2.10.2022 | Svátek má Olívie, Oliver


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Donuceni k přebytku – ironie českého rozpočtu

Přebytek státního rozpočtu více než 81 miliard korun, který ohlásilo pro konec srpna ministerstvo financí, není způsoben nějakým zásadním růstem daňových příjmů a jen částečně jde na vrub zlepšení výběru daní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 7.9.2016 21:45

Re: tak nevím

Až bude Kč dostatečně znehodnocená inflací, bude to už jedno.

L. Novák 7.9.2016 21:44

Re: komentáře podpořené fakty

Já měl za to, že ČNB má dbát o stabilitu měny, ne cen... :-P

L. Novák 7.9.2016 21:42

No hlavně že ČNB svými měnovými kotrmelci

zachránila českou ekonomiku před kolapsem... :-P

F. Kusák 7.9.2016 17:06

Re: pane Götze

No děkuji, že jste se mě zastal. Já jsem se investiční výstavbou 20 let živil, takže o tom snad něco vím.

J. Bruner 7.9.2016 16:46

Re: komentáře podpořené fakty

ona ČNB mohla intervenovat pro korunu nebo proti ní a nebo nedělat nic. Vždy by se našel někdo, komu to vyhovuje a někdo, komu ne.

ČNB nemá nikam chodit, ale dbát na stabilitu cen (a tím jít proti inflaci).

P. Vaňura 7.9.2016 16:32

Jist si samozřejmě nejsem. Nejsem si ani jist, zda

soudruh Štěpán udělal dobře, kdzž nechal zbourat budovu nádraží Praha-Těšnov.

ALE ve většině případů platí, že téměř jakékoliv řešení je nakonec lepší, než mnohaleté přešlapování na místě.

Vlastně vím v tomto státě o jediném zvěrstvu, spojeném s dopravními stavbami a to je na úrovni prvního patra vedle stojících domů vedoucí nadjezd v Hradci Králové. Ten je tam ovšem už 30 let a nikdo s tím nic nedělá.

P. Vaňura 7.9.2016 16:25

Problém paní Havránkové šel řešit právě výměnou typu

pozemek za pozemek, ale právě to úředníci nechtěli. Pozemky, které paní Havránková úplně na začátku chtěla, prodali za babku kamarádíčkům. Jinak ze strany úředníků je cítit zavilost typu "té bábě nedáme NIC..."

No a další zdržení (několik let !!!) vzniklo tím, že v důsledku voleb se změnilo složení královehradecké radnice, které roztrhalo už k podpisu připravenou dohodu proto, že nová garnitura kmotrů měla zájem na jiném umístění nájezdů na dálnici.

V. Povolný 7.9.2016 16:15

tak nevím

já sice nejsem ekonom ale po přečtení tohoto rozjásaného clánku mě napadá, že autor "jaksi" zapomněl na EU dotace, které nám rozpočet značně vylepšují. A ty jsou v desítkách miliard. Není dobré na mě zapomínat, ty nebudou věčně. A taky se zapomněl zmínit o tom, že národní banka bude muset uměle podhodnocený kurz jednou - možná brzy - uvolnit, samozřejmě s patřičným dopadem do rozpočtu. Takže ano, ekonomice se daří, ale s jásáním bych byl opatrný.

A. Alda 7.9.2016 13:50

Když je přebytek,

je třeba umořit dluhy.

Howgh

M. Prokop 7.9.2016 12:29

Re: Už několik let se za první republiky řešil problém, že

A jste si jist, že takhle rychle a účinně (uznávám, že ano) budou vždy prosazeny jen věci dobré?

M. Prokop 7.9.2016 12:28

Re: Adolf Hitler dokázal postavit 3800 km dálnic za POLOVINU

No, neměla ...

Ovšem problém je, jak v ZÁKONĚ rozlišit, co je obstrukce zelených ekoteroristů a co oprávněný problém paní Havránkové.

M. Prokop 7.9.2016 12:27

Re: Autor snad nestavěl ani rodinný dům,

Zřejmě jste autora nepochopil.

Pokud se domníváte, že v současné vládě je neschopných, neznalých a nedejbože, zkorumpovatelných ministrů méně, tak se nepochopení ani nedivím.

M. Šejna 7.9.2016 11:18

pane Götze

pan Kusák narozdíl od Vás napsal příspěvek, který má hlavu a patu. Z Vás vypadlo kulový.

P. Vaňura 7.9.2016 11:12

Myslím, že u nás se ta "nezávislost" téměř

vždy uplatní tak, že se to dělá blbě. Pokud znáte nějaký příklad opaku, rád se poučím!

P. Vaňura 7.9.2016 11:09

Už několik let se za první republiky řešil problém, že

namísto vlevo by se mělo jezdit vpravo. Dělaly se kolem toho semináře ale pořád nic. Pak přišel 15. 3. 1939 Hitler a protože se v Německu jezdilo vpravo, byl vydán befél "od zítřka se bude jezdit vpravo." A JEZDILO SE VPRAVO (of 17.3. 1939).

P. Vaňura 7.9.2016 11:06

Adolf Hitler dokázal postavit 3800 km dálnic za POLOVINU

času, kterou si dnes vyžádají byrokratické obstrukce při povolování staveb. A dokonce i soudruh Miroslav Štěpán dokázal rozetnout gordický uzel při realizaci staveb v Praze.

Demokracie by V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ neměla umožňovat obstrukce při budování projektů, které mají celostátní význam. Tady jde jen o lokální zájmy vymahačů výpalného, které by se neměly brát v úvahu. Jediné, co je třeba zajistit je, aby majitelé pozemků a nemovitostí nebyli okradeni což by nemuselo být složité, pokud by se realizoval princip "pozemek za pozemek, dům za dům." Vláda, případně parlament by měly prostě rozhodnout a pak už bu mělo platit, že "dále není co řešit." To věděl už Machiavelli!

P. Götze 7.9.2016 10:43

Re: komentáře podpořené fakty

Tyhle veci nelze nikdy jednoznacne urcit. Za mne je dobre, ze CNB je opravdu nezavisla a sla "proti" proudu. A ze tech opravdu nezavislych instituci ubyva a ubyva, bohuzel.

P. Götze 7.9.2016 10:40

Re: Autor snad nestavěl ani rodinný dům,

No jeste ze vas mame, ceskeho brouka pytlika alias kutila tima.

F. Kusák 7.9.2016 10:23

Autor snad nestavěl ani rodinný dům,

jinak by takové nesmysly nemohl napsat. Příprava běžné investice do infrastruktury, a o tu zde hlavně jde, trvá minimálně několik let a mnohdy desítky let. Bohužel. Na vině je samozřejmě dnešní přeregulovaná společnost. Myslím, že nikdo nedokáže změnit legislativu, omezit rozporuplné zájmy lidí a donutit úředníky k většímu nasazení. A pokud se do čela ministerstev, odpovědných za státní investice dostanou neschopní, neznalí a nedejbože, zkorumpovatelní ministři, a těch byla zejména v minulých vládách většina, pak se důsledky dostaví a změna trvá mnoho let. Na celou A 4 bych sepisoval investiční akce, které měly být dávno hotové nebo alespoň investičně připravené. Co naplat, když většina národa rozumí pod pojmem "investice" nákup cenných papírů a "úspěšným projektem" je uvedení nějakého nového muzikálu.

K. Janyška 7.9.2016 9:27

Ano, i tak se dá tento "úspěch" vysvětlit.

Neutratím, tedy mám... Dzp.

M. Šejna 7.9.2016 8:20

Zvýšení příjmů z DPH

Loni byly v období leden-srpen příjmy z DPH celkem 212,86 mld. Kč. Letos je to 218,37 mld.Kč. Jedná se tedy o meziroční zvýšení o 6,21 mld. Kč (+2,9%).

Tohle zvýšení není ale zcela vypovídající, protože výběr DPH je výrazně ovlivněn sezónními odpočty DPH. Stačí, aby například v jednom roce došlo k jinému předzásobení firem surovinami, a hned se změní výše odpočtů.

V roce 2014 byly příjmy z DPH za leden-srpen 212,86 mld. Kč. Takže loni příjmy z DPH oproti roku 2014 dokonce poklesly. A to přesto (nebo možná právě proto), že loni rostla ekonomika rychleji, než letos.

M. Šejna 7.9.2016 8:10

Problém stavebních povolení

těžko může stát investovat do infrastruktury, když nemá stavební povolení na výstavbu dálnic. Na tu výstavbu, u které se uplatňují dotace z fondů EU. Bez nového hodnocení ekologické zátěže dle nových norem EU nelze začít stavět. A všichni víme, že vláda se pokoušela dostat v EU výjimku a nedostala ji. Takže stavět se bude až v příštích letech včetně toho, že až v příštích letech dojde k čerpání eurodotací.

J. Bruner 7.9.2016 2:02

komentáře podpořené fakty

až na tu ČNB. Vyjma tvrzení, že to bylo dobře, jak snížila kursovou hodnotu koruny, nikde není objektivní hodnocení, že to bylo a je dobře.

Vkrádá se otázka, zda pochvalou kroků ČNB nesleduje autor nějaký svůj cíl.