2.7.2024 | Svátek má Patricie


Diskuse k článku

POMOC USA: Stručné zhodnocení

V sobotu večer prošel americkou Sněmovnou reprezentantů zákon autorizující letální pomoc bránící se Ukrajině ve výši 60,84 miliard dolarů (cca 1,4 biliónu Kč). Jaký byl plán Ruska?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Křivan 22.4.2024 8:33

Zapomněl jste na velkou část, kterou rozkradou Zelenský a jeho kámoši oligarchové.

P. Diviš 22.4.2024 12:21

O čemž vám neprodleně podají hlášení. :-P

L. Žaloudek 22.4.2024 8:24

V které jsme rubrice? Zábava?

R. Langer 22.4.2024 7:14

Vidím to trochu jinak. Půl roku dalšího zbytečného válčení bez výrazného posunu za cenu tisíců životů. Pak zase dojdou prachy a bude se brečet o další. :-P

L. Zavadil 22.4.2024 10:46

Kdyby rus ihned vysmahnul zpátky na své výsostné území, tak je také ihned po zbytečném válčení za cenu tisíce životů.

Ustupovat agresorovi je vždy jen odklad jeho další agrese.

K. Křivan 22.4.2024 11:14

Kdyby Zelenský hned vrátil Rusku, co mu bylo ukradeno a respektoval výsledky referend, tak by bylo ihned po zbytečném válčení za cenu tisíce životů.

R. Langer 22.4.2024 11:49

No, takže potvrzujete, co jsem řekl. ;-D

R. Vacek 22.4.2024 6:34

Zatím to vypadá tak, že čím později se uzavře příměří, tím bude výsledek pro Ukrajinu horší.

Naštěstí tu máme našeho plukovníka, který na základě analýzy průběhu konfliktu vidí světlo na konci tunelu.

F. De Winter 22.4.2024 6:58

Jdou tři v tunelu. Pesimista nevidí nic, optimista vidí světlo na konci tunelu a realista přijíždějící rychlík.

J. Kostelanský 22.4.2024 3:51

Před pár dny jsem zde psal o "masakru" v Buči. Uvedu, to se mi podařilo zjistit během víkendu a dávám na všechno linky. Nejsou to "konspirační" weby, ale Facebook, Reuters, BBC, české a slovenské noviny.

Nejzajímavější je hned první video. Je ze 31.března 2022. Jen připomínám, že 29.března 2022 se Rusko a Ukrajina předběžně dohodly na míru a den poté 30.března 2022 Rusko jako důkaz, že to myslí vážně, začalo stahovat svoje vojska z okolí Kyjeva. Buča leží západně od Kyjeva a Rusové odtud odjely nejdřív. 31.března starosta obce Buča (mimo jiné člen Zelenského strany Sluha národa) Anatolij Fedoruk "zavěsil" na Facebook video, ve kterém vysmátý od ucha k uchu informuje, že Bucha byla osvobozena od ruské armády. Nic víc. Neuvádí žádné mrtvoly na ulicích ani masový hrob, který měli po sobě zanechat Rusové. Odkaz: https://www.facebook.com/watch/?v=551494459566177

(Není problém ověřit si na netu, že je to starosta Buče, stačí si dát do vyhledávače Buča, Antolij Fedoruk.)

Zvláštní. Být starostou města s 37 000 obyvatel, tak to zveřejním jako první, a určitě bych přitom nebyl vysmátý jako sluníčko. Že nevěděl o ničem, neobstojí. Vždyť Rusové prý obyvatelé Buče zabíjeli po celou dobu okupace - tedy celý měsíc. Navíc pokud by Rusové byli "autory" masového hrobu se 300 mrtvými, z nichž podle některých zdrojů VŠICHNI byli zastřeleni ránou do týlu, tak to muselo být slyšet. A taky vidět, poněvadž jen pár desítek metrů od toho hrobu je kostel a na opačné straně je - opět vzdáleno jen několik desítek metrů - je panelákové sídliště.

