo jiné i proto, že zemské jádro je z kovu a nepřetržitě se pomalu otáčí, čímž pořád vzniká gigantické množství tepla.

https://techpedia.ta3.com/technologie-pre-biznis/novinky/energetika/12384/google-spusta-prvy-pokrocily-geotermalny-projekt-svojho-druhu

Proč by v budoucnu na podobné báze nemohly být energii zásobovány obytné čtvrtě nebo i celá města?

0 0
možnosti
LN

;-D IDIOTE ZELENÝ, slyšel jsi něco o tzv. GREENWASHINGu? Ne?? Použij Google!!!;-D

Své FANTASMAGORIE si nacpi do (_,_)!!!

0 0
možnosti
MK

Autore, nemám nic proti racionálním argumentům, ale demagogie jste si mohl odpustit. Např. tyto:

1) Distribuční poplatky 2x z domu do domu. To je samozřejmě nesmysl. Když mi fotovoltaika nepokryje spotřebu, kupuji elektřinu z elektrárny a distribuční poplatek samozřejmě platím. Pokud vyrábím více než spotřebuji, elektřina se v žádném případě přece nevrací zpátky do elektrárny.

Přesně podle fyzikálních zákonů jde cestou nejmenšího odporu k nejbližšímu místu spotřeby. Tím bude s největší pravděpodobností některý z mých sousedů. Ten tak bere elektřinu ode mě, ale distribuci platí, jako by bral z elektrárny. Je tedy distribuční společností okrádán.

2) Zálohování. Opět nesmysl. V každé distribuční soustavě musíte mít zálohu minimálně o kapacitě největšího zdroje. Kdyby tento zdroj vypadl a vy byste zálohu neměl, pak byste měl velký problém.

A největším zdrojem u nás je Temelín, který pokrývá cca 20% naší spotřeby. Minimálně tak velkou zálohu tedy musíme mít. No a když Temelín jede, tak s touto kapacitou hravě zazálohujeme ta 4% OZE. Takže nic moc navíc opravdu nepotřebujete.

A dalších nesmyslů máte v textu celou řadu a v omezeném prostoru diskusního příspěvku není v mých silách se ke všem vyjadřovat.

Jediné v čem s vámi souhlasím, jsou ty dotace. Opravdu jsem si fotovoltaiku nepořídil kvůli nim a šel bych do toho i bez nich. Ale jak se říká, hloupý kdo dává - hloupější kdo nebere. Ale jak říkám, neobhajuji tyto dotace a naopak s nimi nesouhlasím. Jsem pro jejich zrušení, ale ne samostatně ale v balíku se všemi dotacemi. Všechny totiž křiví trh a jsou čiré zlo.

0 0
možnosti
JG

J26. 97G75a66n52a18u17r

1. 12. 2023 9:47

Neodevzdat nalezené prachy je trestné.Jednou za to zaplatíte!:-/

0 0
možnosti
PP

P67e43p69a 78P48e66p97a81x

1. 12. 2023 9:21

Autor má pravdu, solární zdroje možná půl roku v energetické soustavě neexistují, v létě jsou zdrojem nadprodukce el. energie, ale né v noci, je to podobná situace jako s problémovými občany, možná budou pracovat, ale jen občasně.

0 0
možnosti
JK

Primárně ovšem nejde o to okamžitě nahradit veškerou výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů. To jen ropáci tímto pořád argumentují: slunce pořád nesvítí a vítr pořád nefouká.

Smyslem - alespoň v této fáze - je snížit závislost na fosilních palivech. V optimálním případě by ekonomika v teplejších měsících mohla do velké míry šlapat na OZE, a v chladnějších tak jako dosud. Každé procento, které se ušetří na dovozu ropy a plynu. Dovoz (každý dovoz) mimo jiné snižuje HDP. Pokud ta která země dovede produkovat část své elektřiny nebo energie obecně pomocí OZE, pomáhá tím mimo jiné i růstu HDP, růstu nebo alespoň udržovaní pracovních míst, podporuje také svůj vlastní průmysl atd. atd.

Číňané jsou již téměř na jedné třetině OZE, Němci byli na 40 %. Krom jiného to znamená, že o těch 33 %, resp. 40 % se snížila jejich závislost na dovozu zdrojů energie.

Fungování OZE se neposuzuje na denní báze, ale na roční. Ve statistikách se pak zohledňují i dny, "kdy vítr nefouká a slunce nesvítí". :-)

Možná tomu nebudete věřit, ale projektanti solárů a větrníků tohle znají a používají tabulky s ročním průměrem slunečních a větrných dnů. Svá díla pak stavějí tam, kde je to rentabilní.

0 0
možnosti
Foto

Pokud lidé nepochopí, že zisk několika málo tisích bohatých je veden snahou jej dále zvýšit pod hlavičkou GREEN DEALU nebo ZÁCHRANY kLIMATU - i když se klima Země bude měnit stále a lidé jej ovlinit nemohou - tak socializaci nákladů s tím spojených nikdo nezastaví.

0 0
možnosti
PK

P11e36t26r 73K53u79b17á90č

1. 12. 2023 9:07

Autor tam má chybu ne 1kWH ale + 1MWh (megawatthodina) z baterií přijde na 2200 kč. Mohu to potvrdit - došli jsme v rodině k podobné sumě.

ERGO - "vlastní" solární elektřina z baterky je dražší než nepokřivená cena proudu z elektrárny.

Díky bludnému kruhu kdy rozvrat energetické soustavy díky OZE vede další a další lidi k instalaci "OZE" - nás neodvratně dovede k "systému Nigérie" - každý nakonec bude mít solár + benzínovou elektrocentrálu + dráty, ve kterých sem-tam poteče proud.

0 0
možnosti
LN

Co to podle vás přesně znamená, ta 1 kWh (MWh) "z baterií"? Kolik stojí vstupní cena elektřiny, kterou akumulátory nabíjíte? Jak dlouhé období počítáte? V jakém nabíjecím / vybíjecím režimu? To jsou jenom některé z mnoha otázek, na něž je nutno odpovědět. Na jakou hodnotu máte pojištěný majetek pro případ exploze nebo požáru akumulátorů a o kolik procent se zvýší pojistné oproti stejnému majetku BEZ instalované fotovoltaiky a akumulátorů?

(Předpokládám, že tyto otázky jste zatím neřešil, ale pojišťovny už o problému dávno vědí. Viz povinné ručení i pojištění elektromobilů zvýšené řádově o 50% oproti klasickým automobilům... ;-)) [>-]

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz