Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Re: O tom jasnu z dezinformací autor ukázkově lže.
Vy o sobě lžete :o)
Re: O tom jasnu z dezinformací autor ukázkově lže.
Jo a ještě znovu poznámka speciálně pro vás. Jsem Josef Šimek z Trutnova. Já se nestydím ani nebojím podepsat.
Re: O tom jasnu z dezinformací autor ukázkově lže.
No dobře, budu Vás tedy titulovat "pan J."S". Šimek 066 z Trutnova", když na tom tak lpíte... ;-)
Re: O tom jasnu z dezinformací autor ukázkově lže.
Tak jestli si takhle připadáte vtipnej, tak tam ani ten Trutnov nepište...
Re: O tom jasnu z dezinformací autor ukázkově lže.
Lži a nepochopení nejsou argumenty.
Autor především projevuje nulovou až zápornou
znalost práva. Nemůže se pak ale divit, když se mu jiní smějí.
Tak se snad přeci jen dočkám!?
Když jsem na jaře 1980 četl poprvé Orwellův román (?...) 1984, říkal jsem si, že to je asi vize přemrštěná, protože naše tehdejší ideopolicie nemakala tak kvalitně ~ a občas ani ne tak nekompromisně ~, jako ta Orwellova. Ale vypadá to, že by se ona děsivá vize mohla přeci jenom naplnit ~ ovšem KDO ví?...... Srovnání projevu (a jeho důsledků) soukmenovce Goebbelse s tím, co se děje aktuálně (ovšem dlouhodobě) v EU, mi ale zase připadá trochu přemrštěné. Autor tohoto článku ho směl nejen napsat, ale i zveřejnit. A zástupy lidí si ho mohou přečíst (a ti nejnadšenější i zkopírovat či stáhnout do svého kompu), a někteří se tu taky můžeme vyjadřovat polibosti. Jistě ~ je nutno se obávat, co se tu může dít za den, týden či pár měsíců nejen ze stranu muslimů, ale i ze strany šéfů (ba skoro až vládců...) EU. Domnívám se však, že nálada nejen u nás v ČR, ale i jinde v Evropě je už natolik vyhrocená, že by jakékoli omezení bylo velmi rychle následováno takovými nepokoji, že by zmínění vládcové EU raději prchli do některé ze zemí, jejichž obyvatele mají raději než své, domorodé...
Právo na svobodu slova
Věta "svoboda slova buď je, nebo není", zní poslední dobou velice často.
Vedle toho velice často zaznívá kritika konceptů lidských práv (nejen, ale také z úst autorových).
Neexistují ani lidská práva, ani svoboda slova. Obojí je jen lidský koncept, na kterém se buď shodneme, nebo neshodneme. Ani jedno není svatá kráva, daná Bohem. Kdyby byla, byla by ze železa a měla by kořeny nebo tlamu. Ale není tomu tak. Existuje jen v hlavách lidí.
Právo říkat či psát kdekoliv a komukoliv, cokoliv se mi zamane, a být při tom uchráněn následků, je stejný levicový nápad, jako právo na kvalitní dovolenou.
Člověk si může dělat, co chce. Může lhát, krást, zabíjet, jít do kláštera a modlit se, jíst, nebo skákat bungee jumping, fetovat, smát se a tancovat, nebo chodit do práce. Každý čin vyvolá nějakou reakci, která se vrátí k jednajícímu. V tom spočívá jediná svoboda a jediné právo, které doopravdy máme.
Re: Právo na svobodu slova
Dobrá, budeme redukovat. Protože EXISTUJE láska a strach. Láska k životu svému a (logicky vyvozeno z ní) láska k životu svého bližního (kterým, v závislosti na mé schopnosti náhledu, může být jen můj syn, či i poslední kámen na Aljašce, VŠECHNO). Láska znamená odpovědnost (za činy, které vlivem lásky konáme). Kde je odpovědnost, je také svoboda - svého rozhodování o svém životě. Ta je omezena láskou k druhému - svoboda moje končí tam, kde začíná svoboda druhého.
Samotné slovo svobodu druhého nenarušuje nikdy. Avšak je důležité, zda je vyslovováno pod vlivem lásky. Je-li totiž vysloveno pod vlivem strachu, může vybudit činy, které svobodu ohrožují - ať moji, nebo druhého. Přesto nemůžu zakázat slovo - konal bych tak sám ve strachu - a přímo bych svobodu napadl - ve strachu...
Svoboda slova buď je - mám-li lásku jako základní úhel poměřování svého světa, nebo není - protože se dívám na svět se strachem.
Re: Právo na svobodu slova
Můžete zakázat slovo. Třebas ve strachu. Nic vám v tom nezabrání.
Respektive mohou vám v tom zabránit jiní lidé. Ale pokud tak neučiní, nebo pokud je přemůžete, pak Vesmír vám nezabrání ve strachu zakázat slovo. Vesmír vám nezabrání nastolit teror, totalitu, nebo dlouhodobé existence neschopnou utopii.
Můžeme si dělat, co chceme, v rámci existujících přírodních zákonů.
Tak, nevíte-li způsob, jak to udělat, nemůžete projít zdí. Ale slovo zakázat můžete.
Re: Právo na svobodu slova
Tím netvrdím, že to je to nejmoudřejší, co udělat můžete. Ale co já vím, co je pro vás dobré?
Re: Právo na svobodu slova
Ale víte, co je dobré pro Vás. A tím je láska. TA je dána "vesmírem", i strach je dán "vesmírem" - a na mně je, co si zvolím. Zvolím-li lásku, "vesmír" mi nezabrání vyslovit slovo. Protože jediné, co mi ve vyslovení slova brání, je strach.
Re: Právo na svobodu slova
Je to tak. V podstatě se shodneme. Můžete vydat zákaz, můžete zákaz porušit, můžete jednat pod vlivem strachu, můžete jednat pod vlivem lásky, máte svobodu volby, následky ponese člověk sám.
Re: Právo na svobodu slova
Já vím,že se shodujeme - jen si rád podiskutuju a tříbím si tím myšlení. Díky.
Re: Právo na svobodu slova
Není-li zákaz spojen s absolutní mocí nad člověkem (jaké jsme naštěstí ještě nikdy nedosáhli), vždy mohu slovo říci. Je to moje svoboda - a následky samozřejmě musím odpovědně přijmout. Ale podlehnu-li strachu, zakážu si sám sobě slovo říct. Chci-li ale žít, nezbývá mi, než milovat - svůj život i s tím, že s ním přijímám dopady svobody slova na sebe ve světě ovládaném strachem. Protože jinak přežívám.
Nástroj zákazu je vždy strach. Opakem strachu je láska.
Re: Právo na svobodu slova
Opakem strachu je láska. Koho se nebojím, toho miluju?
Je tedy opakem lásky strach? Koho nemiluju, toho se bojím?
Smotal jste dohromady páté přes deváté podle principů
komunistické propagandy. Neexistuje a ani nemůže existovat "právo na kvalitní dovolenou," protože tím NUTÍTE někoho, aby financoval PŘÁNÍ druhého. A KDO bude v reálu rozhodovat, která dovolená je kvalitní? V SSSR existovalo "právo na bydlení," ale kdo měl více, než 5m2 na osobu ve čtyřpokojovém "komunálním bytě," kde bydlely dohromady čtyři rodiny, nemohl dokonce ani žádat o lepší byt (to platilo i za Gorbačova)!
Může existovat svoboda slova, protože tím pouze požadujete, aby byl člověk nechán státem na pokoji, ať už si říká co chce.
To je to negativní vymazení práv, o kterém tu pořád píše pan Janyška.
Re: Smotal jste dohromady páté přes deváté podle principů
Negativní vymezení práv je, že co není zakázané, je povolené.
O tom, co bude zakázané, rozhodují spontánní řády lidské interakce. Ty kašlou na práva a svobody, vznikají vzájemnou interakcí a formují se obchodem ;-).
Obchod nebude fungovat bez nějakého právního rámce,
protože pokud platí právo silnějšího sebrat komukoliv cokoliv, kde máte nějaký "spontánní řád."
Re: Obchod nebude fungovat bez nějakého právního rámce,
Ano, proto si lidé zřejmě vyvinuli zákony.
Re: Smotal jste dohromady páté přes deváté podle principů
Ale jinak já tu nepropaguji myšlenku, že se mají mazat příspěvky na Facebooku. Mně je to jedno.
Svobodnější je podle mě ten, komu je to jedno, než ten, komu na tom záleží. Jediná svoboda je ta, kterou vám nemohou zakázat.
