Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
nejlepší řešení
Já chci být zdráv, nebo alespoň co nejzdravější. Ať klient nebo pacient, pro doktory jste jenom kus na kterém se dájí trhnout body - potom někdy snad i léčit,
pacient client - jak je tomu ve svete
Vazeni diskutujici, pro ty z vas, ktere to skutecne zajima: problem pacient versus klient je jiz nekolik let resen v nejserioznejsich lekarskych casopisech ve svete. Jsou zaznamenavany nejen nazory odborniku, ale i nazory samotnych pacientu / klientu. Vetsinou vyslo, ze "spotrebitele lekarske pece" chteji byt nazyvani pacienty nezli klienty. Vyjimkou byvaji narkomani, ti se povazuji za klienty. Odkazy davat netreba: staci do googlu zadat: pacient client.
Ivane
"Klient to je něco jiného, je to někdo kdo si může vybrat, kdo bude řešit jeho problém a kolik a komu za to zaplatí"
Ivane, druhou stranou mince vztahu dodavatel/klient je moznost si vybirat svoje klienty. Tu treba ja na JIPce naseho trauma centra rozhodne nemam. Pacienti k nam neprichazeji, cca 50 % prileta vrtulnikem, druha polovina prijizdi sanitkou primo z mista nestesti. Jsme spadove trauma centrum, takze prakticky neexistuje moznost volby. Posledni mesic cca 80 % pacientu bylo intubovanych v terenu a v bezvedomi pri prijezdu na JIPku. Takze pacienti meli minimalni moznost volby a ja zadnou. Navic cast nasich pacientu jsou pacienti se strelnymi ranami z kratkych palnych zbrani, cili obeti gangovych valek. Pokud bych byl pravnik, programator nebo danovy poradce, tak dobrou polovinu nasich pacientu bych nikdy neprijal jako svoje klienty.
Samozrejme u vetsiny pacientu musime diskutovat o volbe dalsiho postupu s jejich zakonnymi zastupci. To je nekdy zajimava debata. Taky se stava, ze zakonnym zastupcem je bratr, ktery se s pacientem nevidel poslednch 25 let, ale jaksi se predpoklada, ze nejlepe vi, cemu by pacient daval prednost. Co je jeste zajimavejsi, tak u mnoha pacientu vysvetlime rodine moznosti a jedinou odpovedi je: "Vyberte, co je podle vas nejlepsi." Ale tyhle rodiny asi nepisi na diskusni fora o paternalismu v medicine.
Re: Ivane
1. Většina pacientů/klientů není u lékařa v popisovaném stavu.
2. Pokud tento stav přežijí, jaký je pak váš vztah k nim. Já doporučuji klient (ano, to je jiným slovem zákazník).
3. Z textu rozumím, co si myslíte o tom, že máte informovat rodinu, případně již vnímajícího pacienta. Vy se bude cítit dotčen, ale: když vám opravují auto, taky chcete slyšet, co s ním bude. I když na závěr řeknete: udělejte to jak nejlépe umíte.
Vladiku,
to by bylo na delsi povidani a ted mam fofr. jestli chcete zkuste hon 97 male l na a o l tecka ce o em
Sedovousi,
"dodavatelé RTG procházejí výběrovým řízením, při správném výběrovém řízení a neviditelné ruce trhu urvané ze řetězů žádný zisk nevytvoří"
To myslite vazne? To jako bude Toshiba pripadne GE dodavat CTecka neziskove? Taky neziskove dodavky atorvastatinu by asi Pfizer brzo zastavil.
pracovni doba
Pane autore, zajimalo by me, mate dnes volno nebo jste v praci?
Re: Re: pracovni doba
u mne v pohode; a jak to mate s privatnim pouzivanim internetu v praci?
Re: Re: Re: pracovni doba
Velice snadné. Povoleno. Máme paušální platby. Můžete na mne poslat i kontrolní orgány, možná Vám to pomůže cv hledání odpovědi na otázku, zda vhodnější označení než klient je pro nemocného pacient. Vskutku skvěle se s Vámi o tom povídá.
Je mi v podstatě dost jedno,
říká-li se mi pacient, klient nebo paní XY, hůře už nesu oslovení typu babi ap., která nemají mezi slušnými lidmi místo jinde než v rodině. Nevyžaduji od lékaře, aby se mnou diskutoval o provedení tracheotomie v momentě, kdy se dusím, nebo aby mě budili z narkozy pro doplnění souhlasu s odstraněním nečekaných metastáz. Co ale chci a myslím, že na to mám právo, je, aby se mnou lékař jednal jako s rovnoceným partnerem, který má možná odlišné znalosti, ale srovnatelnou inteligenci. Chci, aby mi vždy, s výjimkou akutních stavů (a u nich, po jejich zvládnutí), lékař vysvětlil můj stav a seznámil mě s možnostmi léčby, jejími úskalími, možnostmi a předpokládanými výsledky. Chci mít přístup ke své zdravotní dokumentaci. Chci, aby byal respektována má přání ohledně doby, kdy o sobě možná nebudu moci rozhodovat (např. ukončení nesmyslné resuscitace). Chci mít dokonce i možnost odmítnout léčbu s vědomím potenciálních následků a nemuset sáhodlouze vysvětlovat proč. Zároveň nechci čekat hodiny v čekárnách, protože ten, kdo o tom rozhoduje, je organizačně neschopný a neumí si zvážit, kolik času na co potřebuje (samozřejmě omluvím zdržení u nepředpokládaných komplikací, přednost akutních případů ap.). Nepřeji si ani, aby mi lékař verbálně či nonverbálně dávál najevo, že nejsem schopna pochopit "magii" jeho oboru, aby mě odesílal znovu a znovu na vyšetření, která ve stejnou dobu provedlo jiné pracoviště a jejichž výsledky má k dispozici, aby v době, kdy o sobě nemohu rozhodovat, nerespektoval práva a rozhodnutí mých nejbližších. Až toto všechno bude ve zdravotnictví obvyklé, bude mi jedno, zda jsem klientem či pacientem, protože pak budu trpět jen svou chorobou a ne systémovou arogancí.
