Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKOLOGIE: Jaká má být role biopaliv

diskuse (45)

Z bouřlivých parlamentních diskusí mezi koalicí a opozicí o biopalivech, v nichž zazněly zdánlivě veškeré souvislosti a argumenty pro a proti, by se mohlo zdát, že k tématu již není co dodat. Je to ale jinak, množství dalších souvislostí vůbec nebylo zmíněno anebo se o nich zájem politiků otřel jen okrajově.

Především co se týká perspektiv biopaliv druhé, případně třetí a další generace. Obvykle se těmto alternativním palivům dává větší šance než tolik kritizovaným biopalivům první generace, o kterých byla zejména politická debata. Na biopaliva dalších generací také stále ještě oficiálně sází EU, k tomu je ale třeba velmi hlasitě dodat, že ani druhá, ani jakákoli další generace biopaliv, pokud bude surovinou k jejich výrobě cíleně produkovaná biomasa, tedy nějaký druh rostlin nacházejících se na planetě Zemi, nejsou a nebudou cestou, kterou by se mělo lidstvo vydat. Je totiž zcela jisté, že jakékoli využití jakékoli biomasy k výrobě náplní do nádrží aut bude generovat prakticky stejné problémy, jaké generují biopaliva první generace. Jediný rozdíl bude v tom, že místo pěstování řepky nebo cukrovky nebo jiných plodin primárně určených pro výživu obyvatel bude lidstvo zbavovat povrch planety jiného rostlinného porostu - a je zcela jedno, půjde-li o lesní porosty, kokosové palmy nebo mořské či jiné řasy. Problém se prostě jenom přesune do jiných komodit a možná bude ještě horší, než „jen“ lány řepky produkované k technickým účelům. Minimálně o dřevní hmotě lze na rozdíl od řepky či obilí říci, že tvoří pověstné „plíce planety“, a pokud se týká řas, tak to je zase pro změnu nezbytný počátek přírodního potravního řetězce.

Samozřejmě, oponenti namítají, že biomasa přirozeně dorůstá, a stejně je tedy třeba ji nějak využít a zpracovat. Co je ale podstatné: Mezi přirozeným přírůstkem biomasy a mezi jejím cíleným pěstováním je nebetyčný rozdíl. Zejména za situace, kdy je zmíněné cílené pěstování podpořeno dotačními nástroji. V takovém případě začínají fungovat zcela iracionální mechanismy, protože trh s biomasou je deformován iracionálními finančními toky. Řepka také kdysi rostla přirozeně na našich a jiných polích, než se z ní stala technická plodina. A teď také přirůstá – ale poněkud více, než je zdrávo, což samozřejmě ničí pestrost rostlinného pokryvu půdy a to zase snižuje biodiverzitu. Jenže řepku lze přestat pěstovat z roku na rok – se stromy by to bylo o poznání horší.

Samozřejmě, nemusí to být stromy – kdyby to ale byly pro změnu také často zmiňované řasy, dostalo by „dardu“ pro změnu moře – anebo krajina, v níž by byly řasy, třeba i mimo moře nebo klasické vodní prostředí, produkovány. Biomasu jakožto zdroj pohonných hmot pro automobilový průmysl je tedy třeba – nebrat.

Respektive nadměrnou biomasu by bylo možné k produkci pohonných hmot využít, ale jen ve zcela okrajové míře a především za situace, kdy jí bude skutečně přebytek. Původní myšlenky o produkci biopaliv, v případě těch osvícenějších, také s takovým scénářem počítaly. Argumentem tehdy bylo, že je třeba hledat při evropské nadprodukci potravin další využití pro zemědělskou půdu s tím, že si výrobou svých vlastních pohonných hmot zemědělci o něco sníží náklady na jejich nákup. To se ale nestalo, mimo jiné i proto, že k produkci biopaliv první generace (s dalšími generacemi to ale nebude ani v tomto bodě o moc lepší) je třeba spotřebovat při polních parcích a dalších krocích, než náplň do automobilových nádrží vznikne, více pohonných hmot a energií, než z procesu nakonec „vypadne“. Kromě toho se svět už dávno nenachází v období přebytku surovin (možná snad ještě Evropa a Severní Amerika), potřebného množství půdy a i potřebného množství vody. Lidé se množí a chtějí jíst a ti, co toho k jídlu mnoho nemají, považují za zločin plenit planetu a zkapalňovat povrch země k tomu, aby si mohli bohatí vozit své řitě v automobilech.

Jestli má něco skutečně potenciál pro produkci něčeho, na co dokáží jezdit automobily, pak je to cokoli, k čemu je a bude surovinovou základnou nějaký (třeba i biologický) odpad. Svět spěje do stadia jedné velké megaskládky, což nelze donekonečna prodlužovat. Je tedy záhodno začít planetu systémově uklízet a vzhledem k tomu, že objem odpadu díky zvyšující se lidské populaci na planetě roste a poroste, je protipólem k tomuto trendu jeho zpracování a následné využití – třeba v automobilech. To je ovšem něco úplně jiného, než jak vnímají zatím biopaliva druhé a dalších generací evropští i naši politici a kupodivu zřejmě i ekologové, kterým by nemělo být jedno, když by se cílenou produkcí biomasy ničilo životní prostředí. A to by se ničilo zcela jistě.

Převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem autora.

Autor je agrární analytik

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz