Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

USA: Konec marketingového mága

diskuse (14)

Zatímco američtí Republikáni dokončili výběr prezidentského kandidáta, utratila Obamova kampaň 100 milionů dolarů za televizní reklamy, které Romneyho vykreslují jako bezohledného magnáta, který ruší pracovní místa a připravuje lidi o práci. Výsledek? Romney se ve výzkumech přiblížil na dostřel.

Náskok se tedy rozplývá, pokud vůbec můžeme o nějakém náskoku mluvit. Analytici, kteří se nespokojí se souhrnnými čísly, ale vrtají se v nich, jsou totiž vesměs toho názoru, že ve skutečnosti prezident prohrává. Bývalý Clintonův poradce Dick Morris dokonce tvrdí, že kdyby se volby konaly dnes, deklasoval by Romney stávajícího prezidenta rozdílem třídy (v americké mluvě se tomu říká "landslade"). Jeho hlavní argumenty lze shrnout takto:

  • V posledních 50 letech tomu bylo pokaždé tak, že více než 90% nerozhodnutých voličů nakonec hlasovalo proti stávajícímu prezidentovi (jedinou výjimkou byl Bush mladší, který získal 40% váhajících).
  • Američané nesouhlasí téměř s ničím, co Obama dělá, ale mají jej rádi. V poslední době však ukazatele oblíbenosti padají a blíží se souhlasu s jeho opatřeními.

Celý text Dicka Morrise najdete zde.

Sám Obama nedávno uvedl na setkání svých sponzorů, že jeho letošní vítězství bude "těsnější, než to minulé". To by bylo velmi neobvyklé. Američtí prezidenti buď po čtyřech letech vyhrávají s větším náskokem než poprvé, nebo prohrávají. Obama by tedy byl prvním, komu se podařilo udržet úřad s méně hlasy.

Nejde jen o to, že se nepovedla zmíněná kampaň proti Romneymu. Americkému prezidentovi nepomohly například ani poznámky o tom, že podnikatelé za svůj úspěch ve skutečnosti vděčí vládě. Mimochodem, řeči urážlivé vůči voličům provázejí Obamu celou politickou kariérou.

Kam se tedy poděl marketingový genius Obama? Nepoděl! Nikdy neexistoval! Volby v roce 2008 vyhrál jen díky naprosto drtivé finanční převaze (v klíčových týdnech a klíčových oblastech pracoval jeho tým s desetinásobným rozpočtem než jeho soupeři).

Tvrzení o geniálních marketingových schopnostech Baracka Obamy je mýtus, který se traduje mezi levicovými intelektuály (jako je například Miloš Forman) a který patří spíše k tomu druhu vyprávěnek, jako rozkvetlá příroda uprostřed zimy při návštěvě Kim Ir Sena. Souvisejícím mýtem jsou různá tvrzení o tom, významná část Obamova volebního rozpočtu pochází od drobných dárců kontaktovaných přes internet. Více než miliardu dolarů, která byla ve prospěch Baracka Obamy utracena v roce 2008, daly dohromady převážně banky, investiční společnosti, mediální korporace, právnické firmy a odborové centrály. Podrobněji jsem to tehdy popsal v časopise Euro.

Realistický obraz by hovořil spíše o extrémně egocentrickém politikovi s mesiášským komplexem, který nedokáže skrývat pohrdání obyčejnými lidmi, a často i nenávist k nim. Marketing je zaměřován tak, aby se líbil Velkému Pokrokovému Vůdci, a ne voličům. "Na důchodcích přestalo záležet," řekl doslova jeden z architektů Obamovy kampaně David Senay při své pražské přednášce (měl jsem tu čest se jí osobně zúčastnit).

Tím není řečeno, že Amerika bude mít od ledna nového prezidenta. Osobně se přikládám spíše k variantě, podle níž americká levice sežene přes dvě miliardy dolarů, což – společně s podporou mediálních korporací (jedinou výjimkou bude opět Murdochovo impérium) – zajistí udržení Bílého domu. Nezapomínejme, že nejde jen o mediální čas, ale také o tisíce placených "dobrovolníků", kteří zazvoní u dveří potenciálních voličů a doprovodí je do volební místnosti. Nebo zajdou do okrsku, kde žije převážně bílá střední třída a postaví se před vchod do volební místnosti s baseballovými pálkami v rukou. Před čtyřmi lety k takovým případům docházelo. Obamova generální prokuratura je pak zakázala vyšetřovat. Údajně by se jednalo o projev rasismu.

Převzato z Hampl.blog.vsem.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Lenka Štěpánková
27. 7. 2024

Tělesné trestání dětí je nepřípustné. Novela občanského zákoníku, která obsahuje tuto deklaraci,...

Zbyněk Petráček
27. 7. 2024

Leckomu se nelíbí výraz hybridní válka. Je prý moc gumový. Ale to, co se dělo před olympiádou,...

27. 7. 2024

Oficiální název zní aerofobie nebo také aviofobie. Ačkoliv se nám může strach spolucestujících zdát...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz