17.5.2024 | Svátek má Aneta


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Teren 11.4.2024 20:03

Ta cena ktoru uvadzte je len 3/4 skutocnej ceny, ktoru kupujuci zaplati. Stat (my) plati zbytok v inych polozkach - nabyjace stanice etc...

I. Teren 11.4.2024 20:08

Plus statne subsidies:

https://www.latimes.com/business/la-fi-hy-musk-subsidies-20150531-story.html

J. Kostelanský 11.4.2024 20:08

Stát dotuje elektrovozy jenom z jedné čtvrtiny? A já myslel, že z 90 %...:-) :-) :-)

J. Černý 11.4.2024 18:18

Von der Leyenová musí mít také Asperga.

J. Kostelanský 11.4.2024 17:23

Jedno číslo ke "katastrofálnímu propadu" prodejů elektrovozů:

V letošním březnu v Číně dosáhl podíl elektrických aut (čistě elektrické vozy + hybridy, které lze nabíjet i ze zásuvky) na celkových prodejích 48 %. Čína ovšem není malé Norsko. Loni se v Číně prodalo 30 milionů nových vozů... Letos by nejméně polovina z celkových prodejů měla být elektrická auta.

Raketový růst je např. v Austrálii, kde již čínské značky mají vybudované zázemí. A ceny na tamním trhu se blíží cenám na trhu čínském.

Kdo se o elektrovozy zajímá, ví, že letos se budou dít velké věci: nové a současně levnější baterie s dlouhou životností a rychlým nabíjením, nebo nové modely z Číny, které jsou podstatně levnější než ty evropské.

Pokud bych si teď měl vybírat z evropské nabídky, není v ní prakticky nic zajímavého. Snad kromě modernizovaného, ale předraženého Enyaqu a Volva EX30. Ale situace s mění každým týdnem.

L. Novák 11.4.2024 19:46

Marketingové bláboly hlupáka Kostelanského jako obvykle... ;-D

J. Kostelanský 11.4.2024 20:06

Standardní výblitek argumentačně impotentního L. Nováka. ;-D

J. Kostelanský 11.4.2024 17:09

Co k tomu říct... Je zcela přirozené, že ne všichni výrobci elektromobilů přežijí. To je základní princip tržního prostředí - přežijí jen ti nejschopnější.

Myslím, že start-upy mají jeden hlavní problém: neuvědomují si, že vyvinout a vyrobit nějaký nový produkt je ta snadnější část projektu. O moc těžší je zrealizovat a optimalizovat výrobu tak, aby byla zisková.

Často se uvádí tenhle příklad: Dovedli byste udělat doma lepší hamburger než prodávají v McDonalds? Většina by patrně řekla, že jó. Tak proč potom neprodáváte hamburgery?

Tesla má v současnosti u nejprodávanějšího modelu Y jeden problém. Všichni, co se o vozy této značky zajímají, vědí, že letos nebo příští rok by měla být představena modernizovaná verze: s lepším podvozkem, výkonnějšími motory a podstatně vylepšenými bateriemi. Proto si raději počkají, až se modernizované Y objeví na trhu. Že Tesla tento model teď zlevňuje a je dokonce levnější než model 3, je zcela přirozené. Model 3 je již po modernizaci, ale je to "jenom" sedan. A sedanům v Evropě pšenka moc nekvete. Model Y je výběhový model před modernizací a aby si ho lidé koupili, cena musí jít dolů. Tak to dělají všichni výrobci aut.

Já bych současnost nazval ticho před bouří. Firma BYD začína do svých aut montovat nové baterie s cenou 55 USA/kWh kapacity. Podobné baterie bude mít i Tesla. Číňané se hotují prodávat své elektroauta v Evropě ve velkém. Firma Dongfeng letos začne u nás prodávat svůj elektrovůz Box velikosti krátké Fabie za půl mega.

Zkrátka v současnosti je velice překotný vývoj. Hlavně v oblasti nových technologií. I to je jeden z důvodů, proč elektrovozy tak rychle klesají na hodnotě. Co bylo před 2 roky skvělé, je teď již jen průměrné, a za další 2 roky to bude technologický pravěk.

J. Kostelanský 11.4.2024 17:10

Ale tohle všechno je přesně součástí životního cyklu každé nové technologie. Teď jsme v etapě, kdy se z elektrovozů coby zboží pro bohaté a fandy postupně stává cenově dostupný produkt, který lze běžně spatřit na silnicích. Konkurence houstne, vývoj jde rychle dopředu, parametry se zlepšují, ceny klesají.

Co víc si zákazník může přát... Ale pořád ti samí lidé křičí, že přesně tohle jsme říkali, že se stane. Akorát že každý to vidí diametrálně odlišně.

R. Langer 11.4.2024 17:58

Ano, vidíte to blbě. :-P

J. Jurax 11.4.2024 18:57

Jo.

Jednak kdo a proč to bez dotací bude kupovat a jednak kde, z čeho a za kolik se to bude nabíjet?

J. Kostelanský 11.4.2024 20:04

Slyšel jste někdy, že by někdo u nás měl elektrovůz a neměl možnost ho nabíjet? Nabíjecích stanic v současnosti není dostatek pro několik milionů elektrovozů. Ale proč by jich tolik mělo být? Je jich tolik, kolik je potřeba pro SOUČASNÝ počet elektrických aut. Jak bude růst počet elektrovozů, tak bude růst i počet nabíjecích míst.

Kdyby tomu bylo tak, že v současnosti by se budovaly statisíce nabíjecích míst, aniž by pro ně byl dostatek elektrovozů, vy a lidé jako vy byste byli první, kdo by to odsuzoval jako nesmysl.

Je to stejné jako s rychlostí mobilního internetu. Zvyšovala se postupně, jak rostly požadavky na objem přenesených dat. Nebylo to tak, že se nejdřív kompletně postavila sít na rychlý přenos dat a až pak se začaly prodávat mobily umožňující velký přenos dat. Šlo to krok za krokem. Objevily se novší telefony, vylepšila se sít. Na trh přišly další, rychlejší telefóny a opět se zrychlila síť. Atd. Atd. Až jsme se dostali k současným rychlostem řádově v desítkách Mb za vteřinu.

Co se týče těch nabíjecích míst, to bylo ještě před pár lety řečí ze strany "expertů" s elektrotechnickým vzděláním, že auta se nikdy nebudou moct nabíjet výkonem větším jako 50 kW. Protože prý by kabely musely být hrubé řádově desítky centimetrů, což by bylo technicky i ekonomicky neproveditelné. Ti "experti" ale jaksi "zapomněli", že výkon se dá zvyšovat nejen pomocí ampérů, tedy velikosti proudu, ale také pomocí voltů = velikosti napětí.

A tak je to se všemi "experty" na elektrovozy zde na Neviditelném psu.

P. Diviš 11.4.2024 20:43

Na jeden problém jste zapomněl, "experte": Elektřina zatím není zatížena spotřební daní. Pokud bude ubývat spotřeba fosilních (zatížených) paliv, spolehlivě si na elektřinu nenažrané státy vzpomenou.

J. Jurax 12.4.2024 0:42

Ehm ... telefon i přechytřelý lze provozovat i na starších sítích, jinak by si jej málokdo koupil. Kdežto elektromobil bez sítě nabíjecích stanic je v praxi obtížně použitelný, pokud nejezdíte doma kolem zásuvky, z níž nabíjíte.

A k těm expertům co ale jaksi "zapomněli", že výkon se dá zvyšovat nejen pomocí ampérů, tedy velikosti proudu, ale také pomocí voltů = velikosti napětí mne jen tak napadá - jak velké napětí byste si představoval a jak byste jej na nabíjecí misto dostal - ledaže by bylo pod stožáry vedení VVN, ale ty fakt nejsou všude ... :-) ... někde jsem četl, že páteřní rozvody v kabelových tunelech a kolektorech pod Prahou mají 22kV ...

O. M. 11.4.2024 20:07

Domnívám se, že jeden z důvodů, proč jsou elektromobily tak drahé, jsou dotace. Teď, když dotace končí, musí cena dolů - nejmíň o výšku té dotace.

J. Kostelanský 11.4.2024 20:16

Přesně tak. V Číně ceny elektrovozů výrazně klesly právě po zrušení dotací. Důvod je nasnadě: bez dotací se vyostřil konkurenční boj a začala cenová válka a boj o přežití.

J. Hrazdil 11.4.2024 20:57

Pres Vase vsechny skvele argumenty je zrejme, ze celkove prodeje elektromobilu svetove nepokracuji tak, jak by si naslednici sv. Grety prali.