Samozřejmě, pokud máte tu moc, můžete poslat
6 milionů lidí do plynu, sebrat lidem potraviny tak, že jich 6 milionů zemře hladem, dát pozabíjet milion lidí motykou nebo jich 15 milionů zavřít do koncentráků.
Pokud chcete demokracii, pak musíte lidem dát nějaké lidmi definované svobody. Dát jim je sice nemusíte, ale pak to NEBUDE demokracie, či to bude "lidová demokracie."
Re: Samozřejmě, pokud máte tu moc, můžete poslat
Ano, pokud máte tu moc, tak můžete. A ponesete adekvátní důsledky.
No vidíte, začínáte chápat, jak funguje svět ;-).
V demokracii, pokud chcete prosadit nějaké řešení či nastavení, ke kterému potřebujete souhlas a/nebo spolupráci ostatních, se s lidmi potřebujete domluvit, aby vaší myšlenku podpořili. Pokud se chcete domluvit a nemanipulovat, je vhodné vysvětlit výhody navrhovaného řešení. Pokud tvrdíte, že něco musí být součástí řešení prostě proto, že to tak být MUSÍ, třeba proto, že je to humánní nebo demokratické nebo svobodné, tak nevysvětlujete výhody. Proč bych dělal něco, co způsobuje jen samé komplikace, jenom proto, že se to podle něčího názoru takhle dělat musí?
Takže na co narážím je toto: mně nezajímá, jestli svoboda slova je nebo není, jestli být musí nebo nemusí. Nemám k ní respekt jen proto, že to je posvátné slovo "svoboda".
Pan Matějka agituje a snaží se prosadit řešení správy státu, které se liší od řešení, které navrhuje někdo jiný. Slovo "svoboda" používá jako nástroj k agitaci, přičemž spousta lidí, když to slovo uvidí, tak vypne mozek a automaticky poťape za mrkvičkou. Na to mu kašlu. Pokud chce mojí podporu, musí dát víc. Zajímá mě, kam vede ta cesta, kam mě svou mrkvičkou láká.
Re: Samozřejmě, pokud máte tu moc, můžete poslat
Pan Matějka, předpokládám, má svoji představu svobody a odpovědnosti, kterou považuje za základní hodnotu, od které vyvozuje i přínosy a rizika, která jeho cestou potkáme. To, že Vám je nevysvětluje, bude patrně proto, že předpokládá základní shodu v tom, jak se díváme a co očekáváme od svobody a odpovědnosti. Svobodu a odpovědnost rozepisuji záměrně na tyto dvě slova, protože jsou zajisté nezralí lidé, které svobodu od odpovědnosti oddělují. Ale nevidím důvod, proč za takového považovat pana Matějku.
Pro mně je jednoznačně svoboda spojena s odpovědností (a nezodpovědnost s nesvobodou - proto odmítám silný stát, neb je produktem nezodpovědnosti a další nezodpovědnost generuje). Odpovědnost je pro mne spojena s láskou - jen s láskou, tedy s přijetím všeho do svého života, mohu z tohoto "všeho" vyvodit svou zodpovědnost). A láska je pro mne spojena s žitím - tedy nejvyšší hodnotou v čase, kdy mohu uvažovat, nejsem pod tlakem okamžitého ohrožení, kdy se stává nejvyšší hodnotou přežití a velící funkci má instinkt, vybuzený strachem.
Moc dobře řečeno, pane Matějko
protože není-li svoboda slova, je to známka nesvobody jako takové. Pak pomáhá - dříve nebo později - jedině násilná cesta. Pokud se nechceme dožít toho, abychopm si znovu a opakovaně museli svoji svobodu vydobýt, musíme si ji již dnes chránit. Svobodu slova především, abychom si uvědomili, co si chráníme a jak je to cenné. Brzy jsme to začali zapomínat.
Ano, ano...
... pane Matějko, je to jak píšete, slovy klasika .... "včera nám vzali sůl a dnes nám začnou holit hlavy" ... Krešňák Petr
Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné
Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné ideologie fašismu, komunismu, islámu, rasizmu, nacionalismu a obecně intoleranci ????????
Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné
Ano. Musíme nechat.
Re: Tedy necháme volně hlásat a propagovat i zrůdné
"Musíme"?
Ne, nemusíme. Můžeme, pokud se na tom shodneme. Tak to ve skutečnosti mezi lidmi chodí.