23.6.2021 | Svátek má Zdeňka


USA Pokus trestat nepodložené informace Fox News

13.5.2021

Vysílače, jakým je ve Spojených státech například Fox News patřící Rupertu Murdochovi, chrlí na své posluchače léta spiklenecké teorie. A nejznámější tváří, která v tomto oboru vynikala, byl moderátor Lou Dobbs, pětasedmdesátiletý novinář, který o Donaldu Trumpovi každý den v pět hodin odpoledne hovořil jako o „Božím daru“. Tvrdil, že jednoho dne vstoupí do dějin jako nejlepší prezident Spojených států.

Dobbs byl ostrý a pietně vstřícný vůči Trumpovi. Když jeho oblíbenec prohrál volby proti Joe Bidenovi, vykonstruoval gigantický spiklenecký příběh a zuřil. Takhle tomu bylo až do začátku února, kdy Dobbs zmizel z obrazovky. Rozloučil se slovy: „See you then. Uvidíme se potom.“ Žádné potom ale už nebylo.

Samozřejmě za tímto Murdochovým rozhodnutím nebyly morální skrupule, napsal Der Spiegel. Ale protože takovýmto podnikatelům jde hlavně o peníze, v okamžiku, kdy televizní stanici Fox News začal klesat příkře počet diváků, dnes jich má asi polovinu, odešlo 1,2 milionu posluchačů, musel Dobbs zmizet.

Pravda ale je, říká univerzitní profesorka Ellen Goodmanová, počty posluchačů klesají i CNN. Může podle ní za to hlavně to, že Biden ráno ještě před snídaní neposílá ostré tweety, kterými se posluchači bavili.

Současně se ale blíží na Murdocha ještě další katastrofa: Dvě společnosti, které ve Spojených státech budují elektronické systémy pro volby, Smarmatic a Dominion, podaly na vysílače pana Murdocha žaloby a žádají náhradu ve výši 4,3 mliardy dolarů kvůli tomu, že mnoho týdnů šířil po jejich sítích nepodložené teze a manipuloval s lidmi ve prospěch Donalda Trumpa.

Kdyby tyto žaloby měly úspěch, mohlo by to impériu pana Murdocha hodně ublížit, protože tato suma představuje čtyřnásobek jeho výnosů za poslední kalendářní rok.

Podle Julie Roginsky, bývalé moderátorky Fox News, by se Donald Trump bez této stanice nikdy nemohl dostat do Bílého domu. Je třeba ale dodat, že nepodložené informace se šířily i po facebooku a instagramu, a proto byl v lednu Donald Trump od svého účtu těmito společnostmi odstřihnut. Nyní se zkoumá, jestli je možné, aby toto rozhodnutí bylo v účinnosti na dobu neurčitou.

Takové způsoby boje ale ve Spojených státech nebyly dříve možné: známé televizní stanice NBC a ABC po druhé světové válce musely dodržovat Ustanovení o spravedlnosti a dbát na vyvážené zpravodajství.

Toto pravidlo zrušil v roce 1987 Ronald Reagan a s příchodem kabelových televizí se všechno změnilo – na trh vstoupily vysílače, které jsou ještě brutálnější než Fox News: Newsmax a OAN.

Doposud ale zasedá u washingtonského nejvyššího soudu drtivá většina konzervativních soudců, která je proti jakémukoliv omezování práva na svobodu projevu. Zmíněné žaloby představují podle Blaira Levina, který byl mediálním poradcem prezidenta Billa Clintona, novou šanci, jak ochránit občany před lživými informacemi.

Pokud by firmy, které pochybné vysílače žalují, u soudu zvítězily, mohlo by to zásadně změnit americkou mediální krajinu i politiku.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)

Autor je novinář a spisovatel



Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.