Re: Je mi v podstatě dost jedno,
A kolik za ten Vas kos plny pozadavku Jste pripravena platit? Kdyby bych byl doktor tak bych Vam byl k dispozici podle Vasich pozadavku tak asi za milion dolaru rocne. Dvacet-ctyri hodin denne, sedm dnu v tydnu, ve dne i v noci.
Re: Re: Je mi v podstatě dost jedno,
ovšem VY doktor nejste:)))
Gott sei dank.
Re: Re: Je mi v podstatě dost jedno,
A víte že ten koš nám zaručuje Listina práv, součást to naší Ústavy??
Re: Je mi v podstatě dost jedno,
To je napsáno z velké části velice dobře a jen škoda těch tu a tam invektivních prvků. Ale obsahově velice dobře.
.
Re: Re: Je mi v podstatě dost jedno,
Za invektivy se omlouvám. Nejspíš se tam vloudily vlivem půlročního maratonu, který jsem absolvovala se svou takřka devadesátiletou matkou na onkogynekologii FN Motol.
Re: Re: Re: Je mi v podstatě dost jedno,
Ale to netřeba omluvy, já jsem rád, když si to jen uvědomíte. Tady se debaty vdou v jakémsi apriorně hádavém, nepřátelském duchu,. Jakoby lidé nedokázali říci si něco, aniž by si při tom nevjížděli do vlasů. Já jsem napsal takovou úvahu, zakončil jsem ji tím, že ji dávám jako radu, berte neberte. A podívejt, tu se někdo stará, jestli se náhodou neflákám v práci, druhý zase mi hned vyčte, že jsem povýšenec a další sdělí, že by men nechtěl.
Popala jste pěkně , co očekáváte. Já si myslím, že nic z toho není nadsazené. Teď jde jen o to, jak toho dosáhnout. A k tomu se nedospěje tím, že po sobě budeme házet špínu. Tolik zde v diskusi četl jsem zlého, ba i hrubého. Nevím proč.
Re: Re: Re: Re: Je mi v podstatě dost jedno,
nedivte se, ja osobne mam ten 'zly ton' podlozeny vlastni zkusenosti s Vama jako lekarem. Nenechava me v klidu, kdyz tady filosoficky rozvadite debaty o rozdilu klient/pacient. Bylo by dobre, kdybyste se choval ke svym pacientum a jejich rodicum slusne. Pak nebude zadna 'zlost'. Zkuste se nad tim zamyslet. Nic vice.
Re: Re: Je mi v podstatě dost jedno,
žádné invektivy tam nevidím. Kde jsou ?
Re: Je mi v podstatě dost jedno,
Naprostý souhlas - jde přece o to, jakým obsahem se ten který pojem reálně naplní. A jak už zde uvedl liberal shark - pacient je trpící či trpělivý, prostě něčím trpí. Kdyby netrpěl, neměl by žádný důvod dožadovat se léčebné péče a tudíž by nevstupoval do žádných vztahů s jejími poskytovateli. Klient není zákazník (a vlastně ani prosebník), ale chráněnec či svěřenec. Proměna pacienta v klienta tedy pojmově ještě více prohlubuje jeho nerovnoprávný a závislý vztah k lékaři. Samozřejmě vím, že obsah pojmů se v čase vyvíjí a mění a že dnes si pod klientem většina představuje právě zákazníka. Pak ale by bylo jistě vhodnější nově naplnit obsah pojmu pacient...
Re: Re: Je mi v podstatě dost jedno,
No, teď mne napadlo, bylo by opravdu děsné, kdybychom nemocným říkali zákazníci, že.
Re: Je mi v podstatě dost jedno,
Jen mi také jedno, jak se mi říká. Ale chci být klientem (prosím pozor: neříkám chci být oslovován kliente). Tedy tím, co výše popisujete.
strasne mne sere chovani sester
Proc rikaji treba "pojdte si na odber", nebo "prineste si ranni moc" - to je nejaky folklor?
Proc nereknou treba "prineste nam prosim ranni moc"?
Re: strasne mne sere chovani sester - Ocas
Pockej az Te pozadaji aby jsi prinesl tri vzorky stolice pro parasity - jak pak Ti to asi reknou v cestine aby Jsi to pochopi jsa zvykly mluvit pouze jako doma?
Re: strasne mne sere chovani sester
No, bylo by to dobré,akorát by ještě bylo třeba přesněji instruovat, že tedy jeho vlastní bychom prosili.
Re: strasne mne sere chovani sester
Možná proto, že používáš vhodné výrazy, jak vidno z nadpisu
Chci být klient
"Já taky, já taky.."
Jestliže s pacienty je jednáno, jak je s nimi dnes jednáno, chci být taky klientem. Označení pacient v kontextu současné situace mám za jednoznačně pejorativní.
Je mi jedno, jaké instituci odvádím peníze. Těmi penězi platím doktora. Protože ho platím, bude se ke mně chovat jako ke klientovi. K mému půlročnímu synovi se bude chovat taky jako ke klientovi. Že ho podle zákona zastupuji já, je moje věc a ne lékařova.
Za pacienta rozhoduje dnes už prakticky ve všem arcikonfident konfidentí syn Rath.
Klient rozhoduje sám o sobě.