19.3.2024 | Svátek má Josef


ŠAMANOVO DOUPĚ: Znak revolty a a protestu?

8.12.2021

Nechtěné a chtěné výrazy antisemitismu

Před týdnem jsem tady psal: Kdyby každý důchodce dostal za očkování zaplaceno třeba blbou tisícovku, nebo, ať nežeru, i pětitisícovku, to byste viděli, jak by byla očkovací centra zaplněna! Ostatně, nejen důchodci. Do perexu se dostalo jen to „důchodci“. Načež jsem dostal čočku, že se navážím do důchodců a obviňuji je z úplatnosti. Nějací důchodci se dokonce ohradili, že nejsou „důchodci“, leč penzisti. To jsem ovšem netušil, že už VZP nabízí příspěvek 500 korun za dokončenou vakcinaci. (Protože nejsem u VZP.) Mladí (18 až 25 let) v Řecku dostávají už od léta za očkování 150 €. (To jsem nevěděl, protože nejsem mladý Řek.) Vláda nebohého Slovenska schválila návrh zákona, podle kterého by se měla poskytovat novým očkovancům věku 60+ „preukážka“ na utracení v některých službách. (V restauracích, na kulturních akcích.) A to v sumě stejně vysoké, jako je průměrný důchod (500 €). Akorát se ještě neví, jestli to projde Slovenskou národní radou.

Musím všechny zdejší psavce třetího věku upozornit, že už sem taky patřím a pomalu se dostávám do puberty věku čtvrtého. Pobírám starobní důchod, úplatnej nejsem a na třetí, „posilující“ dávce očkování proti covidu jsem byl minulý čtvrtek. Bez toho, abych za to požadoval platbu. Nejsem úplatný – ani blbej, ani navedenej.

Hlavně jsem ale ve svém článku apeloval na zdravý rozum lidí. A od vlády jsem požadoval vrácení placených PCR testů do oběhu. A taky jsem brojil proti povinnému očkování založenému na věku. (Mimochodem – lidé ve věku přes 60 let jsou už naočkováni z 83 %! Než je začnete nutit do očkování, naočkujte nejdřív těch dalších asi 7 %, kteří by se očkovat chtěli nechat, ale k vakcíně se z různých důvodů nedostanou! Zbude 10 %, což už samo o sobě je dostačující, ale jistě se pak nechá očkovat dalších 5 % lidí nad šedesát – neradi, ale z musu. Zbylých 5 % stejně nikdo ničím nepřesvědčí. Ani policie, ani pokuty.)

Přesto jsem byl obviněn ze soustavného opakování kolosálních pitomostí, které už v historii „odzbrojilo občany více, než Gestapo. Pochopitelně při spolupráci Goebbelse s Gestapem“. Jiný čtenář mě nařkl, že jsem jakoby opisoval z Rudého práva. Další mě nazval bolševikem. Tak vás všechny musím uklidnit: Nejsem ani gestapák, ani bolševik. Nebyl jsem ve straně, ani u StB. Ale pro vaši informaci, kterou si již mnozí potajmu přeposílají: Jsem Žid. Přesněji: Můj dědeček byl. A kvůli tomu bylo povražděno 25 příbuzných ze širší rodiny. Nejdřív udělali Žida z táty nacisti, potom komunisti. V totalitních rozsudcích smrti se psávalo o odsouzencích, že jsou „židovského původu“. Tak se nedivte, že mám zvýšenou citlivost na některá hloupá vyjádření a srovnávání s Gestapem.

Samotnému se mi zdál trochu přes čáru poslední odstavec v článku Lodyha ministr, který se na Psu objevil před dvěma týdny:

„Ostatně ve světle izraelských úspěchů v boji za ztlumení korony, nad kterou – stejně jako nad hloupostí nebo terorismem – nelze definitivně zvítězit, ale nesmí se proti ní přestat bojovat, je odpor proti očkování jen dalším (někdy nechtěným) výrazem antisemitismu…“ Chtěl jsem tento odstavec při redakci původně škrtnout, ale pak jsem – ve světle jednoho článku, na který jsem odkazoval – dospěl k názoru, že na tento nezmiňovaný aspekt musím upozornit. Ať se kočky pudrujou!

Tak ano, mnoho čtenářů nečte celý text, který pak kritizují. Nebo čtou, ale nerozumí. Asi by bylo moc po nich chtít, aby se ještě podívali na odkazy. Třeba o tom „někdy nechtěném“ výrazu antisemitismu.

Šlo o odkaz na štiplavý komentář na Reflexu Izrael vakcínu nekupoval socialisticky a Hlavenka se může zbláznit. Omezenost, nebo antisemitismus? z klávesnice Lukáše Lhoťana:

„Zastupitel a radní Jihomoravského kraje (a současně i podnikatel) Jiří Hlavenka (nestraník za Piráty) napsal na svém facebookovém profilu kritický příspěvek o Izraeli, selhání vedení EU a sporu ohledně vakcín proti koronaviru. Jeho text obhajuje vedení EU, které prý neudělalo chybu při objednávání vakcín. „Chybu“ prý ovšem udělala izraelská vláda, která si dovolila být schopnější než vedení EU a zajistila si s předstihem očkovací dávky, které teď chce vedení EU. Ve stylu psaní Hlavenky je vidět klasický starý evropský antisemitský stereotyp o tom, že židé jsou zlí, protože jsou schopnější a moudřejší. A také to vyznívá tak, že by Izrael měl nechat ohrozit či rovnou zemřít své občany, aby se tak vyřešilo selhání vedení EU v otázce zajištění vakcín. Jiří Hlavenka tento svůj původní text smazal a pak napsal vysvětlující text, kde se snažil svůj předchozí text obhájit. Odmítl obvinění z antisemitismu, kterým ho počastovali někteří internetoví diskutéři.“

Toto tedy označuji za „nechtěný“ antisemitismus. Ale chtěný antisemitismus existuje také. Chtěný, ale protože není v české společnosti příliš vítán (Česká republika je v tomto světlou výjimkou v celé Evropě!), tak antisemitismus skrývaný. Který je například obsažen v nepříliš vhodném dotazu, který kdosi nedávno položil na adresu Židovské obce v Praze:

„Dobrý den,
zajímalo by mě, jak vnímá židovská obec aktuální situaci ohledně covidu? Současná nařízení, která diskriminují neočkované, mohou připomínat nařízení v období protektorátu, kdy byli perzekuování židé. Je tato podobnost čistě náhodná, nebo se máme poučit z historie a má nám začít blikat červené světlo před očima, že něco není v pořádku? Zajímal by mě váš názor, protože shodných nařízení je několik a nejsem se jistý, jestli to jimi skončí nebo to skončí obdobně jak v r.1942-5.
s pozdravem M. V.“

23. listopadu v 11:53 na to na fejsu odpověděl předseda ŽOP František Bányai (dám to sem celé):

„Vážený pane,
za protektorátu Židům nejdřív zabavili auta, kola, rádia, sportovní vybavení a další (nejenom dospělým, ale i dětem). Pak je vyloučili z možnosti chodit do divadel, do parků, na koupaliště, na dětská hřiště a na další společenská místa, pak je vyhodili z práce, ze škol a zakázali jim jakoukoliv práci. Pak je okradli a mnohé vyhodili z jejich bytů a domů. Z potravinových přídělů dostávali jenom menší kalorické dávky. Směli nakupovat jenom v určenou omezenou hodinu a jezdit jenom na vyhrazeném místě v tramvaji. Dokonce ani děti nesměly na dětské hřiště. Následně všem povolili 50 kg zavazadlo a odvezli je v lepším případě do Terezína a v případě horším hned do východoevropských likvidačních táborů. Následně je z Terezína odvezli do Osvětimi - a další pokračování asi znáte. 80 tisíc jmen zavražděných najdete na zdi Pinkasovy synagogy.
Ve srovnání s tím se teď všichni očkovaní i neočkovaní mají naprosto skvěle. Jenom totální neznalec srovnává. Pouhý zákaz navštěvovat hospody, restaurace, divadla a stadiony by oběti holocaustu braly jako mimořádně skvělou možnost, pokud by jim taková možnost byla dána - Židé by tím nebyli ohroženi na životě. Nesrovnávejte. Přežít holocaust znamenalo mít veliké štěstí.
Připomínám, že za protektorátu byli perzekuování nejenom Židé. Asi by nikdo z neočkovaných nerad nastoupil někde povinné pracovní nasazení, netěšil by se z omezeného množství potravinových lístků, strachu, že ho někdo zastřelí, jenom proto, že porušil nějaký předpis. Nesrovnávejte.
Pravdou je, že s neočkovanými to může končit nedobře a existuje malá pravděpodobnost úmrtí. Samozřejmě, i bez očkování se dá covid přežít. Autentická formulace z lékařského prostředí ovšem je 50/50, tj. v případě přesunutí na JIP to má pacient 50/50. V případě přežití dostanete samozřejmě potvrzení a opět můžete navštěvovat hospody, restaurace i divadlo (pokud to tam udýcháte). Nejjednodušší alternativou pro volný pohyb je tedy rychle se nakazit covidem-19. S jistou pravděpodobnosti sice budete mít i po covidu nějaké problémy, protože v rámci léčení dostanete takové dávky léčiv, vůči nimž je vakcína pouze slabá limonáda.
Máme s vakcinací proti covidu-19 nejlepší zkušenosti. Minimální počet nakažených, v případě nákazy jenom lehký nebo bezpříznakový průběh. Neznám jediný případ nepříjemných vedlejších příznaků (mám kolem sebe cca 700 očkovaných). Ptal jste se, jak vnímám situaci. Jednoduše doporučuji očkování.
Dovoluji si ještě jedno přirovnání. Antimalarika jsou dryák s prokázanými vedlejšími účinky. Přesto, pojede-li kdokoliv do malarických oblastí, s největší pravděpodobností nebude nikdo váhat, aby je využil a nikdo Vás nebude přesvědčovat, abyste to nedělal.
Přeji dobré zamyšlení a prosím nesrovnávejte holocaust s ničím, co Vás kdy může v civilizované Evropě potkat.
S pozdravem
František Bányai“

Někteří lidé (ne poprvé) začali nosit na demonstracích proti „omezování svobod“ židovské hvězdy jako symbol vyloučení. Považuji to za nevkusné. Aby to nezůstalo jenom na Židech, ozvala se 26. listopadu v 20:36 i česká odnož Mezinárodního křesťanského sdružení Jeruzalém (ICEJ):
„ICEJ odsuzuje zneužívání historických symbolů spojených s obdobím holocaustu k prezentaci názorů na současnou pandemickou situaci, a vysloveně ke srovnávání utrpení židovských obyvatel v okupované Evropě se situací neočkovaných občanů dnes.“

Jeden nezachycený, ale včas okopírovaný komentátor to vyjádřil takto:

„Zneužívání symbolů, jako je Davidova hvězda, je ostudné.
Jde o srovnávání nesrovnatelného a plně v tomto stojím za Jewish Community of Prague / Židovská obec v Praze.
Uvědomte si, prosím, jaký je rozdíl mezi ideologií a onemocněním.
Uvědomte si, jaký je rozdíl mezi obětí nacismu a obětí covidu.
A především si uvědomte, jaký je rozdíl mezi obětí nacismu a domnělou obětí covidu.“

Ale ozvali se i zastánci oněch persekvovaných „nových Židů“, které současné (zřejmě nacistické) vlády hodlají nejspíše poslat do koncentráků a zplynovat. Třeba bloger a právník Mgr. Pavel Hasenkopf, absolvent PF UK, z institutu Svobody a demokracie: „Židé sami by především měli být přecitlivělí na jakýkoli projev selekce či náběh k ní, a ne se čílit kvůli formálnímu označení… Neberte to jako urážku, berte to jako projev uznání, že není horšího utrpení než toho židovského za holocaustu. Jak jinak mají lidé upozornit, že to hrozí znova, než upozorněním právě na holocaust. Oni holocaust nezpochybňují, ani nejsou antisemité. Oni se bojí a možná vidí dál než Česká židovská obec.“

Fakt „formální označení“, voni lodyho? No tak tohle přilípnout právě pod ten Bányaiův příspěvek je opravdu chucpe. Ani pan magistr nejspíš není chtěný antisemita, ale hlupák, který jim slouží. Nechte, prosím, na Židech, ať se rozhodnou sami, na co budou přecitlivělí! Třeba na vše, co jim připomíná vyvražďování jejich rodin a komunit.

Nacek2

Podívejme se na pana AH, jenž vyrábí demonstrativní placky s označením židovské hvězdy. Jde nepochybně o tvora, který je jistě šikovným řemeslníkem. A také velkým myslitelem, neboť má na svém fejsu uvedeno motto: „Nevěřím. Prověřuji a myslím“. Odmítá hrát „covid divadlo“. A pro soukmenovce, „kteří by se snad štítili nosit davidovu hvězdu“, svoji původní placku změnil. „Nemá uprostřed ten šestihran. Je to teď opravdu znak revolty a protestu proti proti selekci lidi“.

Nacek3

Na jeho fejsu na mě vyskočila dva roky stará fotografická vzpomínka, ve které se chlubí, jak to měl hezky doma zařízený. Chlubí se i drobným šperkem na řetízku, zavěšeným na mužné hrudi, který zřejmě jinak nechává na veřejnosti ukryt pod košilí (pokud někdy nosí košili). Jestli se vám obrázek onoho stříbřitého symbolu zdá nejasný, tak vám mohu napovědět: Jedná se o hákový kříž. U nezletilců možná „znak revolty a protestu“. U zletilců trestný čin.

Nacek1

Tak to bylo před dvěma lety. To před třemi lety (konkrétně 21. září 2019) se chtěný pan neonacista AH na svém fejsu rovněž pochlubil, jak to vypadá v jeho nové domácí pracovně. A tady vám snad nemusím vysvětlovat, co ten rudý nacistický prapor znamená. Možná bych měl některým nevzdělancům a nedovzdělancům (byť s titulem) ještě připomenout, že nacismus a neonacismus je nedělitelně spojen i s antisemitismem. Ono to, že je u nás trestným činem propagovat nacismus a neonacismus (nebo komunismus), nestačí. Protože je zároveň i netrestaným činem. (To je ten rozdíl mezi omyvatelnými a omývanými dlaždičkami.)

No jasně, v USA, kde sídlí velení FB, tohle přece nevadí. Tam mají tu správnou demokracii a občanské svobody, včetně práva střílet na nevhodné osoby. To se u nás ale nemůže stát, že? Ale už se to stalo a stát se to může znovu. Zatím 17. 11. tohoto roku na Letné pouze jeden rozvášněný demonstrant (za svobodu umřít na celospolečenské náklady) napadl matku s dítětem, kteří se přišli očkovat. Byl uklidněn policií, kterou si ale napadená musela sama zavolat. Ocituji tady jednu náckovskou výzvu, kterou pan AH sdílel na svém fejsu letos 15. listopadu:

„Píšete mi, že se sejdem 17 tého a vyřešíme to.Tak znovu, dokud místo klíčů nebudou cinkat vystřílený nábojnice, nikam nejedu.. !!!“

Vtip, že, ale nějak se mu nemohu smát. Opakovaný vtip (který zažíval táta v roce 1938 v Liberci a o rok později na demoškách v Praze, a já v roce 1968 v Liberci) není vtipem. Ale výhrůžkou. No a na ty jsem spešl citlivý!

Psáno a varováno v pátek 3. prosince 2021

P.S. A to jsem ještě nevěděl, že na končícího předsedu vlády si nějaký trouba vzal pistol a kudlu. Protože nečtu Babišův fejs. Příště to nemusí být trouba!

Zde dávám ještě odkaz na web Paměti národa, na vzpomínku na doby, kdy se židovská hvězda nenosila dobrovolně. A co to všechno znamenalo!

Převzato z Šamanovy hospůdky U hřbitova.