Cela ta vec mne pripomina stary vtip z doby totality:

Jaky je rozdil mezi lidem a lidmi?

Lid buduje socialismus a lidi mu na to s.... (rymuje se s derou).

M. Šejna 11.4.2024 15:54

Při počítání diskuze jsem zjistil, že se tady všichni předháníte v předpovědi krachu elektromobility.

Tak se dál placejte po zádech, vy milovníci čmouďáků na věčné časy.

Brzy vám nezbude nic jiného, než nákup čínského elektromobilu, nebo koloběžka. Vaše nechuť kupovat elektromobily dovede evropské automobilky ke krachu a jejich pozice zabere BYD, Zeekr, Xiaomi, Tesla apod...

Před 15 lety jste tu všichni bojovali za edisonky a odmítali LEDky. Dnes by si edisonsku koupil jen idiot, který potřebuje topit a nikoli svítit , nebo vy.

M. Kocián 11.4.2024 17:02

Vy jste se nám nějak rozohnil, pane.

M. Šejna 11.4.2024 17:31

Já jsem úplně v klidu. Jen mám z místních milovníků čmouďáka na věčné časy srandu. ;-)

R. Langer 11.4.2024 17:59

Sranda vypadá jinak. To je jenom přání otcem myšlenky. ;-D

L. Kuča 12.4.2024 4:27

Ale no tak, co máte furt s těma Vašima "čmouďákama". Jo, jet (zvláště v zimě) v koloně do kopce za dvacet a více let starým dýzlákem připomíná spíš první nacistické pokusy s pojízdnými plynovými komorami, to ano. Ale spalovací auta posledních let, zejména po roce 2018 byla vystavena takovým buzeračním kritériím, že ono humorné tvrzení, že alespoň v oblasti obsahu pevných částic mívají tato auta horší bilanci na sání než na výfuku téměř nejsou vlastně často ani nadsázkou. Navíc, prozatím pokud nemáte elmobil od 2,5 mega nahoru, tak se mi zdá, že se mechanická konstrukce úmyslně oholí až na kost, vlivem čehož pozitivní potenciál schopností stroje zůstane daleko za možnostmi. Různé elektronické přisluhovače vlisované do pouzdra o velikosti poštovní známky do toho vážně počítat nelze.

Bohužel, ty dvacetileté téměřautovraky na našich silnicích nejsou žádným okrajovým excesem, ale spíš něčím, co se blíží statistickému průměru. :-(

M. Kocián 12.4.2024 14:23

To se nedá nic dělat, že uhelné elektrárny čmoudí - a budou víc, až budou muset zásobovat nabíjecí stanice. Ale s námi to není tak zlé, my alespoň nepropagujeme přechod na elektromobilitu a zároveň nerušíme jaderné elektrárny.

P. Diviš 11.4.2024 17:35

Šejno, vy lháři na věčné časy..

Nikdo zde nebojoval za edisonky, všichni jenom proti jejich zákazu. Kromě toho, tehdy nešlo o LEDky, ale "úsporné" zářivky. Nebyl jste to vy, kdo tvrdil, že rtuť v nich neškodí?

S elektromobilitou je to podobně. Ať se elektro, čmoudící z elektrárny, prosadí kvalitou/cenou a ne státní buzerací docela vyhovujících aut.

R. Langer 11.4.2024 18:00

Inu, co čekat od technického analfabeta... ;-)

M. Šejna 11.4.2024 19:34

Diviši, buzerovaný na věčné časy,

vás buzeruje stát elektromobilem? Jak se to u vás projevuje? poklesem IQ nebo poklesem erekce? ;-D

L. Novák 11.4.2024 19:53

Komouš Šejna nám dnes opět přišel předvést, že je jenom hloupý bolševický kretén. ;-D

M. Šejna 11.4.2024 20:16

Prolhaný sklerotiku Diviši,

Ledky se u nás začaly prodávat v roce 2009. Zákaz klasicmych žárovek přišel v roce 2012.

P. Diviš 11.4.2024 20:45

Začaly, ale hlavní náhrada byly "úsporky". Buďto si nepamatuje, nebo jste prostě momentálně zaostalý, ani kombinaci nevylučuji.

L. Novák 12.4.2024 0:41

Šejna je totální dement a chorobný lhář k tomu...Rv