Na Facebooku bylo kdysi uvedeno ještě jiné video z Buče z poloviny března 2022. Na něm je vidět, jak lidé skládají z korby nákladního auta těla zabalena v černých pytlech a pohřbívají je v provizorním HROMADNÉM hrobě. Ne v masovém. To je obrovský rozdíl. To video je bohužel smazáno. A rovněž na jiném místě bylo smazáno. Ale udělal jsem si kopii do svého PC. 😀 Možná ji někdy zveřejním.

Odpoledne 2.dubna ten samý starosta telefonoval do západních médií (patrně Reuters, odkud se to rozneslo do ostatních novin), že na ulicích bylo nalezeno cca 20 těl. odkaz:

J. Kostelanský 22.4.2024 3:52

... odkaz: https://www.reuters.com/world/europe/russian-retreat-leaves-trail-slain-civilians-town-near-kyiv-2022-04-02/

Zpráva Reuters ze 3.dubna popisující stav v Buči 2.dubna nic neříká o masovém hrobu, snad polovina z ní je věnována osobním výpovědím. Lidé však mluví jen o tom, jak jedna byla téměř 3x zastřelena kulkou, nebo jistý Vasilij si ztěžuje, že po něm ruský střílel ruský tank. Starosta ještě uvádí, že na území města je "mass grave" se zhruba 300 těly. Mass se dá překládat různě - jako masový, skupinový, hromadný. Nevím, jak to starosta řekl ukrajinsky. V češtině striktně rozlišujeme, co je hromadný a co masový hrob. Jak se to řekne ukrajinsky, nevím. Ale to není důležité. Starosta vůbec nemluví o tom, že by lidi v tom hrobě byli postříleni ruskými vojáky.

Jak jsem již psal před pár dny, Google není schopen najít články obsahující slovo Buča ze zmiňovaného období - mně našel pouze 3. Slovem tři. 😀 Pomocí jiného vyhledávače jsem ovšem našel stovky a stovky odkazů. A je zajímavé, jak se Buča v nich líčí - jednak podle toho, kdy byly napsány, a také podle toho, jaké to jsou noviny. V některých lze ještě pořád najít původní zpravodajství z Buče, v jiných je již změněno ve smyslu pozdějších interpretací.

Co se tedy psalo původně: budu citovat z zatím z jednoho a zároveň uvedu odkaz na článek a můj komentář:

"V Buči jsme už pohřbili 280 lidí do společných jam", řekl starosta města Buča Anatolij Fedoruk. Podle něj nebylo možné to udělat na třech hřbitovech obce v dosahu střelby ruských vojáků.

zdroj: https://echo24.cz/a/SkeRF/buca-jako-ukrajinska-srebrenice-otresne-zabery-stovky-mrtvych-mnozi-zastreleni-maji-svazane-ruce

Komentář: Důvodem, proč lidi pohřbili do společných jam (zatím neuvádí "masové hroby"), byl ten, že na ostatních hřbitovech kvůli ostřelování nebylo bezpečno pohřbívat. To, že uvádí, že to stříleli ruští vojáci, je bizarní. Vždyť Rusové přece měli Buči obsazenou. Dále starosta uvádí že, "(my) jsme pohřbili 280 lidí". Žádní Rusové, ale my, tedy úřady města. A potvrzuje to tím, že těch lidí bylo 280. Tedy

J. Kostelanský 22.4.2024 3:54

... Úřady tedy přesně věděli, kolik těch lidí bylo. Pochopitelně, vždyť je úřady také pohřbívaly a zcela jistě si vedly evidenci pro pozdější exhumaci a řádné pohřbení na hřbitovech. Nikde se nikdy neuvádělo, že by ti lidé byli okamžitě exhumování - jen tak by se dal zjisti počet mrtvých v hrobě. Naopak - čekalo se, až přiletí delegace ze Západu a budou si ten "masový hrob" s trčícími rukama a nohama prohlédnout osobně.

Článek je ze 3. dubna 2022 a odkazuje na informace z 2.dubna. Starosta tedy hned na začátku věděl, kolik mrtvých je v hrobě. Mimochodem to přesně odpovídá smazanému videu z půlky března, na kterém je ukládáno - tak důstojně jak to za daných okolností šlo - do hrobu 15-20 těl. Jak lidé umírali, tak je tam průběžně ukládali. Určitě byli mezi nimi i lidé, kteří zemřeli přirozenou smrtí. I ve válce civilové umírají i přirozeně. Buča měla 37 000 lidí, ročně tam musí zemřít alespoň 400 lidí, což je za 1 měsíc, co Rusové Buči okupovaly, kolem 35 lidí. V některých článcích jsem jsem ale našel informaci, že "všechny oběti byly zastřeleny ranou zblízka do hlavy".

Jaký tedy s největší pravděpodobností byl průběh udalostí v Buči? Rusko stáhlo své vojáky z okolí Kyjeva (Buča je asi 25 km západně od Kyjeva) jako důkaz, že to myslí s uzavřením míru vážně. Hrozilo, že válka na Ukrajině rychle skončí, a tak bylo třeba něco proti tomu udělat. V Kyjevě byli západní specialisté všeho druhu již od Majdanu (zejména Britové, kteří prý Zelenskému pořád dělají i osobní ochranku) a tak rychle vytvořili největší dezinformační fejk této války. Z hromadného hrobu naložili na náklaďák na 20 mrtvých těl a rozházeli je na jedné ulici. Měli na to moře času. Rusové se stáhli z města 30.března a první novináři se do Buče dostali až 2. dubna, tedy za 3 dny. Podle mně ani tihle experti na propagandu nepočítali s takovým ohlasem, a proto topili pod kotlem, pokud je jen šlo. Postupně "americký satelit" objevil "masový hrob" s 300 lidmi popravenými ránou do hlavy. Pak se začaly na různých místech objevovat mrtvoly s odřeza

J. Kostelanský 22.4.2024 3:55

... mrtvoly s odřezanýma ušima atd. Často na bizarních místech - např. ve studních. Na nějakou mírovou smlouvu se okamžitě zapomnělo. Do jaké míry Zelenskij o tom věděl nebo ne, nevím. Ale u běžných Ukrajinců to jistě hodně povzbudilo touhu bojovat. Žádné vyšetřování se nedělo, i když se hned na začátku psalo, že přijedou britští forenzní experti. Ale zda přijeli a zda i něco zkoumali, se v médiích neobjevilo. Přitom - na rozdíl od Srebrenice - bylo snadné určit příčinu smrti a dokonce i přibližný datum, někdy možná i hodinu smrti. Nade všechny pochybnosti by se byla dala zjistit příčina smrti - zda byla přirozená, zda to byl šrapnel, kulka vystřelená zdálky nebo naopak kulka vystřelena z bezprostřední blízkosti. A zda ti lidé byli nebo nebyli mučeni. Takové věci se dají zjistit i po letech. Ale od "masakru" Rusů v Buči tehdy uplynuly jen 3 dny... Proč to ovšem nikto nikdy nevyšetřil, ať si každý zodpoví sám. Mimochodem stejně to dopadlo s upálením 40 Rusů v Oděse v roce 2014 - doteď to nikdo nevyšetřil. Ukrajinci jsou zkrátka mistři v nevyšetřování.

Ještě je zde jedna věc, kterou nemohu opomenout, ale ani dokázat. Podle mně někteří z těch mrtvých byli skutečně brutálně mučeni a pak zastřeleni do hlavy. Akorát že ne ruskými vojáky, ale příslušníky AZOV-u, kteří se podle některých zdrojů do Buče rychle přemístili. Na rozdíl od Rusů jistě na to měli dobré důvody: ve městě zcela jistě byli i lidé, kteří s Rusy spolupracovali - z různých důvodů. Např. proto že sami byli Rusi. Co s těmito "zrádci" pak hrdlořezové z AZOV-u asi mohli udělat? Důtku pro výstrahu jim asi nedali. Povražděním těchto zrádců pak zabili 2 mouchy jednou ranou - pomstili se a ještě z toho obvinili Rusy. Ale jak jsem napsal, tohle je čistě moje vlastní konspirační teorie. A netvrdím, že to tak s jistotou i bylo.

Dávám ještě několik odkazů, co se psalo na začátku dubnu 2022. Doporučuji si všímat také datum a hodinu zveřejnění článků. Někdy se v nich uvádějí skutečnosti, které ještě tehdy nebyly známy. Články z

J. Kostelanský 22.4.2024 3:56

... Články z 3.dubna popisují stav z 2.dubna - to byl první den, kdy vybraní zahraniční novináři mohli Buču navštívit a referovat o ní.

https://www.zenyvmeste.sk/mesto-buca-ukrajina-rusko-masove-hroby-mrtvi-civilisti

https://www.bbc.com/news/world-europe-60967463

https://dennikn.sk/2795303/civilistov-strielali-zozadu-do-hlavy-a-rabovali-domy-ruski-vojaci-zanechali-v-uliciach-buce-desiatky-mrtvol-aj-miny/

https://www.sme.sk/minuta/22876240/starosta-mesta-buca-v-masovom-hrobe-je-pochovanych-takmer-tristo-ludi

https://spravy.pravda.sk/svet/clanok/622262-mesto-buca-po-vrazdach-civilistov-oznacuju-ukrajinci-za-novu-srebrenicu/

M. Kocián 22.4.2024 6:16

Ano, ve válkách dochází ke zvěrstvům. Proto je lépe si s nimi nezačínat. Ale říkejte Putinovi, že je lépe se pokoušet řešit problémy doma (jako se o to tu více, tu méně úspěšně snaží demokracie), než za cenu životů (samozřejmě, že ne toho svého) rozšiřovat hranice říší.

J. Kostelanský 22.4.2024 8:52

Celé to je o tom, že pokud je Buča takhle vylhaná, tak pak je s velkou pravděpodobností vylhané vše před i po ní.

A organizátorem zcela jistě nebyl Zelenskij, když se několik dní předtím dohodl na míru a na vrácení ukrajinských území Ukrajině. Všechno jaksi směřuje k Britům...

M. Kocián 22.4.2024 9:00

Některá tajemství se my obyčejní smrtelníci nedozvíme nikdy. Dějiny jsou jich plné. Proto můžeme žít vcelku spokojené - i když mnohdy strastiplné - životy.

D. Laurencikova 22.4.2024 8:58

Ani vterinu neverim tomu, ze Rusi prijeli ve "Specielni vojenske operaci" "denacifikovat Ukrajinu" tim, ze bestialne, hromadne vrazdi civilni obyvatelstvo. Vy jste ten masakr odbyl slovy: "Ve valkach dochazi ke zverstvum." "Demokracie" se samozrejme take snazi rozsirovat hranice sveho vlivu, i za cenu zivotu. Samozrejme, ze ne svych. To prave pozorujeme v primem prenosu na Ukrajine.

J. Lukavsky 22.4.2024 8:40

"Nejzajímavější je hned první video" ta videa s mrtvými na ulicích byla jistě natočena v Holywoodu.... Ale zajímavé je, že se nějak nikde neobjevují družicové snímky Buče z té doby. Tak by se jasně vidělo kdy ty mrtvoly na ulicích se vlastně objevily a to na pár hodin přesně. A dají se docela dobře rozlišit mrtví vojáci i civilisti, ba i identifikovat komu patří vojenská auta. No po válce se to jistě vyjeví, něco jako Katyňa, tam se také dohadovali kdo to má na svědomí a házeli to jeden na druhého. J.L. end

J. Kostelanský 22.4.2024 8:49

No vidíte. To mně vůbec nenapadlo. 👍

J. Smith 22.4.2024 9:22

Pane Kostelanský díky za brilantní shrnutí.

A. Pašata 22.4.2024 10:37

Družicové snímky se samozřejmě objevily a byly podrobeny analýzám:

https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-satelitni-snimky-vyvraceji-ruskou-lez-mrtvi-civiliste-lezeli-v-ulicich-buce-dva-tydny-40392851

Což z celého dlouhého elaborátu soudruha Kostelanského dělá jen prolhanou ruskou propagandu.

J. Kostelanský 22.4.2024 12:57

Možná se budete divit, ale změnit na rozmazané fotce datum svede kdokoli, kdo umí dělat s Photoshopem. Kdyby tam ta těla ležela 2 týdny, ve zprávách by se určitě mluvilo o rozkládajících se tělech. Nic takového jsem nikde nezachytil. Vy jo? Navíc v těch zcela prvních se psalo o tom, že NELZE BEZPROSTŘEDNĚ zjistit příčinu smrti...

Kardinální otázka je, proč starosta v tom svém prvním videu nemluvil o zavražděných? Vždyť ty mrtvoly tam měli ležet 2 týdny. Snad nevěříte tomu, že o tom nevěděl? :-)

Propagandou je to, co o Buči vypráví Západ. Já jsem uvedl hned několik věcí, které by chytrému člověku mohli něco napovědět.

Mimochodem to, co jsem napsal, není z ruské propagandy. Sám jsem si ty videa a jiné materiály na netu našel a poskládal si z nich puzzle, jak to všechno s největší pravděpodobností bylo.

Vy dokážete co? Jen papouškovat co napsali jiní. Poradím vám: Když se chcete dopídit pravdy, nebo alespoň jejich náznaků, musí jít zpět do minulosti. Ty první zprávy jsou nejvěrohodnější.

A. Pašata 22.4.2024 13:01

Jasně, všechno je jen spiknutí a Rusové jsou nevinní. A teď tu o Červené karkulce. Družicové snímky prokazatelně existují, mrtvoly jsou na nich viditelné, jsou z doby kdy Buču ovládali Rusové a o jejich zvěrstvech existují svědectví ze všech okupovaných míst Ukrajiny. Skládat puzzle můžete, ale pravdu z nich neposkládáte.

Kdo podle vás vraždil v Katyni?

L. Zavadil 22.4.2024 11:27

a tyto satelitní snímky také nebyly nikde zveřejněny?

(krom NYT asi všude)

https://www.nytimes.com/2022/04/04/world/europe/bucha-ukraine-bodies.html

P. Dvořák 22.4.2024 1:48

„Demokracie války nezačínají, ale vyhrávají“

Díky. Už lépe rozumím Vietnamské válce, Afghánistánu, druhé válce v Iráku . . .

B. Liborek 22.4.2024 3:02

R^R^R^

K. Machala 22.4.2024 3:57

Vietválku začal SSSR a Čína prostřednictvím Vietmongu-komunistů ovládajícíčh pouze sev.Vietnam. Amerika tam válku nezačala, pomáhala jihovietnamskému statu. Afghánistán byl důsledek ukrývání Bin Ládina, který válku začal. Irák2 byl pokračováním Iráku1, kde zautočil Saddám na Kuvajt, prohrál, podepsal podmínky příměří a nedodržoval je. Nic z toho nebyla agrese jako tahle ruská na UA.

V. Kučer 22.4.2024 11:14

Invaze do Afghánistánu byla zbytečná, Tálibán se koukal Bin Ládina zbavit, nakonec ho Američani dopadli v Pákistánu. S tím ostatním souhlas.