19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

USA: Trump, Mattis a Sýrie

Poslední předvánoční týden „odpálil“ Donald Trump na svém Twitteru „bombu“: oznámil, že ze Sýrie stahuje americké jednotky. Od toho ho odrazovali ministr zahraničí Mike Pompeo, ministr obrany James Mattis i bezpečnostní poradce John Bolton.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Babička 30.12.2018 17:07

ale

2000 vojenských poradců, může něco rozhodnout ? Navíc ani jeden nepadnul. Takže to že by ochránili 2 milony kurdů v Syrii je spíše vtip

Jo kdyby to bylo jako v Německu, kde bylo umístšno 20 amerických obrněných divisí za studené války, tak bych tomu věřil

M. Prokop 30.12.2018 17:49

Re: ale

Může.

I Turci si trochu rozmyslí, než zaútočí někam, kde by mohli, i náhodou, zabít Američany.

J. Pražák 30.12.2018 11:20

To je DEMAGOGIE

Autore, myslíte si skutečně, že USA mají být světovým četníkem a exportérem "demokracie" tam, kde ji lidé neumí využít a kde je v rozporu s jejich názory?

Neměl by mít každý stát právo na organizování svého způsobu života po svém s tím, že ostatní státy by měly pouze bránit exportu neslučitelných životních stylů k sobě domů?

Trumpa plně chápu, že chce redukovat místa, kde USA ekonomicky i lidsky krvácejí, což jejich nepřátelé samozřejmě využívají. Mrtvých Američanů je minimálně (cca 1 denně, což je zlomek mrtvých na silnicích), ale ekonomické ztráty jsou ohromné.

M. Prokop 30.12.2018 12:40

Re: To je DEMAGOGIE

Světový četník je potřeba, o lepším (nebo méně špatném) než USA nevím. Asi jako ve městě nemusíte mít policajta v oblibě, ale přece jenom ho občas potřebujete. Vývoz demokracie je nesmysl, ovšem nějaké zřízení je v každé zemi potřeba a vývoz diktatur není u voličů oblíben, ač by na některých místech byl efektivnější.

Zajisté by měl, ale to bránění exportu někdy znamená, že je třeba ten který stát umravnit, když zákazu exportu nerozumí po dobrém.

Trumpa taky chápu, ale do úvahy je nutno započítat i to, zda někdy přece jenom prevence nevyjde levněji, než pozdější nutnost eliminovat škody. A taky je dobrá pověst spolehlivých spojenců.

Ś. Svobodová 30.12.2018 13:35

Re: To je DEMAGOGIE

Ale jděte. Četník má udržovat klid a dohlížet na pravidla, která si společnost stanovila. USA nejsou četníkem. Jsou světovým dealerem zbraní a podporují ve svém zájmu jeden gang proti druhému.

M. Prokop 30.12.2018 15:14

Re: To je DEMAGOGIE

Sláva ...

Omladila jste mne o nějakých 30 let ̈, tehdy byly tyhle kecy denním chlebem.

Ś. Svobodová 31.12.2018 12:57

Re: To je DEMAGOGIE

A odkud dostávají rebelové barevných revolucí zbraně? Myslíte, že je vyzbrojilo Rusko, aby svrhli jejich režim? Kdo školil Syřany a Iráčany k boji proti režimu (a ti následně utekli k ISIS), kdo posílá miliony dolarů na podporu tzv. demokratických sil (které v muslimském světě neexistují) vedoucím k barevným revolucím?

Nemyslím, že svět potřebuje nějakého četníka. Svět a národy potřebují jen čas, aby dozráli. A jednotný postup spolu s diplomacií při problémech.

J. Babička 30.12.2018 17:10

Re: To je DEMAGOGIE

Ještě tam chybí, že je to na rozdíl od Ruska a Číny, která podporují mír

J. Pražák 30.12.2018 14:32

Re: To je DEMAGOGIE

Je problém "dělat policajta" na území několika milionů km2, kde je zaostalé obyvatelstvo naprosto neschopné pochopit, co je to demokracie, když mnoho desetiletí vedou války s vnějším interventem, nebo mezi jednotlivými kmeny a jsou ovlivněni pouze středověkým učením islámu.

Takovým národům je nutné nechat čas a dávat informace, aby pochopili, že islám a šaria není jediný možný systém, který řídí běh života.

Z vnějšku takové národy dnes, v období pseudohumanity porazit a tím násilně přesvědčit již nelze.

M. Prokop 30.12.2018 15:16

Re: To je DEMAGOGIE

Jistěže to je problém. Je to drahé, nevděčné a největší překážkou efektivního řešení jsou vlastní voliči, v USA i v EU. Efektivní řešení, pro tu kterou oblast vhodné, prostě nepřipustí.

J. Pražák 30.12.2018 15:28

Re: To je DEMAGOGIE

I kdyby celé Nato dalo celou svou sílu do Afghanistanu a Iráku, tak nezvládnou zavést demokracii ani v těchto státech. Byla by to další drahá porážka z mnoha. Nejprve je potřeba změnit myšlení místních obyvatel. To by šlo různými prostředky, většinou velmi nehumánními, jak se to dělo v minulosti - genocida, jak ji prováděli třeba v antice nebo osadníci v Severní Americe (Huroni, Mohykáni,...), výměna obyvatel jejich přestěhováním (Krymští Tataři do Uzbekistánu po WWII), změna myšlení, jak ose to snad podařilo po WWII v Japonsku.

M. Prokop 30.12.2018 15:55

Re: To je DEMAGOGIE

Zavést demokracii zaručeně ne.

A to měnění myšlení je nadlouho, i když to někdo dělá tak svinskými metodami, jako Číňani v Tibetu nebo Sin-tiangu s Ujgury.

Efektivní by byl nějaký místní diktátor, zvenčí držený na uzdě, aby moc neblbnul.

R. Nenechal 30.12.2018 17:51

Re: To je DEMAGOGIE

Rozumny nazor na svetovou ves

R. Gramblička 30.12.2018 8:05

nesmysl

už první Jochův důvod je propagandistická lež. USA nebyly v Sýrii proto, aby bojovali proti IS, který svou neschopností a diletantstvím pomáhali vytvořit. Od začátku bylo v zájmu USA shodit Asadův režim a nastolit poslušný režim, který zavrhne plynovod z Iránu a umožní vznik konkurenčního ropo/plynovodu z SA do Turecka. Amíci nejprve podporovali protirežimní síly a když ty se ukázali jako neschopné, tak i síly IS. Dalším sílem bylo znemožnit ruské angažmá a do třetice podpořit Izrael v preventivních opatřeních proti Iránu. Jakou cenu za to Sýrie zaplatí, jim bylo šumák. Americkou neschopnost ilustruje již situace v Iráku. Nebyly schopni Irák stabilizovat a vytvořit tam funkční stát. Co si kuwa Joch myslí, že kvůli stabilizaci tam budou nafurt? Joch to snad platí? Ne, platí to US daňoví poplatníci, kteří toho mají plné zuby. Proto také zvolili Trumpa. Jen republikáni to nechtějí pochopit a dál si tam hrají své hry

R. Gramblička 30.12.2018 8:26

Re: nesmysl

Americké "boje proti" IS v posledních 2 letech byly jen zoufalou záminkou k setrvání USA v Sýrii. O tom, že narozdíl od Ruska a Iránu jsou USA v Sýrii v rozporu s mezinár. právem a tudíž tam nemají co dělat ani nemluvě

R. Nenechal 30.12.2018 11:30

Re: nesmysl

Me by zajimalo kde na to chodite na ty vymysli. Kdyz v USA o tom vasem nazoru nikdo nic nevi Nejste clenem tajne sluzby Ciny nebo dokonce Ruska nebo prava ruka Zemana? :):)

J. Kanioková 30.12.2018 12:02

Blbost

M. Prokop 30.12.2018 12:45

Re: Blbost

Máte-li na mysli pana Grambličku, tak ano, neskutečná blbost.

J. Kanioková 30.12.2018 13:38

Tak to si nemyslím,

protože IS narůstal s přidáváním se k nim i syrských opozičních skupin, které Západ podporoval i co se týče zbraní. A to objížděl a domlouval McCain.

A infekce k "arabskému jaru" v Sýrii začala tím, že z rozvrácené Libye se zbraně přesouvaly "díky" rebelům do Sýrie ! Jak přes Egypt, tak po moři.

Mám k tomu taky spoustu odkazů.

M. Prokop 30.12.2018 15:23

Re: Tak to si nemyslím,

Nikdo ze zúčastněných se nemohl spolehnout, že jím vycvičení a vyzbrojení nezmění stranu. Tu z ideologických, tu ze zcela praktických důvodů. Těžko to vyčítat jen jedné.

Arabské jaro v Sýrii začalo demonstracemi, bojovat se začalo, až když se Asad domníval, že je v jeho silách opozici vojensky rozdrtit. Pak si přisadil, kromě Západu, prakticky kdekdo z okolí. Západ přišel pozdě a málo.

J. Kanioková 30.12.2018 17:23

Ano, demonstracemi kvůli hospodářské situaci

v zemi. Západ tamní opozici podporoval, i zásoboval zbraněmi.

P. Pavel 30.12.2018 19:57

Nebo-li kaňokové dojmologie.

Nic jiného.

J. Kanioková 30.12.2018 20:27

Ubožáku

M. Prokop 30.12.2018 20:54

Re: Ano, demonstracemi kvůli hospodářské situaci

Právě že nepodporoval. V dobách, kdy ještě nebyla islámská. Podporovaly sunnitské arabské státy a tlačily to k náboženství.

A Asada zase šíité.

J. Holíček 30.12.2018 9:09

Re: nesmysl

Naprosto přesné s tím ropovodem. To bylo veřejně publikováno i v USA z nezávislých zdrojů. Naše závislé zdroje ovšem takové informace nepřebírají. A to ani formou jejich popření.

J. Kanioková 30.12.2018 12:52

Ano, je to i na wiki

Válka v Sýrii nemá žádný jiný důvod než to, že v roce 2009 Katar, Saúdská Arábie s Tureckem chtěli postavit plynovod a ropovod vedoucí přes Syrské území do Turecka a Asad se postavil na zadní. - http://www.quintus-sertorius.net/news/valka-v-syrii-nema-zadny-jiny-duvod-nez-to-ze-v-roce-2009-katar-saudska-arabie-s-tureckem-chteli-postavit-plynovod-a-ropovod-vedouci-pres-syrske-uzemi-do-turecka-a-asad-se-postavil-na-zadni/

Dr.Daniele Ganser: Válka proti Sýrii je v rozporu s mezinárodním právem ve válce o plynovod - https://www.youtube.com/watch?v=bgNynB-o6kc

BLÍZKÝ VÝCHOD: Proč se v té Sýrii vlastně válčí? - https://sux.cz/d9b6

Katar-Turkey potrubí - https://en.wikipedia.org/wiki/Qatar-Turkey_pipeline

J. Kanioková 30.12.2018 13:05

Opravený odkaz

Proč se v té Sýrii vlastně válčí? - http://jdem.cz/eqhtr3

Katar usiluje o plynovod do Turecka - http://www.thenational.ae/business/energy/qatar-seeks-gas-pipeline-to-turkey#page1

J. Kanioková 30.12.2018 13:20

Re: Ano, je to i na wiki

Pochopení Sýrie - http://www.theatlantic.com/international/archive/2013/12/understanding-syria-from-pre-civil-war-to-post-assad/281989/

Satelity odhalily vyčerpání životně důležitých zásob podzemních vod na Středním východě - http://dotearth.blogs.nytimes.com/2013/02/12/satellites-reveal-depletion-of-a-vital-middle-east-water-supply/?_r=0

Sucha, která předcházela syrské občanské válce byla pravděpodobně nejhorší za období 900 let - https://news.vice.com/article/the-drought-that-preceded-syrias-civil-war-was-likely-the-worst-in-900-years

Úloha cen potravin v syrské krizi a cesta vpřed -http://phys.org/news/2015-10-role-food-prices-syrian-crisis.html

Jak nedostatek vody pomohl vytvořit ISIS - http://www.joshualandis.com/blog/dam-wars-water-scarcity-helped-create-isis-quentin-de-pimodan/#comment-825425

J. Holíček 30.12.2018 15:58

Re: Ano, je to i na wiki

Znám to, ne sice všechno, (proto jsem si některé adresy stáhnul a děkuji) ale v podstatě ta vaše nabídka nebude mít valný význam. Ty debaty na Psu jsou pro hodně lidí zábavou, pro hodně jediným spojením se světem. Své frustrace řeší urážením druhých a čím "obrátkovější" je nedebata, tím jsou na chvilku šťastní.

Syřané jsou jim ukradení. Takhle ani nedokáží přemýšlet.

:-))

M. Kolář 30.12.2018 10:31

Re: nesmysl

Lžete vy. Kdyby USA chtěli primárně svrhnout Asadův režim, už by tam tento režim nebyl. Obama zkrátka nevyužil příležitosti, zřejmě chybně. Přímá účast byla až výsledkem vzniku IS. Pořád opakujete propagandistickou lež o podpoře IS ze strany USA. Dnešní situace směřuje k ohrožení Izraele.