Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EVROPA: Nový závazek EU

diskuse (57)

Plná zaměstnanost mladých!

Když se v dnešní Evropě vyskytne nějaký problém, tak máme jistotu, že se bude brzo řešit novou směrnicí. Děje se tak dokonce i v případě, že žádný problém neexistuje. Takovým případem bylo nedávné navržení směrnice o povinném zastoupení žen v orgánech firem. Nyní ale přichází Evropská komise s návrhem směrnice, která má řešit skutečný problém - nezaměstnanost mladých lidí v EU. Řešení, které Komise navrhuje, je geniální svou jednoduchostí. Všichni bychom se měli stydět, že nás to ještě nenapadlo, když je to tak prosté - nezaměstnanost mladých se prostě ZAKÁŽE a bude po problému.

Na návrhu směrnice se již pracuje a brzy se určitě dočkáme jejího oficiálního předložení do legislativního procesu. O této "chvályhodné" iniciativě již informovala německá média a ta česká tuto zprávu bez váhání přejala. O co tedy půjde?

Především je nutné říci, že nezaměstnanost mladých lidí je v EU a ještě více v eurozóně velkým problémem. Věková skupina lidí od 18 do 30 let se potýká se stále větší a větší nezaměstnaností. Tento trend má v posledních letech stoupající tendenci. Nejhorší je situace v Řecku, Španělsku, Portugalsku a Itálii, ale špatně jsou na tom i další státy EU. Ve Španělsku je nezaměstnanost v této věkové skupině vyšší než 40 %, což je samozřejmě jedním z důvodů, proč mladí lidé ze Španělska buď odcházejí pryč, nebo demonstrují v ulicích. V médiích se již pro tyto lidi ujal termín "ztracená generace".

Je zřejmé, že tento problém zde je a navíc velký. Položme si otázku, co je příčinou tohoto stavu. Podle relevantních studií je zřejmé, že příčinou tohoto stavu je nesmyslně regulovaný pracovní trh, který má podobu osobního vlaku s vagony první, druhé a třetí třídy. V první třídě jedou zaměstnanci, kterým je 40-60 let a měli to štěstí, že v minulosti získali zaměstnání na dobu neurčitou. Ti jsou chráněni před propuštěním extrémně dlouhými výpověďními lhůtami a navíc ještě povinností zaměstnavatele hradit extrémně vysoké odstupné. V druhé třídě jedou ti, kteří jsou trochu mladší, t.j. 30-45 let, a kteří získali pouze smlouvy na dobu určitou s možností jejich prodloužení, když se firmě daří. Tito lidé si mohou o pohodlí první třídy nechat jen zdát a v případě, že se firmě nedaří, jsou okamžitě propouštěni. Konečně v poslední, třetí třídě jedou ti, kteří nemají pracovní poměr ani na dobu neurčitou a ani na dobu určitou. Tito lidé se pohybují na pomezí šedé ekonomiky a sociální sítě a logicky mezi ně patří ti nejmladší. V České republice se naštěstí tento systém neuplatňuje v takové míře jako v jiných, především jižních státech EU.

Co s tím? Jediné funkční řešení spočívá v tom, že se privilegia lidí, kteří jedou v první třídě, radikálně omezí. Jen tak budou moci mladí lidé mít šanci najít aspoň nějakou práci. Ti, kteří jedou v první třídě, o tom ale pochopitelně nechtějí ani slyšet a v okamžiku, když to jakákoliv vláda zkusí udělat, tak jsou v ulicích a demonstrují.

Přesto se ale v poslední době ve Španělsku a v Itáliii reformy jdoucí tímto směrem podařilo protlačit. Může v tom nějak pomoci EU svou směrnicí o "plné zaměstnanosti" mladých? Obávám se, že nikoliv. Regulace pracovního trhu je dominantně odpovědností národních vlád a právě ty by měly také nést odpovědnost za její výsledky. Evropská komise nemá žádné finanční a ani legislativní nástroje k tomu, aby mohla situaci na pracovním trhu jednotlivých členských států řešit. Proto je její snaha o sepsání směrnice o "plné zaměstnanosti mladých" pouhým cvičením v sebepropagaci.

Pokud ale má Evropská komise pocit, že by měla něco pozitivního udělat pro větší zaměstnanost v EU, tak by se neměla bát opětovně předložit směrnici o službách, která byla žel zamítnuta v minulém volebním období let 2004-2009. Liberalizace v oblasti služeb by podle tehdejších propočtů výrazně pomohla evropskému hospodářství. Odpor lidí, kteří v západoevropských státech "jedou ve vagonu první třídy", ji tehdy pohřbil. Mělo by se vyzkoušet, zda by nyní nemohla projít.

Pro tuto liberální směrnici o službách bych opět rád hlasoval, pro směrnici o plné zaměstnanosti hlasovat nebudu v žádném případě.

Autor je historik a politik, poslanec Evropského parlamentu za ODS

Převzato z Fajmon.blog.idnes.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
27. 7. 2024

Jako zlověstné předznamenání byl teroristický útok na francouzskou železniční dopravu. Sabotáž...

Jakub Michálek
27. 7. 2024

Autoritáři mají jedno společné: odpudivý a nenávistný jazyk, který uměle vyrobila mašinérie...

Marian Kechlibar
27. 7. 2024

Základní příčinu shrnul architekt Jan Kasl slovy „systém tvoří stavebním řízením nepolíbení...

Jan Ziegler
27. 7. 2024

Pro některé jedince v Česku je národovecký maďarský premiér velkým vzorem. Ve skutečnosti však...

Aston Ondřej Neff
25. 7. 2024

Kolik by stálo přemalování červených pruhů sanitek na zelené? Jak se asi přemýšlelo? Představuji si...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Aston Ondřej Neff
26. 7. 2024

Jako uchazeče o post eurokomisaře navrhuje vláda Josefa Síkelu.

přečetl Panikář
25. 7. 2024

Že mají dámské plavky předvádět muži, považovali diskutující, včetně řady ženských sportovkyň, za...

Milan Smutný
26. 7. 2024

Co je vlastně ten dnes již jedněmi (spotřebiteli a podnikateli) proklínaný systém, druhými...

Tomáš Kazda
26. 7. 2024

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Lidovky.cz
26. 7. 2024

Zatímco se na řece Seině v Paříži plavily desítky lodí se sportovci během oficiálního zahájení...

Stanislav Kučera
26. 7. 2024

Roli čestného vůdce výpravy zažil už při hrách v Riu, kde slavnostní zahájení probíhalo na...

Jaroslav Veis
26. 7. 2024

Fotbal nemá logiku, zněl počátkem léta co chvíli z televize oblíbený citát slavného fotbalisty a...

Luboš Jirsa
26. 7. 2024

V Paříži v pátek oficiálně začaly 33. letní olympijské hry. Zúčastnit se jich má pod neutrální...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz