17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Katastrofální propad

Obrovské ztráty utrpělo zejména deset největších amerických výrobců, včetně společností Tesla, Rivian a Lucid.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 11.4.2024 19:18

Jak zpátečnické, neprogresivní a neEUropské!

J. Hruška 11.4.2024 11:02

Ahoj, jistě víte, že: Stejnosměrná elektřina (i z baterek) je slepou uličkou už od doby Edisona. Střídavý el. proud se celosvětově prosadil, ale nejde skladovat, je střídavý.! Aha,??? Jóžín.

V. Kolman 11.4.2024 18:04

Tím vítězstvím "ac" (versus "dc") si pane Hruško nejsem tak jistý.

Při přenosu el. energie na velké vzdálenosti je zkoušen přenos pomocí "dc" o napětí kolem 3 MV. Ztráty sice nízké, ale co si počít s el. energií na konci 3MV vedení??? Přesto se to zkouší.

"Skladování" el. energie - to je jiná kapitola.

K. Wágner 11.4.2024 10:45

Naivita investorů spojená s vírou ve světlé zelené zítřky a s vydáváním přání za skutečnost, umocněná píárovou ekvilibristikou lidí jako Elon Musk, narazila na zeď reality. R^

J. Matuška 11.4.2024 10:51

R^

T. Hraj 11.4.2024 10:56

Musk je jen podnikatel. Nemůže za nesmyslnou politickou podporu elektromobility. Ba dokonce byl nedávno z této politické hry do značné míry vyšoupnut. Možná si vzpomenete na Bidenovo setkání s "klíčovými výrobci EV", kam Musk nebyl pozván a kde Tesla (cca 60% veškerých prodejů EV v USA) nebyla vůbec zmíněna.

A PR ekvilibristika? Není to sen každého markeťáka? Apple náš vzor?

L. Novák 11.4.2024 12:51

Potíž je, že ta PR ekvilibristika je hnána směrem k získání astronomických dotací od státu, bez nichž by celý podnikateský záměr ztratil smysl. :-)

T. Hraj 11.4.2024 13:04

To asi do určité míry ano, když je vidina že ty dotace budou. Otázka jak by se Tesle (a všem ostatním) dařilo bez dotací. Určitě by prodávali mnohem méně aut za mnohem vyšší cenu. A třeba by je to dobře uživilo.

Musk ale nemá jen Teslu, má také spacex a další firmy, které na dotacích postavili nejsou.

L. Novák 11.4.2024 13:15

SpaceX navazuje na know-how NASA. Bez dotací to určitě není. Je ale možné, že SpaceX dokáže řadu věcí s vyšší efektivitou než NASA, a využila získaných znalostí ke komerčním účelům, kterými se NASA z podstaty své existence nezabývá.

M. Kocián 11.4.2024 15:11

Pro NASA vždycky dělaly soukromé firmy (Lockheed, Rockwell a mnoho dalších), které samozřejmě poznatky z kosmického výzkumu využívalo a hojně aplikovalo.

P. Sura 11.4.2024 18:25

Vy snad znáte NĚKOHO, kdo si koupil soukromně předražené auto na baterky (ne, že by šlo vyrobil levněji) za svoje, bez státního příspěvku a bez možnosti dobíjet to dotovanou elektřinou???

T. Hraj 11.4.2024 21:01

Dostatečně bohatý techno-geek metrosexuál s narcisistní empatií k planetě si takové auto myslím klidně koupí. Žádného sice neznám, ale možná je to tím, že už delší dobu nežiju v Praze.

J. Koníček 11.4.2024 21:28

Pane Suro, ja jsem si ho pred tremi lety koupil (Tesla Y), za svoje , bez státního příspěvku a bez možnosti dobíjet to dotovanou elektřinou. Po dlouhe rade benzinovych a dieslovych vozu - jeste jich nekolik mame. Automobily se spalovacimy motory jsou zazrakem minule technologie, ale budoucnost patri z velke vetsiny elektromobilite.

Nevim proc hejno ceskych penzistu na NP zuri a nenavistne prska. Ti kteri se dozijou roku 2035 a kteri nemaji prostredky na e-auta ted asi tezko budou mit prostredky za jedenact let na nove diesely. Stejne asi uz nebudete mit ridicske opravneni. Kdyz se budete min vztekat, tak se toho alespon snad dozijete, stress skodi zdravi. To plati take pro Vas, pane Smutny.

P. Sura 11.4.2024 22:33

Taky si občas koupím hračku pro potěšení, ať stojí co stojí, když myslím, že mi udělá radost. Ale netvrďte mi, že jste si koupil za svoje elektroauto jako jediný dopravní prostředek do domácnosti. a už vůbec ne, že jste tím chtěl pomoct planetě a životnímu prostředí. Taky jsem si kupoval digitální foťáky v době, kdy kompakt 1,2 MPx stál.3800,- a největší karta měla kapacitu 128 Gb. To bylo bez dotací a pomohle to dalšímu rozvoji digitální fotografie.

P. Sura 11.4.2024 22:34

Taky si občas koupím hračku pro potěšení, ať stojí co stojí, když myslím, že mi udělá radost. Ale netvrďte mi, že jste si koupil za svoje elektroauto jako jediný dopravní prostředek do domácnosti. a už vůbec ne, že jste tím chtěl pomoct planetě a životnímu prostředí. Taky jsem si kupoval digitální foťáky v době, kdy kompakt 1,2 MPx stál.3800,- a největší karta měla kapacitu 128 Gb. To bylo bez dotací a pomohle to dalšímu rozvoji digitální fotografie.

L. Kuča 12.4.2024 5:03

No to já byl ten hajzl, co se celou dobu smál těm čtverečkářům, co si tuhle blbinu kupují, cca v roce 2007 jsem začal digifotografii brát alespoň trochu vážně, ale furt jsem si říkal, ať do toho ti troubové svoje penízky ještě chvíli cpou, z tohohle opravdu něco bude .... až jsem nakonec taky zdigitálnil - začátkem roku 2023 (Fujifilm GFX 50S II). Samozřejmě nějaké první, kupodivu slušné digisnímky jsem nacvakal už na svůj iPhone SE (Socka-Edition? Ani nevím, co ta zkratka znamenala). A posun na iPhone 12 mini vpodstatě už dovoloval kvalitu, kterou jen pár let nazpět nabízely jednodušší, ale slušné DSLR. Samozřejmě s tím 50 mpix strojem se vyblbnete víc, a to i kvůli velikosti jednotlivého pixelu. Jen ta hloubka ostrosti je dvojsečná. Když máte na kompozici a nastavení čas, dá se s ní krásně kreativně pracovat. Když jde o pohotové snímání, zničí vám 3/4 snímků, už proto, že systém vlastně neví, co má být optickým středobodem obrazu. To je pak lepší vytáhnout ten ajfoun. A nebo jsem to přepnul do manuál ostření. U těchhle sensorů větších než fullframe je automatika zatím méně spolehlivá, pokud si nepořídíte nějakou pekelně drahou s fázovým ostřením, ale stejně ještě nebude dosahovat rychlosti ostření na minisnímačích v mobilech, kde se hloubka pole liší o řád. O automatizované pokusy o identifikaci obsahu snímku se u tohoto formátu výrobci zatím ani moc nesnaží, byť výpočetně už to průchozí nejspíš bude. Právě ale kvůli té malé hloubce pole téměř není prostor pro sebemenší chybu.

P. Sura 12.4.2024 7:34

Koukám, že jsem napsal zásadní chybu. Ten první kompakt stál (2001) 38000,- !!, druhej 5,2MPx 43000,- a třetí taky přes 40 ... A dodnes mě to nemrzí.

L. Kuča 12.4.2024 8:36

Mě ten Fuji přišel i s celkem slušným “seťákem” na 94k. Pokud to budu chtít rozšířit o ultra široký zoom, padne hádám dalších 80 a (na poměry formátu) za extrémně světelný univerzál na focení lidí 1,7/80 cena dost volně plave v rozmezí 40-60k. O ostatní sklo se raději ani nezajímám, zvlášť takové ty lahůdky jako shift a tilt objektivy. Stejně bych to nevyužil. Co se týče dnešní obrazové kvality, aspoň tedy U tohoto stroje, připadá mi že kdyby se už nikdy nezlepší la, tak by mi to bylo jedno a stačilo by mi toho už takhle napořád. Ovšem u podpůrných funkcí jsou ještě docela veliké rezervy. Je pravda, že výrobci digifoťáků dělají nejvíc v pokroku a investic právě tam.

Ovšem dát tehdejších (!) 38 000 Kč za digitální fotoaparát z roku 2001, tak to by se mi tenkrát nechtělo ani náhodou. Vždyť to mělo snad rozlišení jak CRT obrazovka a kvalitou obrazu to předčily snad i ty hyper-amatérské stroječky na půlený kinofilm.

P. Sura 12.4.2024 10:05

Já jen abyste si udělal obrázek, jak velkou radost jsem od té hračky tenkrát čekal ....;-)

P. Sura 11.4.2024 14:55

Pane Wágnere, přece byste neveřil tomu, že je v tomnaivita? Vždyť se podívejte na skladbu těch "investorů" - to je jen prostá vyčůranost! Protože všichni jdou do projektů, které se bez dotací nevyplatí, ale ty dotace garantují státy !!

T. Hraj 11.4.2024 10:24

Autor míchá dvě věci do hromady. Propad prodejů EV a akcií výrobců analyzuje správně. Ale co se týče Elona Muska je vedle. Je pravda nenáviděn za své politické názory (jako například ctění prvního dodatku), ale právě těmi, kteří tlačí nesmyslný Green New Deal (a podporu EV jako jeho součást), obecněji levicovými progresivisty.

Pravda je, že Tesla neuvěřitelně profitovala z dotací po celém světě (stejně jako mnozí další výrobci EV). Ale to není chyba Muska, nýbrž vlád, které dotace uzákoňují. Elon Musk se opakovaně vyjádřil, že ideální by bylo, kdyby žádné dotace na EV nebyly.

L. Novák 11.4.2024 12:59

Propad akcií Tesly byl předpovídán experty už před několika lety, protože tržní cena akcií Tesly několikanásobně přesahovala hodnotu odhadovanou podle skutečných ekonomických výsledků. Dnes už víme, že předpověď se vyplnila. (Věděli jsme to už tehdy... ;-))

T. Hraj 11.4.2024 13:13

To že úspěch Tesly je do velké míry bublina věděli asi opravdu všichni. A není to dáno jen dotacemi. Ty měli všichni. Vtip je v tom trefit kdy se to zlomí. To je ale hádání psychologie davu.

L. Novák 11.4.2024 14:42

:-) S tím ať si poradí sami aktéři kurzového sázení na akciové indexy... ;-)

P. Červenka 11.4.2024 9:53

Elektromobil má oproti spalováku jednoznačné výhody a jednou spalováky nahradí (jednoduchost, velikost, váhu, pružnost atd.) Jenomže určitě nebude jezdit na baterky jaké máme dnes. Kvůli tomu přišel moc brzy a drncá slepou uličkou. Dnes tak maximálně jako elektrokolo, dojížďák na nákup do města nebo rozvážková dodávka. Dnes je stále nejvymakanější diesel - nejvýhřevnější palivo,nejvyšší účinnost, nejnižší spotřeba, bohužel velká váha, složitost konstrukce atd. Světa běh však není řízen technologickým pokrokem, nýbrž jen penězi - vymyslíme hurá akci, která popře vše dosavadní a postavíme vše nové, ať se hýbe kapitál! Nemám nic proti kapitálu, ale co s tím dokážou lidi...!

T. Hraj 11.4.2024 10:34

Máte pravdu. Mark Mills říká, že názor, že EV jsou jednoduchá, kdežto CEC jsou složitá je nesmysl. Ano, u CEC je složitý motor (spousty pohyblivých částí, vedení tekutin a plynů etc.), ale u EV je vlastně motorem (dodavatelem energie) baterie. A ty současné nejsou o nic jednodušší, než spalovací motor, ačkoli úplně jiným způsobem.

Stačí najít svatý grál v bateriích (veliká energetická hustota, rychlé dobíjení, neklesající kapacita s cykly, ekologické a snadno recyklovatelné materiály, nízká cena) a rázem je EV úžasná věc. Tedy pravda, ještě by se musela vyřešit dobíjecí infrastruktura a výroba elektřiny.;-D

J. Cimbalnik Sr 11.4.2024 10:42

Stačí najít...

A o tom to je. Nic není, nic se neryýsuje a nic nebude. Ani žádný princip.

A pokud bude, tak až bude.

T. Hraj 11.4.2024 10:49

Bohužel. A s vodíkem je to nemlich totéž.

K. Křivan 11.4.2024 10:50

Stačí najít, objevit, vynalézt, ..... potřebnou lacinou, lehkou, baterii. Tak hledejte, .... a až najdete, dejte vědět. Do té doby jsou elektroauta jen směšný pokus.

T. Hraj 11.4.2024 11:08

Proto říkám svatý grál. Nejobtížněji nalezlitelná věc. Etalon.